  • 1. Data: 2012-07-09 22:56:48
    Temat: cale i cale hydrauliczne
    Od: <news>

    Potrzebuję coś nakręcić na gwint calowy. Mierzę suwmiarką wyskalowaną w
    calach i wychodzi cal jak hu*. Idę do sklepu i mówię że gwint calowy,
    sprzedawca mi podaje a tu nie pasuje a sprzedawca tłumaczy że on ma tutaj
    cale hydrauliczne, pokazuje mi nawet jakąś kartę katalogową rury gdzie gwint
    na rurze średnicy 32mm jest gwint z opisem 1".
    To w końcu ile ten cal ma 25mm czy 32mm?
    Sprzedawca oczywiście nie miał żadnej miarki wyskalowanej w owych
    tajemniczych calach hydraulicznych więc szukanie odpowiedniej złączki metodą
    prób i błędów trwało z godzinę:(
    O co chodzi z tymi calami hydraulicznymi, czy to kolejny chwyt marketingowy?

  • 2. Data: 2012-07-09 23:05:47
    Temat: Re: cale i cale hydrauliczne
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    pisze tak:

    > To w końcu ile ten cal ma 25mm czy 32mm?

    cal średnicy wewnętrznej

    --
    Piter

  • 3. Data: 2012-07-09 23:10:47
    Od: "kogutek" <s...@g...pl>

    <news> napisał(a):

> [...]
    > prób i błędów trwało z godzinę:(
    > O co chodzi z tymi calami hydraulicznymi, czy to kolejny chwyt marketingowy?

    Jakiś marketing w tym na pewno był. Jak wykombinowali gwint calowy rurowy to
    na pewno reklamowali narzędzia do jego robienia. A tak przy okazji. Zmierzyłeś
    może średnicę rury w środku?

  • 4. Data: 2012-07-10 08:46:28
    Od: "Jackare" <1...@t...com.pl>

    Użytkownik <news> napisał w wiadomości

    > O co chodzi z tymi calami hydraulicznymi, czy to kolejny chwyt
    > marketingowy?

    Na rurach _instalacyjnych_ mamy gwinty stożkowe Withwortha
    Średnicę rur _instalacyjnych_ i dobór miary gwintu mierzy się wewnątrz i nie
    są to precyzyjne miary które zmierzysz suwmiarką tylko wyrażane w calach
    miary najbardziej zbliżone do tej zmierzonej.
    Średnice zewnętrze rur _instalacyjnych_ tej samej miary mogą być różne.
    Zależy to od grubości ścianki. Ta zależy od przeznaczenia rury. Najbardziej
    zgrubny podział to rury instalacyjne lekkie i ciężkie. Lekkie (o cienkich
    ścianach) służą do spawania, ciężkie do gwintowania. Lekkie też oczywiście
    moża nagwintować ale co do zasady nie powinno się ze względu na osłabianie
    materiału.
    Poza rurami _instalacyjnymi_ są jeszcze tzw rury handlowe o innych miarach.
    Te mogą nijak nie pasować do systemów instalacyjnych i raczej w sklepach i
    hurtowniach instalacyjnych ich nie kupisz.
    Nie jest to żaden chwyt marketingowy.
    Wszystko jest znormalizowane.
    I to od lat.
    Dlatego też nie ma problemu np z przerabianiem 50 czy 60-letnich systemów.

    PS.
    Pamietam jak kurwowałem i poległem kiedyś na robocie gdy natrafiłem na pion
    CO wykonany z rur handlowych i to wykonanych z ch. wie czego bo się to nawet
    spawać do stali instalacyjnej nie chciało.... Spaw gazowy stygnął i gdy
    stawał się wiśniowy nagle pękał na całym obwodzie... Z prostej dokładki
    grzejnika zrobiła się nagle wymiana całego pionu.

  • 5. Data: 2012-07-10 15:22:14
    Od: <news>

    Użytkownik "kogutek" napisał:
    > Jakiś marketing w tym na pewno był. Jak wykombinowali gwint calowy
    > rurowy to na pewno reklamowali narzędzia do jego robienia. A tak przy
    > okazji. Zmierzyłeś może średnicę rury w środku?

