  • 21. Data: 2021-10-31 16:09:49
    Temat: Re: Można samodzielnie PC będzie taniej
    Od: a a <m...@g...com>

    On Sunday, 31 October 2021 at 14:31:41 UTC+1, Uzytkownik wrote:
> [...]
    się wywiadem gospodarczym i pracowac dla Azji, Chin czy innego rejonu świata
    Bar Fridge No Compressor

    gDhn/China-Peltier-120L-Hotel-Glass-Door-Mini-Bar-Fr
    idge-Mini-Bar-Fridge-Noiseless-Mini-Bar-Fridge-No-Co
    mpressor.html
    > ROTFL
    >
    > A czytałeś w zakładkach:
    >
    > Basic Info -> Refrigerant R600A
    >
    > Product Description -> Refrigerant R600a/R134a
    >
    > O co tu chodzi? Może o chłodziarkę absorpcyjną? Ale czynnik nie ten, bo
    > w absorpcyjnych używano amoniak.
    >
    > Chłodziarki z ogniwami Peltiera mają najniższe sprawności. Kolejnymi
    > chłodziarkami pod względem sprawności są chłodziarki absorpcyjne.
    > Najbardziej sprawne są chłodziarki sprężarkowe.
    Przestan marudzić, moduły Peltiera mają sprawnośc COP = 3 w określonych warunkach
    Naum się i trzestań truć
    bo lodówki Peltiera nie masz, nie widziałes, a będziesz trół doopę

    Z 5 lat będa na rynku tylko lodówki, zamrażarki, klimy, pompy ciepla Peltiera\
    bo to innowacyjna technologia, zdobywająca cały świat

    Sprężarkowych lodówek, zamrażarek będa używac jedynie emeryci

  • 22. Data: 2021-10-31 20:29:19
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2021-10-31 o 16:09, a a pisze:

> [...]
    > bo to innowacyjna technologia, zdobywająca cały świat
    >
    > Sprężarkowych lodówek, zamrażarek będa używac jedynie emeryci

    Powtarzam Ci kolejny raz. Peltiery póki co mają COP poniżej 1

    Jeżeli ktoś wymyśli ogniwa Peltiera nadprzewodnikowe, wtedy może ich COP
    będzie większy od 1

    Tak się składa, że swego czasu ponad 10 lat temu budowałem stanowiska
    laboratoryjne dla laboratoriów w oparciu o ogniwa Peltiera m.in. w
    oparciu o jedne z lepszych modułów TEC1 127306

    https://www.sklep.monster.pl/termomodul-62x3-8-267w-
    15-4v-tec112730630a-modul-p,4,36215,1793

    Ogniwa te mają moc transportu ciepła max. 266,7W, ale aby taką moc
    przekazać to sam Peltier pobiera 462W mocy elektrycznej. Czyli jego COP
    wynosi mniej jak 0,57

    Ale tak naprawdę to nie udawało się wycisnąć pełnej mocy z tych ogniw,
    ponieważ bardzo trudno było odprowadzić z nich ciepło, które się w nich
    wydzielało. Zwykłe radiatory aluminiowe z wentylatorami po prostu nie
    dawały rady. Robiłem do tego bloki miedziane chłodzone wodą, a nawet ze
    srebra. Weź pod uwagę, że przy takim jak ci wskazałem ogniwie trzeba
    odprowadzić maksymalnie 266,7 + 462 = 728,7W

    Zanim dopracowałem układ to wiele tych ogniw uwaliłem. Ogniwa te są
    bardzo wrażliwe na przekroczenie napięcia zasilającego.

    Moduły, które wymieniłeś wcześniej TEC1-12706 mają moc max. 60W przy
    zasilaniu 15,5V 6A (93W) czyli COP poniżej 0,65

    Nieco bardziej wydajne są ogniwa typu TEG, ale są kilka razy droższe i
    one także mają COP poniżej 1

    Nie jest to żadna innowacyjna technologia, bo zjawisko to odkrył *Jean
    Charles Athanase Peltier na początku XIX wieku. Fakt, że ogniwa
    półprzewodnikowe dopiero są na rynku od kilkudziesięciu lat.*

    *Bardzo długo trzeba będzie czekać na ogniwa Peltiera, które dorównają
    obecnym, przeciętnym pompom ciepła z COP na poziomie powyżej 4*

    *COP najwydajniejszych obecnie pomp ciepła sięga 6
    *

  • 23. Data: 2021-10-31 21:01:08
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2021-10-31 o 20:29, Uzytkownik pisze:

> [...]
    > obecnym, przeciętnym pompom ciepła z COP na poziomie powyżej 4*
    >
    > *COP najwydajniejszych obecnie pomp ciepła sięga 6

    P.S.

    Takie parametry się osiąga w układach chłodzenia. W zasadzie powinienem
    tu użyć współczynnika EER, bo energia z grzania Peltiera energią
    zasilania jest odpadem, którego trzeba się pozbyć.

    Zakładając, że chcemy Peltierem grzać wtedy COP będzie powyżej 1 bo
    energia zasilają zamienia się w ciepło, a dodatkowo mamy ciepło z
    pompowania.

    I tak dla

    TEC1 127306 uzyskamy COP na poziomie max 1,57

    a dla TEC1-12706 uzyskamy COP max. 1,65

    Ogniwa Peltiera jednak są dużo bardziej wydajne w przypadku chłodzenia
    niż grzania.

