  • 141. Data: 2011-01-28 22:42:50
    Temat: Re: Jaki parametr fizyczny zmieni sie po zainstalowaniu rekuperatora?
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 28 Sty, 23:29, "Maniek4" <r...@l...pl> wrote:

> [...]
    > Ocieplenie wiadomo, nie ma co gadac. Teraz reku szybko sie zwroci bo prad
    > drogi i nie pamietamy juz o kominku ktory sie zwrocil bo prad drogi i palimy
    > drzewem po iles tam (malo) za drzewo. Dalej pompa ciepla zuzywajaca pradu za
    > iles tam (malo) bo prad drogi, wiec tez sie zwroci. :-) Troche sporo
    > wykluczajacych sie zaleznosci.
    > Po kolei: rekuperator sie nie zwroci bo palisz drzewem zeby nie grzac
    > pradem. KWh jest wiec znacznie tansza. Pompa ciepla no nie wiem... :-)
    > Jezeli nie palisz w kominku to reku naciagajac rzeczywistosc moze i sie

    OK a wiec podsumuje Ci jak to u mnie jest:

    1. Wentylacja mechaniczna z rekuperatorem - robilem tylko i wylacznie
    dla komfortu (i GWC), absolutnie nie bralem pod uwage oszczednosci.
    Ale one SA! I to dosc realne. Dlatego tej tezy tez bede bronil - a
    zaczelo sie od bzdurnych obliczen kogucika. Ale nie to bylo glownym
    celem jej posiadania. Wentylacja mechaniczna poki co (juz kompletna
    ale bez GWC) kosztowala mnie 9k pln. Zaoszczedzilem jednak (JA,
    konkretnie) ok 5k pln przez rezygnacje z kominow, nawiewnikow. Czyli
    wentylacja mechaniczna kosztowala mnie 4k pln.

    2. Kominek -> istotnie zamontowalem go w pierwszym sezonie, mial
    sluzyc przez pierwszy sezon jako glowne zrodlo ciepla. Nie wyszlo za
    bardzo bo zabraklo suchego drewna. Kupione 5m3 spalilem w wielkich
    meczarniach a w kominku bardziej sie woda gotowala, niz drewno
    palilo ;) Jednak na wiosne udalo sie kupic duzo drewna, a ze jak mowia
    "szewc bez butow chodzi" nie mialem czasu na zrobienie dolnego zrodla
    PC, a 20m3 drewna za 600 pln lezalo sobie na placu - postanowilem
    poczekac jeszcze z PC i drugi sezon jakos przezyc palac w kominku :)
    Polowe drewna juz spalilem ale szczerze to mi sie juz pomalu
    odechciewa tego rozpalania i dokladania - i dlatego ostatnio chodzi
    przez conajmniej polowe czasu - piecyk na prad na G11. Nie mam czasu
    zmienic taryfy na G12 - musialbym demontowac ogrodzenie zeby elektryk
    sie dostal do licznika, bo przed zima sie troche pospieszylismy i
    zagrodzilismy dostep panelami ogrodzeniowymi ha ha :-))

    Kominek z plaszczem w stosunku do zwyklego powietrznego kominka (ktory
    i tak bym oczywiscie mial) to byl koszt wymiennika z dwoma pompami (1k
    pln) plus sam kominek wersja z plaszczem ok +1k pln, plus osprzet ok
    1k pln (naczynie wzbiorcze, rurki) plus bufor 1000l - 2k pln. Czyli za
    "bajer" w postaci kominka z plaszczem zaplacilem +5k pln.

    3. Piecyk elektryczny. Tak czy siak musialbym go kupic - na wypadek
    awarii PC, kominka, etc. Kosztowal (12kW) bagatela 1k pln :)

    Tak wiec cale moje "fanaberie" w postaci kominka z plaszczem z 1000l
    buforem, wentylacja mechaniczna z porzadnym rekuperatorem i piecyk
    elektryczny kosztowaly mnie do tej pory... 10k pln ! Do tego dojdzie
    pompa ciepla za 12k pln plus koszt zrobienia dolnego zrodla ok 2,5k
    pln.

    Suma TRZECH zrodel ciepla (w tym jednego jakze drogiego i
    awangardowego - pompy ciepla;) z buforem 1000l i kosmicznie droga
    wentylacja z rekuperatorem beda mnie wiec kosztowaly w sumie... 24,5k
    pln :-)

    Czy to duzo ? Dla mnie - zdecydowanie NIE :-) Gdybym na to wydal 100
    tys pln to moglbym o sobie mowic idiota.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 142. Data: 2011-01-28 22:58:12
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Uzytkownik "Adam" <a...@g...com> napisal w wiadomosci
    b.googlegroups.com...

