  • 11. Data: 2018-11-19 19:17:51
    Temat: Re: Liściasty! PV! szarówka i wydajność
    Od: pilocik <p...@t...pl>

    W dniu 19.11.2018 o 17:12, sirapacz pisze:

    > A na poważnie to dzięki za prognozy - ceny cały czas zjeżdżają w dół i
    > mam nadzieję, że niedługo rentowność sięgnie 5-7 lat a nie 10-12...
    >
    > Swoją drogą sprawdziłem, że aby zamontować używaną instalację pv
    > musiałbym i tak kogoś z papierami bo inaczej tylko offgrid (którą
    > zresztą rozważam i tak, ale jako źródło do podgrzewania)

    jest jeszcze jedna kwestia, która może zmienić czas zwrotu instalacji

    https://www.spidersweb.pl/2018/11/podwyzki-cen-pradu
    -o-30-proc.html

    a zrobić instalację poniżej 4000PLN za kWp to można już nawet z watem
    23%, na nowych ( ale niezbyt markowych) komponentach

  • 12. Data: 2018-11-19 20:12:40
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > Marnie. U mnie ciągle ciężkie chmury i mgła, czasami coś błyśnie i wtedy
    > robi się ze 2-3kW przez jakiś czas a potem zaś zdycha ;)

    a podczas takiej szarówki też u Ciebie w listopadzie-styczniu masz po
    kilkadziesiąt kWh urobku? masz w ogóle konto na pvmonitor?

  • 13. Data: 2018-11-19 21:50:38
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu poniedziałek, 19 listopada 2018 18:37:10 UTC+1 użytkownik sirapacz napisał:
    > ok 16kpln za instalację 10kWp
    > Cena wydaje się być całkiem spoko biorąc pod uwagę, że podobna to 36-46kpln

    Tylko że w tej za 16 nie ma systemu mocowania, przewodów, zabezpieczeń
    i innych dupereli, czyli trzeba dołożyć ze 4 koła do tego (przynajmniej).

    > jakby sep wystarczył to bym w ogóle się nie przejmował. Cytuję z PGE:
    > lub
    > zaświadczenie kwalifikacyjne gr. E,
    > uprawnienia budowlane (jeśli wymagane).

    No to ja tam widzę SEP :> Nie wiem dlaczego Ty tego nie widzisz?
    I to nawet tylko E, nie piszą że kontrolno-pomiarowe ani D... Pikuś.

    L.

  • 14. Data: 2018-11-19 22:05:03
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Tym bardziej bedzie sie oplacaly uzywane bo sie beda amortyzowaly w dwa lata.

  • 15. Data: 2018-11-19 22:14:31
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu poniedziałek, 19 listopada 2018 18:04:31 UTC+1 użytkownik Myjk napisał:

    > Ale z całego roku? :P Bo ten się jeszcze nie skończył, zresztą ten sezon
    > letni był wyjątkowo słoneczny (zwłaszcza wiosna). Średnia z lat poprzednich
    > mówi coś innego.

    No z całego roku, skoro rok to chyba rok.
    Od czerwca do czerwca. A że mam to dopiero od 1,5 roku to mam na razie
    jedną próbkę.

    > ° montaż generatora fotowoltaicznego o łącznej mocy 9,60 kWp,
    > ° liczba zastosowanych modułów fotowoltaicznych - 32 sztuki, Selfa GE S.A.
    > 300W, czarne (Polska)
    > ° inwerter solarny SolarEdge SE8K, 12 lat gwarancji w standardzie,
    > monitoring na poziomie każdego modułu,
    > ° system montażowy - blachodachówka, kąt zgodny z dachem, pionowe ułożenie
    > modułów,
    > ° prognozowane uzyski energii z instalacji - 8 401 kWh/rok.
    > Cena netto: 40 951,48 zł
    > Cena brutto: 44 227,59 zł

    Hm no to jest zestaw na wypasie. Solaredge z monitoringiem fajno
    ale to się IMHO nie nadaje do chałupy bo drogie :/ Ale wypas jest.
    Spróbujmy inaczej:

