  • 11. Data: 2020-05-26 12:19:14
    Temat: Re: Betonowy dach
    Od: Kadar <o...@g...com>

    > Mateusz

    Znowu nie różnimy się w "zeznaniach" chociaż usilnie próbujesz mnie na czymś nie
    logicznym przyłapać. Próbuj, powodzenia.
    Nigdzie nie napisałem, że wszystkie domy tak mają. Jeśli już to prawdopodobnie prawie
    wszystkie współcześnie budowane i większość tych zbudowanych dawno ale nie "przed
    wiekami". Jeśli przyjrzysz się tej budowli mam wrażenie, że trochę podupada. Chociaż
    nie zdziwiłbym się (już trochę znając ten kraj), że w takiej "rezydencji" nadal ktoś
    mieszka. Zgadza się niektóre stare domy mają więźbe drewnianą. Jednak chyba to już
    przeszłość.
    K.

  • 12. Data: 2020-05-26 13:14:00
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-05-26 o 03:19 -0700, Kadar napisał:
    > Znowu nie różnimy się w "zeznaniach" chociaż usilnie próbujesz mnie
    > na czymś nie logicznym przyłapać.

    W żadnym razie. Tak już mam, że jak czegoś nie umiem sobie wyobrazić, to
    szukam aby zrozumieć w zadowalającym mnie stopniu. A zaintrygowała mnie
    kwestia "zabetonowanych dachówek".

    > Zgadza się niektóre stare domy mają więźbe drewnianą. Jednak chyba to
    > już przeszłość. K.

    Czyli i tam dotarło nowoczesne budownictwo. Przed postępem jednak
    nikt się nie uchroni.

    A wracając do tych zabetonowanych dachówek - to o co chodzi? Jak to
    wygląda? Domniemywam, że to jakiś skrót myślowy, a ja niepotrzebnie się
    głowię.

    Mateusz

  • 13. Data: 2020-05-26 13:25:45
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

    > Tak się domyślałem, że ten cały beton może być gdzieś niżej - ale
    > kolega Radar wspominał "Do tego dachówki są również zabetonowane",
    > i tego nie do końca rozumiem, ani nie potrafię sobie wyobrazić.

    To tak wygląda gdy się patrzy z ulicy. Widać dachówkę, która leży
    na zaprawie. Kiedyś wapiennej, dzisiaj przeważnie cemnetowej.
    W budownictwie śródziemnomorskim zawsze unikano wystawiania drewna
    na zewnątrz. Żeby nie ułatwiać zadania zwierzowi, co je gryzie.
    Belki konstrukcji dachowej kończyły się gdzieś w murze, a wystająca
    część dachu to już obiekt murowany.

    > Pojechałem drogą z mojego linku przez kilkaset metrów i znalazłem
    > budowlę której stan pozwala zajrzeć pod dach - zdecydowanie są tam
    > drewniane belki. Ale może trafiłem akurat na jakiś wyjątek.
    >
    > https://www.google.com/maps/@40.416577,-1.4410249,3a
    ,77.8y,70.65h,86.1t/data=!3m6!1e1!3m4!1sAmPQ2TerlLXg
    zTqmoyjgaw!2e0!7i13312!8i6656

    Żaden wyjątek, raczej dość typowa hiszpańska rozpadówa. Stal pojawiła
    się w budownictwie niedawno, dopiero w XX wieku, przedtem była droga.
    Wywołała rewolucję. Nie tylko w konstrukcji dachów (to zmieniło się
    najpóźniej), ale we wszystkim. Stąd na przykład dominujące dziś (w
    ciepłym klimacie) domy szkieletowe -- żelbetowe kolumny w narożach i
    w paru jeszcze miejscach, a potem wypełnianie ścian z byleczego. Albo
    stropy. Kilkaset lat temu wznoszono domy z założeniem, ze trwać będą
    wieki (sprawdziło się), ale drewniane stropy będzie się wymienać co
    jakieś dwa pokolenia. Dzisiaj (np. w weneckiej architekturze Dalmacji)
    zmienia się drewniane dachy i stropy na betonowe (ale kamienne framugi
    okien i drzwi mogą zostać, choćby z plastikowymi skrzydłami).

    --
    Jarek

  • 14. Data: 2020-05-26 13:52:50
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

    > Tak już mam, że jak czegoś nie umiem sobie wyobrazić, to szukam aby
    > zrozumieć w zadowalającym mnie stopniu. A zaintrygowała mnie kwestia
    > "zabetonowanych dachówek".

    Na przykład tak:

    https://goo.gl/maps/CmiJdgdXAkUKjWCq9

    Łażąc po okolicy znajdą się może przykłady lepiej ilustrujące to
    podejście do krycia dachówką.

    --
    Jarek

  • 15. Data: 2020-05-26 15:09:56
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Kadar napisał:

    > Hiszpania to kraj górzysty więc potrafi tu wiać naprawdę mocno.
    > Podejrzewam, że dachy drewniane mogłyby nie wytrzymać. Dodatkowo
    > jeśli się weźmie pod uwagę ich sposób wykonywania takich prac,
    > to podejrzewam, że niektóre domy to całe by fruwały. Betonowe
    > dachy wytrzymują.

