  • 1. Data: 2014-12-03 19:31:02
    Temat: Niby banał- jak zwentylować piwnicę?
    Od: Frez <f...@g...com>

    Piwnica mocno użytkowa,standard mieszkaniowy, kafelki, panelki etc.
    Zamontowałem natrysk w odległości ok. 3,5-4m od ściany
    okiennej.Wentylacja na dach niemożliwa.Wywalę więc otwór w ściance, ok
    1m nad ziemią, wsadzę wentylator i będę wyciągał parę wodną na zewnątrz.
    Ale:
    1. Gdzie umieścić wentylator- na początku rury, czyli w pobliżu źródła
    pary, czy u wylotu, w ścianie?
    2. Rurę (przewód wentylacyjny) ciągnąć aż w rejon prysznica, czy
    zamontować tylko wylot na ścianie frontowej?
    Boję się,żeby mi się w rurze nie skraplała para, czy olać to?
    3. Wymusić jakiś obieg powietrza z domowym? ( ew. zapachy są pomijalne)

    Dylemat wywodzi się z dziwnego środowiska piwnicznego- latem jest tam na
    tyle wilgotno,że ciuchy słabo schną, zimą z grzejnikiem całkiem ok.
    Klatka schodowa piwnicy łączy się bezpośrednio z mieszkaniem-ale na
    schodach jest termoklina: powietrze piwniczne nie chce się mieszać z
    domowym, nawet jak to ostatnie jest chłodniejsze...hmmmm

  • 2. Data: 2014-12-03 20:37:52
    Temat: Re: Niby banał- jak zwentylować piwnicę?
    Od: XL <i...@g...pl>

    Dnia Wed, 03 Dec 2014 19:31:02 +0100, Frez napisał(a):

> [...]
    > schodach jest termoklina: powietrze piwniczne nie chce się mieszać z
    > domowym, nawet jak to ostatnie jest chłodniejsze...hmmmm

    Czy dom jest na pochyłości?
    Przyczyną wilgoci może być ukryty ciek obok lub pod piwnicą<=>stałe
    chłodzenie ścian i powietrza w piwnicy<=>letnie skraplanie się wilgoci
    (zimą jest lepiej, bo grzejesz)<=>latem stale podwyższona wilgotność(ciuchy
    nie schną).
    Znajomy tak ma, bo jak się "po ptokach" okazało dom jest posadowiony na
    skale, a po tej skale, ale pod domem, biegnie okresowy podpowierzchniowy
    ciek wodny, który powoduje zawilgocenie i schładzanie fundamentów/ścian od
    zewnątrz - więc latem piwnica mu pleśnieje bo się skrapla wilgoć z całego
    domu, a zimą nie, bo zimą grzeją tam kaloryfery i jest wentylacja.

  • 3. Data: 2014-12-03 20:53:29
    Od: Frez <f...@g...com>

    W dniu 2014-12-03 20:37, XL pisze:

    > Przyczyną wilgoci może być ukryty ciek obok
    lub pod piwnicą<=>stałe
    Prawda, ale go skanalizowałem i zaizolowałem.
    > chłodzenie ścian i powietrza w piwnicy<=>letnie skraplanie się wilgoci
    Prawda,części ścian nie odizolowałem, bo się do ich zewnętrza nie
    dokopię.Może okleję wewnątrz....?

    > (zimą jest lepiej, bo grzejesz)<=>latem stale podwyższona wilgotność(ciuchy
    > nie schną).
    Prawda.

> [...]
    > zewnątrz - więc latem piwnica mu pleśnieje bo się skrapla wilgoć z całego
    > domu, a zimą nie, bo zimą grzeją tam kaloryfery i jest wentylacja.
    Pleśni nie mam, odpukać i raczej nie powinno być, ale temat z powyżej
    nadal mam nierozwiązany

  • 4. Data: 2014-12-03 21:14:30
    Od: XL <i...@g...pl>

    Dnia Wed, 03 Dec 2014 20:53:29 +0100, Frez napisał(a):

    > lub pod piwnicą<=>stałe
    > Prawda, ale go skanalizowałem i zaizolowałem.

    No widzisz, trafiłam. Może jest jeszcze inny lub jakieś podsiąkanie?

    > Prawda,części ścian nie odizolowałem, bo się do ich zewnętrza nie
    > dokopię.Może okleję wewnątrz....?

    Niby jak chcesz od wewnątrz odizolować dom atywilgociowo/termicznie? Tak
    się nie robi, bo to sensu ni ma, zawsze podsiąknie/wychłodzi się, tylko
    coraz dalej. Przynajmniej do najbliższej warstwy izolacyjnej poziomej.

    > Prawda.

