  • 61. Data: 2020-07-09 16:32:33
    Temat: Re: Certyfikat energetyczny
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu czwartek, 9 lipca 2020 15:54:47 UTC+2 użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:
    > Ale
    > taki parametr, jak pojemność cieplna domu, to dla większości inwestorów
    > rzecz zupełnie obca. I tajemnicza. Nikt tego nie liczy, choć rachunki
    > są równie proste, co przy wyznaczaniu rezystancji termicznej przegród
    > budowlanych.

    Oczywiście że się liczy. W każdej charakterystyce energetycznej ten parametr
    występuje.

    L.

  • 62. Data: 2020-07-09 16:57:01
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Lisciasty napisał:

    > Oczywiście że się liczy. W każdej charakterystyce energetycznej
    > ten parametr występuje.

    Występuje, a może nawet się liczy (to nie jest to samo!), ale
    nie ma zwyczaju chwalenia się tym parametrem, tak jak w przypadku
    całkowitej rezystancji termicznej budynku. Typowy inwestor,
    zakręcony na punkcie cyferek, z pamięci powie, ile mocy potrzebuje
    dla zrównoważenia każdego stopnia różnicy temperatur między
    wnętrzem a otoczeniem domu. Ale indagowany o stałą czasową, najwyżej
    ze zdziwieniem otworzy usta. Ta stała występuje wprost w tej
    charakterystyce energetycznej? Czy ginie gdzieś po drodze do wyniku,
    który tam jest najważniejszy, czyli ile CO2 albo ile kWh rocznie
    trzeba na metr kwadrarowy?

    --
    Jarek

  • 63. Data: 2020-07-09 17:10:42
    Od: budynPL <b...@g...com>

    W dniu czwartek, 9 lipca 2020 16:57:03 UTC+2 użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:

> [...]
    > dla zrównoważenia każdego stopnia różnicy temperatur między
    > wnętrzem a otoczeniem domu. Ale indagowany o stałą czasową, najwyżej

    bo u nas zasadniczo buduje się tradycyjnie, akumulacyjnosc jest wystarczająca. I nikt
    o tym nie mówi, tak jak nie wspomina że w budynku jest bieżąca woda.

    Problem pojawia się w budownictwie drewnianym, zimą jest bardzo ok, latem takie
    budynki potrafia się przegrzewać, właśnie ze wzgledu na małą pojemność cieplną
    "murów". Wiem bo taki mam :-)

    b.

  • 64. Data: 2020-07-09 17:24:03
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    budynPL napisał:

    > bo u nas zasadniczo buduje się tradycyjnie, akumulacyjnosc jest
    > wystarczająca. I nikt o tym nie mówi, tak jak nie wspomina że
    > w budynku jest bieżąca woda.

    Zasadniczo buduje się *z materiałów tradycyjnych*. Ale skoro wychodzi
    z obliczeń mechanicznych, że ściany mogą być dwa razy cieńsze,
    to takie są. Izolacyjność nadrabia się (z nawiązką!) styropianem.
    Pojemności jednakowoż często brakuje.

    > Problem pojawia się w budownictwie drewnianym, zimą jest bardzo ok,
    > latem takie budynki potrafia się przegrzewać, właśnie ze wzgledu
    > na małą pojemność cieplną "murów". Wiem bo taki mam :-)

    Dużo taniej wychodzi taki dom? Jakie właściwie sa motywy wyboru tej
    technologii, która słabo pasuje do lokalnych warunków?

    --
    Jarek

  • 65. Data: 2020-07-09 17:51:41
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

> [...]

    > charakterystyce energetycznej? Czy ginie gdzieś po drodze do wyniku,
    > który tam jest najważniejszy, czyli ile CO2 albo ile kWh rocznie

    Występuje nawet dwojako. Jako stała czasowa budynku T (w godzinach)
    oraz wewnętrzna pojemność cieplna Cm (w J/K).
    Oczywiście bez pochylenia się nad tym i podumania nic te cyferki
    inwestorowi nie powiedzą, bo czy tam będzie tysiąc dżuli czy sto milionów
    to mu nic nie powie.

    L.

  • 66. Data: 2020-07-09 18:08:15
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Lisciasty napisał:

> [...]
    > Oczywiście bez pochylenia się nad tym i podumania nic te cyferki
    > inwestorowi nie powiedzą, bo czy tam będzie tysiąc dżuli czy sto

    Ale stała czasowa już powie. Z ciekawości, ile ona wynosi dla jakiegoś
    współcześnie projektowanego budynku? Pojemność też przemówi do wyobraźni,
    jeśli ją się poda w bardziej ludzkich jednostkach, dajmy na to kWh/K.

    --
    Jarek

  • 67. Data: 2020-07-09 20:57:47
    Od: budynPL <b...@g...com>

    W dniu czwartek, 9 lipca 2020 17:24:06 UTC+2 użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:

    > Dużo taniej wychodzi taki dom? Jakie właściwie sa motywy wyboru tej
    > technologii, która słabo pasuje do lokalnych warunków?

    u mnie motywem było to że mogłem go postawić samodzielnie. Dzieci mieszkają a ja
    obcym ludziom (wykonawcom) dałem 30.000zł.

    b.

  • 68. Data: 2020-07-09 21:04:03
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu czwartek, 9 lipca 2020 18:08:16 UTC+2 użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:
    > Ale stała czasowa już powie. Z ciekawości, ile ona wynosi dla jakiegoś
    > współcześnie projektowanego budynku? Pojemność też przemówi do wyobraźni,
    > jeśli ją się poda w bardziej ludzkich jednostkach, dajmy na to kWh/K.

    Jakieś 40 godzin z tego co pamiętam.
    Ale muszę zobaczyć na drugiego kompa bo tam mam programik do liczenia :>

    L.

  • 69. Data: 2020-07-09 21:17:23
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Lisciasty napisał:

    > Jakieś 40 godzin z tego co pamiętam.
    > Ale muszę zobaczyć na drugiego kompa bo tam mam programik do liczenia :>

    To ja bardzo poproszę o kilka przykładów tego, co taki programik wylicza.
    Jeśli można oczywiście. Dla jakichś charakterystycznych i łatwych do
    opisania domów. Pojemność cieplna i stała czasowa. Żeby sobie porównać.

    --
    Jarek