  • 1. Data: 2012-10-05 11:18:22
    Temat: Kotwy, wiertła do drewna - dobór
    Od: Michu <t...@g...com>

    Heloł.
    Będę stawiał tzw drewutnię i mam kilka pytań odnośnie kotew i wierteł.
    Z tym mam tylko problem, bo kotew do drewna i wierteł używam
    sporadycznie, a tu nie moge sobie pozwolić na domyślanie się. Prośba o
    pomoc.
    Mam zamiar łączyć na kotwy fi 10. Z jakim łbem występuja takie kotwy
    do drewna (na klucz 13 czy 17, a może 15), bo muszę wcześniej pożyczyć
    odpowiednią nasadkę. Rozumiem, że pod tą kotwę wiercę wiertłem fi 10 i
    kotwa dziesiątka natnie gwint w otworze? Otwory nie będą przelotowe,
    kotwa ma trzymać się w drewnie. Czy powinienem pod tą kotwę dobrać
    mniejsze wiertło?
    Wiertła do drewna ma długość 320 mm.
    Kantówka 10x10

  • 2. Data: 2012-10-05 11:49:18
    Temat: Re: Kotwy, wiertła do drewna - dobór
    Od: Jacek <s...@o...pl>

    W dniu 2012-10-05 11:18, Michu pisze:
> [...]
    > kotwa dziesiątka natnie gwint w otworze? Otwory nie będą przelotowe,
    > kotwa ma trzymać się w drewnie. Czy powinienem pod tą kotwę dobrać

    Nie bardzo rozumiem, jak sobie wyobrażasz nacięcie gwintu 10 mm w
    otworze fi 10.
    Łeb bezie prawie na pewno 17 mm.
    Co do wiercenia to tak:
    Kantówka, która będzie bliżej łba kotwy ma być przewiercona w całości,
    czyli fi 10.
    Druga kantówka powinna być nawiercona na głębokość gwintu, a średnicę
    trzeba dobrać zależnie od rodzaju drewna. Im twardsze, tym większa, ale
    nie większa, niż średnica "rdzenia" części gwintowanej.
    Jak wywiercisz za cienkim wiertłem, to kantówka może się rozszczepić,
    albo kotwa się ukręci. Jak dasz za dużą średnicę, to będzie słabiej
    trzymać. Ja bym obstawiał fi 6 mm.
    Jacek

  • 3. Data: 2012-10-05 12:08:41
    Od: Michu <t...@g...com>

    Nie znam sie na kotwach do drewna, dlatego pytam - jaki otwór po
    kotwę.
    Drewno to sosna, cięta w tym roku.
    Czyli jak kupie kotwę to mierzę rdzeń i takie wiertło dobieram.
    Trzy centymetry od ścianki wystarczy?

  • 4. Data: 2012-10-05 12:19:21
    Od: wolim <n...@p...tu>

    W dniu 2012-10-05 12:08, Michu pisze:
> [...]
    > kotwę.
    > Drewno to sosna, cięta w tym roku.
    > Czyli jak kupie kotwę to mierzę rdzeń i takie wiertło dobieram.

    A co to jest kotwa do drewna?

    Chodzi Ci o wkręty do drewna z łbem na klucz?

    Taki jak tu:
    http://www.awmet.pl/oferta/wkrety/wkret_do_drewna_z_
    lbem_szesciokatnym_.html
    ???

    Jeśli tak, to nawiercasz w pierwszej belce otwór wiertłem takim samym
    jak średnica gwintu, a w drugiej o 2-3 mm mniejszym.

    Czyli jak masz wkręt fi10, to najpierw wiercisz wiertłem fi10, a potem fi8.

    Jeśli chodzi o wielkość łba, to zależy od długości i średnicy wkręta.

    Podjedź do Castoramy albo jakiegoś sklepu żelaznego i zobacz co leży na
    półkach.

    Natomiast bardziej polecałbym Ci skręcanie drewna na śruby, a nie na
    wkręty. Śruba, to takie coś, co z jednej strony ma łeb, a z drugiej nakrętkę
    Przewiercasz oba skręcane elementy, przekładasz na wylot śrubę,
    zakładasz podkładkę i skręcasz nakrętką.

    Pozdrawiam,
    MW

  • 5. Data: 2012-10-05 12:20:31
    Od: "RobertP." <r...@p...onet.pl>

    On Fri, 05 Oct 2012 12:08:41 +0200, Michu <t...@g...com> wrote:

    > Nie znam sie na kotwach do drewna, dlatego pytam - jaki otwór po
    > kotwę.