    Halny na Podhalu duje lepiej od wszystkich hiszpańskich wiatrów
    wziętych do kupy. A drewniane dachy wytrzymują. To nie od materiału
    zależy, choć drewno należy do najbardziej odpornych. Zresztą na
    różnie czynniki. Wbrew różnym "chłopskim rozumom" drewniany strop
    ma większą ognioodporność od murowanego na stalowych belkach.
    A już taki z belek i cegieł, to w ogóle.

    --
    Jarek

  • 16. Data: 2020-05-26 16:16:24
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .05.2020 o 13:14 Mateusz Viste <m...@x...invalid> pisze:

    > A wracając do tych zabetonowanych dachówek - to o co chodzi? Jak to
    > wygląda? Domniemywam, że to jakiś skrót myślowy, a ja niepotrzebnie się
    > głowię.

    Zwykła dachówka glinina (wypalana oczywiście) kładziona na grubą warstwę
    zaprawy cementowo-wapiennej.
    Nie ma żadnych spinek - tylko zaprawa, dachówki i gąsiory. Dach zazwyczaj
    bez obóbek blacharskich i rynien. Strandard na południu Hiszpanii.

    TG

  • 17. Data: 2020-05-26 16:22:54
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .05.2020 o 12:12 Kadar <o...@g...com> pisze:

    > Potwierdzam -- w
    >
    > O technologii nie będę się wymądrzał ale dodam tylko, że w części
    > nadmosrkiej (czyli praktycznie prawie cała Hiszpania) wieją bardzo silne
    > wiatry. Hiszpania to kraj górzysty więc potrafi tu wiać naprawdę mocno.
    > Podejrzewam, że dachy drewniane mogłyby nie wytrzymać. Dodatkowo jeśli
    > się weźmie pod uwagę ich sposób wykonywania takich prac, to podejrzewam,
    > że niektóre domy to całe by fruwały. Betonowe dachy wytrzymują.
    > K.

    Wszystkie dachy które widziałem na południu Hiszpanii (jeżdzę tam od
    nastu lat) to na nasze warunki partactwo.
    Jak by taki dach zrobić u nas na Podchalu to po 3 sezonach zostało by
    gruzowisko.
    Tam się trzymają bo klimat "łagodny" i wybacza błędy.
    Jeden "długi" cykl "prześcia przez zero" - czyli kilkadziesiąt dni w PL z
    przymrozkami w nocy i na scianach domu nie było by tynku, w chałupie
    grzyb, dachówk i na zaprawie odspojone.

    TG

  • 18. Data: 2020-05-26 17:54:33
    Od: Kadar <o...@g...com>

    > A wracając do tych zabetonowanych dachówek - to o co chodzi? Jak to
    > wygląda? Domniemywam, że to jakiś skrót myślowy, a ja niepotrzebnie się
    > głowię.

    Tematu do końca nie rozgryzłem. Jak tylko uda mi się więcej wiedzy zdobyć na pewno
    się nią podzielę. W domu w którym mieszkam wygląda to tak, że wszystkie dachówki
    dookoła łączą się na "gładko" ze ścianą. Tak jak by ktoś to zabetonował. Nie ma
    szansy zajrzeć pod spód. Ale nie wszystko stracone. Jest też murek niewysoki i na nim
    też są dachówki (chyba nazywają się mnich i mniszka), tam już podejrzałem. Na mur
    nałożona jest zaprawa a na to położona dachówka. Dachówka nakrywająca też trzyma się
    na zaprawie.
    Cechą tej części południowej Europy jest identyczność dachówek. Jak na razie
    widziałem zaledwie kilka (na palcach jednej ręki bym policzył) domów gdzie dachówka
    była innego koloru lub kształtu. Cała reszta ma te same dachówki, koloru
    nieokreślonego żółto-czerwonego.
    Przypuszczam, że domy mają podobnie mocowane dachówki ale żadnej części ciała za to
    nie dam.
    K.

  • 19. Data: 2020-05-26 17:58:07
    Od: Kadar <o...@g...com>

    > Jarek

    Mamy fachowca więc lepiej wytłumaczy zawiłości kładzenia dachówek niż ja. Ja tylko
    piszę o obserwacjach.
    K.

  • 20. Data: 2020-05-26 18:01:21
    Od: Kadar <o...@g...com>

    > Halny na Podhalu duje lepiej od wszystkich hiszpańskich wiatrów
    > wziętych do kupy. A drewniane dachy wytrzymują. To nie od materiału

    Tu się nie zgodzę. Widocznie nie byłeś w mojej okolicy. Gdzie porywy graniczą z
    huraganem. Jak do tej pory słyszałem raz może 2 o prędkości wiatru na Podhalu
    dochodzącej do 160km. i to w ostatnich latach. Tu takie wiatry zdarzają się
    regularnie.
    K.