  • 1. Data: 2017-02-20 10:17:36
    Temat: Klejenie rurek PVC
    Od: Andrzej S <a...@e...pl>

    Dzien dobry,

    Pytam o zastosowania ogrodowe. Ręczna lub solarna instalacja
    wodna o niewielkich ciśnieniach.

    Dostępne na rynku białe rurki wodociągowe PVC mają srednice
    "prawie" pasujące jedna w drugą, ale jest tam ok 1 mm luzu.

    Czy dobrym pomyslem jest zasmarkać ten luz klejem do PVC
    i liczyc, ze jakos zlapie? A moze wypelnic luz zwojem papieru
    przesączonego klejem?

    Czy tez konieczne jest zblizyc srednice do siebie
    (np. uplastyczniając i modląc się nad płomieniem) i kleic
    przy lepszym pasowaniu?

    dziekuje i pozdr
    --
    A S

  • 2. Data: 2017-02-20 10:49:02
    Temat: Re: Klejenie rurek PVC
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu poniedziałek, 20 lutego 2017 10:17:38 UTC+1 użytkownik Andrzej S napisał:
    > Czy dobrym pomyslem jest zasmarkać ten luz klejem do PVC
    > i liczyc, ze jakos zlapie? A moze wypelnic luz zwojem papieru
    > przesączonego klejem?

    A nie masz możliwości pożyczyć skądś zgrzewarki?
    Takie klejenie może zadziałać, ale jak to będzie miało jakieś
    drgania lub naprężenia, to po pewnym czasie zacznie ciec.

    L.

  • 3. Data: 2017-02-20 11:12:45
    Od: Andrzej S <a...@e...pl>

    W dniu 2017-02-20 10:49, Lisciasty pisze:

    > A nie masz możliwości pożyczyć skądś zgrzewarki?
    > Takie klejenie może zadziałać, ale jak to będzie miało jakieś
    > drgania lub naprężenia, to po pewnym czasie zacznie ciec.

    Jak wygląda taka zgrzewarka? Czy moze zawężać lub poszerzać rury,
    aby dopasować srednice? Czy tez jej nie przeszkadza 1 mm luzu
    miedzy rurami? Chodzi mi o takie rury (i nie moze byc innych):

    http://instalacjeb2b.pl/produkty/p/3580-rury_i_kszta
    ltki_z_pvc_u

    pozdro
    A S

  • 4. Data: 2017-02-20 11:24:15
    Od: JKK <n...@s...pl>

    Witam.
    Odpuść sobie te rurki do takich zastosowań.
    Są b. kruche i podatne na pękanie.
    O chwilowym choćby zamarznięciu już nawet nie mówię.
    Równie łatwe w montażu i o wiele trwalsze są rury zgrzewane
    (polipropylen). O tym pisał kolega od zgrzewarki.
    Zgrzewarkę można sobie wypożyczyć - z reguły tak gdzie sprzedają rurki.
    Kup 5 mufek więcej, potrenuj zgrzewanie i do roboty.
    Zmiana średnicy odbywa się za pomocą redukcji, przejście na gwint
    zapewniają odpowiednie złączki...
    JK

  • 5. Data: 2017-02-20 13:11:40
    Od: s...@g...com

    W dniu poniedziałek, 20 lutego 2017 11:12:47 UTC+1 użytkownik Andrzej S napisał:

> [...]
    > aby dopasować srednice? Czy tez jej nie przeszkadza 1 mm luzu
    > miedzy rurami? Chodzi mi o takie rury (i nie moze byc innych):

    Czemu nie może być innych?
    To dosyć sztywne założenie i dosyć dziwnie brzmi.

    Tam masz napisane ze łączenie robi sie klejami a te rurki nie są na tyle sztywne aby
    same siebie z wodą utrzymać i nie popękać od naprężeń.

    Jesli to nie jest fikusna instalacja to kup zwykly 1 calowy wąż ogrodowy i kształtki
    z króćcami na bagnet. Nawet jak po sezonie sparcieje od temperatury to nowy wąż to
    koszt parunastu pln...
    Albo wogóle zrób to w alupex-ie.

  • 6. Data: 2017-02-20 16:31:51
    Od: abomito <a...@w...pl>

    Witam!
    > Dostępne na rynku białe rurki wodociągowe PVC mają srednice
    > "prawie" pasujące jedna w drugą, ale jest tam ok 1 mm luzu.