    - 32 szt. Longisolar 300W mono
    - falownik Huawei sun 2000-8KTL
    - przewody, złącza
    - konstrukcja na dach z blachodachówki
    - skrzynka z ogranicznikami przepięć, eskami itp. duperelami
    - montaż

    28 tys. brutto

    > ° montaż generatora fotowoltaicznego o łącznej mocy 4,50 kWp,
    > ° liczba zastosowanych modułów fotowoltaicznych - 15 sztuki, Selfa GE S.A.
    > 300W, czarne (Polska) ,
    > ° inwerter solarny Fronius Symo 4.5-3-M, 7 lat gwarancji, WIFI w
    > standardzie (Austria),
    > ° system montażowy - blachodachówka, kąt zgodny z dachem, poziome ułożenie
    > modułów,
    > ° prognozowane uzyski energii z instalacji - 4293 kWh/rok.
    > Cena netto: 21 145,50 zł
    > Cena brutto: 22 837,14 zł

    - 15x Boviet 300W mono
    - fronius 3.7 3M
    - przewody, złączki, duperele
    - konstrukcja na dach z blachodachówki
    - skrzynka z ogranicznikami przepięć, eskami itp. duperelami
    - montaż

    17,6 tys. brutto

    > Jak oni to niby chcą zrobić? Chcą sobie druta przez ocean atlantycki
    > pociągnąć ze stanów? ;)

    Normalnie. Wiatraki z magazynami energii, solary, biomasa... To już nie jest
    rocket science.

    L.

  • 16. Data: 2018-11-19 22:16:28
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu poniedziałek, 19 listopada 2018 18:50:17 UTC+1 użytkownik sirapacz napisał:
    > W 2019 wybory więc jeśli się obudzą szybko to może coś dadzą radę
    > nadgonić (wprowadzając preferencje na OZE a w szczególności PV bo to
    > najmniejszy udział w produkcji ma w kraju a obsianie mikroinstalacjami
    > może naprawdę pomóc nam nadgonić procenty).

    Błąd podstawowy w myśleniu. W 2019 wybory więc ZA CHOLERĘ nie będą nic tykać,
    co wiązałoby się z wydatkami i podwyżkami cen. Bo to nie jest tanie
    i samo się nie spłaci. Zaprocentuje za kilka lat, ale najpierw trzeba włożyć.

    L.

  • 17. Data: 2018-11-19 22:17:09
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu poniedziałek, 19 listopada 2018 20:12:49 UTC+1 użytkownik sirapacz napisał:
    > a podczas takiej szarówki też u Ciebie w listopadzie-styczniu masz po
    > kilkadziesiąt kWh urobku? masz w ogóle konto na pvmonitor?

    https://pvmonitor.pl/user.php?idinst=10165

    L.

  • 18. Data: 2018-11-19 22:56:48
    Od: pilocik <p...@t...pl>

    W dniu 19.11.2018 o 20:12, sirapacz pisze:

    > a podczas takiej szarówki też u Ciebie w listopadzie-styczniu masz po
    > kilkadziesiąt kWh urobku? masz w ogóle konto na pvmonitor?

    Sirapacz - weź poprawkę na to że Lisćiasty pisze o 2-3kW a nie 2-3kWh, u
    mnie też dzisiaj moc szczytowa oscylowała nawet w okolicy 3kW, a cała
    produkcja wyniosła nieco ponad 2kWh

  • 19. Data: 2018-11-19 23:02:59
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 19 listopada 2018 22:17:10 UTC+1 użytkownik Lisciasty napisał:

    > https://pvmonitor.pl/user.php?idinst=10165

    ty ale no weź -tracker sie nie kręci! Gdyby sie porządnie naprowadzał to wykres
    wyglądałby inaczej

    b.

  • 20. Data: 2018-11-20 07:18:50
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu poniedziałek, 19 listopada 2018 23:03:00 UTC+1 użytkownik Budyń napisał:
    > ty ale no weź -tracker sie nie kręci! Gdyby sie porządnie naprowadzał to wykres
    > wyglądałby inaczej

    Traker został postawiony w pozycję "stół" jak był we wsi mini huragan
    miesiąc temu a potem musiałem jechać w delegację i tak został :>
    Tak że na razie kąt nachylenia wynosi 0 stopni ;)

    L.