    Tak z ciekawości zapytam: co rozumiesz pod pojęciem "kotwa do drewna"?
    Najlepiej jakiś link...

    RobertP.

  • 6. Data: 2012-10-05 12:36:41
    Od: Michu <t...@g...com>

    On 5 Paź, 12:19, wolim <n...@p...tu> wrote:

> [...]
    > Przewiercasz oba skręcane elementy, przekładasz na wylot śrubę,
    > zakładasz podkładkę i skręcasz nakrętką.

    Do tej pory jeśli coś robiłem to głównie w betonie lub murze, a tam są
    kotwy.
    Z drewnem nie wiele miałem do czynienia, stąd pozyczyłem sobie nazwę
    "kotwy".
    Macie racje, chodzi o śrubę do drewna.
    jak montować to sie orientuję, chodzilo mi tylko o ile mm mam
    wywiercić otwór pod odpowiednia śrubę. Jeśli 2-3 mm to już wiem o co
    chodzi, myślałem, że mniej.
    Ja wiem że pręt gwintowany jest łatwiejszy i też będzie trzymać, ale
    nie wszędzie mam możliwośc wywiercenia na wylot, wiekszość nie jest na
    wylot.

  • 7. Data: 2012-10-05 15:29:24
    Od: "mcs" <...@...pl>

    Użytkownik "Michu" <t...@g...com> napisał w wiadomości
    e.googlegroups.com...

    Ja wiem że pręt gwintowany jest łatwiejszy i też będzie trzymać, ale
    nie wszędzie mam możliwośc wywiercenia na wylot, wiekszość nie jest na
    wylot.

    Należy stwierdzić, że to wkręt będzie może jakoś trzymać. Tym bardziej, że
    chcesz łączyć takie same wymiarowo kantówki.
    To na jaką głębokość planujesz nawiercić element w który będziesz wkręcał?
    Ja robiłbym tak, żeby wkręcić minimum tyle, ile zostanie częći niewkręconej.
    Ale może przewrażliwiony jestem.

    Tak kombinuj, żeby wiercić na wylot i skręcać na nakrętkę. Pod nakrętkę duża
    podkładka.

    pozdrawiam

    mcs

  • 8. Data: 2012-10-05 16:11:31
    Od: Jacek <s...@o...pl>

    W dniu 2012-10-05 12:19, wolim pisze:

> [...]
    > nakrętkę
    > Przewiercasz oba skręcane elementy, przekładasz na wylot śrubę,
    > zakładasz podkładkę i skręcasz nakrętką.

    Słusznie radzisz. Ja też skręcałem altankę na śruby.
    Ponieważ konstrukcja pracuje i po kilku latach robią się luzy, więc
    wystarczy raz na parę lat dokręcić i gotowe. Wkrętów tak łatwo się
    dokręcić nie da.
    Jak komuś się ni podobają wystające nakrętki, to zawsze może nawiercić
    wiertłem fi 20-24 i zrobić gniazda, gdzie się schowa nakrętka.
    Jacek
    PS
    ciekawostka: wieża radiostacji w Gliwicach jest konstrukcji drewnianej,
    z modrzewia, poskręcanej mosiężnymi śrubami (ponad 16 tysięcy). Co
    jakiś czas wymagają dokręcenia i jest to robione. Stoi już bez mała 90 lat.

  • 9. Data: 2012-10-08 11:54:45
    Od: Michu <t...@g...com>

    On 5 Paź, 16:12, Jacek <s...@o...pl> wrote:

> [...]
    > Poniewa konstrukcja pracuje i po kilku latach robi si luzy, wi c
    > wystarczy raz na par lat dokr ci i gotowe. Wkr t w tak atwo si
    > dokr ci nie da.
    > Jak komu si ni podobaj wystaj ce nakr tki, to zawsze mo e nawierci
    > wiert em fi 20-24 i zrobi gniazda, gdzie si schowa nakr tka.
    > Jacek
    > PS
    > ciekawostka: wie a radiostacji w Gliwicach jest konstrukcji drewnianej,
    > z modrzewia,  poskr canej mosi nymi rubami (ponad 16 tysi cy). Co
    > jaki czas wymagaj dokr cenia i jest to robione. Stoi ju bez ma a 90 lat.

    Tam gdzie dam radę, to będę robił na pręt gwintowany, ale bedzie około
    16 wkrętów nie przelotowych.
    Dam jeszcze łączniki katowe, lub proste z blachy, w miejscach gdzie
    nie bedzie widać, bo na estetyce też mi zalezy.