  • 11. Data: 2012-07-10 10:04:11
    Temat: Re: GWC - rurowe vs. żwirowe
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    Użytkownik "Lisciasty" <l...@p...pl> napisał w wiadomości
    news:5edc2dd3-0f3f-499b-b2a9-2e1f826afef2@q2g2000vbv
    .googlegroups.com...
    On 10 Lip, 08:22, "4CX250" <t...@p...ornet.pl> wrote:

    >taki grzyb ma raczej skrajnie niekorzystne warunki do bytowania :>

    Ja bym rzekł "wręcz idealne"

    >A to też fakt.
    Dlatego wolę zwykłą rurę z przewleczonym sznurkiem dzięki czemu za pomocą
    jego od czas do czasu przeciągnąć można wycior nasączony preperatem
    grzybobójczym.

    >Apropo, czy jest techniczna możliwość użycia takiego dużego filtra
    >węglowego na wlocie GWC? Albo na stałe albo załączanego w razie
    >potrzeby... Kiedyś musiałem coś zrobić w okolicy gdzie palili odpadki
    >roślinne i dymu było tyle że nie widać nic było na metr, założyłem
    >maskę "słonia" z demobilu i dało się oddychać :>
    >Idzie mi o przypadek kiedy ekologiczny sąsiad postanowi spalić śmieci
    >czy inne atrakcje...

    Zawsze jest możliwość ale to sprawa kosztów. W latach 80tych miałem okazję
    konserwować instalacje elektryczne i napędy wentylatorów w podziemnych
    schronach (ponoć p.atomowych) które miały jakieś tego typu filtry.

    Marek

  • 12. Data: 2012-07-10 10:09:45
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    Dnia 10-07-2012 o 08:22:37 4CX250 <t...@p...ornet.pl> napisał(a):

    > Użytkownik "Lisciasty" <l...@p...pl> napisał w wiadomości
    bb.googlegroups.com...

    > Mysiałby mieć wszystko robione z chyba jakiś super czystego odkażanego

    Marku mam zwykły żwir drenarski i nic nie rośnie.

    A od kiedy używasz? Planujesz odkopać i zrobić jakiś przegląd?

    >Nie wyrośnie, tam brakuje światła, a pyłki które osiadają także nie rosną,
    >poczytaj badania sanepidu po 13 latach użytkowania takowego.

    Ale przecież są grzyby które wymagają znikomej ilości światła, czyli gdzieś
    przy wejściu do GWC.
    Poza tym myślę że nie tyle grzyby co jakieś mikroby mogą się zalęgnąć.

    Marek

  • 13. Data: 2012-07-10 10:26:39
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    > Witam,

    > Odnośnie GWC wiele napisano. Chciał bym zapytać ludzi którzy posiadają w
    > swoich domach

    A Ci którzy zrezygnowali tez mogą się wypowiadać? :-)

    > GWC o sensowność i powód wyboru takiego a nie innego rozwiązania.

    Ja zrezygnowałem z GWC po tym jak policzyłem oszczędności na ogrzewaniu -
    70zł / sezon.
    A do chłodzenia latem zamierzam mieć klimę.

    > Czy:
    > - GWC żwirowe czy rurowe?

    Ani jedno ani drugie :-)
    Do ziemi dajesz rurę do wody 32 mm napełniasz glikolem, do tego pompka i
    chłodnica/nagrzewnica na wlocie wentylacji do domu.
    Jeśli robiłbym GWC to tylko taki. Żadnych zmartwień i niższy koszt
    początkowy. Żwirowy może się kiedyś zamulić, rurowy rozszczelnić, a ten
    wykonany z jednego kawałka rury jest wieczny. Jedyne co jest do wymiany to
    pompka raz na kilkadziesiąt lat pracy.

    > Czytałem różne opracowania i pomimo moich obaw co do GWC żwirowego, ponoć
    > na PP wrocławskiej były jakieś badania, które potwierdzają skuteczność tej
    > metody i
    > małą zawartość zarodników grzybów. Generalnie powietrze ponoć jest bardzo
    > dobrej jakośći.

    Ale jest wilgotne i "pachnie piwnicą" (albo jak kto woli jaskinią). To
    oczywiście subiektywne odczucie, ale ja jeszcze nie spotkałem żwirowego GWC
    który nie generowałby w lecie zapachu stęchlizny.

    Czy coś tam rośnie czy nie to nie wiem, choć z punktu widzenia biologii
    światło nie jest konieczne.

    > Jeżeli chodzi o rurowe to polecane są rury rehau z antybakteryjną powłoką
    > i dobrą przewodnością termiczną - co ponoć odróżnia je od rur PCV
    > (możliwość
    > powstania grzybów i znacznie gorszą przewodnośc termiczną).

    > Czy:
    > przy założeniu GWC rozpatrzyć w pełni mechaniczną wentylację, eleiminując
    > wszelakie kominy wentylacyjne, czy pozostawić nawew mechaniczny a wywiew
    > grawitacyjny?