    > Hmmm.. Jaki masz dom? Nie pamietam. Ile m2 ogrzewasz? Ja ponad 300m2
    > choc sporo w tym to kilka pomieszczen piwnicznych ktore maja male
    > zapotrzebowanie na cieplo :-)

    Dol niech policze na bolka oko: 120m^2+garaz 22m^2+gora 100m^2+strych 40m^2.
    Razem liczmy 300m^2 po posadzce.

    > Nie porownuj naszych domow bo to zapewne zupelnie rozne domy - w ten
    > sposob to do niczego nie dojdziemy, za duzo roznic :)

    Roznice nie usprawiedliwiaja roznic miedzy wentylacjami w takim stopniu.

    > Nie wiem. Wogole nie znam nikogo (procz domu pasywnego o ktorym costam
    > czasem napisze) kto uzywa wentylacji mechanicznej. Wszyscy moi
    > sasiedzi ktorzy montuja WM jeszcze nie mieszkaja! Z drugiej strony sa
    > ludzie ktorzy ogrzewaja pradem domy kwota 450 pln / sezon (chocby j-j
    > z forum muratora). Myslisz, ze bez rekuperacji mogliby osiagnac taki
    > wynik ? :-)

    Przy takich kwotach wazny jest kazdy promil i w tym przypadku ma to
    znaczenie. Inne pytanie, czy przy takim zuzyciu warto bylo montowac
    rekuperator? Czy w ogole w tak szczelnym domu mozna bylo to inaczej
    wentylowac? No i podstawowe pytanie jakimi nakladami w ogole taki wynik
    osiagnal?

    > Z rekuperacja. Bez rekuperacji 24 tys kWh czyli ponad 5k pln. I z
    > takimi kwotami tez sie liczylem.

    Znam jedna osobe poza marginesem rzec mozna bo to majetny czlowiek, placacy
    podobne rachunki. W domu ma nie mniej jak 23C, ogrzewa garaz i strych. :-)

    > Ja sobie moze wypozycze albo nawet kupie taki anemometr - przyda mi
    > sie w robocie. To zrobilbym pomiary w kilku nowych domkach znajomych.
    > Sam jestem ciekawy :)

    I to jest chyba podstawowe pytanie. Moje, nasze, grawitacynych odczucia
    sprowadzaja sie do ogolnego odczucia. Opisujemy to co czujemy a raczej tego
    czego nie czujemy. Jaka faktycznie jest wymiana tego nikt nie wie. :-)
    Byc moze dane z OZC sa prawdziwe, gorzej z zalozeniami w odniesieniu do
    rzeczywistosci. :-)

    Pozdro.. TK

  • 143. Data: 2011-01-29 05:23:26
    Temat: Re: Jaki parametr fizyczny zmieni się po zainstalowaniu rekuperatora?
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik janusz_kk1 napisał:

    > Ale mając went mechaniczną i gwc bezprzeponowe nie mam przesuszonego
    > powietrza :) gwc mi je nawilża.

    Czym niby nawilża? Skąd bierze wodę?

    --
    Darek

  • 144. Data: 2011-01-29 08:03:02
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

    Uzytkownik "Adam" <a...@g...com> napisal w wiadomosci
    c.googlegroups.com...
    > On 28 Sty, 22:43, "Maniek4" <r...@l...pl> wrote:
    >
    > Czemu tak to liczysz? Skoro z wentylacja grawitacyjna grzejesz za 2500
    > pln, to z rekuperatorem odzyskalbys 80% z 30% ktore ida na wentylacje.
    > Tj. reku powinien u Ciebie przyniesc zysk rzedu 600 pln / sezon. Czyli
    > placilbys nie 2500, a 1900. Caloroczny koszt napedu rekuperatora dla
    > 200m3/h to 400 pln. Spokojnie mozna obnizyc do 100-150m3/h w
    > zaleznosci od ilosci osob / generowanej wilgoci i tak dalej :)

    Adam, dlaczego zamydlasz?
    Sam napisales zenzieki went mech masz zuzycie energi mniejsze o 5000Wh
    Czyli u Manka przyjmujac te same parametry tez zuzycie powinno byc mniejsze
    o 5000kWh gdyby sobie zalozyl rekuperacje
    Czyli Maniek zakladajac rekuperator powinien zamiast 1300m3 gazu zuzyc na
    sezon 900m3
    Gdzies tu robie blad?

