  • 1. Data: 2011-08-03 08:52:26
    Temat: CWU latem - kolektory czy pompa ciepła
    Od: Andrzej <c...@w...pl>

    Witam,
    szukam rozwiazania do ogrzewania ciepłej wody poza sezonem grzewczym.
    Biorę pod uwagę kolektory słoneczne, obecnie można uzyskac na nie
    dofnansowanie (realnie 35%). Koszt solarów razem ze zbiornikiem
    wyszedł by ok. 8 tys. Mam też możliwość kupienia w dobrej cenie pompy
    ciepła woda-powietrze, np. zestaw firmy Chigo, moc 3,5 kW, zbiornik
    100 l razem z pompą za ok. 4300. W tej konfiguracji jest troche mały
    zbiornik, ale może by sie dało wymienic go na większy.
    Mam dylemat przy wyborze rozwiązania, bo trzeba uwględnić różne
    czynniki a nie mam pełnej wiedzy an ten temat żeby to ocenić, np.
    trzeba by wiąc pod uwagę trwałość rozwiązania, solary podobno
    wytrzymują do 20 lat, nie wiem jak jest z pompa ciepła. Dochodzą do
    tego koszty eksploatacyjne, prąd, wymiana płynu w solarach.
    Bardzo proszę o wypowiedzi, za i przeciw. z góry dziękuje za
    wypowiedzi. Pozdrawiam

  • 2. Data: 2011-08-03 08:54:45
    Temat: Re: CWU latem - kolektory czy pompa ciepła
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "Andrzej" <c...@w...pl> napisał w wiadomości news:

    >Dochodzą do
    >tego koszty eksploatacyjne, prąd, wymiana płynu w solarach.
    >Bardzo proszę o wypowiedzi, za i przeciw. z góry dziękuje za
    >wypowiedzi. Pozdrawiam

    Przeciw właśnie koszty - z odsetek od kredytu na te solary ogrzejesz tą wodę
    latem nawet prądem czy gazem.

  • 3. Data: 2011-08-03 09:48:44
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik Cavallino napisał:

    > Przeciw właśnie koszty - z odsetek od kredytu na te solary ogrzejesz tą
    > wodę latem nawet prądem czy gazem.

    Dokładnie tak...
    Trzeba policzyć sobie ile dotychczas wydaje się na ogrzewanie wody poza
    sezonem grzewczym - w takim systemie, jakiego się używa teraz - i
    pomnożyć to przez 5, max 7.

    To jest granica zdrowego rozsądku w wydatkowaniu środków na tzw. energię
    odnawialną.

    U mnie na przykład gdybym grzał prądem, to wydałbym na CWU coś ok 500 -
    700 zł na sezon, węglem ok 200, a drewnem, które mi zostało po budowie w
    grę wchodzi tylko koszt prądu, który zużyją pompy - max kilkanaście do
    kilkudziesięciu złotych.

    W takim razie górną granicą w najbardziej pesymistycznym wariancie -
    prąd z jednostrefowej taryfy - jest kwota do 3... max 4 tysięcy. W moim
    przypadku - drewno - takie udogodnienia musiałyby kosztować max 200 -
    300 zł, żeby miały jakikolwiek sens ekonomiczny.

    Przemyśl to kolego Andrzeju, czy się opłaca? :-)

    pozdr
    Robert G.

  • 4. Data: 2011-08-03 10:22:34
    Od: "kogutek" <s...@g...pl>

    Cavallino <c...@k...pl> napisał(a):

    > Przeciw właśnie koszty - z odsetek od kredytu na te solary ogrzejesz tą wodę
    > latem nawet prądem czy gazem.

    500 na sezon to trochę mało na prąd. Ale przy tańszym nośniku można by jeszcze
    na tym trochę oszczędzić i by coś zostało. Teoretycznie pompa ciepła wychodzi
    najlepiej. Realnie da ok 2 razy więcej ciepła niż pobierze prądu. Uzupełniona
    wymiennikiem pozwalającym odzyskiwać ciepło na przykład z wody do kąpania ma
    sens. Niedługo może dojść do sytuacji że przy rosnącej bez opamiętania cenie
    prądu i gazu. Warto będzie postawić maszynę parową z kotłem opalanym gałęziami
    żeby robić samemu ciepło i prąd.

