  • 1. Data: 2013-11-07 21:44:17
    Temat: POS zamiast szamba - dylematy
    Od: radarro <e...@g...com>

    Czesc,
    Mam problem do rozwiazania z odprowadzeniem sciekow.
    W PNB mam zaplanowane szambo 1-komorowe. Dom na wsi, kanalizacji brak.
    W toku prac doszlismy do rozsadnego chyba wniosku, ze zrobimy biologiczna POS. MPZP
    nie ma przeciwwskazan co do zastosowania POS.

    Pytanie 1 - czy przejdzie przy odbiorze domu POS, jeżeli w projekcie jest szambo?
    Pytanie 2 - czy zmiana szamba na POS w PNB to zmiana istotna?

    Do kierbuda na razie nie dzwonilem z tym dylematem.
    Dzwonilem na gmine do odpowiedzalnej za te tematy osoby ktora stwierdzila, ze
    potrzebny bedzie wniosek do nich o budowe POS i dala do zrozumienia ze moze zostac
    rozpatrzony negatywnie.

    Pytanie 3 - czy gmina ma prawo decydowac o budowie (albo nie) POS na swoim terenie?

    Zeby skomplikowac temat: Gmina zabiera sie za kanalizacje wsi i jest na etapie
    tworzenia projektu. Podobno jeszcze w tym roku maja dostac PNB i _podobno_ od
    przyszlego roku zaczac robote (ale to chyba tez jest rok wyborczy OIDP :)
    Ale wiadomo jak to jest z finansami w gminach i czasem wykonania takich inwestycji, a
    my mamy zamiar sie wprowadzic na przyszly rok i wolimy miec POS.

    Pytanie 3 - czy musze zglaszac dodatkowo budowe POS w gminie, skoro mam PNB na cala
    budowe?

    Pytanie 4 - czy gmina jest mnie w stanie "zmusic" do podlaczenia do planowanej
    kanalizy? (wiadomo ze dla nich to korzysc, a dla nas.... roznie moze byc) Stawek za
    odprowadzanie sciekow jeszcze nikt nie zna, nie wiem jaki bede mial czas zwrotu
    inwestycji w POS.

    Czy ktos mial podobne doswiadczenia?
    Mam nadzieje ze to w miare jasno opisalem i ktos cos bedzie mogl podpowiedziec.

  • 2. Data: 2013-11-07 22:23:22
    Temat: Re: POS zamiast szamba - dylematy
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 7 listopada 2013 21:44:17 UTC+1 użytkownik radarro napisał:

> [...]
    odprowadzanie sciekow jeszcze nikt nie zna, nie wiem jaki bede mial czas zwrotu

    Wydaje mi sie (nie mam na poparcie zadnych paragrafow) ze jak jest zrobiony
    i zaakceptowany projekt na kanalize - to nie dostaniesz juz pozwolenia na POS.
    Nie wiem tylko czy musi to byc zaakceptowany projekt, czy nie wystarcza
    przypadkiem juz same plany budowy kanalizy obok Ciebie.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 3. Data: 2013-11-07 23:06:27
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...com>

    W dniu 07.11.2013 21:44, radarro pisze:

> [...]
    > POS. MPZP nie ma przeciwwskazan co do zastosowania POS.

    > Pytanie 1 - czy przejdzie przy odbiorze domu POS, jeżeli w projekcie jest szambo?

    Nie powinno przejść.

    > Pytanie 2 - czy zmiana szamba na POS w PNB to zmiana istotna?

    Dość.

    > Do kierbuda na razie nie dzwonilem z tym dylematem.

    Dlaczego?

> [...]
    > moze zostac rozpatrzony negatywnie.
    >
    > Pytanie 3 - czy gmina ma prawo decydowac o budowie (albo nie) POS na swoim terenie?

    Organ udzielający pozwolenia na budowę ma oczywiście prawo pozwolenia
    nie udzielić - oczywiście mają ku temu uzasadnienie.

    Tak na marginesie: to "oczyszczalnia" czy oczyszczalnia? Czyli zbiornik
    gnilny i rozsączanie, czy też coś dające na wyjściu wodę, w której nie
    bałbyś się kąpać?

> [...]
    > Ale wiadomo jak to jest z finansami w gminach i czasem wykonania takich
    > inwestycji, a my mamy zamiar sie wprowadzic na przyszly rok i wolimy

    No wiadomo - u mnie uwinęli się zgodnie z planem i to pomimo przeszkód w
    postaci nie do końca publicznych dróg oraz takich jak ja, czyli
    pojawiających się znienacka nowych klientów ;)

    > Pytanie 3 - czy musze zglaszac dodatkowo budowe POS w gminie,
    > skoro mam PNB na cala budowe?

    Na całą w obecnej formie.

    Reaktora atomowego nie wolno ci postawić na podstawie pozwolenia na
    kotłownię olejową.

    > Pytanie 4 - czy gmina jest mnie w stanie "zmusic" do podlaczenia
    > do planowanej kanalizy?

    Wystarczy że zmienią miejscowy plan zagospodarowania - jak kupiłem
    ziemię brali się już do robienia kanalizacji i w planie był już zakaz
    budowania tych paskudztw z rozsączaniem.

