  • 1. Data: 2011-06-05 08:54:11
    Temat: Jak zmniejszyć obroty silnika wentylatora?
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Mam taki problem - posiadam piec nadmuchowy, który wykorzystuję latem do
    klimatyzowania części pomieszczeń (ma dodaną chłodnicę i agregat).
    Żeby zminimalizować koszty tego rozwiązania (a nie są to tanie rzeczy)
    agregat i chłodnicę kupiłem najsłabszy z możliwych do tego pieca, bo nie ma
    potrzeby chłodzenia całego domu (tak jak grzania zimą), a tylko piętro
    (poddasze użytkowe).

    Niestety - wentylator pieca jest zbyt mocny do tej chłodnicy, co powoduje że
    powietrze nie jest prawidłowo schłodzone.
    Chciałbym zmniejszyć obroty tego wentylatora, co spowoduje że powietrze
    przepływające będzie bardziej wychłodzone, a agregat nie będzie musiał
    pracować non-stop jak jest teraz - czyli dopasować moc wentylatora do
    posiadanego zestawu klimatyzacyjnego.

    No i mam pytanie - jak to ugryźć?

    Ze sterowania pieca do wentylatora wychodzą trzy kable z napięciem, przy
    czym w zależności od ich podłączenia do gniazdek zmienia się rozkład
    napięcia na każdym kablu (w sumie na wszystkich zawsze jest ok. 110 V, bo
    piec to amerykański Lennox), co powoduje zmianę biegu wentylatora (niestety
    nawet na najniższym biegu dmucha za mocno).

    Jest jakaś szansa coś dołożyć, żeby te obroty zmienić na jeszcze mniejsze,
    oczywiście z opcją powrotu do stanu wyjściowego na zimę?

  • 2. Data: 2011-06-05 09:42:24
    Temat: Re: Jak zmniejszyć obroty silnika wentylatora?
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2011-06-05 10:54, Cavallino wrote:
    > Jest jakaś szansa coś dołożyć, żeby te obroty zmienić na jeszcze
    > mniejsze, oczywiście z opcją powrotu do stanu wyjściowego na zimę?

    To trochę inne rozwiązanie niż te, o które pytasz.

    Ale czy nie możesz schładzać tylko części powietrza nawiewanego przez
    wentylator?

    Czyli rozdzielić strumień powietrza z wentylatora na dwa. Jeden z nich
    przepuścić przez chłodnicę a z drugim zrobić cokolwiek.

    Piotrek

  • 3. Data: 2011-06-05 09:53:50
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "Piotrek" <p...@p...na.berdyczow.info> napisał w wiadomości

    > To trochę inne rozwiązanie niż te, o które pytasz.
    >
    > Ale czy nie możesz schładzać tylko części powietrza nawiewanego przez
    > wentylator?

    Nie.
    Chłodnica stoi bezpośrednio na piecu.

    P.S.
    Sprawdziłem empirycznie - żeby uzyskać pracę wentylatora przy włączonej
    funkcji cool wystarczy podłączenie tylko jednego kabelka z jakimś tam
    napięciem rzędu kilkudziesięcu V, pozostałe dwa nie wpływają na to czy
    wentylator na chłodzeniu chodzi czy nie i z jaką prędkości.

    Czyli zapewne wystarczy operować na tym jednym kabelku, co pewnie dość
    upraszcza sprawę.
    Jakiś falownik by się nadał zapewne, są takie na 110 V?

    Względnie kto (jaki fachowiec - elektryk, automatyk) zajmuje się tego typu
    sprawami.
    No i gdzie go znaleźć w Poznaniu?

  • 4. Data: 2011-06-05 10:06:38
    Od: Robson <r...@...pl>

    http://www.falowniki.com/print.php?id=102

  • 5. Data: 2011-06-05 10:10:03
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "Robson" <r...@...pl> napisał w wiadomości

    > http://www.falowniki.com/print.php?id=102

    No niby tak, ale jak pisałem - prąd na tym jednym kabelku jest niższy niż
    110, czy to nie będzie problemem?

