  • 1. Data: 2022-03-10 11:47:24
    Temat: Kran ogrodowy
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    Czy są krany ogrodowe mrozoodporne, z podłączeniem do ściany na 1 cal?
    Mój znowu zaczął cieknąć, więc tym razem skuszę się na mrozoodporny.
    Nie wiem czy dobrze zmierzyłem podejście, tyle pokazuje suwmiarka (1
    cal), ale nie widzę takich kranów na alledrogo....

  • 2. Data: 2022-03-10 11:50:37
    Temat: Re: Kran ogrodowy
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2022-03-10 o 11:47 +0100, Cavallino napisał:
> [...]
    > Nie wiem czy dobrze zmierzyłem podejście, tyle pokazuje suwmiarka (1
    > cal), ale nie widzę takich kranów na alledrogo....

    Nie wiem nic o kranach, ale podam ewentualną alternatywę: zachować ten
    kran co jest, i tylko domontować do niego zawór exogel. Działa to w ten
    sposób, że zawór zaczyna lekko popuszczać wodę kiedy jej temperatura
    niebezpiecznie zbliża się do zera.

    Mateusz

  • 3. Data: 2022-03-10 12:24:13
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    > Nie wiem nic o kranach, ale podam ewentualną alternatywę: zachować ten
    > kran co jest,

    Ten kran co jest jest już chyba pęknięty od mrozu.

    i tylko domontować do niego zawór exogel.

    Nie ma czegoś takiego na allegro.
    A kran mrozoodporny kosztuje ze 30 zł,
    https://allegro.pl/oferta/calido-kran-1-2-ogrodowy-m
    rozoodporny-9993619596

    więc jak znam życie Twoje propozycje jest minimum o rząd wielkości
    droższa.

    >Działa to w ten
    > sposób, że zawór zaczyna lekko popuszczać wodę kiedy jej temperatura
    > niebezpiecznie zbliża się do zera.

    Kran mrozoodporny działa podobnie.
    Problem w tym że widzę 1/2, 3/4, ale nie widzę 1".

  • 4. Data: 2022-03-10 12:31:10
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Cavallino pisze:

    > Czy są krany ogrodowe mrozoodporne, z podłączeniem do ściany na 1 cal?
    > Mój znowu zaczął cieknąć, więc tym razem skuszę się na mrozoodporny.

    Taka ciekawostka przyrodnicza (fizyczna), w zasadzie nie na temat.
    Znam mnóstwo przypadków rozsadzenia przez mróz kranów toczących wodę
    ze ściany. Sam taki miałem, ale dałem sobie z nim spokój. Teraz używam
    w ogrodzie kranu, który zamontowany jest na rurze pionowo sterczącej
    z ziemi. A pod ziemią jest studzienka z innymi rurami. Nigdy się temu
    kranu krzywda nie stała, a tkwi już tak ze trzydzieści lat. Woda
    w rurze nie zamarza, gdyż od dołu grzeje ją ciepło geotermalne, które
    konwekcja niesie do góry.

    > Nie wiem czy dobrze zmierzyłem podejście, tyle pokazuje suwmiarka (1
    > cal), ale nie widzę takich kranów na alledrogo....

    Raczej źle. Calowy kran to już prawie hydrant p-poż. Hydraulika stosowana
    operuje wewnętrzną średnicą rur. Ten jest zapewne 3/4 cala, jak większość
    ogrodowych. Bywają też półcalowe, ale rzadziej.

    --
    Jarek

  • 5. Data: 2022-03-10 12:32:44
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

> [...]
    > kran co jest, i tylko domontować do niego zawór exogel. Działa to w ten
    > sposób, że zawór zaczyna lekko popuszczać wodę kiedy jej temperatura

    No to niezły sopel musi się tam zrobić, gdy mróz na dłużej przyciśnie.

    --
    Jarek

  • 6. Data: 2022-03-10 12:48:51
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    > Raczej źle. Calowy kran to już prawie hydrant p-poż. Hydraulika stosowana
    > operuje wewnętrzną średnicą rur.

    Czyli przykręconego do ściany suwmiarką nie zmierzysz?

    >Ten jest zapewne 3/4 cala, jak większość
    > ogrodowych.

    No dobra, to taki kupię.
    Najwyżej będę jakiejś redukcji lokalnie szukał.

  • 7. Data: 2022-03-10 13:02:38
    Od: yabba <...@...pl>

    W dniu 10.03.2022 o 11:47, Cavallino pisze:
> [...]
    > Nie wiem czy dobrze zmierzyłem podejście, tyle pokazuje suwmiarka (1
    > cal), ale nie widzę takich kranów na alledrogo....

    1 cal na zewnątrz to 3/4 cala wewnętrznej średnicy rury.

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 8. Data: 2022-03-10 13:06:15
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Cavallino pisze:

    > Czyli przykręconego do ściany suwmiarką nie zmierzysz?

    Nie ma takiej potrzeby. To się z łatwością odróżnia na oko. Rury stalowe
    w domowych instalacjach występują w rozmiarach 1/2, 3/4 i 1 cal, dodatkowo
    gdzieś na przyłączach czy studniach mogą być "cal i ćwierć" lub "półtora".
    Współczesne plastiki odziedziczyły po nich nazwy gwintów. I tak w gwincie
    "trzy czwarte" przy armaturze (zawór na przykład), próżno szukać wymiaru
    0,75 * 2,54 cm. Jest to średnica nagwintowanej z zewnątrz rury, co ma
    w środku dobre 3/4 cala średnicy. Czyli właśnie gdzieś około cale (można
    wyguglać dokładne rozmiary gwintów).

    --
    Jarek

  • 9. Data: 2022-03-10 13:12:02
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

> [...]
    > 0,75 * 2,54 cm. Jest to średnica nagwintowanej z zewnątrz rury, co ma
    > w środku dobre 3/4 cala średnicy. Czyli właśnie gdzieś około cale (można

    Dzięki za info.
    Na wszelki wypadek zamówiłem dwa, jeden odeślę.
    I tak drugi był potrzebny kwotowo do smarta....

    Ale kolejny raz się przekonuję, że nawet do mierzenia potrzeba doktoryzacji.
    Ostatnio w ten sposób mierzyłem kąt zawiasów do szafki - mi wychodziło
    270, a w rzeczywistości chodziło o 180 stopni.

    Smutne to, że nic nie może być logiczne.

  • 10. Data: 2022-03-10 13:42:55
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2022-03-10 o 12:32 +0100, Jarosław Sokołowski napisał:

    > No to niezły sopel musi się tam zrobić, gdy mróz na dłużej przyciśnie.

    Z tego co się orientuję, to ten problem nie występuje.

    Mateusz