    > Pleśni nie mam, odpukać i raczej nie powinno być,

    Póki wietrzysz. U znajomego jest. Tzn teraz mniej, bo sam na to nie wpadł,
    żeby trzymać okna rozszczelnione lub wręcz uchylone tam - mój mąż mu
    podpowiedział i odkąd to robi,jest OK, ale dłuuuuugo nic nie trafiało, bo
    facet z fizyką na bakier.

    > ale temat z powyżej
    > nadal mam nierozwiązany

    Bo to wcale nie jest łatwa sprawa - poszukaj na forum Muratora może...

  • 5. Data: 2014-12-03 21:20:47
    Od: XL <i...@g...pl>

    > lub pod piwnicą<=>stałe
    > Prawda, ale go skanalizowałem i zaizolowałem.

    Aha, i przyczyna może być też taka, że (prócz cieku swoją drogą) część
    domu/piwnicy (ta bardziej zagłębiona w pochyłości) jest od strony północnej
    i/lub zachodniej i tam bardziej się wychładza od gruntu, który jest tam
    zimny = zacieniony = najmniej nasłoneczniony przez większość dnia i roku -
    stąd zwiększone skraplanie w tej części.

    No ale rozwiazania Ci nadal nie podam, bo nie znam. Jedyne co można na
    bieżąco, to grzać i wietrzyć, ale chyba nie o to Ci chodzi.

  • 6. Data: 2014-12-03 21:22:33
    Od: XL <i...@g...pl>

    Dnia Wed, 3 Dec 2014 21:20:47 +0100, XL napisał(a):

> [...]
    > zimny = zacieniony = najmniej nasłoneczniony przez większość dnia i roku -
    > stąd zwiększone skraplanie w tej części.

    oprócz zrobienia całkowitej izolacji wilgociowej i termicznej fundamentów z
    zewnątrz, oczywiście

    > bo nie znam. Jedyne co można na
    > bieżąco, to grzać i wietrzyć, ale chyba nie o to Ci chodzi.

    j.w.

  • 7. Data: 2014-12-04 17:56:33
    Od: Frez <f...@g...com>

    W dniu 2014-12-03 21:22, XL pisze:
    > Dnia Wed, 3 Dec 2014 21:20:47 +0100, XL napisał(a):

    Fundamenty zrobione, suche 15cm styropianu.
    Rzeczywiście bardziej mnie nurtuje sprawa wentylacji, wentylatora
    kanałów i dodatkowej pary.....

  • 8. Data: 2014-12-05 10:39:29
    Od: "Jeffrey" <s...@w...onet.pl>

    Frez wrote:
> [...]
    > zewnątrz. Ale:
    > 1. Gdzie umieścić wentylator- na początku rury, czyli w pobliżu

    wszystko jedno gdzie ale najciszej będzie kanałowy w murze

    > 2. Rurę (przewód wentylacyjny) ciągnąć aż w rejon prysznica, czy
    > zamontować tylko wylot na ścianie frontowej?
    > Boję się,żeby mi się w rurze nie skraplała para, czy olać to?

    woda może się skraplać ale większość to olewa

    > 3. Wymusić jakiś obieg powietrza z domowym? ( ew. zapachy są
    > pomijalne)

    otwory w drzwiach albo szczelina pod nimi wystarczy

> [...]
    > schodach jest termoklina: powietrze piwniczne nie chce się mieszać z
    > domowym, nawet jak to ostatnie jest chłodniejsze...hmmmm

    zimne zawsze idzie do dołu :)
    trzeba zacząć grzać :) a latem delektować się darmową klimą :)
    niestety zwiększona wentylacja może spowodować że woda będzie się
    skraplać na ścianach zewnętrznych - taki urok
    jeszcze jedno - ważne jest zakończenie wyciągu na zewnątrz, nie może
    to być rura w bok bo wiatr będzie nawiewał powietrze do środka, dobrze
    się sprawdza wywietrzak o kształcie litery H lub jego okrojona wersja
    w kształcie litery I

  • 9. Data: 2014-12-05 12:10:17
    Od: Przesmiewca <o...@o...pl>

    "Jeffrey" <s...@w...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    >to być rura w bok bo wiatr będzie nawiewał powietrze do środka, dobrze
    >się sprawdza wywietrzak o kształcie litery H lub jego okrojona wersja

    warto tez pamietac o pochyleniu rury, zeby skropliny splywaly a nie gdzies
    zalegaly losowo w srodku

    wentylator w srodku bedzie mniej narazony na skrajne parametry otoczenia,
    za to na zewnatrz prawdopodobnie bedzie ciszej (chociaz przy silnym ciagu moze
    powstac efekt huczenia u wejscia kanalu)

  • 10. Data: 2014-12-06 21:34:43
    Od: Frez <f...@g...com>

    Dzięki za konstruktywne podpowiedzi !