  • 1. Data: 2009-01-19 11:21:18
    Temat: Do elektryków
    Od: Ariusz <a...@p...onet.pl>

    [można pominąć]
    Robię somie samodzielnie instalację elektryczną w domu.
    Trochę z oszczędności, trochę by pokazać komuś, że potrafię coś sam
    zrobić..., a przede wszystkim bo prócz posadzenia drzewa chcę mieć jakiś
    udział w budowie

    Pewnie znajdą się tacy co mnie skierują na ISE.pl - ale tamto forum jest
    dla mnie zbyt "skomplikowane" :)
    Wynika to głównie z nazewnictwa, którego nie znam np. coś co zawsze
    znałem jako - bezpiecznik jest nazywane - wyłącznik nadmiarowoprądowy,
    Tu liczę, że uzyskam odpowiedź zrozumiałą dla mnie

    [pytanie]

    Jest coś takiego jak, zabezpieczenie przed wyładowaniami atmosferycznymi.

    Można to montować na kablach antenowych, ale można (ponoć) montować na
    kablach (przewodach) prądowych.

    Widziałem - to coś m.w. wiem do czego służy ale nie mam pojęcia "jak to
    i z czym to się je"

    Dom mam z blachodachówką i nie mam piorunochronów (ponoć blacha działa
    jak klatka faraday'a - pewne nie do końca).
    Co w zasadzie nie chroni domu, a właściwie urządzeń przed prądem indukcyjnym
    Czy zabezpieczenie poprzez różnicówki wystarczy?
    Cała instalacja wod-kan jest z PVC więc nie tędy droga dla prądu.
    Zostają mi kable elektryczne, antenowe, internetowe, telefoniczne - czy
    założenie takiego zabezpieczenia chroni te urządzenia i domowników
    Jeżeli chroni to jak to montować - anteny i inne kable to chyba prosta
    sprawa, a jak w przypadku instalacji elektrycznej.
    A może bzdury gadam :)

    Może ktoś mnie przybliży, żebym przynajmniej wiedział czego szukać

    Ariusz

  • 2. Data: 2009-01-19 12:16:52
    Temat: Re: Do elektryków
    Od: "Druid29" <d...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Ariusz" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > [pytanie]
    >
    > Jest coś takiego jak, zabezpieczenie przed wyładowaniami atmosferycznymi.
    >
    > Można to montować na kablach antenowych, ale można (ponoć) montować na
    > kablach (przewodach) prądowych.

    Zabezpieczenie przepięciowe powinny być montowane zarówno na przewodach
    antenowych, telefonicznych, jak i na przewodach instalacji elektrycznej.

    > Widziałem - to coś m.w. wiem do czego służy ale nie mam pojęcia "jak to i
    > z czym to się je"

    Chodzi o to, że część udaru piorunowego wnika do instalacji elektrycznej
    przez przewody, więc należy ochronić instalację i urządzenia w budynku.
    Dlatego możliwie blisko miejsca, w którym kable wchodzą do budynku montujemy
    odpowiednie zabezpieczenia przepięciowe (klasy B lub B+C), dalsza instalacja
    wewnętrzna jest zabezpieczona przepięciówkami blasy C, natomiast pojedyncze
    urządzenia - zabezpieczemi klasy D. Zabezpieczenia przepięciowe są
    odpowiednio podłączone do uziemienia ochronnego, z zachowaniem przekrojów i
    odpowiednich długości przewodów. Zabezpieczenie przepięciowe należy montować
    również wtedy, gdy nie mamy piorunochronów ale jesteśmy podłączeni do
    napowietrznej linii energetycznej (poniżej 150 m kabla).

    Instalacja elektryczna, zarówno 230V, jak i inne przewody sterujące czy
    sygnalizacyjne nie powinny tworzyć pętli w budynku, aby nie indukować
    dodatkowych przepięć w razie przepływu prądu piorunowego.