  • 6. Data: 2011-06-05 10:28:56
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "Robson" <r...@...pl> napisał w wiadomości

    > http://www.falowniki.com/print.php?id=102

    To jest chyba zasilacz, a nie falownik.

  • 7. Data: 2011-06-05 10:37:37
    Od: "Yozwig" <j...@o...pl>

    > Użytkownik "Robson" <r...@...pl> napisał w wiadomości

    > No niby tak, ale jak pisałem - prąd na tym jednym kabelku jest niższy niż
    > 110, czy to nie będzie problemem?

    Zaraz, zaraz proszę Kolegi :). Ja już ten temat
    ćwiczyłem :). Są proste 2 wyjścia :).

    1. Szeregowo w obwód wentylatora włącz kondensator
    z przedzizału pojemności 1 - 4 uF (mikro) na napięcie
    deko wyższe niż może się tam pojawić (najlepiej 250V)

    Wprowadzasz moc bierną pojemnościową, taki bezstratny
    opornik.

    2. Zastosuj żaluzję lub kryzę na wlocie powietrza do wentylatora :).
    Nic mu się nie stanie, spoko. Trochę tylko mu się rozbiegają
    obrotu jak go zdławisz (ma lżej) ale napewno się nie uszkodzi.

    --
    Yozwig

  • 8. Data: 2011-06-05 10:44:36
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "Yozwig" <j...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > z przedzizału pojemności 1 - 4 uF (mikro) na napięcie
    > deko wyższe niż może się tam pojawić (najlepiej 250V)

    Wiesz, ja jestem antytechniczny, więc musiałbym mieć coś do czego da się
    podłączyć z obu stron konektory i to wszystko (lutowanie przekracza moje
    zdolności), albo kogoś kto mi to zrobi.
    A słowo kondesator sugeruje mi coś co nie będzie miało blaszek do konektora
    ;-)

> [...]
    > Nic mu się nie stanie, spoko. Trochę tylko mu się rozbiegają
    > obrotu jak go zdławisz (ma lżej) ale napewno się nie uszkodzi.

    W sensie że będzie chodził jeszcze szybciej, ale mniej dmuchał?

  • 9. Data: 2011-06-05 11:07:49
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2011-06-05 12:44, Cavallino pisze:
> [...]
    > zdolności), albo kogoś kto mi to zrobi.
    > A słowo kondesator sugeruje mi coś co nie będzie miało blaszek do
    Ty musisz zastosować "kondensator silnikowy" a te przewaznie mają
    właśnie konektory ;)
    http://images.okazje.info.pl/p/sprzet-agd/4213/th120
    /kondensator-2uf.jpg

    Aczkolwiek to wszystko jest przy założeniu że jest to silnik indukcyjny.
    Jeśli to jakaś inna konstrukcja - trzeba podejść inaczej. Ale to przy
    problemie "nie umiem lutować" raczej cię przerośnie, więc nawet na
    pl.misc.elektronika cię odsyłać nie będę ;)

    Tak dokładnie.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 10. Data: 2011-06-05 11:18:22
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "BartekK" <s...@N...org> napisał w wiadomości news:

    > Tak dokładnie.

    Spróbowałem tego patentu, w wersji uproszczonej, którą mogłem wykonać od
    razu.
    Do filtra który mam na dolocie do pieca, do którego zwykle montuję
    flizelinę, tym razem zamontowałem kilka razy złożone prześcieradło.

    I faktycznie - jakiś efekt jest zauważalny, dmucha z wylotów 5-7 stopni
    zimniejsze powietrze.
    A to już duża różnica.
    Niestety - pojawił się odwrotny problem, dmucha go za mało.

    Muszę teraz poobserwować i wyregulować układ (w sensie ilość zwojów
    prześcieradła) .;-)

    Po to, żeby sprawdzić kiedy spadek temp. powietrza w pokojach będzie
    naszybszy rzecz jasna.