  • 1. Data: 2019-04-15 16:43:14
    Temat: Cicha bohaterka ogrodu
    Od: collie <c...@v...pl>

    Mam troje zajadłych kopaczy na czterech łapach. Gdy tylko braknie
    pańskiego oka w ogrodzie, to chodzą i wypatrują, gdzie by tu jeszcze
    pokopać - "norę", albo miejsce do leżenia. Bo na trawniku też można
    leżeć, ale wygrzebane w nim "gniazdo" jest fajniejsze. Na szczęście
    nie kopią gdzie popadnie, ale mają swoje ulubione miejsca do kopania:
    pod krzakami, pod drzewami, w punktach obserwacyjnych terenu. Z tego
    powodu miejsca te już dawno są zabezpieczone kratkami ogrodowymi,
    albo wyłożone otoczakami tam, gdzie i tak nic nie urośnie, ale do
    kopania akuratne. No i dzisiaj patrzę a w takim kamienistym zakamarku -
    bez słońca, bez wody, bez ziemi - wyrosła sobie jak gdyby nigdy nic
    młodziutka, tytułowa cicha bohaterka ogrodu, czyli pokrzywa. A do
    towarzystwa pojawił się także mlecz:
    https://zapodaj.net/1afadab5349e2.jpg.html

    Serce rośnie, gdy się widzi jak przyroda sobie radzi w ekstremalnych
    warunkach, mając w zanadrzu cichą bohaterkę ogrodów. Jak mówi Pismo
    (Mt 24, 2): ,,Lecz On rzekł do nich <<Widzicie to wszystko? Zaprawdę
    powiadam wam, nie zostanie tu kamień na kamieniu, który by nie był
    zwalony". Ale zostanie pokrzywa, zaprawdę powiadam Wam. ;)

  • 2. Data: 2019-04-16 18:33:38
    Temat: Re: Cicha bohaterka ogrodu
    Od: collie <c...@v...pl>

    W dniu 15.04.2019 16:43, collie pisze:

> [...]
    > bez słońca, bez wody, bez ziemi - wyrosła sobie jak gdyby nigdy nic
    > młodziutka, tytułowa cicha bohaterka ogrodu, czyli pokrzywa. A do

    A dzień później wyglądała tak, po pierwszym dżdżu (z konewki):
    https://zapodaj.net/6b6488fc6595c.jpg.html

  • 3. Data: 2019-04-16 19:52:53
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    collie pisze:

    > A dzień później wyglądała tak, po pierwszym dżdżu (z konewki):
    > https://zapodaj.net/6b6488fc6595c.jpg.html

    [...] ogrodnik ma nieco bzika na punkcie imion; kwiat bez
    imienia jest, jakby to po platońsku wyrazić, kwiatem bez
    idei metafizycznej, krótko mówiąc, nie istnieje w sposób
    pełnowartościowy. Kwiat bezimienny jest chwastem; kwiat
    z nazwą łacińską zyskuje jakby ostrogi fachowości. Jeśli
    wyrośnie wam na zagonku pokrzywa, przyczepcie do niej etykietkę
    z napisem "Urtica dioica" i zaczniecie ją szanować, co więcej
    -- ziemię pod nią spulchnicie i zaprawicie chilijskim nawozem.

    --
    Jarek

  • 4. Data: 2019-04-17 00:30:36
    Od: collie <c...@v...pl>

    W dniu 16.04.2019 18:33, collie pisze:

    > A dzień później wyglądała tak, po pierwszym dżdżu (z konewki):
    > https://zapodaj.net/6b6488fc6595c.jpg.html

    A chciałbym, żeby tam wyglądała tak: :)
    https://zapodaj.net/deef3c1db7bd1.jpg.html

  • 5. Data: 2019-04-17 10:49:46
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    collie pisze:

    > A chciałbym, żeby tam wyglądała tak: :)
    > https://zapodaj.net/deef3c1db7bd1.jpg.html

    Najlepiej ją olać. Pokrzywa jest klasycznym przykładem rośliny
    nitrofilnej. Rośnie tam, gdzie gleba zasobna w azot.

    --
    Jarek

  • 6. Data: 2019-06-02 18:20:06
    Od: collie <c...@v...pl>

    W dniu 17.04.2019 00:30, collie pisze:

> [...]

    A dzisiaj moja ulubienica wygląda tak :)
    https://zapodaj.net/20a864f16f62d.jpg.html

    Jak widać, radzi sobie wśród otoczaków doskonale, ale chodzę
    teraz do niej od czasu do czasu z konewką. Bo to w sumie
    pożyteczne i zdrowe ziele, o czym jest mnóstwo w internetach.
    Oto wynalezione tam cztery dania Agaty Kornackiej:

    Herbata z pokrzywy (napar z pokrzywy):
    - ok. 7 liści świeżej pokrzywy zalej wrzątkiem, zaparzaj pod
    przykryciem 5-10 minut, lub
    - łyżeczkę suszonej pokrzywy zalej wrzątkiem , zaparzaj pod
    przykryciem 5-10 minut

    Koktajl ze świeżej pokrzywy:
    - duża garść liści pokrzywy
    - 1 jabłko
    - pół cytryny
    Pokrzywę przepłucz, z jabłka wykrój gniazdo nasienne i pokrój
    na mniejsze kawałki, cytrynę obierz ze skórki. Wszystkie produkty
    przełóż do blendera i blenduj do uzyskania gładkiego koktajlu.

    Jajecznica/tofucznica:
    - pół kostki tofu naturalnego
    - łyżeczka płatków drożdżowych nieaktywnych
    - szczypta czarnej soli
    - garść liści młodej pokrzywy
    - łyżka oliwy z oliwek
    Oliwę rozgrzej na patelni. Dodaj wypłukane liście pokrzywy, duś na
    oliwie przez 3 min.
    Dodaj rozgniecione widelcem tofu, dolej łyżeczkę wody, dodaj płatki
    drożdżowe i czarną sól. Smaż przez kolejne 3 min.

    Sok z pokrzywy:
    - ok. 10 garści liści pokrzywy
    Liście pokrzywy opłucz, wrzuć do wyciskarki wolnoobrotowej.
    Do otrzymanego soku dodaj pół szklanki wody.
    Otrzymany sok możesz wypić, można nim również płukać gardło
    lub przemywać skórę (sok pomaga przy skórze trądzikowej).

  • 7. Data: 2019-06-03 19:09:29
    Od: collie <c...@v...pl>

    > Bo to w sumie
    > pożyteczne i zdrowe ziele, o czym jest mnóstwo w internetach.
    > Oto wynalezione tam cztery dania Agaty Kornackiej

    Prócz żarcia, to jeszcze boże krówki są pożytkiem płynącym
    z pokrzywy w ogrodzie, gdyż te sympatyczne stworzonka uwielbiają
    pokrzywę. A boże krówki (i ich larwy) to prawdziwy młot na mszyce
    w naszym ogrodzie. Podobnie wygląda sprawa z motylami: gdzie
    pokrzywa, tam motyle. Jeśli więc chcemy zaprosić do swego ogrodu
    wiele pięknych i pożytecznych owadów, to należy w zakamarkach
    ogrodu pozostawić kępy tego niby-chwastu, pokrzywy.