    Ponieważ nawet niewielkie przepięcia są grożne dla urządzeń takich jak
    telefon czy telewizor, dlatego również na kablach antenowych i
    telefonicznych powinno się montować odpowiednie zabezpieczenia.

    > Dom mam z blachodachówką i nie mam piorunochronów (ponoć blacha działa
    > jak klatka faraday'a - pewne nie do końca).

    Dach blaszany łączymy przewodami odprowadzającymi z uziemieniem. Zwody
    pionowe są potrzebne dla ochrony kominów i anten na dachu. Nie znam
    formalnych wymogów, ale na pewno są one precyzyjne. Najlepiej zapytaj się w
    firmie specjalizującej się w instalacjach odgromowych.

    > Co w zasadzie nie chroni domu, a właściwie urządzeń przed prądem
    > indukcyjnym
    > Czy zabezpieczenie poprzez różnicówki wystarczy?

    Róznicówka jest zabezpieczeniem przeciwporażeniowym a nie przepięciowym,
    działa w zupełnie inny sposób.

    > Cała instalacja wod-kan jest z PVC więc nie tędy droga dla prądu.

    Woda też przewodzi prąd. Dlatego dajemy połączenia wyrównawcze.

> [...]
    > Jeżeli chroni to jak to montować - anteny i inne kable to chyba prosta
    > sprawa, a jak w przypadku instalacji elektrycznej.

    Minimum wiedzy na temat ochrony przepięciowej znajdziesz na przykład tu:
    http://www.moeller.pl/DesktopDefault.aspx?PageID=664
    . Najlepiej skonsultować
    się z dobrym instalatorem (nie każdy instalator jest dobry w tej
    dziedzinie).

  • 3. Data: 2009-01-19 12:59:52
    Od: Ariusz <a...@p...onet.pl>

    Druid29 napisał(a):
> [...]
    > również wtedy, gdy nie mamy piorunochronów ale jesteśmy podłączeni do
    > napowietrznej linii energetycznej (poniżej 150 m kabla).

    Moja instalacja - biegnie przynajmniej 160 m w ziemi - tzn. nie moja, a
    do mnie
    Czy w takim układzie nie trzeba zabezpieczeń klasy B - i tu się pojawia
    symbol, którego nie kumam
    Czy to B - ma jakiś konkretną nazwę - czy w zależności od potrzeby są to
    różne zabezpieczenia.
    Czy np do domu jednorodzinnego jest jakiś konkretny?

    > Instalacja elektryczna, zarówno 230V, jak i inne przewody sterujące czy
    > sygnalizacyjne nie powinny tworzyć pętli w budynku, aby nie indukować
    > dodatkowych przepięć w razie przepływu prądu piorunowego.

    Odnośnie pętli, niedawno czytałem jakie to fajne, bo jak nawet się
    gdzieś uszkodzi kabel to i tak wszystko będzie ok.

> [...]

    > działa w zupełnie inny sposób.

    > Woda też przewodzi prąd. Dlatego dajemy połączenia wyrównawcze.

    Wod-kan będą robili już spece od tego - ale powiedz mi na czym polega to
    połączenie wyrównawcze w instalacji z PVC - Jakoś metalowe rury wiem jak
    podłączyć do uziemienia, plastik, łączyć zawory (które często są
    metalowe) z uziemieniem?

    A jest też połączenie wyrównawcze dla faz prądu - czy warto to montować?
    W domu będzie sporo sprzętu
    zwłaszcza komputery, całe pomieszczenie z tym sprzętem będzie zasilane z
    jednej fazy, pozostałe dwie będą podzielone na lodówki, pralki i gniazda
    wtykowe.

> [...]
    . Najlepiej skonsultować
    > się z dobrym instalatorem (nie każdy instalator jest dobry w tej

    Im więcej czytam tym więcej mam pytań :)
    Źródło które podałeś już miałem okazję przeglądać - niestety jest to
    napisane dla fachowców, często językiem, którego nie rozumiem.
    Ale fakt - naświetliło mi to parę spraw.

