  • 21. Data: 2012-07-11 10:03:07
    Temat: Re: GWC - rurowe vs. żwirowe
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    news:op.wg9unlqj1cvm6g@lap...

    >No właśnie, GWC to idealna sparawa dla alergików, jak poczytasz to
    >zobaczysz że spada stężenie
    >różnych syfów od 15 do 30 razy, rzecz raczej nieosiągalna filtrami i
    >jeszcze przy takiej wydajności.

    Już przeczytałem. No piszą że działa jak filtr, zmierzyli przed po i wyszło
    że działa. Ale jak długo? Filtr jak filtr, każdy trzeba czasem wymienić bo
    gdy tego nie zrobisz to zacznie szkodzić zamiast polepszać.

    Marek

  • 22. Data: 2012-07-12 11:41:45
    Od: <news>

    Użytkownik "Ergie" napisał:
    > Przykładowo:
    > - koszt ogrzewania domu 3 tys. / sezon
    > - przez wentylację ucieka 20% -> 600zł
    > - rekuperator odzyskuje 80% -> 480zł

    Błąd u podstaw wyliczeń, który bardzo zawyżył ci i tak niskie oszczędności!
    Urządzenie które potrafi odzyskać więcej nisz 50% ciepła nazywa się pompą
    ciepła a nie rekuperator!
    Rekuperator teoretycznie może odzyskać z wentylacji maksymalnie połowę
    ciepła, czyli 50%, ale to tylko teoria, bo w praktyce ta sprawność tylko się
    do tych 50% zbliża i to jeszcze w szczególnych warunkach, czyli maksymalnej
    różnicy temperatur wej i wyj, oraz minimalnym przepływie.
    Czyli jak będą mrozy -30 stopni a rekuperator będzie pracował na minimum to
    pewnie te 50% odzyska a średnio to zyski będą na poziomie 20-30% czyli dla
    max dwóch stówek faktycznie nie warto:)

  • 23. Data: 2012-07-12 15:36:18
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik napisał w wiadomości grup
    .pl...

    Użytkownik "Ergie" napisał:
> [...]

    > oszczędności!
    > Urządzenie które potrafi odzyskać więcej nisz 50% ciepła nazywa się pompą

    Poczytaj jak działa rekuperator przeciwprądowy. To tak jakby wiele
    wymienników połączonych w szereg.

> [...]
    > się do tych 50% zbliża i to jeszcze w szczególnych warunkach, czyli
    > maksymalnej różnicy temperatur wej i wyj, oraz minimalnym przepływie.

    Tyle może odzyskać jeden wymiennik.

    Jeśli są dwa szeregowo to już to jest 75%, trzy to 82,5% itd.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 24. Data: 2012-07-12 16:08:01
    Od: <news>

    Użytkownik "Ergie" napisał:
    > Poczytaj jak działa rekuperator przeciwprądowy.
    > To tak jakby wiele wymienników połączonych w szereg.
    > Tyle może odzyskać jeden wymiennik. Jeśli są dwa szeregowo to już to jest
    > 75%, trzy to 82,5% itd.

    Ha ha, zwróciłem ci uwagę na błąd obliczeniowy a ty dalej trwasz w błędzie:)
    Jak byś nawet milion wodospadów połączył w szereg to woda nigdy nie zacznie
    płynąć pod górkę! Czy należysz do pokolenia gimnazjum że dajesz sobie
    wciskać kity tępych marketingowców?

    Weź sobie dwie rury z wodą obok siebie (taki wymiennik ciepła jak w reku),
    to gdybyś i milion takich zestawie dwóch rur połączył w szereg to nie
    uzyskasz na wypływie jednej wyższej temperatury niż na wpływie drugiej, bo w
    momencie zrównania się temperatur ustaje wymiana ciepła.
    Czyli teoretycznie maksymalnie jakikolwiek wymiennik ciepła może doprowadzić
    do uśrednienia temperatur czynników, więc odzyska połowę ciepła. Ale to
    tylko teoria, bo praktycznie sprawność fizycznego wymiennika jest zależna od
    różnicy temperatur i przepływów, więc te 50% uzyskasz sporadycznie w czasie
    siarczystych mrozów, poza tym sprawność będzie tak niska ze wentylator
    będzie pobierał więcej prądu niż wymiennik odzyska ciepła. Zrozumiałeś czy
    tłumaczyć od początku?

