  • 1. Data: 2010-04-26 15:57:13
    Temat: Dom inteligentny - okablowanie
    Od: "ATZ Rzeszow" <a...@P...pl>

    Witam

    Od razu mowie, ze poczytalem archiwum, teraz tylko pare pytan w celu poukladania
    w glowie.

    Skrzynki:
    1. Elektryczna - lokalizacja wiatrolap
    2. Teletechniczna + reszta (hub sieci komp, multiswitch TV, domofon, pogodowa
    itp...)
    3. Alarmowa - 2,3 lokalizacja miejsce trudno dostepne np. schowek na poddaszu

    Kable
    - skretka komputerowa 8x0.5mm
    - kabel alarmowy 4x0.5mm YTDY 4 x 0,5
    - koncentryk TV 75om

    I teraz tak:
    Od skrzynki 1) rownolegle z kablami elektrycznymi dajemy skretke do
    odbiornikow. Jesli to oswietlenie to skretka do wylacznika. A np. co z czujka
    ruchu w lazience, ktora ma sterowac pompa CWU? Gdzie ma sie konczyc obwod do
    sterowania ryglem w drzwiach wejsciowych, gdzies w puszcze nad drzwiami?

    Planujemy rozmieszczenie czujek alarmowych i od miejsc tych czujek do skrzynki
    3) dajemy kable alarmowe. Gdzie maja sie konczyc kable do kontaktronow,
    czujnikow zbicia szkla do okien?
    Planujemy rozmieszczenie gniazd TV i od miejsc tych gniazd do skrzynki 2) dajemy
    koncentryk TV. Dajemy tez pare kabli od 2) na strych i od 2) do salonu.
    Planujemy rozmieszczenie gniazd sieci komp. i od miejsc gniazd do skrzynki 2)
    dajemy skretke. Dajemy tez pare kabli od 2) na strych (na jakies czujniki
    pogody, kamery).
    Dajemy kilka skretek od 2) do miejsca gdzie bedzie panel sterowania domem
    intelig i (video)domofon.
    Dajemy kilka skretek od 2) do furtki na (video)domofon.
    Dajemy kilkanascie skretek od 1) do 2).
    Stosujemy puszki poglebione.

    Prosze o info, czy tok rozumowania poprawny, poprawienie ew. bledow.

    --
    Pozdrawiam i dziekuje za pomoc.
    Z.

  • 2. Data: 2010-04-27 08:21:11
    Temat: Re: Dom inteligentny - okablowanie
    Od: Sebastian Sawicki <f...@s...edu.pl>

    ATZ Rzeszow said the following on 26.04.2010 17:57:
    > Witam
    >
    > Od razu mowie, ze poczytalem archiwum, teraz tylko pare pytan w celu
> [...]

    Bedzie szpecic, bo bedzie wielka. Lepiej jakies pomieszczenie tech.

    > 2. Teletechniczna + reszta (hub sieci komp, multiswitch TV, domofon,
    > pogodowa
    > itp...)

    TV i siec komputerowa tazem to zly pomysl. Multiswitch najlepiej w takim
    miejscu jak wypadaja trasy kablowe, aby nie dawac niepotrzebnych km
    kabla antenowego.

    > 3. Alarmowa - 2,3 lokalizacja miejsce trudno dostepne np. schowek na
    > poddaszu

    Nie musi byc trudno dostepna, ma byc w strefie ktorej naruszenie
    wywoluje natychmiastowy alarm. Wieksza uwage zwrocic na umieszczenie
    centrali powiadomiania. Bo ona jest krytyczna.

    > Kable
    > - skretka komputerowa 8x0.5mm

    CAT?

    > - kabel alarmowy 4x0.5mm YTDY 4 x 0,5

    6x czy 8x cenowo taki sam, a zawsze pare par wiecej.

    > - koncentryk TV 75om

    tych tez jest sporo na rynku..

> [...]
    > czujka
    > ruchu w lazience, ktora ma sterowac pompa CWU? Gdzie ma sie konczyc

    A czemu chcesz robic CWU na cyrkulacji? Nie lepiej
    przeplywowy/pojemnosciowy ogrzewacz?

    > sterowania ryglem w drzwiach wejsciowych, gdzies w puszcze nad drzwiami?

    tam gdzie rygiel.

    > Planujemy rozmieszczenie czujek alarmowych i od miejsc tych czujek do
    > skrzynki
    > 3) dajemy kable alarmowe. Gdzie maja sie konczyc kable do kontaktronow,
    > czujnikow zbicia szkla do okien?

    Centralnie pod albo nad oknem.

> [...]
    > koncentryk TV. Dajemy tez pare kabli od 2) na strych i od 2) do salonu.
    > Planujemy rozmieszczenie gniazd sieci komp. i od miejsc gniazd do

    Ja dalem po jednej skretce do kazdego pokoju uzytkowego.. I tak raczej
    nigdy tego nie uzyje, mam WiFi.

    > dajemy skretke. Dajemy tez pare kabli od 2) na strych (na jakies czujniki
    > pogody, kamery).

    Na strych to daj tych par wiecej - bo centrala powiadomienia, ew.
    dodatkowe czujki do pokojow na poddaczu, na strychu + to co sobie
    wymyslisz, abo po prostu rura jako kanal tech.

    Ja bym nie robil domu inteligetnego.. chyba ze dysponujesz nadmiarem
    czasu i bedziesz wiecznie pamietal, ze jak trzy razy wcisniesz przycisk
    gaszacy swiatlo to spusci sie woda w toalecie ;)

    S.