    From: "Ergie" <e...@s...pl>
    Newsgroups: pl.rec.ogrody
    Subject: Co wyrosnie w cieniu
    Date: Wed, 27 May 2015 11:20:39 +0200

    Witajcie!

    Mam kilka tygodni czasu i postanowiłem w końcu zająć się zaniedbanym
    fragmentem ogrodu u rodziców.

    Jest to pasek terenu 4m szeroki i 15m długi. Z jednej strony na całej
    swojej długości graniczy z domem wysokości 4m. Z drugiej strony do połowy są
    zabudowania sąsiada (postawione w granicy) o wysokości 2m a od połowy ogród
    sąsiada z dość gęstą roślinnością (drzewa a pod nimi krzewy).

    Zaułem ten leży prawie w osi pn-pd więc w okolicach południa słońce świeci
    wzdłuż tego skrawka ziemi, a w pozostałych godzinach jest tam cień, choć
    oczywiście tylko przy samej ziemi.

    Obecnie wzdłuż domu biegnie ścieżka szerokości 0,5m, a pozostałe 3,5m są
    obsiane trawą.

    Moja Matula chciałaby maksymalnie wykorzystać ten skrawek bo z części
    dawnego sadu zrobiła plac zabaw dla swoich wnuków (a moich dzieci). Jak
    widzicie powód bym to ja jej w tym pomógł jakiś jest :-)

    Myślałem aby tam zmieścić ze 4 drzewa a pomiędzy tym jakieś krzaki.

    Do rzeczy:
    - Jakie drzewa _owocowe_ lubią taki lekki półcień i zmieszczą się swoją
    koroną w 4m średnicy?
    - Jakie krzewy (owocowe ale nie tylko) lubią cień (im niżej tym ciemniej a
    dojdą jeszcze drzewa)?
    - Jeśli zostanie jeszcze trochę miejsca to moja Matula chciałaby mieć tam ze
    dwie grządki co wyrośnie w cieniu? (inne grządki w słońcu już ma, ale jest
    tam ciasno).

    No i pytanie bonusowe - jest tam jedno duże okno z jadalni - co tam przed
    nim posadzić by ładnie kwitło i przyciągało ptaki i motyle?

    Z góry dziękuję i pozdrawiam
    Ergie