    Prawdziwą oczyszczalnię niby można postawić, ale wg tego to tutaj pisują
    to nie zawsze dobrze działa i wbrew obietnicom producentów rzadko kiedy
    na wyjściu jest woda drugiej klasy czystości. Jeśli masz duży ogród do
    podlewania to może coś z tym zrobisz... Ale zimą będą problemy.

    > (wiadomo ze dla nich to korzysc,
    > a dla nas.... roznie moze byc)

    Chyba kpisz. Dla gminy nie jest to zbytnio dochodowe. A dla mieszkańców
    - same zyski. O ile własne ujęcie wody przy w miarę dobrych warunkach
    wodnych to nie problem, to własne szambo czy "oczyszczalnia a nawet
    prawdziwa oczyszczalnia to ciągłe problemy, zwłaszcza zimą albo przy
    okazji ulew czy nalotu gości.

  • 4. Data: 2013-11-07 23:28:45
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    Użytkownik "radarro" <e...@g...com> napisał w wiadomości
    ps.com...
    >Pytanie 2 - czy zmiana szamba na POS w PNB to zmiana istotna?

    tak

> [...]
    >moze zostac rozpatrzony negatywnie.
    Pytanie 3 - czy gmina ma prawo decydowac o budowie (albo nie) POS na swoim

    a co ma gmina do tego? oczyszczalnie sie robi za zgłoszeniem w starostwie,
    gmina nic o tym nie wie.

    A zeby starostwo odmówiło musi być zakaz w mpzp

    b.

  • 5. Data: 2013-11-08 15:18:09
    Od: a...@g...com

    > A zeby starostwo odmówiło musi być zakaz w mpzp

    > b.

    Czyli zeby ubiegac sie o pozwolenie na POS to do starostwa?
    jesli bedzie zakaz w mpzp to lokalna grupa trzymajaca wladze jest w stanie taki
    pomysl definitywnie zablokowac?
    i co i umarł w butach i nic nie zrobisz?

  • 6. Data: 2013-11-08 21:18:47
    Od: radarro <e...@g...com>

    Napisalem odpowiedzi juz rano, ale publikacja nie poszla wiec pisze jeszcze raz.

    @ Adam - projektu na razie nie ma gotowego - nie wiem czy uda im sie to zrobic i
    uzyskac PNB do konca roku. Moze to tylko taka gadka na zniechecenie klienta :) Poza
    tym musialaby byc jakas podstawa prawna takiej odmowy i nie wiem jaka, skoro nie
    wynikajaca z MPZP.

    @ Andrzej - jezeli tak jak pisze budyn jest to zmiana istotna to raczej nie
    przejdzie.
    Dalej - tak, naprawde chce zrobic prawdziwa oczyszczalnie a nie rozsaczajaca. Miejsca
    do utylizacji wody z POS mam sporo. Przy mocno gliniastym gruncie i rozsaczaniu
    mialbym za kilka lat niezle bagno. Inna spawa ze chcialbym pogadac z kims kto ma
    biologiczna POS od kliku lat i poznac szczegoly od uzytkownika a nie z ulotki
    producenta.
    I nie, nie kpie sobie. Przeciez dostaja na to kase z UE chyba w 50 % z programu
    infrastruktura i srodowisko. Poza tym kanalizacja w XXi wieku to chyba nie jest jakis
    luksus, nie?

    @ budyn - jezeli to zmiana istotna to skladam zmiane do projektu w powiecie. Ten to
    daje do zaopiniowania do gminy, która moze dac opinie negatywna, bo przeciez za 2
    lata bedzie kanaliza. Pytanie na jakiej podstawie prawnej moga dac odmowe.

    Wstepnie obliczylem ze czas zwrotu inwestycji to kolo 6-7 lat wiec nie wyglada to zle
    i jezeli to rzeczywiscie dziala to jestem w stanie przebolec te dodatkowoa
    obslugowosc POS. Jezeli to byloby kilkanascie lat zwrotu inwestycji to pewnie bym
    odpuscil. Bede gadal z kierbudem i odwiedze urzad celem pogadania o sprawie,
    zobaczymy co powiedza na zywo.

    dzieki,
    radarro @ SGL

  • 7. Data: 2013-11-08 23:23:26
    Od: "Budyn" <b...@r...pl>

    Uzytkownik "radarro" <e...@g...com> napisal w wiadomosci
    ps.com...
[...]

    do starostwa skladasz zgloszenie budowy oczyszczalni - po 30dniach mozesz
    budowac.
    Co do projektu - ty nie wrysowujesz nic nowego a jedynie pewnej czesci nie
    realizujesz czyli raczej nie trzeba robic zmiany w pozwoleniu.
    Zglaszasz budynek do odbioru bez szamba ale podlaczony do legalnej
    oczyszczalni. The end.

    b.

  • 8. Data: 2013-11-09 15:22:51
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 08.11.2013 o 23:23 Budyn <b...@r...pl> pisze:

> [...]
    > nie realizujesz czyli raczej nie trzeba robic zmiany w pozwoleniu.
    > Zglaszasz budynek do odbioru bez szamba ale podlaczony do legalnej
    Dokładnie, też tak robiłem, dodatkowo kierbud wpisał w dziennik że jest
    oczyszczalnia zamiast szamba.
    Przy odbiorze pinb nie robił żadnych problemów.

    --

    Pozdr
    Janusz