  • 5. Data: 2011-08-03 10:48:44
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Cavallino wrote:

    > Przeciw właśnie koszty - z odsetek od kredytu na te solary ogrzejesz
    > tą wodę latem nawet prądem czy gazem.

    ale nie musi ich brać na kredyt moze spłacić od reki...

    Banki spółdzielcze nie pobierają prowizji za spłatę

  • 6. Data: 2011-08-03 10:50:51
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Andrzej wrote:
> [...]
    > tego koszty eksploatacyjne, prąd, wymiana płynu w solarach.
    > Bardzo proszę o wypowiedzi, za i przeciw. z góry dziękuje za

    chyab solar... niższe koszty eksploatacji, zasilasz tylko pompkę do obiegu.
    a w cenie masz duży zasobnik. Wczoraj byłem u klienta i woda miala 36 st prz
    całkiem marnym dniu (brak słońca).

  • 7. Data: 2011-08-03 11:01:07
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości news:

    > ale nie musi ich brać na kredyt moze spłacić od reki...

    Jak będzie miał na to kasę.
    A i tak wtedy wchodzą w rachubę koszty alternatywne (kasa powinna pracować),
    a te mogą być jeszcze wyższe niż koszty kredytu.

  • 8. Data: 2011-08-03 11:29:49
    Od: "kogutek" <s...@g...pl>

    Marek Dyjor <m...@p...onet.pl> napisał(a):

    > chyab solar... niższe koszty eksploatacji, zasilasz tylko pompkę do obiegu.
    > a w cenie masz duży zasobnik. Wczoraj byłem u klienta i woda miala 36 st prz
    > całkiem marnym dniu (brak słońca).

    Pieprzenie kotka za pomocą młotka uskuteczniasz. Woda miała 36 stopni. Ile tej
    wody? czajnik czy 300 litrów. W którym miejscu w zbiorniku miała 36 stopni. Na
    górze czy przy dnie. Jaka powierzchnia kolektora i ile kosztował. Za ile
    wyciągną pompki. W innym temacie były listy dziękczynne użytkowników. Były
    podane typy kolektorów ( dało się odszukać w necie ich powierzchnię i cenę) i
    ile kWh rocznie wyprodukowały. Wychodziło jak wszystko wziąć do obliczeń że
    prąd przy instalacji solarnej jest tani jak barszcz. Nie ta strefa klimatyczna
    i nie to nasłonecznienie. Działać będzie bo musi. Ale zysku z tego nie ma.
    Chyba że ktoś sam sobie ze szmelcu coś takiego zrobi za parę złotych.

  • 9. Data: 2011-08-03 11:58:31
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    kogutek wrote:

> [...]
    > i nie to nasłonecznienie. Działać będzie bo musi. Ale zysku z tego
    > nie ma. Chyba że ktoś sam sobie ze szmelcu coś takiego zrobi za parę

    PLONK... :)

  • 10. Data: 2011-08-03 12:02:31
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik kogutek napisał:
    > 500 na sezon to trochę mało na prąd.

    Eee tam mało...
    Bierzemy pod uwagę tylko koszty ogrzewania wody poza sezonem grzewczym -
    kiedy to i słońce daje tyle ciepła, że da radę obejść się bez grzania
    CWU prądem, gazem, czy tam węglem.
    A tu mamy okres od połowy kwietnia do... najdalej połowy października,
    czyli 6 miesięcy max. To jest 180 dni obliczeniowe i dla czteroosobowej
    rodziny to codziennie 300 l baniak z wodą, czyli jakieś 7-10 kWh.
    Przyjmijmy 8,5 dla uczciwości :-).

    180 dni x 8,5 kWh = 1530 kWh

    daje to w zaokrągleniu ok 800 zł za prąd.

    I to powinien być punkt pierwszy rozważań o zasadności wydania xxx zł na
    instalację zamienną i... niby oszczędniejszą. Każdy rzecz jasna musi to
    sobie sam policzyć, ale i w takim przypadku wydawanie powyżej 4 tys na
    tą zabawkę nie ma sensu :-)

    pozdr
    Robert G.