  • 111. Data: 2018-03-27 19:58:04
    Temat: Re: C i sterownik pokojowy czy pogodowy
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2018-03-27 o 19:44, Budyń pisze:

    > ja wlasnie tak mam - do rurek ogrzewania podłogowego dołożyliśmy jeszcze przewody
    grzewcze w dwóch pomieszczeniach.

    Pod posadzką, czy na posadzce?

  • 112. Data: 2018-03-27 20:07:40
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2018-03-27 o 18:20, Adam Sz. pisze:

    > Więc wytłumacz mi jak chcesz ustalić konkretną temperaturę wody na wyjściu
    > PC typu on/off bez bufora i bez mieszacza? :)
    >
    > Masz stały przepływ wody i stałą moc. Temperatura wody grzewczej podnosi
    > się o stałą ilość stC. Nie masz regulacji mocy ani przepływu. Tym sposobem
    > NIE DA się sterować pogodowo, bo nie jesteś w stanie sterować, a tym
    > bardziej ustabilizować na wyjściu konkretnej temperatury (zależnej od
    > temperatury na zewnątrz).

    Dlatego potrzebny jest bufor, aby utrzymać stały przepływ od bufora do
    podłogówki, a PC załącza się cyklicznie ładując bufor i utrzymując stałą
    temperaturę w buforze, aktualnie wyliczoną przez regulator pogodowy.

    Dzięki temu nie ma przeładowania podłogówki ciepłem, a średnia
    temperatury wody obiegowej utrzymywana jest na możliwie najniższym
    poziomie, co poprawia COP oraz wydłuża okres nocnego podnoszenia
    temperatury co także wpływa na generowanie mniejszych strat ciepła.

  • 113. Data: 2018-03-27 20:21:11
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu wtorek, 27 marca 2018 20:07:45 UTC+2 użytkownik Uzytkownik napisał:
> [...]
    > poziomie, co poprawia COP oraz wydłuża okres nocnego podnoszenia
    > temperatury co także wpływa na generowanie mniejszych strat ciepła.

    U mnie nic się nie przeładowuje. Mam 230m2 podłogówki i pompę 10kW,
    a przy +4 spod ziemi i +30 na wylocie mój COP bardzo mi się podoba
    i nie potrzeba żadnego bufora. Może te wszystkie dywagacje są prawdziwe
    dla małych domów, ale u mnie na pewno się nie sprawdzają. Wahania temperatury
    w chałupie od 20 w nocy do 21 w dzień i to jak napisałem przy ustawieniu
    regulatora pokojowego kompletnie na oko.

    L.

  • 114. Data: 2018-03-27 20:22:25
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Widzisz jakis problem zeby rurki z woda byly tak plytko zalane jak przewody z pradem?
    Albo przewody z pradem tak gleboko jak rurki z woda?

  • 115. Data: 2018-03-27 20:53:00
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu wtorek, 27 marca 2018 19:58:08 UTC+2 użytkownik Uzytkownik napisał:

    grzewcze w dwóch pomieszczeniach.

    > Pod posadzką, czy na posadzce?

    qurcze, cwierc wieku minęło, na pewno tak to robilismy zeby rurki i kable były
    otulone betonem, ale są na pewno od spodu betonu

    b.

  • 116. Data: 2018-03-27 20:54:50
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu wtorek, 27 marca 2018 14:09:47 UTC+2 użytkownik Uzytkownik napisał:
    > ON/OFF?
    > Nie inwerter?

    Ot i jest:

    http://lisciasty.firehost.pl/pompa_bebechy.jpg

    Przekaźniki od pomp obiegowych i od pompy CWU, wykrywacz kolejności faz,
    softstart, zabezpieczenie, stycznik sprężary, stycznik od grzałki do wygrzewania
    wody i kolejny chyba od cyrkulacji. Poniżej jest jeszcze prosty sterownik
    z dwuliniowym wyświetlaczem i to by było na tyle :>

    L.

