  • 71. Data: 2011-02-20 21:19:16
    Temat: Re: Od prawie tygodnia slonce i
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    news:ijqvh1$c8u$1@inews.gazeta.pl...

    > Czyli problem istnieje i hewalex o tym wie.

    Tak, mysle, ze przy duzych instalacjach z malymi odbiornikami w szczycie
    sezonu rzeczywiscie moze byc problem. W kazdym razie nie mozna tego
    bagatelizowac i calkiem po amatorsku robic sobie co sie chce. Ja mam narazie
    jeden prozniowy nieco gowniany, ale przeliczeniowo powierzchnia nieco
    przekracza jeden plaski, a przed nim dwa plaskie. Wiecej nie planuje i na
    tym sie skupilem. Myslalem o grzaniu powrotu podlogowki przed kotlem w
    miesiacach poczatku i konca zimy, ale jak na razie przy kacie 40 stopni mocy
    na takie cos brakuje. W marcu napewno bedzie lepiej i obaczym co dalej. Poki
    co system wreszcie zaczal pracowac kazdego dnia bez przejmowania sie
    zachmurzeniem. Uzyski rzecz jasna sa niewystarczajace, ale do bilansu
    wchodza.

    > Tu sie nie kłócę - jest jak mówisz. Zwłaszcza ze oprócz samych solarów
    > nalezałoby wykosztować sie na jakis system schładzajacy.

    Ciekawym sposobem jest wstawienie wspomnianej wczesniej chlodnicy i
    przelaczenie na nia obiegu po zagrzaniu zasobnika. Koles sie chwali, ze ma
    ze trzy kolektory i zasobnik 100 litrow ktory do 70C nagrzewa sie do
    poludnia, ponoc. Pozniej przelacza obieg na chlodnice i chlodzi sie samo.
    Instalacja zrobiona na pexalu. O ile pamietam czytalem to na elektrodzie.

    Pozdro.. TK

  • 72. Data: 2011-02-20 21:21:53
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Uzytkownik "Budyn" <b...@g...pl> napisal w wiadomosci
    > Uzytkownik "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl> napisal w wiadomosci
    >

    > No ok, fajnie ze nic nie pier...lnie, tylko co jesien napelniac uklad to
    > troche drogo wyjdzie :-) (mówie o DUZCH solarach)

    Pewnie nalezalo by dobrac relatywnie odpowiednie naczynie wzbiorcze. :-) A
    zlany zaworem glikol mozna zaladowac powtornie. Zawor jest na dole, wiec
    pary nie powinny sie dostac.

    Pozdro.. TK

  • 73. Data: 2011-02-20 21:28:41
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > Pompa do napelniania instalacji. Tego sie recznie nie robi, bo by sie
    > czlowiek za*al.

    Robi sie recznie zwykla pompa do prob. Cala standardowa instalacja to ok. 15
    litrow, wiec przepompowanie tego nie stanowi wiekszego problemu. Mi nie
    stanowilo. Gorzej z wyjsciem na dach i odpowietrzaniem instalacji.

    > Wiecej hydraulik skasuje za przyjazd i pompowanie niz ten glikol wyrzucony
    > bylby wart. W tej chwili to chyba z 10zl/litr.

    Troche wiecej jak polowa tej kwoty.

    Pozdro.. TK

  • 74. Data: 2011-02-20 21:34:15
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    > Pewnie nalezalo by dobrac relatywnie odpowiednie naczynie wzbiorcze. :-) A
    > zlany zaworem glikol mozna zaladowac powtornie. Zawor jest na dole, wiec
    > pary nie powinny sie dostac.

    aaaa, to olac to naczynie. Od razu zaworem bezpieczeństwa spuszczać glikol
    do beczki w piwnicy, a pompe napełniejącą zamotować na stałe. Tyle ze solar
    trzeba dac taki któremu nie przeszkodzi grzać sie bezużytecznie na sucho.

    b.

