  • 11. Data: 2017-02-21 18:23:12
    Temat: Re: Jaki przyrzad do sprawdzenia gniazdek el. ?
    Od: ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow>

    Rozumiem, ze Ty masz uprawnienia i sprawdzasz żarówką dwa gniazdka (kuchnia i
    łazienka - standard przy zleceniach spółdzielni dla szwagra prezesa i wspólnot byle
    taniej) w kilkupokojowych lokalach?
    A badanie wypustów sufitowych robisz? Wyniki już zupełnie nomen-omen z sufitu? Robisz
    badanie wypustów za kuchnią, piekarnikiem, pralką, zmywarką?

    Pytanie jest o przyrząd (miernik), na rynku tego pełno i trudno się rozeznać, a nie
    potrzeba Fluke na 4 tys. zł

    -----

  • 12. Data: 2017-02-21 19:09:04
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2017-02-21 o 15:03, ąćęłńóśźż pisze:
    > O tym też myślę, ale gdzie taka (W-wa)?
    > No i czego konkretnie szukać?
    > Przyrząd do wykonywania standardowych 5-letnich kontroli (blok mieszkalny).
    Ale po co ci to? skoro nie masz pojęcia o pomiarach to ich nie zrobisz
    dobrze a możesz sobie krzywdę jeszcze zrobić.
    Jak będzie spółdzielnia robiła pomiary to przypilnuj elektryka żeby ci
    wszystkie gniazdka sprawdził.

    Pozdr
    Janusz

  • 13. Data: 2017-02-21 19:21:05
    Od: a...@a...pl

    ąćęłńóśźż wrote:

    > Ten wydaje się mieć o pierdylion funkcji za dużo, czy się mylę?
    >

    > -----

    Ma pomiar pętli . izolacji , czasu i prądu wyłączenia rdc to minimum
    tego co chcesz ale za prawie dwa koła to kup sobie polski rodzimy a nie
    skośnooki.

  • 14. Data: 2017-02-21 19:48:31
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 2017-02-21 o 18:23, ąćęłńóśźż pisze:

    > Rozumiem, ze Ty masz uprawnienia

    Utraciłem 2-3 lata temu.

> [...]
    >
    > Pytanie jest o przyrząd (miernik), na rynku tego pełno i trudno się
    > rozeznać, a nie potrzeba Fluke na 4 tys. zł

    Skoro taki z Ciebie mądrala, to po ki ciul pytasz o miernik?
    Osoba, która wie jak i po co są pomiary wie czego szukać.
    I zdecyduj się, czy to pomiar dla zaspokojenia własnej ciekawości czy
    okresowy, wymagany przepisami?

  • 15. Data: 2017-02-28 11:41:10
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2017-02-21 o 18:23, ąćęłńóśźż pisze:

    Widać, że nie masz pojęcia o czym piszesz.
    Ponieważ m.in. zajmuję się zawodowo takimi pomiarami to spróbuję Ci to
    opisać w miarę skrótowo.

