  • 1. Data: 2009-03-06 11:46:36
    Temat: Obróbka belek drewnianych konstrukcji dachu na poddaszu
    Od: Rafał Walecki <r...@a...pl>

    Witam,

    Jak to zwykle bywa w ściętych dachach na poddaszu zostało trochę belek
    drewnianych z więżby które trzeba wkomponować w architekturę wnętrza. Jako
    że szlifowanie i malowanie nie jest pracą wymagającą dużo precyzji i
    umiejętności, mam pomysł aby zrobić to samemu. Tym bardziej że ceny jakie
    podawali mi wykfalikowani stolarze na tą pracę sa jak na mnie baaardzo
    wysokie.

    W związku z tym mam parę pytań do doświadczonych kolegów:
    -> Jakie są metody obróbki widocznych belek z konstrukcji dachu. Wydaje mi
    się że najprościej byłoby wyszlifować na gładko i pomalować. Czy są jakieś
    inne metody które dają wizualnie dobry efekt?
    -> Jakie narzędzia polecilibyście do obróbki tych belek.
    -> Jaką farbę zastosować żeby uzyskać dobry efekt i trwałość. Słyszałem o
    czymś co nazywa się lakierobejca - czy to najlepszy wybór?

    Belek jest sporo: po pomiarach wychodzi ponad 50m bieżących. Kolor prawie
    na pewno będzie ciemny (ciemny orzech).

    Z góry dziękuję za podpowiedzi.

    Pozdrawiam,

    --
    RAF

  • 2. Data: 2009-03-06 19:20:53
    Od: Igus' <t...@p...onet.pl>

    Rafał Walecki pisze:
    > Jak to zwykle bywa w ściętych dachach na poddaszu zostało trochę belek
    > drewnianych z więżby które trzeba wkomponować w architekturę wnętrza.
    Ładnie będzie

> [...]
    > i umiejętności, mam pomysł aby zrobić to samemu. Tym bardziej że ceny
    > jakie podawali mi wykfalikowani stolarze na tą pracę sa jak na mnie
    Wkrótce się dowiesz czemu ...

> [...]
    > mi się że najprościej byłoby wyszlifować na gładko i pomalować. Czy są
    > jakieś inne metody które dają wizualnie dobry efekt?
    A jaki efekt ma być ? Rustykalnie, modernistycznie ...

    > -> Jakie narzędzia polecilibyście do obróbki tych belek.
    patrz wyżej
    Generalnie szlifierka taśmowa, oscylacyjna i ew mimośrodowa. Papier
    ścierny lub siatkao trzech gradacjach tj 40, 80, 120
    Cyklina.

    > -> Jaką farbę zastosować żeby uzyskać dobry efekt i trwałość. Słyszałem
    > o czymś co nazywa się lakierobejca - czy to najlepszy wybór?
    Lakierobejca to lakier co od razu barwi. Wydaje się jednak, że lepiej
    zastosować bejce i na to olej, politurę, lakier, zależy jak ma wyjść.

    > Belek jest sporo: po pomiarach wychodzi ponad 50m bieżących. Kolor
    > prawie na pewno będzie ciemny (ciemny orzech).
    Belki są generalnie wredne bo:
    a) to drewno konstrukcyjne co ma jakieś nierówności (na skutek cięcia na
    traku) oraz może być nierówno wyschnięte
    b) z a) wynika, że mogą być pęknięcia i trzeba będzie szpachlować, a
    póki nie wyschnie na wiór to szpachlowanie nic nie da
    c) z a) i b) wynika, że ze szlifowaniem może być kicha bo włosy będą
    odstawać i ciężko będzie wygładzić, jeśli chcesz mieć równiutkie gładkie
    belki to porażka
    d) jak są pomalowane impregnatem (zielonym) to kiepsko kolor wchodzi.

