  • 1. Data: 2016-06-07 17:40:19
    Temat: Obsychają liście dębu
    Od: "Pomidor" <n...@s...pl>

    Może ktoś z Was się z tym spotkał i coś poradzi?

    Pacjent to dąb czerwony. Jest ich na działce kilka sztuk. Od niedużych
    (takich ze 4m wysokości, a w przekroju pnia może z 5cm do takich z 8m
    wysokości
    a w przekroju pnia ze 30cm).
    Najmłodszy ma wszystkie liście podsuszone, pozwijały się prawie w rurki,
    jeszcze są zielone w kolorze ale już trochę szeleszczą jak jesienne.
    Średniej wielkości dęby mają dużo słabszy ten objaw, właściwie tylko
    na najniższych gałęziach. Największy ma też lekko jakby przywiędłe
    niektóre liście, też tylko na najniższych gałęziach.
    Nie widać na liściach, ogonkach, gałązkach czy pniach _żadnych_
    szkodników ani śladów po nich. Żadnych plamek, przebarwień, osadów
    syropowych czy innych, żadnych pajęczynek itp.

    Ki diabeł? Poszukałem trochę w Internecie, jest trochę opisów różnych
    szkodników oraz chorób grzybowych dębów ale zawsze dają jakieś
    efekty widoczne.
    Tutaj nie widać nic nawet pod lupą.

    Na najmłodszym, który ma najbardziej podsuszone liście zaczęły się
    rozwijać młode 2-3 centymetrowe chyba nowe listki (próba regeneracji
    drzewa?).
    W okolicy nie było głębokich wykopów, które by mogły naruszyć
    jakieś warstwy wodonośne. Raczej wykluczam ingerencję "złośliwego
    sąsiada" (co to mógłby czymś podlać). W ogrodzie zaczyna usychać
    też złotokap i jakiś krzaczor, którego nie potrafię zidentyfikować
    (mało ciekawy) całkowicie usechł.
    Choroba? Szkodniki? Grzyby? czy susza?

    Na razie przez trzy dni podlałem każdego pacjenta 15-20 wiadrami
    wody (no nie wiadrami, ale żeby pokazać że ilością dość dużą, sączącą
    się z węża przez długi czas). W ogrodzie rośnie wiele różnych roślin
    (ogólnie wolnoamerykanka) iglaki, klony, brzozy, wierzby, drzewka owocowe
    i z tymi nic złego się nie dzieje.

    Ma ktoś ciekawe pomysły?

  • 2. Data: 2016-06-07 20:35:06
    Temat: Re: Obsychają liście dębu
    Od: "Dirko" <j...@w...pl>

    Użytkownik "Pomidor" <n...@s...pl> napisał w wiadomości

    > Ma ktoś ciekawe pomysły?

    Hejka. Na przykład w moich stronach od dłuższego czasu nie pada. Jest
    susza a na brak wilgoci rośliny reagują redukcją powierzchni (np. zwijanie,
    zasychanie liści)
    Pozdrawiam bezopadowo Ja...cki

  • 3. Data: 2016-06-07 20:59:46
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Dirko napisał:

    > Hejka. Na przykład w moich stronach od dłuższego czasu nie pada.
    > Jest susza a na brak wilgoci rośliny reagują redukcją powierzchni
    > (np. zwijanie, zasychanie liści)

    Gdy susza się przedłuża, liście zaczynają opadać.

    > Pozdrawiam bezopadowo Ja...cki

    Czyli to jeszcze nie ten moment.

    --
    Jarek

  • 4. Data: 2016-06-07 22:47:36
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Tue, 7 Jun 2016 17:40:19 +0200, Pomidor napisał(a):

    > W ogrodzie rośnie wiele różnych roślin
    > (ogólnie wolnoamerykanka) iglaki, klony, brzozy, wierzby, drzewka owocowe
    > i z tymi nic złego się nie dzieje.

    Ciekawe, rzeczywiście. Różne rośliny mają różną głębokość systemu
    korzeniowego, a akurat dęby największą z tu wymienionych, więc dziwne, bo
    gdyby przyczyną była tzw susza glebowa, to ucierpiałyby najpierw rośliny
    płycej korzeniące się, a dopiero potem te korzeniące się najgłębiej... Z
    drugiej strony, jak piszesz, młodsze dębczaki są w gorszym stanie, niż
    starsze, więc logika podpowiada, że to właśnie z powodu płytszego
    ukorzenienia, niż u starszych...
    Ale że w ogóle i tak te wszystkie dęby mają korzenie głębsze, niż cała
    reszta nasadzeń, no to wynikałoby z tego, że przyczyną jest nagłe obniżenie
    się poziomu wód gruntowych/podskórnych, a może nagłe wyschnięcie żył
    wodnych, do których do tej pory neiwątpliwie sięgały korzenie Twoich
    dębów...
    Ewidentnie coś jest na rzeczy.

  • 5. Data: 2016-06-07 22:48:50
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Tue, 7 Jun 2016 20:35:06 +0200, Dirko napisał(a):

> [...]
    >>

    > Hejka. Na przykład w moich stronach od dłuższego czasu nie pada. Jest
    > susza a na brak wilgoci rośliny reagują redukcją powierzchni (np. zwijanie,

    Ale nie chodzi tu o rośliny GŁĘBOKO korzeniące się - a Wątkodawca wyraźnie
    pisze o takich, więc nie o to chodzi.

  • 6. Data: 2016-06-07 22:49:29
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Tue, 7 Jun 2016 20:59:46 +0200, Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > Gdy susza się przedłuża, liście zaczynają opadać.

    Wot umnyj paet :->