  • 1. Data: 2009-07-06 18:11:16
    Temat: Opaska wokół budunku-dylemat.
    Od: "Stolat" <c...@g...pl>

    Witam, szukuje się do wykonania opaski wokół budynku.
    Jest ława fundamntowa, później ściana fundamentowa na niej styropian EPS 100
    10cm pomalowany dysperbitem.
    I teraz na początku był plan alby podsypać piaskiem i ostanie 10cm wysyapć
    żwirem, na szerokości 50 cm.
    Ale teraz się zastanawiam, czy od samej ławy nie sypać żwiru i zabezpieczyć
    go geowłókniną, jak zakończenie opsaki krawężnik betonowy.
    W sumie nie wiem jak to zrobić... jest żwir już kupiony frakcja 8-16 mm.
    W sumie ten żwir też bedzie jakąś barierą przed szkodnikami, wtedy nie
    dostaną się tak łatwo pod styropian, ale czy to ma sens?
    Sam już nie wiem....
    Może macie jakieś zdanie na ten temat.

    Michał

  • 2. Data: 2009-07-06 19:15:59
    Temat: Re: Opaska wokół budunku-dylemat.
    Od: "JKK" <j...@i...fm>

    Użytkownik "Stolat" <c...@g...pl> napisał w wiadomości
    > W sumie nie wiem jak to zrobić... jest żwir już kupiony frakcja 8-16 mm.

    Jak to jest żwir (okrągły), a nie grys (łamany),
    to będzie niestabilny i będzie się rozsypywał.

    Jak dodatkowo masz psa (im większy tym gorzej ;-)
    to za jakiś czas w szystko na zakrętach wyląduje na trawniku.

    Ostatnio właśnie zmieniałem taki żwir na kostkę.

    Pzdr

    JKK

  • 3. Data: 2009-07-07 07:18:37
    Od: "Stolat" <c...@g...pl>

> [...]
    > to za jakiś czas w szystko na zakrętach wyląduje na trawniku.
    >
    > Ostatnio właśnie zmieniałem taki żwir na kostkę.

    Kostka będzie kiedyś może , teraz musze zrobić opaskę bo mam odkopane ściany
    fundamentowe no i nie wiem jak to zrobić...

    Pozdrawiam Michał

  • 4. Data: 2009-07-07 08:40:02
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > Kostka będzie kiedyś może , teraz musze zrobić opaskę bo mam odkopane
    > ściany fundamentowe no i nie wiem jak to zrobić...

    Ja obsypalem zwirem od gory do lawy. Nie mam piwnicy, a w gliniastym terenie
    taki zwir moze byc wiekszym problemem niz jego brak. Woda pod domem nie stoi
    i dzieki zwirowi szybko przesiaka glebiej.

    Pozdro.. TK

  • 5. Data: 2009-07-07 08:52:16
    Od: "Stolat" <c...@g...pl>

    > Ja obsypalem zwirem od gory do lawy. Nie mam piwnicy, a w gliniastym
    > terenie taki zwir moze byc wiekszym problemem niz jego brak. Woda pod
    > domem nie stoi i dzieki zwirowi szybko przesiaka glebiej.

    Ale dawałeś geowłókninę?.A czemu według Ciebie, w glinistaym terenie taki
    żwir może być problemem?

  • 6. Data: 2009-07-07 09:02:57
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    > Ale dawałeś geowłókninę?.A czemu według Ciebie, w glinistaym terenie taki
    > żwir może być problemem?
    Tak samo jak folia kubełkowa.
    Woda tam wtedy pomiedzy kubełkami foli stoi i nie ma gdzie odpłynąć bo ją
    glina blokuje.

    Krzysiek

  • 7. Data: 2009-07-07 09:56:56
    Od: "JKK" <j...@i...fm>

    > Tak samo jak folia kubełkowa.
    > Woda tam wtedy pomiedzy kubełkami foli stoi i nie ma gdzie odpłynąć bo ją
    > glina blokuje.

    Przecież folię obsypujesz żwirem a nie gliną,
    i dodatkowo na to są kubełki, aby woda miała którędy odparować.

    Pzdr

    JKK

  • 8. Data: 2009-07-07 10:16:03
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "JKK" <j...@i...fm> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "kris" <k...@p...onet.pl> napisał w
    > wiadomości news:h2v301$1fj$1@news.onet.pl...

    > Przecież folię obsypujesz żwirem a nie gliną,
    > i dodatkowo na to są kubełki, aby woda miała którędy odparować.

    Zgadza się ale jak piszesz musi odparować a to trwa- zreszta niebardzo wiem
    którędy odparuje. A kubełki tu w niczym nie pomagaja a wręcz robią miejsce
    dla tej wody.
    Już sam piasek w takim przypadku moim zdaniem jest dużo lepszym rozwiazaniem
    woda poprzez warstwe piasku przeleci niżej - folia tylko ułatwia zbieranie
    wody przy fundamencie. Woda ta nie ma gdzie odpłynąć bo glina słabo
    przepuszcza. No chyba że jest drenaż poniżej.
    Pogadaj dokładnie z kierbudem np. Mój kilka razy podkreslał że w niektórych
    przypadkach folia kubełkowa narobi więcej szkód jak pożytku
    Folia kubełkowa jest dobra jak w pobliżu fundamentów masz drzewa, rośliny
    itp. Ona wtedy chroni izolację/ocieplenie fundamentu przed korzeniami tych
    roślin.
    Tak wiec z folia kubełkowa łatwo przedobrzyć.

    Krzysiek

  • 9. Data: 2009-07-07 12:14:16
    Od: "Tornad" <t...@v...pl>

> [...]
    > W sumie ten żwir też bedzie jakąś barierą przed szkodnikami, wtedy nie
    > dostaną się tak łatwo pod styropian, ale czy to ma sens?

    Chetnie bym Ci cos doradzil czy wytlumaczyl ale... Najpierw napisz o co
    konkretnie chodzi o jaka opaske a moze podpaske. Niby tepy nie jestem ale za
    chiny nie moge zrozumiec zdania: cytuje
    <czy od samej ławy nie sypać żwiru i zabezpieczyć
    go geowłókniną, jak zakończenie opsaki krawężnik betonowy.>
    Napisz to po polskiemu i najwazniejsze czy masz zamiar, a moze juz masz
    wykonany wokol law fundamentowych drenaz denny zwany opaskowym. W przypadku
    braku tego drenazu obsypywanie scian fundamentowych zwirem wydaje mi sie
    niekorzystne gdyz w czasie wiekszych ulew cala woda powierzchniowa praktycznie
    wleje Ci sie w ten zwir i wytworzy parcie poziome na sciany fundamentowe. Nie
    jest to moze grozne ale po co te sciany niepotrzebnie gimnastykowac? A co tez
    istotne, kilka razy w roku nawadniac grunt rodzimy na poziomie posadowienia?
    Pzdr.

  • 10. Data: 2009-07-07 12:16:51
    Od: "JKK" <j...@i...fm>

    > Już sam piasek w takim przypadku moim zdaniem jest dużo lepszym
    > rozwiazaniem woda poprzez warstwe piasku przeleci niżej

    Gdzie - jak ponizej 1,20 też glina ?

    > No chyba że jest drenaż poniżej.

    Bingo :-)

    Pzdr