  • 31. Data: 2012-07-13 18:10:55
    Temat: Re: GWC - rurowe vs. żwirowe
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    news:jtpc1b$b8i$1@node1.news.atman.pl...
    > Wywiew: >>> 20 >>> 15 >>> 10 >>> 5 >>> 0 >>> -5 >>> -10 >>> -15 >>>
    > Nawiew: <<< 15 <<< 10 <<< 5 <<< 0 <<< -5 <<< -10 <<< 15 <<< -20 <<<
    >
    > Jak widzisz w każdym punkcie temperatura wywiewu jest wyższa od
    > temperatury nawiewu więc może jej przekazywać energię - bo w każdym
    > punkcie temperatura dąży do wyrównania.

    mysle ze news to jeden z tych ludków którzy nigdy sie do błędów nie
    przyznają :-) Ale zobaczymy , news poczytaj sobie, moze nawet te wykresy
    które ktos zrobil za ciebie zrozumiesz. Ale wątpie.

    b.

  • 32. Data: 2012-07-13 19:02:25
    Od: <news>

    Użytkownik "Ergie" napisał:
> [...]
    > od temperatury nawiewu więc może jej przekazywać energię
    > bo w każdym punkcie temperatura dąży do wyrównania.

    Wiesz, Uśmiałem się nieźle z tego rysunku:) Przypomina on pewien słynny
    obraz "Wodospad" gdzie artysta namalował jak woda spływając wodospadem,
    który co pewien czas zakręca, woda z ujścia wodospadu wpływa na początek
    wodospadu siłami grawitacyjnego spływu i jeszcze napędza młyn ta sama woda
    ciągle krążąca w obiegu zamkniętym i napędzana wyłącznie grawitacją:)
    Tylko to jest złudzenie optyczne a nie rzeczywistość. To samo dotyczy
    twojego rysunku, to zwyczajne złudzenie optyczne i jak byś chciał to mógłbyś
    namalować rysunek gdzie Nawiew ma temperaturę 20 a Wywiew ma 50 stopni,
    czyli twój rysunkowy rekuperator nie dość że by odzyskiwał ciepło, to
    jeszcze by dodatkowo ogrzewał:)
    Papier zniesie wszystko i widzę ze dałeś się nabrać na marketingowe rysunki,
    ale uwierz mi na słowo że rysunki nie kreują rzeczywistości a działanie
    wymiennika ciepła opiera się na prawach fizyki a nie na rysunkach!

    Powtórzę: nie da się bez udziału czynnika zewnętrznego przepompować energii
    z jednego czynnika do drugiego tak, żeby uzyskać stan nierównowagi.
    Przypomnę wzorek z podstawówki: Q=cm(t2-t1)
    Ilość ciepła pochłonięta/oddana przez ciało jest równa c(ciepło właściwe)
    razy m (masa) razy różnica temperatur. W rekuperatorze masy i ciepła
    właściwe są równe. Zatem wymiana energii będzie zachodzić do momentu
    wyrównania temperatur, potem ustanie. Czy teraz zgodzisz się ze mną?

    Rzeczywisty rysunek będzie wyglądał tak:
    Wywiw: --> 20 > 18 >16 > 14 > 12 > 10 > 8 > 6 > 4 -->
    Nawiew:--> -4 < -6 < -8 < -10 < -12 < -14 < -16 < -18 < -20 -->

  • 33. Data: 2012-07-13 19:11:12
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik <news> napisał w wiadomości

    ty cały czas masz w głowie współprądowy :-)

    spróbuj przeanalizowac pierwszy wykres z tego linka
    http://ogrzewnictwo.pl/artykuly/wymienniki-ciepla-op
    is-poszczegolnych-rodzaii-mariusz-kaczmarek

    b.

  • 34. Data: 2012-07-13 19:19:25
    Od: <news>

    Użytkownik "Budyń" napisał:
    > Ale zobaczymy , news poczytaj sobie, moze nawet te wykresy które ktos
    > zrobil za ciebie zrozumiesz. Ale wątpie.

    Oj Budyń na naukę nigdy nie jest za późno więc marsz do szkoły!:)
    Rysunki nie kreują rzeczywistości, ja ci mogę narysować rysunek takiego
    rekuperatora co będzie wywiewał 20stopni a nawiewał 100 stopni i co wtedy
    powiesz?

  • 35. Data: 2012-07-13 19:22:28
    Od: Mrek K <m...@t...pl>

    W dniu 2012-07-13 16:42, news pisze:

> [...]
    > ciepła właściwe są równe. Zatem wymiana energii będzie zachodzić do
    > momentu wyrównania temperatur, potem ustanie.

    Czynnikiem zewnętrznym jest wentylator przemieszczający względem siebie
    masy powietrza.