    A tak przy okazji to nie była rura, tylko nypel, redukcja, złączka, czy jak
    to inaczej zwał.
    Ta k więc żadne średnice zewnętrzne, czy wewnętrzne mnie nie interesują, bo
    muszę połączyć dwa różne gwinty!
    A z tej karty katalogowej rury gdzie opisano na niej gwint 1" to ani
    średnica zewnętrzna, wewnętrzna ani gwintu nie była calowa, więc faktycznie
    wychodzi jakiś tajemniczy cal hydrauliczny, podobnie jak owe tajemnicze cale
    przekątnej w telewizorze:)

  • 6. Data: 2012-07-10 15:32:47
    Od: <news>

    Użytkownik "Jackare" napisał:
> [...]
    > i nie są to precyzyjne miary które zmierzysz suwmiarką tylko wyrażane
    > w calach miary najbardziej zbliżone do tej zmierzonej.

    Na rurze będzie taki gwint jaki nagwintujesz, ale dzięki za wyjaśnienie
    gwintu rurowego:)
    Natomiast wszelkie złączki, nyple i redukcje mają gwinty walcowe a nie
    stożkowe, więc wytłumacz mi pojęcie calowego nypla nagwintowanego walcowo,
    gdzie ani średnica zewnętrzna, ani wewnętrzna nie ma cala!?
    Dla mnie to zwykły marketingowy bełkot zrobiony po to żebyś ze sklepu, czy
    hurtowni nie wyszedł szybciej niż godzinę:(

    > Średnice zewnętrze rur _instalacyjnych_ tej samej miary mogą być różne.
    > Zależy to od grubości ścianki. Ta zależy od przeznaczenia rury.
    > Najbardziej zgrubny podział to rury instalacyjne lekkie i ciężkie.

    Ok, rozumiem że przy rurach podaje się średnice wewnętrzną rury, ale wkur***
    mnie podawanie że coś ma gwint pół cala a nie ma i tłumaczenie że to są cale
    hydrauliczne!:(

  • 7. Data: 2012-07-11 01:54:40
    Od: "Tmek" <T...@d...ek>

> [...]
    > Dla mnie to zwykły marketingowy bełkot zrobiony po to żebyś ze sklepu, czy
    > hurtowni nie wyszedł szybciej niż godzinę:(

    Funkcjonuje to gdzies juz od 100 lat i jakos okreslenie marketingowy belkot
    nie pasuje.
    Raczej anglosaska potocznosc z ktorej wywodza sie min stopy itp okreslenia
    "mniejwiecej" z poczatkow inzynierii.

    Ale wszystko jest unormowane.
    http://www.normapress.pl/identyfikacja-gwintow.html

    Tmek

  • 8. Data: 2012-07-11 10:44:24
    Od: "Plumpi" <a...@a...pl>

    Użytkownik <news> napisał w wiadomości

    > Natomiast wszelkie złączki, nyple i redukcje mają gwinty walcowe a nie
    > stożkowe, więc wytłumacz mi pojęcie calowego nypla nagwintowanego walcowo,

    Akurat nyple mają stożkowe, a nie walcowe.

  • 9. Data: 2012-07-12 11:43:54
    Od: <news>

    Użytkownik "Tmek" napisał:
> [...]
    > belkot nie pasuje. Raczej anglosaska potocznosc z ktorej wywodza
    > sie min stopy itp okreslenia "mniejwiecej" z poczatkow inzynierii. Ale

    Ale co funkcjonuje? Bo ty chyba nie zrozumiałeś o co chodzi. Ja wiem co to
    jest gwint calowy a co metryczny. Mi chodzi o jakieś dziwne cale
    hydrauliczne.

  • 10. Data: 2012-07-12 11:45:12
    Od: <news>

    Użytkownik "Plumpi" napisał:
    > Akurat nyple mają stożkowe, a nie walcowe.

    Pewnie są nyple z gwintami stożkowymi, ale ja kupowałem z walcowymi i co pan
    teraz powiesz?