  • 871. Data: 2015-01-14 13:15:09
    Temat: Re: Nowy świecki zwyczaj
    Od: k...@g...com

    W dniu środa, 14 stycznia 2015 11:01:15 UTC+1 użytkownik Maciek napisał:
    > A czy cała różnica nie polega na tym, że teraz można sobie te dolary
    > kupić od przysłowiowego Kowalskiego (że nie wspomnę o prywatnych
    > bankach, kantorach itp), a wtedy nie, bo za obrót (nielegalny dodam)
    > walutą można było pójść siedzieć? :-> Czy przypadkiem nie było tak, że
    > "niepotrzebną" walutę zachodnią trzeba było wymieniać na walutę lokalną?
    >
    > --
    > Pozdrawiam
    > Maciek

    Odkąd pamiętam nie było tak. Wtedy też dolary mogłeś kupić od przysłowiowego
    Kowalskiego. Stali pod pewexami i mogłeś legalnie kupić bony. Wartość nabywczą miały
    w Polsce taką samą jak dolary a obrót nimi był legalny. Po wojnie był jakiś krótki
    okres czasu że waluta zachodnia była do tego stopnia nielegalna że za posiadanie
    można było do pierdla trafić. Ale jak zaczęli dawać ludziom paszporty i ludzie
    zaczęli zwozić do Polski dewizy to znieśli głupie przepisy.

  • 872. Data: 2015-01-14 13:29:27
    Od: masti <g...@t...hell>

    k...@g...com wrote:

    > Odkąd pamiętam nie było tak. Wtedy też dolary mogłeś kupić od przysłowiowego
    Kowalskiego.

    nie mogłeś legalnie

    > Stali pod pewexami

    to nie byli zwykli Kowlascy

    > i mogłeś legalnie kupić bony.

    > Wartość nabywczą miały w Polsce taką samą jak dolary

    w Peweksie tak. na rynku nie.

    --
    mst <at> gazeta <.> pl
    "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?

  • 873. Data: 2015-01-14 13:29:59
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    W dniu 2015-01-14 o 13:15, k...@g...com pisze:

> [...]
    można było do pierdla trafić. Ale jak zaczęli dawać ludziom paszporty i ludzie
    zaczęli zwozić do Polski dewizy to znieśli głupie przepisy.

    Zniesli dlatego bo sami potrzebowali dewiz. Po to wymyslono bony PKO.

    Pozdro.. TK

  • 874. Data: 2015-01-14 13:33:39
    Od: k...@g...com

    W dniu środa, 14 stycznia 2015 13:09:51 UTC+1 użytkownik masti napisał:

    > nie tylko za handel ale i, w pewnym okresie, posaidanie, były
    > nielegalne. Za posiadanie dewiz groziła kara śmierci. Później to
    > oczywiście złagodzono ale handel walutą był nielegalny do końca.
    > Posiadać można było tylko nie wiadomo skąd skoro nie można jej było
    > kupić :)
    >
    > --
    > mst <at> gazeta <.> pl
    > "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?
    > -Wiem co mówię. To grunt zabija!" T.Pratchett

    Można było legalnie od kogoś kupić a raczej wymienić złotówki na bony dolarowe banku
    PKO SA. A za bony można było od kogoś kupić, a raczej wymienić, na używany samochód.
    Nie płaciło się wtedy podatku. Bo przy zamianie płaci się podatek od różnicy w
    wartości tego co się zamienia. US rozliczały wartość bonów według cen wolnorynkowych,
    czyli cen u koni pod pewexem.

  • 875. Data: 2015-01-14 13:44:11
    Od: k...@g...com

    W dniu środa, 14 stycznia 2015 13:29:58 UTC+1 użytkownik Maniek4 napisał:

> [...]
    zaczęli zwozić do Polski dewizy to znieśli głupie przepisy.

    > Zniesli dlatego bo sami potrzebowali dewiz. Po to wymyslono bony PKO.

    W Polsce miały dokładnie taką samą wartość nabywczą jak dolary, posiadanie i wymiana
    pomiędzy obywatelami była legalna, przy wymianie większych ilości były minimalnie
    tańsze. Co ciekawe za granicą w dowolnym oddziale banku PKO SA ( polsko amerykański
    bank) można było bony wymienić na dolary w stosunku 1:1.

  • 876. Data: 2015-01-14 14:07:10
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    W dniu 2015-01-14 o 13:44, k...@g...com pisze:

> [...]
    amerykański bank) można było bony wymienić na dolary w stosunku 1:1.

    No tak, ale panstwo w rozliczeniach miedzynarodowych nie moglo uzywac
    bonow bo nikt tego nie akceptowal. Zeby zebrac dolary jakie przywozili
    marynarze wymyslono bony by lud mogl bez straty w tym Pexie sobie
    kupowac gumy Donald Duck. Pewex zreszta tez temu sluzyl. Szedles do
    kasy, placiles dolarami. Panstwo te dolary zbieralo, a na ich miejsce
    wprowadzalo bony. W cudowny sposob z jednego dolara robilo sie dwa i
    ukryta inflacja.

    Pozdro.. TK

  • 877. Data: 2015-01-14 14:27:22
    Od: k...@g...com

    W dniu środa, 14 stycznia 2015 14:07:10 UTC+1 użytkownik Maniek4 napisał:

> [...]
    > kasy, placiles dolarami. Panstwo te dolary zbieralo, a na ich miejsce
    > wprowadzalo bony. W cudowny sposob z jednego dolara robilo sie dwa i

    Nie piszę o skutkach tylko jak wyglądał handel dolarami. Jaki miałem wpływ wtedy
    nainflację? Żaden. tak samo Ty albo Twoi rodzice nie mieli żadnego wpływu. Teraz masz
    jakiś wpływ na cenę ropy? Górnicy próbują mieć wpływ na swoje życie. Obstawiam że nie
    wygrają. Co najwyżej trochę ugrają, ale niewiele. A mogło być inaczej. Jak dawni
    przywódcy PRLu za doprowadzenie państwa do ruiny w tym roku zaczęli by opuszczać
    więzienia, to nie jest wykluczone że ich demokratyczni następcy lepiej by teraz
    rządzili.

  • 878. Data: 2015-01-14 15:30:45
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    W dniu 2015-01-14 o 14:27, k...@g...com pisze:

> [...]
    więzienia, to nie jest wykluczone że ich demokratyczni następcy lepiej by teraz

    Tez tak mysle.

    Pozdro.. TK

  • 879. Data: 2015-01-14 19:16:14
    Od: Maciek <m...@n...pl>

> [...]
    > trafić. Ale jak zaczęli dawać ludziom paszporty i ludzie zaczęli zwozić
    > do Polski dewizy to znieśli głupie przepisy.
    A nie wydaje Ci się, że gdyby to było legalne, to ci "Kowalscy" nie
    marzliby pod Peweksami, tylko mieli przy nich legalne kantorki? :->

    Maciek

  • 880. Data: 2015-01-14 19:18:28
    Od: Maciek <m...@n...pl>

> [...]
    > doprowadzenie państwa do ruiny w tym roku zaczęli by opuszczać
    > więzienia, to nie jest wykluczone że ich demokratyczni następcy lepiej
    Amen! :-)

    Maciek