  • 91. Data: 2011-06-10 18:44:19
    Temat: Re: Moc kolektora dzis w godzinach 15-16
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Użytkownik "kogutek" <s...@W...gazeta.pl> napisał w wiadomości
    news:issn2h$kht$1@inews.gazeta.pl...

    > Nie zdrożeje. W tej chwili jest to prawdopodobnie maksymalna cena
    > równowagi
    > popytu i podaży. W przypadku energii i nośników jest trochę inny
    > mechanizm.

    Jasne, popyt jest sztywny co oznacza, ze konsumenci sa sklonni kupic te sama
    ilosc produktow niezaleznie od ceny. :-)
    Na wykresie krzywa popytu bedzie prosta rownolegla do osi ceny, a punkt
    poczatku krzywej wyznacza ilosc odbiorcow energii.
    Podstawy ekonomii sie klaniaja niestety.

    > wymiennik ciepła przed chłodnicą. Na pewno taka instalacja z dodatkowym
    > zbiornikiem wstępnie podgrzewającym wodę nie będzie kosztowała 7 tysięcy.
    > jak za tysiąc złotych można mieć więcej oszczędności niż z solarów za 7
    > tysięcy, to po co solary?

    Moze po to, ze solary te Twoje 4kWh produkuja w trakcie sniadania?

    Pozdro.. TK

  • 92. Data: 2011-06-10 18:47:36
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Użytkownik "Yozwig" <j...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Tu chciałem bardzo nieśmiało napomknąć, że po 10 latach
    > remont odtworzeniowy samoróby może wynosić już tylko
    > pół tysiąca, czego nie można powiedzieć o remoncie
    > odtworzeniowym solarów fabrycznych gdy już "czas na
    > nie przyjdzie".

    10 lat to kolektory maja gwarancji i niczym dziwnym sa instalacje pracujace
    znacznie dluzej.

    Pozdro.. TK

  • 93. Data: 2011-06-10 21:36:21
    Od: "kogutek" <s...@W...gazeta.pl>

    Maniek4 <r...@l...pl> napisał(a):

> [...]
    > Podstawy ekonomii sie klaniaja niestety.

    > Moze po to, ze solary te Twoje 4kWh produkuja w trakcie sniadania?

    zawsze Ci się spieszy? Szybko nie wolno, trzeba powoli. Bo jak szybko łapa
    boli. Daleś chyba najgłupszy argument w całej dyskusji.

  • 94. Data: 2011-06-10 21:44:42
    Od: "kogutek" <s...@W...gazeta.pl>

    Maniek4 <r...@l...pl> napisał(a):

> [...]
    > Podstawy ekonomii sie klaniaja niestety.

    > Moze po to, ze solary te Twoje 4kWh produkuja w trakcie sniadania?

    Sztywny popyt na poziomie w którym założono że z 5% odbiorców nie płaci za
    prąd tylko go prywatyzuje. 20% wisi z zapłatą maksymalny możliwy okres czasu i
    płaci jak dostaje ostatnie ostrzeżenie pzred wyłączeniem, kilkanaście procent
    nie płaci w terminie. Jasne że sztywny bo wynikający z faktu braku kasy przez
    odbiorców. Ty też masz sztywny popyt na tlen. Nie możesz oddychać mniej niż
    jakieś minimum. I co z tego że tlenu w powietrzu do oporu. Wiesz`już dlaczego
    linia popytu na prąd jest prosta i ani w górę ani w dół. Tym sterują nie prawa
    popytu i podaży a bieda.

  • 95. Data: 2011-06-10 21:46:01
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > zawsze Ci się spieszy? Szybko nie wolno, trzeba powoli. Bo jak szybko łapa
    > boli. Daleś chyba najgłupszy argument w całej dyskusji.

    Ktory jeszcze byl glupi? Ten o 1000kWh przez caly rok? Porownujesz jakies
    wymienniki ciepla na lodowce do solarow to jakich argumentow sie
    spodziewasz? :-)

    Pozdro.. TK

  • 96. Data: 2011-06-10 22:02:13
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

> [...]

    > procent
    > nie płaci w terminie. Jasne że sztywny bo wynikający z faktu braku kasy

    Co Ty opowiadasz?
    Sztywnosc popytu zalezy od sklonnosci do konsumpcji danego dobra i dobr
    substytucyjnych. Sklonnosc do konsumpcji jest taka, ze wiekszosc zima chce
    miec cieplo a to jakies prawie 100% konsumentow. Substytucja gazu czy pradu
    do momentu duzej rozbieznosci cen miedzy np. weglem jest rowna zero, zatem
    elastycznosc popytu na prad i gaz tez jest rowna zero. Krzywa popytu na
    wegiel i drzewo zalezy od cen wegla z za wschodniej czy poludniowej granicy,
    po czesci zuzytych pampersow czy starych opon, ale generalnie na wegiel jako
    taki tez elastycznosc rowna bedzie zeru. Innymi slowy kupisz go tak czy
    inaczej nie zaleznie od ceny, o ile nie zechcesz zrezygnowac z komfortu.

> [...]
    > dlaczego
    > linia popytu na prąd jest prosta i ani w górę ani w dół. Tym sterują nie

    Jak popyt nie jest elastyczny to praktycznie nie ma mowy o prawacch popytu i
    podazy. Co ma do tego bieda?