    Jak chcesz rustykalnie to przejedź je 40, potem 80, potem 120, pomaluj
    bejcą, potem lakierem, potem delikatnie 120 (zeby ściąć włoski) i znowu
    lakier.
    Jak chcesz aby było równo to kup deski strugane i szlifowane, obuduj
    nimi belki i polakieruj tj bejca, lakier, 120 i lakier.

    BR
    Igus'

  • 3. Data: 2009-03-06 20:06:41
    Od: "Tomasz" <t...@w...pl>

    Użytkownik "Rafał Walecki" <r...@a...pl> napisał
    Jako że szlifowanie i malowanie nie jest pracą wymagającą dużo precyzji i
    > umiejętności, mam pomysł aby zrobić to samemu.

    Ja moge powiedziec jak ja obrabialem swoje belki.
    Poniewaz belki przed ulozeniem nie byly strugane a tylko prosto z tartaku
    wiec je szlifowalem.
    Takie belki po tartaku nie da sie wyszlifowac szlifirka tasmowa, zbyt duze
    nierownosci.
    Wszystkie belki szlifowalem szlifierka katowa (125 mm) z papierem 60 lub 80.
    Po nabraniu pewnej wprawy idzie to szybko i rowno. Oczywiscie dla
    poczatkujacego to bedzie niewykonalne bo beda ci sie robic koliste wzery.
    Najlepiej wytrenuj sobie technologie na jakichs nie potrzebnych odpadach a
    nie na oryginalnych belkach.
    Jest jeszcze pytanie czy te belki obecnie sa jeszcze luzne czy tez juz
    obudowane jakas boazeria czy sufitem. Przy istniejacej zabudowie sprawa sie
    nieco komplikuje.
    Ja szlifowalem swoje belki jak jeszcze nie bylo na nich nic polozone. Jesli
    chodzi o pekniecia w belkach to jest sprawa naturalna i nie probuj tego
    przypadkiem szpachlowac.
    Jasli chodzi o malowanie takich belek to jest to sprawa bardzo sliska.
    Jak zauwazyles w roznych starych i zabytkowych wnetrzach belki nie pokrywane
    sa niczym i trzymaja sie przez stulecia. Jesli juz musisz zmienic ich kolor
    ze wzgledow kompozycji kolorystycznej to pokryj je tylo bejca i nic wiecej,
    bedziesz mial w miare naturalny wyglad belek. Generalnie rzecz biorac drewno
    jest piekne samo w sobie i nalezy jedynie uwazac aby przez swoja radosna
    tworczosc tego piekna nie zepsuc.

    --
    Tomasz

  • 4. Data: 2009-03-06 22:58:37
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Tomasz wrote:
> [...]
    > belek. Generalnie rzecz biorac drewno jest piekne samo w sobie i
    > nalezy jedynie uwazac aby przez swoja radosna tworczosc tego piekna

    święte słowa...

    ja zostawiłem drewno więźby odkryte tylko przeszlifowane szlifierką i
    popryskane środkiem impregnującym (przeźroczystym).

    drewno jest piękne jak nie jest pomalowane. Malować trzeba tam gdzie się
    będzie odtykało łapami

  • 5. Data: 2009-03-06 23:45:34
    Od: Rafał Walecki <r...@a...pl>

    On Fri, 06 Mar 2009 20:20:53 +0100, Igus' <t...@p...onet.pl> wrote:

    Dzięki wielkie za wszystkie wskazówki!
    Na raiz emam plan jak następuje:
    -> Kupi się szlifierkę oscylacyjną (na razie myślę o firmie Bosch).
    -> Wyrówna się z grubsza belki, nic bardzo gładkiego ale że belki nie były
    w ogóle obrabiane myśle (za radą kolegów) że trzeba je delikatnie
    podszlifować oscylacyjne i przemalować ciemną bejcą.
    -> Po tym: finalne szlifowanie, bejca jeszcze raz i delikatne lakierowanie.
    -> Zero wypełniania pęknięć

    Po tym drewno powinno być w miarę gładkie i przyjąć bejcowany kolor (mam
    nadzieję na ciemny orzech).