    Nie wiem, o jakich rurkach mówisz.Był kiedyś system "nibko"( czy tak jakoś),
    ale tam nie było luzów! Był zmywacz i klej.Kleiłem rury od 3/8 do 4cale.
    Trzymały. Sztywne toto było i nie lubiło drgań i naprężeń.Za to lubiło pękać-
    przeważnie zaraz obok klejenia.
    Po upowszechnieniu się zgrzewarek przeważnie się wymieniało.
    Przedpiścy dobrze piszą: zgrzewane są pewniejsze.A jeśli już- to zgrzewarka
    za 100 PLN wystarczy.A czytanie ze zrozumieniem jest dużo trudniejsze niż
    zgrzewanie.
    Chyba, że chcesz użyć rurek energetycznych- nie polecam.
    Nie są zbyt wytrzymałe na UV.Ale do lata wytrzymają.Chyba, że klej rozpuści...

  • 7. Data: 2017-02-20 16:43:46
    Od: abomito <a...@w...pl>

    > Pytam o zastosowania ogrodowe. Ręczna lub solarna instalacja
    > wodna o niewielkich ciśnieniach.
    A do użytku ogrodowego pytaj o sztywny wąż ogrodowy.taki czarny, bywa w sklepach
    ogrodniczych.Ktoś na forum zrobił zeń podgrzewanie basenu.Jest również komplet
    złączek redukcji, nawet kroplowniki.nie wiem , jak jest to wytrzymałe- mój mam
    dopiero 6 lat.

  • 8. Data: 2017-02-20 17:39:45
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 20.02.2017 o 10:17, Andrzej S pisze:
> [...]
    >
    > Czy dobrym pomyslem jest zasmarkać ten luz klejem do PVC
    > i liczyc, ze jakos zlapie? A moze wypelnic luz zwojem papieru
    Pomysł z papierem = gwarancja, że będzie ciekło.

    > Czy tez konieczne jest zblizyc srednice do siebie
    > (np. uplastyczniając i modląc się nad płomieniem) i kleic
    > przy lepszym pasowaniu?
    >

    > dziekuje i pozdr
    Takie rurki znane były kiedyś jako "system Genova".
    Po rurach stalowych to było COŚ. Sam mam z tego część instalacji wodnej.
    Rurki te mają kilka wad, z czego za główną uznałbym kruchość, zwłaszcza
    w niskiej temperaturze.
    Ja bym poszedł w kierunku rurek PEX. Robi się z tego łatwiej, niż z
    klejonych i chyba też jest taniej. Unikasz też wielu złączek, bo PEX
    jest giętki i daję się prowadzić prawie dowolnie.
    Jacek

  • 9. Data: 2017-02-21 07:08:54
    Od: Andrzej S <a...@e...pl>

    W dniu 2017-02-20 16:31, abomito pisze:

    > Nie wiem, o jakich rurkach mówisz.Był kiedyś system "nibko"( czy tak jakoś),
    > ale tam nie było luzów! Był zmywacz i klej.Kleiłem rury od 3/8 do 4cale.

    Wlasnie pytam o Nibco - biale rury, które jeszcze nigdy mi nie pekly.
    Robie z nich dlugie pompy tloczkowe (dlugosci studni) i zalezy mi na
    nich, bo mam opracowane uszczelki i zaworki w tych srednicach.
    Musze robic kilka klejen typu rurka 3/4 cala wewnatrz rurki 1 cal
    ale tam napotykam wewnetrzny luz. Czym go elegancko wypelnic
    uzyskujac pasowanie i trzymanie?

    http://www.astar05.pl/wind/w73a.jpg
    http://www.astar05.pl/wind/w49a.jpg

    Widac owijanie rury plastrem, aby wypelnic luz. Jeszcze nie puscilo,
    ale nie podoba mi sie takie dziadostwo.
    pozdr
    --
    A S

  • 10. Data: 2017-02-21 10:17:32
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 21.02.2017 o 07:08, Andrzej S pisze:

> [...]
    >
    > http://www.astar05.pl/wind/w73a.jpg
    > http://www.astar05.pl/wind/w49a.jpg
    >
    > Widac owijanie rury plastrem, aby wypelnic luz. Jeszcze nie puscilo,
    A słyszałeś o złączkach redukcyjnych?
    Pierwsza brzegu (cena ok 3 zł w Castoramie)
    http://www.landhen.com.pl/files/4701_101.jpg
    Jacek