    Pomiary o jakich piszesz to wymóg prawny i wymaga wystawienia
    odpowiedniego dokumentu, a dokument taki może wystawić tylko i wyłącznie
    osoba, która posiada odpowiednie kwalifikacje, poświadczone stosownymi
    dokumentami. Dokumenty te to "Świadectwa Kwalifikacyjne" Dozorowe i
    Eksploatacyjne z pomiarami ochronnymi w określonym zakresie (tutaj
    znajduje się długa lista)
    Jeżeli nie posiadasz takich dokumentów to Twoje pomiary możesz sobie
    wsadzić w buty, żeby być wyższym, ponieważ są nieważne, a jeżeli nawet
    wystawisz taki dokument to łamiesz prawo i grożą za to stosowne sankcje
    karne.
    Aby zdobyć takie "papiery" musisz się wykazać wiedzą z zakresu
    elektryki, znajomości metod wykonywania pomiarów oraz znajomości
    obowiązującego prawa oraz norm.
    Pomiary ochronne to bardzo śliska sprawa i bardzo łatwo jest się
    wpierdolić w bagno. Jeżeli cokolwiek, komukolwiek się coś stanie to
    jesteś pierwszy na dywaniku u prokuratora i lepiej wtedy żebyś miał te
    papiery i wiedzę. Oprócz prokuratora będziesz konfrontowany z biegłym
    sądowym, który taką wiedzę ma w jednym palcu, bo są to osoby z SEP-u.
    Żaden przyrząd służący do takich pomiarów nie określa czy pomiar jest OK
    czy też nie. To osoba, która robi pomiary musi sama określić czy dany
    pomiar jest dobry czy też zły, uwzględniając wiele czynników. Same
    pomiary można wykonać metodą techniczną z użyciem tanich przyrządów za
    kilka stów, ale trzeba wiedzieć jak je wykonać i umieć udowodnić, że się
    je wykonało poprawnie. Poza tym badania ochronne obejmują szereg
    czynności takich jak oględziny instalacji, pomiary, przygotowanie
    dokumentacji, analizę i interpretację wyników pomiarów, wystawienie
    stosownego dokumentu. Wbrew pozorom, aby wykonać takie pomiary potrzebna
    jest ogromna wiedza, którą tak naprawdę zdobywa się latami. Nawet po
    wielu latach pomiarowcy mają wiele wątpliwości, bo wiele spraw nie
    zawsze jest jasnych i uregulowanych prawnie i wtedy potrzebne jest duże
    doświadczenie i duża wiedza, aby móc określić czy dana instalacja jest
    bezpieczna czy też nie. Niestety największy rozpiździaj jest właśnie w
    starych blokach, gdzie część instalacji jest zmodernizowana w różnych
    latach i podlega pod różne przepisy i normy, a część pozostaje nadal
    niezmodernizowana i podlega przepisom z czasów budowania. Często spotyka
    się układy mieszane sieci i tzw. wyspy. Problem w tym, że musisz umieć
    się poruszać w tych przepisach i normach z różnych lat, bo każdy
    dokument, który wystawiasz musisz odnieść do określonych norm, które
    istniały w chwili budowania budynku lub nowszych. Stwierdzając, że
    instalacja jest bezpieczna musisz być tego pewnym.

    Robiąc przysługę dla "szwagra prezesa i wspólnot byle taniej" nie mając
    uprawnień i wiedzy, nawet nie zdajesz sobie sprawy w jakie chcesz się
    wpierdolić bagno.
    Co do przyrządów jeżeli ubiegasz się o takie uprawnienia i chcesz robić
    pomiary to nie szukaj najtańszych urządzeń, bo to po prostu się nie
    opłaci. Szukaj przyrządów, które będziesz mógł raz do roku wzorcować,
    abyś miał tzw "dupochron", bo choć obowiązujące prawo nie zobowiązuje
    wprost do wzorcowania przyrządów to pośrednio jest narzucony taki wymóg.
    Pamiętaj, że w razie wypadku będziesz musiał udowodnić, że wykonywałeś
    pomiary przyrządem sprawnym, a wyniki były wiarygodne.
    Ogólnie rzecz biorąc pomiary ochronne to dość dochodowy interes i
    dlatego też warto jest zainwestować w dobre, sprawdzone przyrządy z
    którymi nie będziesz miał problemów.
    Osobiście polecam przyrządy polskiej firmy Sonel, ponieważ zapewniają
    szybki serwis i laboratorium wzorcujące.
    Na marginesie dodam, że kiedyś namówiłem firmę w której pracowałem na
    zainwestowanie w przyrząd wielofunkcyjny Sonel MPI-525 wraz z
    oprogramowaniem i normami (które także są płatne, a musisz je mieć).
    Firma wydała wtedy ok. 10 tys. zł. Koszt tej inwestycji zwrócił się w
    pierwszym miesiącu użytkowania, a dodatkowo przyniósł drugie tyle
    dochodu. Poza samymi pomiarami dochody przynoszą jeszcze wszelkie
    poprawki instalacji, które ktoś musi wykonać, a zazwyczaj lokator nie
    szuka już nikogo innego tylko zleca ekipie wykonującej pomiary. Jeden
    warunek - musisz mieć płacących klientów i rozumiejących czym się różni
    papierek wystawiony przez pana Zenka od protokołu wystawionego przez
    osobę posiadającą odpowiednie kwalifikacje, uprawnienia oraz sprzęt.