  • 117. Data: 2018-03-27 21:27:31
    Temat: Re: PC i sterownik pokojowy czy pogodowy
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > Tutaj bardzo mocno pomaga samoregulacja podłogówki. Jak temperatura miałaby
    > spaść o 1-2stC to moc podłogówki rośnie wtedy o spory procent i uzupełnia
    > ew. straty :)

    I chyba to właśnie tak wygląda. Tak się zastanawiam, podłogówka ma
    24-26C a w pokoju 22-23C. Faktycznie każdy stopień może dużo zmieniać.
    THX.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 118. Data: 2018-03-27 21:29:17
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > Jak się nie grzeje, to jak ma być ciepło? :-P

    No ba. Ciekawe prawda. ;) (rym niezamierzony)
    Miłego.
    Irek.N.

  • 119. Data: 2018-03-28 00:51:42
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 27 marca 2018 18:38:13 UTC+2 użytkownik Mateusz Bogusz napisał:

    > Przecież dopiero co napisałeś:
    >
    > "W PC NIE powinno się stosować bufora. Buforem jest
    > podłogówka i koniec kropka:)"

    Owszem - napisałem. No i co? Pytam Cię jeszcze raz - odpowiedz konkretnie,
    bez wykręcania i cytatów:

    JAK chcesz sterować *pogodowo* pompą PC typu on/off nie posiadając bufora
    i mieszacza?

    Wiem, że nie odpowiesz, bo tak się nie da :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 120. Data: 2018-03-28 01:13:40
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 27 marca 2018 19:56:11 UTC+2 użytkownik Uzytkownik napisał:

    > Zarówno przy temperaturze zewnętrznej -15 jak +15'C?

    Przy pompie gruntowej to bez znaczenia.

    > Przecież ta moc 6-9kW to jest dobrana do temperatury zewnętrznej -20'C.
    > Niestety jak będzie temperatura +10 czy +15'C to podłogówka będzie
    > przyjmować zbyt dużą ilość ciepła i w domu w porze nocnej temperatura
    > skoczy o 2-3'C

    Nie skoczy. Bez szans :) Może w jakimś szkieletorze ale nie w mocno
    akumulacyjnym domu.

    > pomimo, że regulator pokojowy już dawno wyłączył PC.
    > Pół biedy, kiedy mamy PC z wymiennikiem gruntowym, ale w przypadku pomp
    > powietrznych temperatura zewnętrzna dość mocno wpływa na wydajność
    > takiej pompy.

    Owszem.

    > A tam już przewymiarowany kocioł. Kocioł o mocy rzędu 17kW. Chałupa
    > jeszcze niedocieplona o powierzchni prawie 200m2

    No to chyba jednak przewymiarowany ;) Ja mam pompę 9kW i grzeję ~250-280m2
    (co prawda łącznie z piwnicami gdzie jednak jest sporo mniejsze
    zapotrzebowanie na ciepło ale jednak ;)

    > Skrajny, ale świetnie pokazujący jak działa regulacja pokojowa w
    > przypadku podłogówki.

    Ale ma się nijak do poprawnie wykonanej instalacji z nisko-mocową PC.
    To tak jakbyś chciał udowodnić, że opel corsa jest beznadziejnym
    samochodem, bo przy 200km/h zachowuje się niestabilnie. No zachowuje się,
    bo nie do takich prędkości jazdy został stworzony ;)

    > Fakt, że w tym przypadku PC działają najlepiej przy takim sterowaniu,
    > ale jednak podlegają większym przeregulowaniom niż w przypadku regulacji
    > pogodowej.

    Pewnie, powtarzam to w prawie każdym poscie tutaj :-)

    > To zależy o jakiej pompie mówimy i co jest dla nas priorytetem.
    > Jeżeli przeregulowania rzędu 2-3'C nam nie robią różnicy to nie trzeba
    > stosować bufora, ani regulacji pogodowej.

    Powtórzę - 2-3stC to może się wahać w szkieletorze. W domu betonowym -
    nadmiar ciepła oddany przez podłogówkę po wyłączeniu PC - spokojnie ukryje
    się w ścianach :) To zresztą kolejny argument "za" domami akumulacyjnymi.

