eGospodarka.plNieruchomościGrupypl.rec.domO LEDach dawno nie było - widział ktoś listę "niemigających"? › O LEDach dawno nie było - widział ktoś listę "niemigających"?
    Newsgroups: pl.rec.dom
    Date: Wed, 25 Nov 2015 01:03:40 +0100
    From: "G.S." <s...@s...com.pl>
    Subject: O LEDach dawno nie było - widział ktoś listę "niemigających"?

    Witam obecnych, zdaniem mojego hamstera ostatni tutejszy post
    jest z września, ale może ktoś tu jeszcze żyje i zagląda ;)
    Ostatnie LEDowe wątki przejrzałem, nie dotyczyły tematu.

    Problem:
    Mam w ręku dwie "żarówki" LED, 10W, na oko identyczne, włączając
    napisy i oznaczenia. Firma się podpisała - LIGHTECH.
    Różnica handlowa taka, że kupione w odstępie rok - półtorej.
    Różnica techniczna taka, że jeden egzemplarz (na 90%++ ten starszy)
    świeci światłem "ciągłym" - to czy ew. przetwornica błyska sobie
    20 czy 40kHz mnie nie wzrusza, natomiast drugi niczym nie różni się
    od "marketowych" LEDów (ostatnio występujących po 12zł w Carrefourach),
    mianowicie pracowicie błyska sobie 100Hz.
    Wolno mu, prawdę powiedziawszy ja te 100Hz trawię i do codziennego
    użytkowania "mogłoby być". Świetlówki też tak świecą i zaraz z tego
    tragedii nie robiono (poza warsztatami).
    Ale problem zaczyna się w momencie próby filmowania w tak oświetlonym
    środowisku - przy 30 (lub 60fps) mamy zapewnione doskonale widoczne
    migotanie 10Hz (lub 20), a 25/50fps jest w ogóle cyrk (w zależności
    od chwilowej niezgodności częstotliwości zasilania i kamery).
    To samo dotyczy zdjęć robionych "przy świetle zastanym" (z wyłączeniem
    przypadków 1/100, 1/50 itp. sekundy z migawką *centralną* - aparaty
    z wymiennym obiektywem gwarantują "efekty" w każdych warunkach).
    O (nie)możliwości użycia "warsztatowego" już z przyzwoitości nie wspomnę.

    <OT>
    Jeszcze offtopicznie - nie jestem jakoś szczególnie uczulony
    na "jakość widma", może dlatego :P że preferuję światło "zimno
    neutralne" (te 5500 do 6000K które *ma słońce*), i nim rozpali
    się offtopic zapowiem iż IMO:
    - wiara w deklaracje producentów jakie to gigażarówki zastępuje
    ledwo 10W LED
    - w połączeniu z używanym przy żarówkach powszechnie *niedoświetleniu*
    ...daje "efekt piwnicy" (małe okienko dużej oświetlanej powierzchni),
    co oczywiście NIE pasuje cywilizowanemu człowiekowi :>
    ...a całość pogłębia:
    - używanie "ciepłych" LEDów, w którym widmo bardziej odbiega od
    "termicznego", z tytułu braku czerwieni (proporcjonalnie powinno
    jej być WIĘCEJ niż w świetle "naturalnym" lub zimnym!)
    OT[OT]: Do zabawy kupiłem sobie czerwone LED celem sprawdzenia,
    jak "nieznoszący LEDów" będą reagowali na "ciepły LED plus
    czerwone" :>
    Ale to wszystko jest niejako "obok" problemu migotania.
    </OT>

    Ad rem.
    Dorwałem właśnie na allegro sztukę przyzwoicie wyglądającej
    (radiatory metalowe itp) "żarówki LED", dla której to producent
    (no dobra, sprzedawca), deklaruje że "ma przetwornice i dlatego
    nie miga tudzież nie występuje efekt stroboskopowy".
    LUMILED jak komu to potrzebne do szczęścia (jest kilku
    sprzedawców tej samej firmy pod różnymi nazwami).
    Jasność wygląda dość wiarygodnie (porównując z innymi
    wyrobami które mam, znaczy LIGHTEC - wg testów nieco
    zawyżają skuteczność, ale umiarkowanie; plafon DABA;
    jakieś "marketówki" Makro/Carrefour (te "po 12"); pojedyncze
    "tani chiński LED" wyróżniające się z braku przetwornic
    umiejętnością świecenia na mikroamperowych prądach z neonówki
    lub LED w wyłączniku :P oraz podłymi parametrami ogólnymi),
    wsród "tanich chińskich" mam sztukę 10W ktora... NIE MIGA
    (dostatecznie duży kondensator "podtrzymujący").
    Wracając do "aktualnych allegrowych".
    Są modele 20W i 30w (zimnych brakło! :O), co mi doskonale
    pasuje, bo jakoś nie widzi mi się wymienianie żyrandoli
    w których 3x40W+3x23W CFL zapewniały jakie takie oświetlenie
    (ta... można nie używać lampy błyskowej do zdjęć
    i dopiero wtedy ZACZYNA SIĘ *naturalne* oświetlenie).
    Ale.... otóż to.
    Mi nie tłumaczcie, że na brak kondensatora zapewniającego
    "przechowanie" energii na czas przejścia zasilania przez zero
    żadna przetwornica nie pomoże, bo wiem i sprzedawcy już
    niewygodne pytania zadałem :>
    Miga, a jakże.

    Zmierzam w inną stronę: czy ktoś sporządził WIARYGODNY oraz
    AKTUALNY test "żarówek LED", w których uwzględnione są nie
    tylko faktyczny pobór mocy, generowany strumień świetlny,
    temperatora barwowa i Ra, ale również (a może: przede wszystkim)
    to, czy ta lampa NIE MIGA i zostało to *sprawdzone*?
    Biorąc pod uwagę, że przy wsparciu byle fotoaparatu
    za stówę czy dwie, w których to 30fps jest "w standardzie",
    organoleptyczne rozpoznanie na odtwarzanym filmiku migotania
    100Hz jest niezwykle proste, powinien taki test istnieć.
    Ale GDZIE... pomocy!

    Przypomnę: mam dwie "prawie identyczne" tzw. "żarówki LED"
    i rozróżnienie ich za pomocą filmu z fotoaparatu problemu
    nie sprawia :> (więc test sprzed 3 lat będzie niewiarygodny
    i tyle, bo np. dostawca zasilacza "zmienił specyfikację"
    i zaoszczędził 40 centów na kondensatorze).
    Jeśli nie (testu nikt nie zna), to metodą "fpisujcie miasta"
    apeluję o zapodanie, jakie "żarówki LED" o mocach od 10W
    wzwyż, z możliwie strawnymi sprawnościami od 80lm/W wzwyż
    *nie* migoczą. Najlepiej osobiście (przez grupowicza)
    sprawdzone, choćby przy okazji wizyty u znajomych ;)

    pzdr, Gotfryd