  • 1. Data: 2010-02-16 21:34:03
    Temat: Jaki ogranicznik przepięć?
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    Jest sobie (znaczy... robi się) taka instalacja:

    Przyłącze kablowe, ziemne (i z tego, co wiem, spory kawał linii
    zasilającej to przyłacze również idzie ziemią).
    Dalej jest złącze z tablica licznikową w granicy posesji, tam są
    zabezpieczenia przed i zalicznikowe i raczej nie ma mowy, żebym mógł
    tam coś dołożyć.
    Od złacza jest jakieś 60m WLZ, równiez ziemią, kabel YKY 5x10, kabel
    ten wchodzi wprost do głównej rozdzielni już w budynku.

    I teraz pytanie: jakiej klasy zabezpieczenia p/przepięciowe tutaj
    dać? Ideałem byłoby zapewne danie B w złączu i C w rozdzielni, ale
    jak pisałem wyżej, w złączu ZE pewnie mi nie pozwoli na instalowanie
    czegokolwiek, poza tym to złącze jest w zasadzie ogólnodostepne, nie
    wiem, czy taki ochronnik by nie zniknął stamtąd w szybkim tempie.

    Więc co? B+C w rozdzielni? Czy może olać B i zamontować tam samo C?
    B+C wydawać by się mogło dobrym kompromisem, ale czytałem w necie
    wypowiedzi praktyków zgodnie twierdzących, że B+C ma skuteczność
    porównywalną z daniem na mszę tudzież stawianiem gromnicy w oknie
    podczas burzy.

    Budynek ma uziom fundamentowy, parametrów jeszcze nie znam, ale
    ponieważ fundament jest tuż nad warstwą wodonośną, na żwirowym
    gruncie, więc spodziewam sie raczej dobrych. "ziemia" do rozdzielni
    będzie dociągnięta porządnie. Piorunochronu póki co nie planuję,
    ponieważ dom jest otoczony przez wyższe od niego drzewa rosnące tuż
    przy domu, więc mam wrażenie, że robienie na nim instalacji
    odgromowej bezpieczeństwo by raczej pogorszyło zamiast polepszyć.

    J.

  • 2. Data: 2010-02-17 10:32:37
    Temat: Re: Jaki ogranicznik przepięć?
    Od: Sebastian Sawicki <f...@s...edu.pl>

    Jarek P. said the following on 16.02.2010 22:34:
    > Od złacza jest jakieś 60m WLZ, równiez ziemią, kabel YKY 5x10, kabel ten
    > wchodzi wprost do głównej rozdzielni już w budynku.

    dlugi ten odcinek, jaki przydzial mocy?

> [...]
    > praktyków zgodnie twierdzących, że B+C ma skuteczność porównywalną z
    > daniem na mszę tudzież stawianiem gromnicy w oknie podczas burzy.

    Ja bym dal C DEHN'a (tak dalem u siebie, a mam podobnie) lub B+C jezeli
    nie zal Ci kasy.

    W ogranicznikach oprocz klasy zabezpieczenia wazna jest firma jekiej on
    jest.

    S,

  • 3. Data: 2010-02-17 11:03:34
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    Sebastian Sawicki <f...@s...edu.pl> wrote:

    > dlugi ten odcinek, jaki przydzial mocy?

    Długość podałem, przydział mocy - 13kW

> [...]
    > jezeli nie zal Ci kasy.
    >
    > W ogranicznikach oprocz klasy zabezpieczenia wazna jest firma

    Celowałem w C Moellera, ich B+C cenowo niestety rzuca już na kolana
    (660PLN), ale DEHNy tez brałem pod uwagę.
    A przy okazji - przepięciówki Legranda to znikają z rynku czy jak?
    Kiedyś było tego pełno, obecnie ciężko wręcz znaleźć... Podobnie,
    jak i tablice rozdzielcze zresztą, albo polskie firmy albo Moeller.

    J.

  • 4. Data: 2010-02-17 11:05:11
    Od: Sebastian Sawicki <f...@s...edu.pl>

    Jarek P. said the following on 17.02.2010 12:03:

    > Długość podałem, przydział mocy - 13kW

    czesc zdania przed ',' byla oznajmujaca :)
    przy 13 zabezpieczenie za licznikiem 16A?
    Jezeli tak, to kabel ok,

    > Celowałem w C Moellera, ich B+C cenowo niestety rzuca już na kolana
    > (660PLN), ale DEHNy tez brałem pod uwagę.

    DEHN jest uznawany za lidera zabezpieczen przepieciowych, IMHO najlepszy.
    S.

  • 5. Data: 2010-02-17 11:19:19
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    Sebastian Sawicki <f...@s...edu.pl> wrote:

    > czesc zdania przed ',' byla oznajmujaca :)

    No a jaka miała być, pytająca? Ten kabel już jest położony :-)

    > przy 13 zabezpieczenie za licznikiem 16A?
    > Jezeli tak, to kabel ok,

    Zalicznikowe zabezpieczneie mam 3x25A i nie mów mi, że 5x10 to za
    mało ;-/ Bez przesadyzmu, przy 17kW i niewiele krótszych odcinkach
    ludzie mają 5x10 i nie narzekają na przygasające światło po
    włączeniu czajnika.

    > DEHN jest uznawany za lidera zabezpieczen przepieciowych, IMHO
    > najlepszy. S.

    OK, w takim razie wezme go pod uwagę bardziej, dzięki :-)

    J.

  • 6. Data: 2010-02-17 15:27:48
    Od: s_13 <s...@i...pl>

    > DEHN jest uznawany za lidera zabezpieczen przepieciowych, IMHO najlepszy.

    a ile dałeś za tego dehna?
    ja mam B+C firmy Leutron, też niemieckie :-) kosztował 800 PLN
    fajny, bo wielo (kilku) razowy (bez wymiennych wkładek) i ma diody na
    każdej fazie, co zastępuje kontrolki obecności fazy, drobiazg, a
    cieszy :-)
    mało znane, a podobno też dobre...
    mam jeszcze w kilku gniazdkach D, takie kostki schowane w puszkach
    raz tylko miałem okazję przetestować działanie, kiedy piorun trafił w
    stacje trafo, jakieś 500m przed domem, tylko żarówki mrugnęły i komp
    się zresetował, a paręnaście metrów dalej na słupie sąsiada (ostatnim
    na linii) pięknie się iskry posypały z bezpieczników tych na słupach,
    dotychczas tylko na amerykańskich filmach taka akcję widziałem :-))

    pozdrawiam
    s_13

  • 7. Data: 2010-02-18 10:54:42
    Od: Sebastian Sawicki <f...@s...edu.pl>

    s_13 said the following on 17.02.2010 16:27:

    > a ile dałeś za tego dehna?

    Z 400zl, na allegro.Z wkladkami.

    Na szczescie jeszcze nie bylo okazji aby sie wykazał..
    S.