    Pozdro.. TK

  • 97. Data: 2011-06-10 22:32:51
    Od: "kogutek" <s...@W...gazeta.pl>

    Maniek4 <r...@l...pl> napisał(a):

> [...]
    >
    > Jak popyt nie jest elastyczny to praktycznie nie ma mowy o prawacch popytu i

    Bieda tworzy sztywny popyt na najniższym możliwym poziomie gwarantującym
    minimalny komfort. No chyba że dowiedziesz że ludzie masowo grzeją drewnem a
    nie pądem bo mają taki kaprys. Wzrost cen na komfortowe nośniki spowoduje że
    granica minimalnego komfortu się obniży. Zysk producenta będzie mniejszy przy
    podniesieniu ceny niż jak ją pozostawi na poprzednim poziomie. Również wpływy
    do budżetu będą mniejsze. Dlatego jest instytucja regulująca ceny nośników.
    Tam gdzie występuje ingerencja państwa z cenę towaru nie ma ekonomi opartej na
    prawie popytu i podaży.

  • 98. Data: 2011-06-11 07:11:11
    Od: robertr <e...@o...pl>

    > Ale liczy sie nie 1kWh *10h dziennie tylko liczy sie te 1000kWh
    > rocznie z kolektora.
    > A tyle to jest 1000/365/10=270W Czyli prawie jak ci wychodzi.- Ukryj cytowany tekst
    -

    > - Pokaż cytowany tekst -

    Nie wiem skąd bierzecie te 1000 kWh rocznie z 1 m2 kwadratowego
    kolektora ? Jacyś sprzedawcy na Allegro ???
    Ogólnie przyjmuje się realny uzysk około 450 - 600 kWh rocznie z 1 m2.
    Im bardziej przeymiarowana powierzchnia kolektorów tym uzysk mniejszy.
    Na marginesie, prmowanie kolektorów słonecznych np w Niemczech to
    głównie pobudzanie gospodarki - więcej miejsc pracy (cały osprzęt
    hydrauliczny, serwisy etc), lepszy bilans płatniczy - mniej gazu
    importują, eksport większy. Nawet jeśli jest to na granicy
    opłacalności (wysokie dofinansowania) to suma sumarum wszystkim się
    opłaca.

    Ps
    Kiedyś obliczałem sprawność kolektora zrobionego z grzejnika w
    porównaniu z profesjonalnym obecnie produkowanym płaskim kolektorem. O
    sprawności kolektora decydują straty cieplne:
    1. przez wypromieniowanie w podczerwienii - tu kolektory profesjonalne
    mają przewagę
    2.straty na zwykłe przenikanie ciepła - tak naprawdę chodzi tu o to
    aby temperatura powietrza pod szybą była jak najmniej nagrzewała się w
    stosunku do rurek z glikolem - zwykłe grzejniki biją na głowę
    kolektory profesjonalne - rozstaw pomiędzy rurkami ponad trzykrotnie
    gęściejszy niż niż w profesjonalnych - chodzi o to nagrzewanie się
    środka

  • 99. Data: 2011-06-11 07:21:12
    Od: robertr <e...@o...pl>

    On 11 > opłaca.
> [...]
    > kolektory profesjonalne - rozstaw pomiędzy rurkami ponad trzykrotnie
    > gęściejszy niż niż w profesjonalnych - chodzi o to nagrzewanie się

    metalu pomiędzy rurkami - wraz ze zwiększaniem odstępu między rurkami
    rośnie powierzchnia z której należy odprwadzić ciepło (liniowo) i
    maleje przewodzenie (liniowo)
    czyli straty cieplne - sprawność zależą od kwadratu odległości
    pomiędzy rurkami.
    Producenci kolektorów tnąc koszty bardzo zwiększyli odległość między
    rurkami (nawet 14 cm ) i grubość absorbera zmniejszyli - miedź 0,2 mm.
    To sprawia, że straty cieplne kolektorach z grzejników są zdecydowanie
    mniejsze niż straty profesjonalnych.
    Straty na wypromieniowanie są prporcjonalne do ptęgi 4 temperatury.
    Jeżeli ktoś ma kolektor wykonany z grzejnika i potrafi go dobrze
    ''pędzić'' - utrzymując niską temperaturę to pewnie będzie on
    sprawniejszy od obecnie produkowanego profesjonalnego (np gdy
    temperatura kolektora nie przekracza 70 C)
    I najważniejsze - można spokojnie jechać na urlop - nie ma szans na
    przekroczenie temperatur gotowania się glikolu.
    Pozdr

  • 100. Data: 2011-06-11 14:00:33
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Użytkownik "kogutek" <s...@W...gazeta.pl> napisał w wiadomości

    Na poczatek to zacznij ciac cytaty.

    > Bieda tworzy sztywny popyt na najniższym możliwym poziomie gwarantującym
    > minimalny komfort.

    Biede tworzy brak pracy i brak rozwoju. Koniec kropka.
    Popyt na gaz i prad bedzie tym mniej elastyczny im wicej ludzie beda
    zarabiac.

    Pozdro.. TK