  • 21. Data: 2020-07-03 11:54:26
    Temat: Re: Certyfikat energetyczny
    Od: Kadar <o...@g...com>

    > Może właśnie starają się coś zamaskować?

    Jak sprawdzę to ci napiszę.
    K.

  • 22. Data: 2020-07-03 11:59:02
    Od: Kadar <o...@g...com>

    > Grubość i materiał. Granit to nie to samo co pustak.

    Nic nie pisałem o granicie. Materiały z jakich budują są jakieś dziwne. Zaprawa to
    nie coś takiego szarego jak u nas tylko różowe i kiepsko trzyma. Nowe domy są niby
    budowane z ceramiki ale też jakaś cienka i nie wygląda na solidną. Widziałem murek
    stawiany z takich bloczków (nie wiem jak to nazwać), które miały może 3cm
    (maksymalnie 5).
    K.

  • 23. Data: 2020-07-03 12:02:03
    Od: Kadar <o...@g...com>

    > Jakbyś nie wiedział to Ci podpowiem, ocieplenie daje oszczędności także
    > w lecie.

    Najbardziej mnie intrygują te domy w skałach (lub jak zwał tak zwał - ziemianki). Tam
    rzeczywiście utrzymywana jest w miarę stała temperatura. Nawet ostatnio oglądałem
    zdjęcia jak ktoś taki dom robi (no bo nie buduje). To jak w kopalni wygląda ale potem
    się trzyma.
    K.

  • 24. Data: 2020-07-03 13:44:46
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Kadar napisał:

    > Nic nie pisałem o granicie. Materiały z jakich budują są jakieś dziwne.
    > Zaprawa to nie coś takiego szarego jak u nas tylko różowe i kiepsko trzyma.

    Z zaprawą bywa różnie, najważniejsze, by dobrać ją do zastosowań:

    https://youtu.be/o5jJh5xM6zQ
    https://youtu.be/ODeQ6wWEr-M

    --
    Jarek

  • 25. Data: 2020-07-03 13:50:56
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Kadar napisał:

    > Najbardziej mnie intrygują te domy w skałach (lub jak zwał tak zwał -
    > ziemianki). Tam rzeczywiście utrzymywana jest w miarę stała temperatura.
    > Nawet ostatnio oglądałem zdjęcia jak ktoś taki dom robi (no bo nie buduje).

    Mozna na przykład tak:

    https://www.elitereaders.net/setenil-de-las-bodegas-
    spain-town-under-rock/

    --
    Jarek

  • 26. Data: 2020-07-03 14:28:11
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .07.2020 o 13:44 Jarosław" Sokołowski" <j...@l...waw.pl> pisze:

    > https://youtu.be/ODeQ6wWEr-M

    Po co ten wieniec jest taki "podziobany"?

    TG

  • 27. Data: 2020-07-03 14:36:18
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Tomasz Gorbaczuk napisał:

    > Po co ten wieniec jest taki "podziobany"?

    To też może mieć związek z doborem zapraw. Tynkować będą. Więc podziobali,
    żeby się trzymało bez użycia betonu zamiast mieszanki tynkarskiej.

    --
    Jarek

  • 28. Data: 2020-07-03 14:57:45
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .07.2020 o 14:36 Jarosław" Sokołowski" <j...@l...waw.pl> pisze:

    > To też może mieć związek z doborem zapraw. Tynkować będą. Więc
    > podziobali,
    > żeby się trzymało bez użycia betonu zamiast mieszanki tynkarskiej.

    Może tak być.

    Widziałem kiedyś murowanie takiego łuku na żywo. Na tym filmie tego nie
    widać (a może lepszy majster i nie potrzebuje) - ale ten "mój murarz"
    mierzył (od podłogi) wysokość kolejnych warstw - aby mu się wszystkie
    cztery łuki spotkały w jednym miejscu.

    TG

  • 29. Data: 2020-07-03 15:25:11
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Tomasz Gorbaczuk napisał:

    [...sklepienia katalońskie...]

> [...]
    > widać (a może lepszy majster i nie potrzebuje) - ale ten "mój murarz"
    > mierzył (od podłogi) wysokość kolejnych warstw - aby mu się wszystkie

    Ten może ma dłuższe doświadczenie -- wszystko w ręku i w oku. Albo
    inwestorowi na milimetrach nie zależy, a w trakcie murowania można
    korygować wcześniejsze odchyłki. W każdym razie sztuka murarska w
    Polsce jest w zaniku. Przed wojna każdy majster potrafił przesklepić
    łukowo nadproże, by niepotrzeba było żadnych zbrojeń i lania betonu.
    To po prostu tańsze jest. Ale dzisiaj, jeśli ktoś zechce budować
    tradycyjnie, to usłyszy uwagi o "łukach Karwowskiego", a wykonawcy
    zaśpiewają taką kasę, że się słabo robi (poczym zaczną nerwowo
    poszukiwać melodii na YouTube, bo nigdy wcześniej tak nie murowali).

    Co do stawiania sklepień z mierzeniem w trakcie, to najprostsze
    są półsferyczne kopuły murowane z cegły. Wystarczy jeden kijaszek
    zamocowany przegubowo na poziomie "zero". Według niego kładziemy
    w okrąg pierwszą warstwę cegieł. Cegły w kolejnych warstwach są
    tak samo na kij odległe od punktu centralnego, więc okręgi mają
    średnicę skalowaną przez kosinus fi. Idziemy z tym w górę, aż kij
    stanie niemal pionowo. Niemal, bo na szczycie kopuły musi pozostać
    niezamurowane okno. Jak ktoś nie wie dlaczego, niech się za robotę
    nie bierze. A przynajmniej nie ma pretensji, gdy mu się kopuła na
    łeb zwali.

    --
    Jarek

  • 30. Data: 2020-07-03 15:47:51
    Od: KIKI <h...@u...dl>

    On 02.07.2020 18:11, Kadar wrote:
    > Właśnie oglądam hiszpański certyfikat energetyczny (przypadkowy, jakiegoś
    mieszkania - nie domu). Za cholerę nic z tego nie rozumiem. Wiem tylko, że (kg
    CO2/m?rok) to 13,5. (kWh/m?/rok) to 67,3. i Calificación del Consumo de Energía
    Primaria:C (czyli kwalifikacja zużycia energii (pierwotnej? - jest coś takiego)).
    > Podejrzewam jednak, że idea certyfikatów energetycznych jest wspólna dla całej
    Unii.
    > Jak to w ogóle czytać i co z tego może wynikać?
    > K.

    Daj fotę