  • 25. Data: 2012-07-12 19:36:26
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 11-07-2012 o 10:03:07 4CX250 <t...@p...ornet.pl> napisał(a):

> [...]
    > wyszło że działa. Ale jak długo? Filtr jak filtr, każdy trzeba czasem
    > wymienić bo gdy tego nie zrobisz to zacznie szkodzić zamiast polepszać.
    Badali po 13 latach, gwc dość intensywnie używane, wg mnie ma długą
    żywotność,
    bo powierzchnia kamieni jest b.duża.
    A wymiana? odkopać wymienić żwir i zasypać, ale sądzę że moje gwc
    spokojnie mnie
    przeżyje.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 26. Data: 2012-07-13 08:24:22
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik <news> napisał w wiadomości
> [...]
    > Czyli teoretycznie maksymalnie jakikolwiek wymiennik ciepła może
    > doprowadzić do uśrednienia temperatur czynników, więc odzyska połowę

    no ja pieudole - i ty go wysyłasz do szkoły? Własnie opisałeś wymiennik
    współpradowy - czyli woda w tych twoich rurach płynie w jednym kierunku- i
    tam temperatury sie usredniają. Wykres temperatur se narysuj, ty młody i
    wykształcony...
    Jesli płynie w przeciwnym kierunku to wymiennik nazywa sie przeciwpradowy,
    przy nieskonczonej długosci rur temperatury w rurach sie wymienią czyli jego
    teoretyczna sprawnosc podejdzie pod 100%. A własnie przeciwprądowych używamy
    w WM.

    b.

  • 27. Data: 2012-07-13 09:52:05
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

> [...]
    > zacznie płynąć pod górkę! Czy należysz do pokolenia gimnazjum że dajesz
    > sobie wciskać kity tępych marketingowców?

    Na szczęście prawa fizyki obowiązują niezależnie od tego czy ktoś je rozumie
    czy nie.

> [...]
    > Czyli teoretycznie maksymalnie jakikolwiek wymiennik ciepła może
    > doprowadzić do uśrednienia temperatur czynników, więc odzyska połowę

    To teraz w tych równoległych rurach puść wodę w _przeciwnych_ kierunkach i
    uśredniaj temperaturę w każdym punkcie - tak właśnie poznałeś zasadę
    działania wymiennika _przeciwprądowego_.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 28. Data: 2012-07-13 16:31:44
    Od: <news>

    Użytkownik "Ergie" napisał:
    > Na szczęście prawa fizyki obowiązują niezależnie od tego czy
    > ktoś je rozumie czy nie.

    Dokładnie i przekonują się o tym klienci rekuperatorów którzy uwierzyli w
    żekome wyliczeniowe zyski marketingowca:)

    > To teraz w tych równoległych rurach puść wodę w przeciwnych
    > kierunkach i uśredniaj temperaturę w każdym punkcie

    No i co wtedy ma się stać niezwykłego?
    Tą wodę możesz sobie w tych rurach puszczać w tę i nazad, oraz krętymi
    wywijasami a na końcowy efekt wymiany ciepła nie ma to znaczenia.

  • 29. Data: 2012-07-13 16:40:43
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik napisał w wiadomości grup
    .pl...

    > No i co wtedy ma się stać niezwykłego?
    > Tą wodę możesz sobie w tych rurach puszczać w tę i nazad, oraz krętymi
    > wywijasami a na końcowy efekt wymiany ciepła nie ma to znaczenia.

    Dwie rury równolegle:

    Wywiew: >>> 20 >>> 15 >>> 10 >>> 5 >>> 0 >>> -5 >>> -10 >>> -15 >>>
    Nawiew: <<< 15 <<< 10 <<< 5 <<< 0 <<< -5 <<< -10 <<< 15 <<< -20 <<<

    Jak widzisz w każdym punkcie temperatura wywiewu jest wyższa od temperatury
    nawiewu więc może jej przekazywać energię - bo w każdym punkcie temperatura
    dąży do wyrównania.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 30. Data: 2012-07-13 16:42:59
    Od: <news>

    Użytkownik "Budyń" napisał:
> [...]
    > w rurach sie wymienią czyli jego teoretyczna sprawnosc
    > podejdzie pod 100%. A własnie przeciwprądowych używamy w WM.

    Przestań opowiadać te głupoty bo tę grupę czytają dzieci!!!!
    Opowiadasz brednie ze dla długiej rury ciepło samo przejdzie z ciała o
    temperaturze niższej do ciała o temperaturze wyższej, to jest nonsens i
    każdy z podstawówki ci to powie:)
    A zamiast coś tam sobie rysować to lepiej policz jeśli potrafisz to się
    przekonasz:)

    Nie da się bez udziału czynnika zewnętrznego przepompować energii z jednego
    czynnika do drugiego tak, żeby uzyskać stan nierównowagi.
    Przypomnę wzorek z podstawówki: Q=cm(t2-t1)
    Ilość ciepła pochłonięta/oddana przez ciało jest równa c(ciepło właściwe)
    razy m (masa) razy różnica temperatur. W rekuperatorze masy i ciepła
    właściwe są równe. Zatem wymiana energii będzie zachodzić do momentu
    wyrównania temperatur, potem ustanie.