  • 71. Data: 2017-08-19 14:05:16
    Temat: Re: Odwiert - pompa ciepla - glebokosc
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu sobota, 19 sierpnia 2017 13:58:12 UTC+2 użytkownik Tomasz Gorbaczuk napisał:

    > No i o tym piszę - lepsze 20-40% nawet w skarpecie niż w dziurze w ziemi
    > ("bo za xx lat będę miał taniej).

    W złocie czy platynie może być -20, -40%. W skarpecie będzie prawie zawsze
    na minusie (bo inflacja). Koszt mediów zawsze rośnie więc za 10 lat
    ogrzewanie będzie go kosztować mniej i będzie na tym realnie zarabiał :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 72. Data: 2017-08-19 14:23:10
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .08.2017 o 14:05 Adam Sz. <a...@g...com> pisze:

> [...]
    > na minusie (bo inflacja). Koszt mediów zawsze rośnie więc za 10 lat
    > ogrzewanie będzie go kosztować mniej i będzie na tym realnie zarabiał :-)

    Kiedyś mądry człowiek wyjaśnił mi znaczenie anglosaskiego "good enough".
    Wszystko ponad "good enough" to strata, która nigdy się nie zwróci.

    Skąd wiesz, że będzie na tym realnie zarabiał?.

    TG

  • 73. Data: 2017-08-19 15:39:36
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 2017-08-19 o 14:23, Tomasz Gorbaczuk pisze:

    > Kiedyś mądry człowiek wyjaśnił mi znaczenie anglosaskiego "good enough" > Wszystko
    ponad "good enough" to strata, która nigdy się nie zwróci.

    Tylko, zdaje się nie wyjaśnił Ci, że każdy ma inne "good enough".

  • 74. Data: 2017-08-19 18:55:26
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .08.2017 o 15:39 nadir <n...@h...org> pisze:

    > Tylko, zdaje się nie wyjaśnił Ci, że każdy ma inne "good enough".

    Przecież ja tu nie piszę o tym aby coś robić w niższym standardzie,
    gorzej, oszczędzając na materiałach. Wręcz przeciwnie.
    Czepiam się jedynie "uzasadnienia" podawanego przy okazji poniesionych
    wydatków.
    Przeczytaj jeszcze raz uważnie co powyżej napisałem.

    TG

  • 75. Data: 2017-08-19 20:52:16
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu sobota, 19 sierpnia 2017 18:55:31 UTC+2 użytkownik Tomasz Gorbaczuk napisał:

> [...]
    > wydatków.
    > Przeczytaj jeszcze raz uważnie co powyżej napisałem.

    Mam czasami wrażenie że umiejętność czytania ze zrozumienie w naszym społeczeństwie
    zanika;)

  • 76. Data: 2017-08-19 21:06:43
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 2017-08-19 o 18:55, Tomasz Gorbaczuk pisze:

    > Przecież ja tu nie piszę o tym aby coś robić w niższym standardzie,
    > gorzej, oszczędzając na materiałach. Wręcz przeciwnie.

    A czy ja pisałem coś o niższym standardzie?
    Z drugiej strony dlaczego akurat niższy standard ma być zły? Jeden woli
    mosiężne klamki, drugi złote.

    > Czepiam się jedynie "uzasadnienia" podawanego przy okazji poniesionych
    > wydatków.
    > Przeczytaj jeszcze raz uważnie co powyżej napisałem.

    No przeczytałem:
    "W kwestii formalnej, żadna kasa wtopiona w budowę własnego domu nie
    jest inwestycją. To po prostu utopione pieniądze (nie odzyskasz ich przy
    odsprzedaży), które mogłyby wypracować kolejne pieniądze. Wydawanie
    teraz po to aby kiedyś było taniej to mrzonki. Nie wiesz co będzie na
    świecie za 5 lat. Może być wojna, najazd uchodźców, mega kryzys
    ekonomiczny, skażenie terenu w Twojej okolicy, klęski żywiołowe itp. We
    wszystkich tych przypadkach zaletą jest mobilność - a tą dużo łatwiej
    sobie zapewnić mając rezerwy finansowe."

    Dla Ciebie budowa przewymiarowanego dolnego źródła, to wtopiona kasa, a
    gobo się cieszy, bo przy nawet -20 stopniach na dworze będzie płacił
    mniej za energię, niż gdyby miał źródło dobrane na styk.

  • 77. Data: 2017-08-19 21:20:12
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .08.2017 o 21:06 nadir <n...@h...org> pisze:

    > Dla Ciebie budowa przewymiarowanego dolnego źródła, to wtopiona kasa, a
    > gobo się cieszy, bo przy nawet -20 stopniach na dworze będzie płacił
    > mniej za energię, niż gdyby miał źródło dobrane na styk.