  • 24. Data: 2021-10-31 22:31:51
    Od: a a <m...@g...com>

    On Sunday, 31 October 2021 at 21:01:11 UTC+1, Uzytkownik wrote:

> [...]
    >
    > a dla TEC1-12706 uzyskamy COP max. 1,65
    >
    > Ogniwa Peltiera jednak są dużo bardziej wydajne w przypadku chłodzenia
    co to znaczy

    TERMOMODUŁ 62x3,8 267W/15,4V!TEC112730630A MODUŁ PELTIERA
    Kod towaru: 013TER

    Cena brutto
    132,66 PLN

    a pod spodem:
    -100%

    za frico ?
    https://www.sklep.monster.pl/produkty/nowosci,3,4311
    6

  • 25. Data: 2021-11-01 10:12:07
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2021-10-31 o 22:31, a a pisze:
    > co to znaczy
    >

    > TERMOMODUŁ 62x3,8 267W/15,4V!TEC112730630A MODUŁ PELTIERA
> [...]

    Nie do mnie to pytanie.

    Jeszcze nie napisałem Ci najważniejszego. Dlaczego ogniwa Peltiera nie
    nadają się do ogrzewania, a tylko do chłodzenia.

    Ale nie chce mi się pisać elaboratów. Myślę, że jak przeczytasz ten
    artykuł to zrozumiesz:

    https://ep.com.pl/files//6590.pdf

    https://ep.com.pl/files/6615.pdf

    https://ep.com.pl/files/9168.pdf

    W skrócie Ci napiszę, że chodzi o to iż energię cieplną, która powstaje
    w ogniwie na skutek przepływu prądu bardzo trudno jest odprowadzić z
    płaszczyzny ciepłej, schładzając ją gorącą wodą, ponieważ ilość
    odbieranego ciepła zależy od delty temperatur oraz przewodności
    materiałów. Szybko dochodzi do "ugotowania" takiego ogniwa i jego
    fizycznego uszkodzenia.

    Gorąca woda zaś potrzebna jest do ogrzewania czy to CO czy też CWU. Nie
    da się domu ogrzać wodą o temperaturze 10 czy nawet 20'C.

    Pamiętaj też, że moce podawane przez producentów ogniw Peltiera są tylko
    teoretyczne i w praktyce niemożliwe do osiągnięcia, a zbliżyć się do tej
    mocy można tylko przy bardzo małej różnicy temperatur. Im większa
    różnica temperatur tym mniejsza jest wydajność ogniwa i tym mniejsza
    osiągana moc pompowanego ciepła.

  • 26. Data: 2021-11-01 12:07:11
    Od: a a <m...@g...com>

    On Monday, 1 November 2021 at 10:12:09 UTC+1, Uzytkownik wrote:

> [...]
    > mocy można tylko przy bardzo małej różnicy temperatur. Im większa
    > różnica temperatur tym mniejsza jest wydajność ogniwa i tym mniejsza
    Dokladnie
    i kto ma racje ten stawia kolacje.

    Jaki jest link do 1.części ?
    Elektronika Praktyczna 2/96, 3/96
    czyli to będzie EP 1/96

    Szukałem Henryka Mogielnickiego z ITME i to znalazłem

    https://rcin.org.pl/itme/Content/18727/WA901_13245_M
    1_r1980-z1-29_Mater-Elektron-Spis_i.pdf

    ==Z. KUŻMA, B. CHEŁMIŃSKI: Metody odzysku złota z odpadów w mikroelektronice
    Dokonano przeglądu metodą roztwarzania i redukcji złota. Przedstawiono odzysk złota i
    odpa dów ze stopow FeNi i FeNiCo.

    O to jest nawet lepsza pompa (finansowa) od Peltiera

    A co słychac u Piotra Góreckiego z AVT ?

    Historia, chistoria, historia 1996 vs. 2021 ( 25 lat temu czyli ćwierćwiecze)
    a już wtedy był finansowany tajny projekt budowy Pomp Ciepla Peltiera ;)

  • 27. Data: 2021-11-01 12:26:08
    Od: a a <m...@g...com>

    On Monday, 1 November 2021 at 12:07:12 UTC+1, a a wrote:

> [...]
    > a już wtedy był finansowany tajny projekt budowy Pomp Ciepla Peltiera ;)
    Szukałem numeru EP 1/96

    https://ep.com.pl/archiwum

    i wszystko pięknie, ale starszy numer jest linkowany jako nowszy numer
    (przeglądarka Firefox)
    Archiwum
    2021
    2020
    2019
    2018
    2017
    2016
    2015
    2014
    2013
    2012
    2011
    2010
    2009
    2008
    2007
    2006
    2005
    2004
    2003
    2002
    2001
    2000
    1999
    1998
    1997
    1996
    1995
    1994
    1993
    Starsze numery
    Nowsze numery

    Niestety numerowanie pdf jest losowe i nawet za rok nie znajdę 1.numeru 1/96

    https://ep.com.pl/files/5615.pdf

    Yes yes yes
    https://ep.com.pl/files/6595.pdf

    EP 1/96

    https://ep.com.pl/files/6596.pdf
    EP 1/96 strona tytułowa
    Każdy może już kupić bystrego peceta taktowanego 200MHz

  • 28. Data: 2021-11-01 13:36:42
    Od: a a <m...@g...com>

    On Monday, 1 November 2021 at 12:26:10 UTC+1, a a wrote:

> [...]
    >
    > https://ep.com.pl/files/6596.pdf
    > EP 1/96 strona tytułowa
    > Każdy może już kupić bystrego peceta taktowanego 200MHz

    nie łączy w Chrome
    krzyczy, że godzina niezgodna

    A jaka jest niby zgodna i z jakim czasem ?