    Marek

  • 36. Data: 2012-07-13 20:04:46
    Od: "Darek" <d...@p...onet.pl>

> [...]
    > Wywiw: --> 20 > 18 >16 > 14 > 12 > 10 > 8 > 6 > 4 -->
    > Nawiew:--> -4 < -6 < -8 < -10 < -12 < -14 < -16 < -18 < -20 -->

    Abstrachując już od rzeczywistych sprawności, ponieważ bez doświadczeń
    jest to praktycznie niewyliczalne na kartce papieru, co próbujesz tu
    udowodnić,
    taich wzorów jak przedstawiasz nawet nie można zastosować do przybliżonych
    obliczeń...

    O gradnieńcie słyszał o równaniach różniczkowych, słyszał. W przypadku
    niestatycznych
    stanów a z takim mamy tu do czynienia, równania które tu przedstawiasz mają
    zastosowanie
    wyłącznie lokalne.

    To co ktoś napisał, teoretycznie dla nieskończenie długich rur dojdzie do
    całkowitej
    wymiany ciepła i temperatury strumienia we/wy na jednym końcu rury się
    zrównają,
    na drugim koncu zajdzie podobne zjawisko. Nie ma tu żadnej sprzeczności ani
    perpetum mobile,
    jak tu przytaczałeś nietrafiony przykład z wodospadem.
    Energii nie przybędzie i lokalnie w każdym punkcjie energia dąży do
    równowagi zgodnie
    z prawem fizyki.Czynnikiem zewnętrznym są tutaj wentylatory powodujące
    przepływ mas
    powietrza, dzięki którym jest takie zjawisko wogóle możliwe.

    Oczywiście jest to teoria, która w praktyce się nie sprawdzi, ponieważ
    proces wymiany
    jest bardziej złożony i tylko i wyłącznie pomiary mogą dać odpowiedź jaka
    będzie
    rzeczywista sprawność. Wydaje się że sprawność powyżej 50% jest realnie
    możliwa.

    Pozdrawiam
    Darek

  • 37. Data: 2012-07-13 20:32:03
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "Darek" <d...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    >Wydaje się że sprawność powyżej 50% jest realnie

    ales mnie rozbawił - po tych równaniach różnicowych i niestatycznych stanów
    tylko tyle? wydaje ci sie? tos czas związany z tymi nauką tych równan
    zmarnował :-)))

    b.

  • 38. Data: 2012-07-13 20:40:44
    Od: "Darek" <d...@p...onet.pl>

    > ales mnie rozbawił - po tych równaniach różnicowych i niestatycznych
    > stanów tylko tyle? wydaje ci sie? tos czas związany z tymi nauką tych
    > równan zmarnował :-)))

    przedstaw realne wyliczenia stosując obliczenia bez posiłkowania się
    rachunkiem różniczkowym. Chyba że będziesz liczył na piechotę
    w każdym punkcie.

  • 39. Data: 2012-07-13 20:48:39
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    > przedstaw realne wyliczenia stosując obliczenia bez posiłkowania się
    > rachunkiem różniczkowym. Chyba że będziesz liczył na piechotę
    > w każdym punkcie.

    Zwróc uwagę ze mówimy o teorii. Chodzi mi tylko o to ze teoretyczna
    sprawnosc wymiennika przeciwprądowego idealnego wynosi równo 100%. A różne
    misie twierdzą ze ni uja i wskazują na wartosc 50%. Wiec twoje "wydaje sie
    ze 50%" poparte elokwentną retoryką to troche mało, nie wydaje ci sie?
    Napisz wyrażnie o wymienniku idealnym -100 czy 50%?

    b.

  • 40. Data: 2012-07-14 16:19:19
    Od: <news>

    Użytkownik "Mrek K" napisał:

    > Czynnikiem zewnętrznym jest wentylator przemieszczający
    > względem siebie masy powietrza.

    Skoro jak twierdzisz że to wentylator jest sprawcą tego znacznego odzysku
    ciepła to znaczy że uzyskujesz ciepło kosztem mocy wentylatora, więc taki
    rekuperator dawał by mniej ciepła niż grzałka, bo wentylator nigdy nie ma
    sprawności 100%

    Ja nie sądzę ze to wentylator, bo w przeciwprądowym i współbieżnym masz
    wentylator a jakoś dodatkowej energii z tego nie ma:)

    Ja znam prawo fizyki mówiące że ciała o różnych temperaturach wymienią się
    ciepłem tak że ich temperatura się zrówna, więc TY podaj mi jedno prawo
    fizyki mówiące że jest możliwa wymiana ciepła z ciała o temperaturze niższej
    do ciała o temperaturze wyższej, bez dostarczania energii z zewnątrz:)