    Odniosłem się do tego:

    "Hej!
    Teraz zarabiam w miare dobrze, ale nie chcialbym za kilka lat po zmianie
    pracy byc zmuszonym do sprzedazy domu. Chce, by dom byl tani w utrzymaniu.
    Stad inwestycja w rekuperator, dobre okna, drzwi, izolacje, laczniki
    termiczne pomiedzy balkonami a stropem, docieplenie piana PUR, odwierty
    itp.
    Moze to pokretna logika, ale pieniadze zaoszczedzone np. na odwiertach
    poszlyby pewnie na kolejne wakacje w tropikach lub na zmiane auta. A tak
    wiem, ze zainwestowalem i licze na male rachunki:) Na ilosc lat zwrotu nie
    patrze. Tak jak nie patrza Ci, co placa co miesiac za gaz, czy olej
    opalowy. Placimy za wygode i pewien standard i tyle."

    Gobo napisał, że "teraz zainwestował, żeby mieć małe rachunki kiedyś".
    W domyśle jest tu informacja, że wydał więcej niż musiał bo liczy na bonus
    "kiedyś".
    Wg mnie to utopia i strata nadwyżki finansowej.

    TG

  • 78. Data: 2017-08-19 21:40:37
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu sobota, 19 sierpnia 2017 21:20:55 UTC+2 użytkownik Tomasz Gorbaczuk napisał:

> [...]
    > "kiedyś".
    > Wg mnie to utopia i strata nadwyżki finansowej.

    W Polsce mamy kulturę i tradycję taką, że dom to dom - mieszkają w nim
    kolejne pokolenia. To nie USA, że dom sprzedaje się jak samochód i
    przeprowadza do innego. Dom to dla nas coś więcej niż tylko fizyczna
    budowla. Dla mnie również inwestycja w dom to inwestycja do końca mojego
    życia - i nie chodzi o to, że to końca życia będę spłacał kredyt ha ha :D
    Tylko po prostu w moim domu zapuszczam korzenie i nie mam zamiaru go
    zmieniać. To coś, co będzie mi towarzyszyć już do końca życia. Dlatego
    jak coś w niego inwestuje to wiem, że ta inwestycja musi być trafiona,
    bo będzie mi towarzyszyć do końca moich dni :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 79. Data: 2017-08-19 22:00:21
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .08.2017 o 21:40 Adam Sz. <a...@g...com> pisze:

> [...]
    > jak coś w niego inwestuje to wiem, że ta inwestycja musi być trafiona,
    > bo będzie mi towarzyszyć do końca moich dni :-)

    Jakie będzie podstawowe źródło energii w Polsce za 20 lat? - ile będzie
    kosztowała kWh z sieci?, co będzie dozwolone a co zabronione? - wiesz
    takie rzeczy? - szacun.
    Ja tego nie wiem, ale wiem, że każde urządzenie techniczne w domu za 20
    lat będzie "szmelcem" nadającym się na złom. Z tego powodu nie warto teraz
    za nie przepłacać "bo kiedyś będę miał taniej".

    TG

  • 80. Data: 2017-08-19 22:12:29
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Adam Sz. napisał:

    > W Polsce mamy kulturę i tradycję taką, że dom to dom - mieszkają w nim
    > kolejne pokolenia.

    To już nie tak, że domy starsze niż dwadzieścia lat najlepiej zrównać z
    ziemią i wybudować coś nowego, co ma odpowiedni połysk? I nie tak, że nie
    należy brać pod uwagę tych dziesięcioletnich, co to nie mają z każdego
    pokoju wyprowadzonej rurki na dach, a jeszcze lepiej do maszynowni?

    Niestety tych "kolejnych pokoleń" w polskich domach mieszka bardzo
    niewiele. Zbyt często nam te domy burzyli i palili. Przez co tradycje
    u nas słabe, mało kto wie jak budować, by było to pokoleniom przyjazne.
    Za to w ostatnim ćwierćwieczu wykluła się nam nowa świecka tradycja.
    Wszystko musi być teraz "inwestycją". Powiedzieć, że się wybudowało dom
    taki, jak się lubi, nie szczędząc na to ciężko zarobionych pieniędzy,
    to tak, jakby się przyznać, że jest się ciężkim frajerem.

    Jarek

    --
    I przedziału mącił ciszę szept ochrypły i skupiony,
    a tekst był następujący: słuchaj Maniek,