    Kris

  • 145. Data: 2011-01-29 08:04:05
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

    /
    Uzytkownik "Adam" <a...@g...com> napisal w wiadomosci
    .googlegroups.com...
    > On 28 Sty, 20:59, "Maniek4" <r...@l...pl> wrote:
    > Ja pisalem o koszcie instalacji. Eksploatacyjnie rekuperator sie
    > oplaca (wiecej oszczedza, niz kosztuje jego naped), tu nie ma wogole
    > co gdybac (no kogucik i papo smerf maja inne teorie ale jakos mnie nie
    > przekonuja :P

    Przyjmijmy Twoje zalozenia:
    Docelowo (popmpa ciepla) bedziesz garzal dom i mial koszt energi 0,1zl/kWh-
    ssam Takie dane(koszt za sezon 1500zl, zapotrzebowanie podales zgadza sie?
    Rekuperator oszczedza u Ciebie 5tys KwH czyli 500zl
[...]
    Koszty eksploatacji went mech jak sam napisales to 400zl sezon.
    Oszczednos spada wiec do 100zl

  • 146. Data: 2011-01-29 10:54:37
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 29-01-2011 o 06:23:26 Dariusz K. Ładziak
    <d...@n...pl> napisał(a):

    > Czym niby nawilża? Skąd bierze wodę?
    Z gruntu, a dokładnie kamieni, bo bezprzeponowy to oznacza że
    czyszczenie, nawilżanie powietrza następuje w warstwie kamieni.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 147. Data: 2011-01-29 11:32:12
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "janusz_kk1" <j...@o...pl> wrote:

    > Z gruntu, a dokładnie kamieni, bo bezprzeponowy to oznacza że
    > czyszczenie, nawilżanie powietrza następuje w warstwie kamieni.

    Co rozumiesz przez pojęcie "nawilżanie"? :)
    Jeśli w złożu żwirowym powietrze ma wilgotność 95% i ma ono +3 stopnie na
    wyjściu, to po podgrzaniu do 22 stopni, powietrze ma 29% wilgotności.
    Jeśli w złożu żwirowym powietrze ma wilgotność 95% i ma ono +6 stopni na
    wyjściu, to po podgrzaniu do 22 stopni, powietrze ma 35% wilgotności.
    Do takiego nawilżania woda nie jest potrzebna :)

    --
    Bartek

  • 148. Data: 2011-01-29 12:25:43
    Od: "nacocito" <n...@c...to>

> [...]
    > Jeśli w złożu żwirowym powietrze ma wilgotność 95% i ma ono +6 stopni na
    > wyjściu, to po podgrzaniu do 22 stopni, powietrze ma 35% wilgotności.

    łatwiej sobie wyobrazić taką sytuacje że powietrze na zewnątrz ma 0st C i
    wilgotność około 65% po przejściu przez żwirowy GWC ma +6st C i Twoją
    wilgotność 95%. Czyli wilgotność wzrosła.

    > Do takiego nawilżania woda nie jest potrzebna :)

    To jest ciekawa teoria. A co jest potrzebne?

  • 149. Data: 2011-01-29 12:29:10
    Od: Adam <a...@g...com>

    wiadomoscinews:114c2f63-ccb7-429a-99da-f806c6068cf9@
> [...]
    > Rekuperator oszczedza u Ciebie 5tys KwH czyli 500zl
    > Koszty eksploatacji went mech jak sam napisales to 400zl sezon.

    Zgadza sie :) Z tym 24 tys kWh bez reku i 16 tys kWh z reku to
    faktycznie cos mi sie potentegowalo i nie wiem skad to wzialem. Po
    padzie dysku stracilem dane - w tym bardzo dokladnie wprowadzony caly
    moj domek do OZC wiec nie jestem tego w stanie bardzo dokladnie co do
    kWh podac. A wprowadzenie od nowa to kuuuuuupa roboty (glownie
    dokladne liczenie wszystkich skosow). Musze jeszcze w mailach
    archiwalnych poszperac, moze sie to gdzies obstalo :)

    //po chwili: taaak, obstalo sie! jak zassam i posprawdzam czy to byla
    ostateczna wersja to dam znac jak mi dokladnie OZC wylicza szczegoly
    dot. wentylacji :)
    pozdr.

    --
    Adam

  • 150. Data: 2011-01-29 14:43:33
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik nacocito napisał:

> [...]
    > i wilgotność około 65% po przejściu przez żwirowy GWC ma +6st C i Twoją
    > wilgotność 95%. Czyli wilgotność wzrosła.

    Bezwzględna - ale niewiele. Nadal po podgrzaniu do +22 będzie za suche z
    wszelkiego tego stanu konsekwencjami - stojące włosy, strzelające
    swetry, zasychające garda...

    Tu trzeba wodę dodać do powietrza _po_ podgrzaniu!

    --
    Darek