    Bez sensu. Po co płacić za kominy?

    > Wydaje się, że przy wywiewie grawitacyjnym stracimy zupełnie kontrolę nad
    > przepływem
    > powietrza.

    No może nie zupełnie, ale nie ma to sensu.

    > Czy:
    > potrzebuję filtry powietrza i jaki będzie ich koszt?

    Oczywiście! Jeśli będziesz kupował gotowe to kilkanaście zł/szt. (wymiana 4
    razy do roku) jeśli kupisz tkaninę filtracyjną "na metry" i samemu dotniesz
    do posiadanej ramki to koszt jednostkowy spada do kilku zł.

    > Czy:
    > bez rekuperatora ma taka zabawa sens w waszej opinii? Być może rekuperator
    > założe
    > za kilka lat ale dla rozważań przyjmijcie, że taki rekuperator nigdy nie
    > powstanie.

    IMO bez rekuperatora ma nawet większy sens - bo dzięki temu w zimie z
    nawiewów nie będzie wiało -20 tylko +3 a to kolosalna różnica. W przypadku
    posiadania rekuperatora ten argument odpada a oszczędność jak pisałem u mnie
    byłaby na poziomie 70zł / sezon więc wtedy IMO nie ma sensu.

    Nie wiem ile chcesz wydać na GWC, ale tani rekuperator kupisz już za 3tys.
    więc może lepiej kupić tani reku teraz a kiedyś wymienić go na lepszy bo da
    to większe oszczędności i komfort w zimie (z nawiewów nie będzie wiało
    chłodem).

    > Fakt posiadania rekuperatora determinuje konstrukcję wentylacji a
    > mianowicie w pełni
    > mechniczną bez kominów. Jednak przy rozważaniu czy budować czy nie budować
    > kominów
    > nie bierzecie pod uwagę tego, że być może powstanie rekuperator.

    Ja od razy zakładałem, że będzie wentylacja mechaniczna z rekuperatorem i
    dlatego nie budowałem kominów.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 14. Data: 2012-07-10 16:18:32
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 10-07-2012 o 10:09:45 4CX250 <t...@p...ornet.pl> napisał(a):

    > Użytkownik "janusz_kk1" <j...@o...pl> napisał w wiadomości

    bb.googlegroups.com...

    > Marku mam zwykły żwir drenarski i nic nie rośnie.
    >
    > A od kiedy używasz? Planujesz odkopać i zrobić jakiś przegląd?
    Ale po co? mam 2 lata. A jak już to bada się powietrze jakie opuszcza
    takie złoże, czytałeś raport? bo widzę że nie, tam badali 13 letni
    i nadal doskonale czyści powietrze, ilość syfu była znikoma
    w porównaniu do tego co jest w powietrzu.

    http://ipkinfo.pl/tk/?p=p_54&sName=mikrobiologiczna-
    czystosc-gwc

    > Ale przecież są grzyby które wymagają znikomej ilości światła, czyli
    > gdzieś przy wejściu do GWC.
    > Poza tym myślę że nie tyle grzyby co jakieś mikroby mogą się zalęgnąć.
    A w powietrzu to co lata? jak myślisz?

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 15. Data: 2012-07-10 16:24:42
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

  • 16. Data: 2012-07-10 20:57:57
    Od: "Darek" <d...@p...onet.pl>

    > Ja zrezygnowałem z GWC po tym jak policzyłem oszczędności na ogrzewaniu -
    > 70zł / sezon.
    > A do chłodzenia latem zamierzam mieć klimę.

    skąd takie wyliczenia? Aż tyle energii elektrycznej pobierał wentylator?

    To był jedyny powód czy coś jeszcze? Ale skoro już miałeś GWC to z jakiego
    powodu zrezygnowałeś skoro nadal i tak miałeś jakąś tam oszczędność?

    > Ale jest wilgotne i "pachnie piwnicą" (albo jak kto woli jaskinią).

    miałeś żwirowe czy rurowe?
    Faktycznie aż tak uciążliwe?

    > Bez sensu. Po co płacić za kominy?

    no dochodzę do tego przekonania, jednak niejestem jeszcze na 100% pewien co
    do rodzaju wentylacji, aktualnie jestem na etapie przekonywania samego
    siebie.

> [...]
    > da to większe oszczędności i komfort w zimie (z nawiewów nie będzie wiało

    przeglądałem ofertę reku i faktycznie ceny spadły w ostatnich latach, tylko
    że sam nie wiem na ile skuteczne będą takie za 3k - 5k...

    Poydrawiam
    Darek

  • 17. Data: 2012-07-11 08:23:38
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

> [...]

    >i nadal doskonale czyści powietrze, ilość syfu była znikoma
    >w porównaniu do tego co jest w powietrzu.