    Ariusz

  • 4. Data: 2009-01-19 13:45:29
    Od: WS <L...@c...pl>

    On 19 Sty, 13:16, "Druid29" <d...@p...onet.pl> wrote:

    > Minimum wiedzy na temat ochrony przepięciowej znajdziesz na przykład
    tu:http://www.moeller.pl/DesktopDefault.aspx?PageID=
    664.

    trochee info jest tez na http://www.dehn.pl/start.htm

    WS

  • 5. Data: 2009-01-19 13:49:44
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Mon, 19 Jan 2009 12:21:18 +0100, Ariusz napisał(a):

> [...]
    > Co w zasadzie nie chroni domu, a właściwie urządzeń przed prądem indukcyjnym
    > Czy zabezpieczenie poprzez różnicówki wystarczy?

    Nie. W praktyce - jeśli zaliczysz bezpośrednie trafienie w dach, to co byś
    nie miał, to i tak sprzęty elektroniczne polecą.
    Co może ograniczyć szkody?
    1. Założenie odgromów na dachu.
    2. Założenie zabezpieczeń przepięciowych na zasilaniu.

    I w zasadzie tyle.
    Impuls elektromagnetyczny jaki się tworzy przy uderzeniu pioruna jest na
    tyle silny, że potrafi uszkodzić elektronikę która nie jest fizycznie
    podłączona do sieci i nie jest nawet włączona. Dla ilustracji, piorun
    uderzający w szczyt słupa linii WN 220KV (kratownicowego) powoduje, że na
    indukcyjności tegoż słupa indukuje się napięcie tak wysokie, że przebija
    zwrotnie (od słupa do przewodów) izolatory.

    --
    ___________ (R)
    ___________/ GG: 3524356

  • 6. Data: 2009-01-19 14:21:35
    Od: "Andrzej S." <A_S@nie_nie.pl>

    Adam Płaszczyca pisze:
    [...]
> [...]
    > indukcyjności tegoż słupa indukuje się napięcie tak wysokie, że przebija
    > zwrotnie (od słupa do przewodów) izolatory.

    Trzeba tu mówic o indukcyjnosci?
    Po mojemu po prostu przebija wielką różnicą potencjałów
    miedzy metalem slupa a metalem przewodu.

    pozdro
    --
    A S

  • 7. Data: 2009-01-19 14:29:34
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Mon, 19 Jan 2009 15:21:35 +0100, Andrzej S. napisał(a):

    > Trzeba tu mówic o indukcyjnosci?
    > Po mojemu po prostu przebija wielką różnicą potencjałów
    > miedzy metalem slupa a metalem przewodu.

    Tylko zauważ, że słup ma u podstawy potencjał ziemi...

    --
    ___________ (R)
    ___________/ GG: 3524356

  • 8. Data: 2009-01-19 17:31:42
    Od: "Fox" <p...@g...pl>

    > Zabezpieczenie przepięciowe powinny być montowane zarówno na przewodach
    > antenowych, telefonicznych, jak i na przewodach instalacji elektrycznej.

    Stary, jedno takie zabezpieczenie to koszt kilkuset złotych,nie każdego na
    to stać.

  • 9. Data: 2009-01-19 17:42:54
    Od: "robert" <r...@s...pl>

    > Stary, jedno takie zabezpieczenie to koszt kilkuset złotych,nie każdego na
    > to stać.

    jak masz doprowadzenie linią napowietrzną, to masz obowiązek stosowania
    przeciwprzepięciówki

    --
    pozdrawiam
    robert

  • 10. Data: 2009-01-19 18:01:26
    Od: "Maniek4" <t...@p...fm>

    Użytkownik "Druid29" <d...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Woda też przewodzi prąd. Dlatego dajemy połączenia wyrównawcze.

    Ha, a kto pamieta niedawna dyskusje na temat polaczen wyrownawczych??

    Pozdro.. TK