    > Jeżeli zależy nam na mniejszych wahaniach temperatury i priorytecie
    > korzystania z II taryfy to wystarczy, że przy regulacji pogodowej
    > wspomaganej sterownikiem pokojowym w okresie nocnym podniesiemy
    > temperaturę o 0,5-1'C. W zupełności to wystarczy, aby w I taryfie PC się
    > nie załączała lub też załączała sporadycznie, a wahania będą znacznie
    > mniejsze.

    Ty mi tego nie musisz pisać. Ja mam dokładnie takie sterowanie u siebie.
    Grzeję PC - bufor 1000l do temperatury zależnej od temperatury na zewnątrz
    z podbiciem o +10stC w taniej taryfie (spada mi COP ale jak to wielokrotnie
    liczyłem - i tak jestem na plusie dzięki lepszemu wykorzystaniu taniej
    taryfy). A w podłogę wpuszczam (za pomocą mieszacza) wodę z bufora o
    temperaturze - według krzywej grzewczej sterownika pogodowego. W taniej
    taryfie temperatura jest dodatkowo podbita o +2stC.

    Obecny rok grzewczy (CO+CWU+wszystkie pompki i grzałka wygrzewająca
    zbiornik CWU) zamknę w kwocie 2200 pln, ogrzewając ponad 250m2 i nie
    posiadając praktycznie żadnych wahnięc temperatury - ta skacze może o
    0,5stC w najbardziej ekstremalnych przypadkach, a zwykle jest cały czas
    dokładnie taka sama ustalona temp.

    MIMO wszystko - jakbym budował raz jeszcze, oparłbym moją instalację o
    sterownik pokojowy bez bufora :)

    > Oczywiście PC ON/OFF nie zmniejszy swojej mocy z jaką pracuje, ale
    > zmniejszy się średnia produkowana moc, ponieważ PC zacznie ją modulować
    > poprzez skrócenie/wydłużenie cyklów pracy załącz/wyłącz.

    Do czego absolutnie nie powinno się dążyć, bo to zabija sprężarkę.
    PC powinna się uruchamiać i włączać jak najrzadziej.

    > Nieprawdą jest też, że PC ma wyższą sprawność, kiedy powraca do niej
    > woda z podłogi, a nie z bufora.

    PC będzie miała zawsze wyższą sprawność wtedy, kiedy będzie do niej
    powracać woda chłodniejsza. Z bufora w końcu zacznie powracać cieplejsza
    niż powrót z podłogi i COP zmaleje.

    > To nie jest kocioł kondensacyjny, który
    > właśnie ma taką zależność, że im zimniejszy powrót tym wyższa sprawność.

    Dokładnie tak przecież jest.

    > W przypadku PC o COP decyduje różnica temperatur pomiędzy dolnym
    > źródłem, a średnią temperatur zasilania i powrotu obiegu CO.
    > Kiedy nie
    > ma bufora i nie ma regulatora pogodowego to PC podnosi tą średnią do
    > wartości wyższej niż ta, która wystarczy dla podłogówki.

    Ale mając już bufor - zawsze warto go grzać do wyższej temperatury - spada
    COP (nie jakoś drastycznie) a wydłużamy znacząco ogrzewanie w drogiej
    taryfie. W takich porach jak ta mam już grubo ponad 90% grzania w
    taniej taryfie - ale jakbym nie grzał bufora wyżej niż potrzeba to PC
    włączała by się jeszcze w drogiej taryfie.

    Widzę to dokładnie na wykresach (mam 18 czujników temperatury w różnych
    miejscach instalacji).

    > Niestety dość częstym błędem powtarzanym przez wiele osób jest, że bufor
    > obniża COP tak samo jak sprzęgło hydrauliczne obniża sprawność kotłów.

    Bo obniża, jak używasz go tak jak przystało - do gromadzenia energii,
    a nie tylko jako sprzęgło ;)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.