    No akurat raportu nie czytałem. Mój znajomy spod Krakowa miał żwirowe i
    wymienił na rurowe. To on mnie tak nastawił i twierdzi że
    u niego to był błąd bo ciągle zalatywało ziemią, taką glinianką. On
    twierdził że było zagrzybione ale przeraziło go sporo takich robaczków
    malusich. Coś zapewne wpieprzać musiały i coś wydalac musiały.

    >A w powietrzu to co lata? jak myślisz?

    Wszystko.

    Marek

  • 18. Data: 2012-07-11 09:29:20
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "Darek" napisał w wiadomości grup

> [...]
    > A do chłodzenia latem zamierzam mieć klimę.

    skąd takie wyliczenia? Aż tyle energii elektrycznej pobierał wentylator?

    Nie, nawet go nie uwzględniałem. Po prostu rekuperator daje na tyle duże
    oszczędności, że już nie ma za bardzo co oszczędzać.

    Przykładowo:
    - koszt ogrzewania domu 3 tys. / sezon
    - przez wentylację ucieka 20% -> 600zł
    - rekuperator odzyskuje 80% -> 480zł

    Czyli maksimum ile możesz zaoszczędzić dodając GWC przed rekuperator to
    120zł. To jest maksimum! Tyle byłoby oszczędności gdyby z GWC wychodziło
    powietrze o temp. takiej jak w domu, a wychodzi tylko +5.

    Te 70zł wyszło mi z dokładnego liczenia z uwzględnieniem tych +5
    wychodzących z GWC, ale to nie są obliczenia na krótki post.

    > To był jedyny powód czy coś jeszcze? Ale skoro już miałeś GWC to z jakiego
    > powodu zrezygnowałeś skoro nadal i tak miałeś jakąś tam oszczędność?

    Nie ja _najpierw_ policzyłem a później zrezygnowałem z jego budowy :-)

    > miałeś żwirowe czy rurowe?
    > Faktycznie aż tak uciążliwe?

    Nie miałem, ale oglądałem kilka rurowych i jeden żwirowy.

    > no dochodzę do tego przekonania, jednak niejestem jeszcze na 100% pewien
    > co
    > do rodzaju wentylacji, aktualnie jestem na etapie przekonywania samego
    > siebie.

    Jeśli jesteś jeszcze przed budową. To możesz sporo zaoszczędzić: poczynając
    od fundamentów pod komin, poprzez sam komin na cegłach klinkierowych albo
    kształtkach do części nad dachem kończąc. No i jak doświadczenie grupy
    pokazuje kominy czasem przeciekają.

    > przeglądałem ofertę reku i faktycznie ceny spadły w ostatnich latach,
    > tylko
    > że sam nie wiem na ile skuteczne będą takie za 3k - 5k...

    Skuteczność pojedynczego wymiennika krzyżowego wynosi ok. 50% to i tak
    więcej niż da Ci GWC.
    ps. Oczywiście marketingowcy będą twierdzić, że więcej, ale nie wierz im :-)
    musiałby to być bardzo duży wymiennik, a gdy rekuperator jest duży to taniej
    wyjdzie wstawienie dwóch małych wymienników krzyżowych albo jednego
    przeciwprądowego.

    Dla ułatwienia:
    1 krzyżowy - 50%
    2 krzyżowe - 75%
    Przeciwprądowy - 80%

    To są wartości przybliżone ale realne. Teoretyczne są wyższe i marketingowcy
    będą o nich wspominać, ale nie warto ich brać do obliczeń.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 19. Data: 2012-07-11 09:48:47
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 11-07-2012 o 08:23:38 4CX250 <t...@p...ornet.pl> napisał(a):

> [...]
    > twierdził że było zagrzybione ale przeraziło go sporo takich robaczków
    > malusich. Coś zapewne wpieprzać musiały i coś wydalac musiały.
    Z tego wynika że miał źle zrobiony, mnie nic nie zalatuje a raport masz tu
    http://ipkinfo.pl/tk/?p=p_54&sName=mikrobiologiczna-
    czystosc-gwc

    > Wszystko.
    No właśnie, GWC to idealna sparawa dla alergików, jak poczytasz to
    zobaczysz że spada stężenie
    różnych syfów od 15 do 30 razy, rzecz raczej nieosiągalna filtrami i
    jeszcze
    przy takiej wydajności.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 20. Data: 2012-07-11 09:54:56
    Temat: Re: GWC - rurowe vs. ?wirowe
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 10-07-2012 o 20:57:57 Darek <d...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    No toś przywalił, z klimy aby uzyskać moc powiedzmy 2kw chłodu musisz
    dać co najmniej 700W na pompę + wentylator, w gwc wystarczy tylko
    wentylator.

    > mia?e? ?wirowe czy rurowe?
    > Faktycznie a? tak uci??liwe?
    Bzdura, mam 2 lata żwirowy i nic nie śmierdzi. Oczywiście w gwc
    musi być żwir a nie glina.

    --
    Pozdr
    JanuszK