    Pozdrawiam,

    RAF

  • 6. Data: 2009-03-07 06:35:05
    Od: bokomaru <b...@z...com>

    Rafał Walecki wrote:
    > -> Jakie są metody obróbki widocznych belek z konstrukcji dachu. Wydaje
    > mi się że najprościej byłoby wyszlifować na gładko i pomalować. Czy są
    > jakieś inne metody które dają wizualnie dobry efekt?

    szczotki strukturyzujące. nadadzą belce szlachetną strukturę; co prawda
    trzeba będzie uzywac odkurzacza co jakis czas (zamiast scierki).
    Narzędzie tanie (do wiertarki) znajdziesz w ciastoramie, porządne -
    szukaj firmy SIO - ale drogie sa i trzeba dlugo czekac na dostawe ze
    Szwajcarii.
    tutaj: http://www.bokomaru.com.pl/?p=214
    na czwartym zdjeciu (sa klikalne) widac efekt dzialania takich szczotek
    na bardzo starych belkach - jeszcze przed ostatecznym doczyszczeniem i
    olejowaniem.

    > o czymś co nazywa się lakierobejca - czy to najlepszy wybór?

    ostatecznie moze byc. ale ladnemu drewnu wystarczy olej lub w ogole nic.

    --
    bartek

  • 7. Data: 2009-03-07 12:14:07
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Rafał Walecki wrote:
    > On Fri, 06 Mar 2009 20:20:53 +0100, Igus' <t...@p...onet.pl> wrote:
    >
    > Dzięki wielkie za wszystkie wskazówki!
    > Na raiz emam plan jak następuje:
    > -> Kupi się szlifierkę oscylacyjną (na razie myślę o firmie Bosch).
    nic ci nie doradzę ale powiem ze szlifierka oscylacyjna najmniej mi sie
    przydała.

    grube szlifowanie tarczą ścirną na kątówce, drobne szlify w niedostepnych
    meisjcach szlifierką oscylacyjna typu żelazko (taka trójkątna końcówka)

    sporo siły mają też szlifierki taśmowe.

    > -> Wyrówna się z grubsza belki, nic bardzo gładkiego ale że belki nie
    > były w ogóle obrabiane myśle (za radą kolegów) że trzeba je delikatnie
    > podszlifować oscylacyjne i przemalować ciemną bejcą.

    na drugi raz belki zamawiaj strugane wtedy tylko troszkę trzeba je
    przeszlifować aby odzyskały naturalny kolor drewna.

  • 8. Data: 2009-03-07 19:45:35
    Od: BartekK <s...@N...org>

    Rafał Walecki pisze:
    > -> Jakie narzędzia polecilibyście do obróbki tych belek.
    Spróbuj zwykłą szlifierkę kątową "flexę" z tarczą z listkami papieru
    ściernego, na początek jakieś 60-80, pięknie się tym obrabia belki
    grubsze, zaokrągla kanty, udaje belki "ciosane" itp - sprawa tylko
    fantazji i odporności na okrutne zapylenie okolicy ;)

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 9. Data: 2009-03-07 23:46:14
    Od: Rafał Walecki <r...@a...pl>

    On Sat, 07 Mar 2009 20:45:35 +0100, BartekK <s...@n...org> wrote:

> [...]
    > grubsze, zaokrągla kanty, udaje belki "ciosane" itp - sprawa tylko
    > fantazji i odporności na okrutne zapylenie okolicy ;)

    Zapylenie to będzie poważny faktor - na dole się już mieszka :(. Czy ktoś
    wie na ile skuteczne są filtry i odsysacze pyłu montowane do niektórych
    szlifierek (np. Boscha)?

  • 10. Data: 2009-03-08 18:19:44
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Rafał Walecki wrote:

    > Zapylenie to będzie poważny faktor - na dole się już mieszka :(. Czy
    > ktoś wie na ile skuteczne są filtry i odsysacze pyłu montowane do
    > niektórych szlifierek (np. Boscha)?

    nie ma szansy. będzie w pizdu kurzu.