  • 75. Data: 2011-02-20 21:34:57
    Od: M <M...@o...pl>

    W dniu 2011-02-20 21:32, Budyń pisze:
    > Użytkownik "M" <M...@o...pl> napisał w wiadomości
    >
    > No wiec 1,3kW/m2 jest przed atmosferą, żródła podaja ze do ziemi
    > dochodzi 1kW/m2. To jest duża różnica w stosunku to pomiarów z tej
    > stacji meteorologicznej (ponizej600W/m2, po uwzględnieniu kąta bedzie z
    > 700) Ciekaw jestem skąd sie bierze.

    Trzeba jeszcze uwzględnić szerokość geograficzną (atmosfera dłuższa).

    > to był pomiar w najlepszym momencie czyli full słońce i kolektor
    > ustawiony prawidłowo do słońca. Natomiast on faktycznie podążał za
    > słońcem -metodą przestawiania w ogródku :-)))
    > Solar był zrobiony raczej do zabawy i prób, wiec ilosc energii mnie
    > specjalnie nie interesowała. Bo to sobie mogę wyliczyć z danych
    > statystycznych i mocy uzyskanej.

    Paneli zwykle się nie przestawia.

    Można jeszcze wykorzystywać światło odbite (jak ktoś ma dobry dach -
    odpowiednia geometria i pokrycie). Przy odpowiednim osłonięciu od wiatru
    spadają też straty (bo okoliczny dach bardziej się rozgrzewa).

    M.

  • 76. Data: 2011-02-20 21:44:12
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

> [...]
    > do beczki w piwnicy, a pompe napełniejącą zamotować na stałe. Tyle ze
    > solar trzeba dac taki któremu nie przeszkodzi grzać sie bezużytecznie na

    To pozostaje heat pipe, tylko to odpowietrzanie na dachu... :-)

    Pozdro.. TK

  • 77. Data: 2011-02-21 07:43:42
    Od: "niusy.pl" <d...@n...pl.invalid>

    Użytkownik "Budyń" <b...@g...pl>

    > standartowo: stary płaski kaloryfer malnięty na czarno, rama, ocieplenie
    > od spodu i z góry szyba. Z pomiarów wynikało ze dawał blisko 1kW/m2. Albo
    > pomiary całkiem złe, albo te wszystkie firmowe kolektory są mocno
    > przereklamowane :-)

    Aaa czyli tak jak 30 lat temu :-)

  • 78. Data: 2011-02-21 07:48:31
    Od: "niusy.pl" <d...@n...pl.invalid>

    Uzytkownik "Adam" <a...@g...com>

    > Atmosferycznym? Zwiekszenie 1700 x objetosci plynu w naczyniu
    > zamknietym spowoduje gigantyczny wzrost cisnienia (i BUM :)

    To przeciez ta para jest scisliwa

  • 79. Data: 2011-02-21 08:49:15
    Od: "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la>

    Uzytkownik "niusy.pl" <d...@n...pl.invalid> napisal w wiadomosci

    > Uzytkownik "Adam" <a...@g...com>

    > To przeciez ta para jest scisliwa

    ROTFL

    --
    Jan Werbinski O0oo....._[:]) bul, bul, bul
    Prywatna http://www.janwer.com/

  • 80. Data: 2011-02-21 09:53:52
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    > Przypomnę ci - to jest ok. 1,3kW/m^2 (prostopadle do Słońca przed wejściem
    > do atmosfery). W naszej szerokości geograficznej promieniowanie w szczycie
    > ma ok. 0,6kW W/m^2 (>0,5 przez jakieś 3h). Jak więc ci się udało uzyskać
    > 1kW/m^2 czarną rurką bez izolacji?
    > Tutaj dane historyczne promieniowania w Warszawie (wybierz miesięcznie i
    > czerwiec/lipiec)
    > http://www.meteo.waw.pl/history/index.shtml.po

    az mnie to zaciekawiło - napisałem do nich ze te maksymalne 600W/m2 nijak
    nie pasują do teoretycznego 1000W/m2.
    Odpisali mi ze... wyczyszczą czujnik :-)))))))))))
    Wobec tego spojrzcie głębiej w historię - w 2003 natężenie promieniowania
    wynosiło 800W/m2.
    Aha - czujnik nie uwzględnia pochylenia słońca - trzeba ta moc podnieść w
    zależnosci od daty i godziny!!!!

    b.