  • 1. Data: 2020-03-02 22:11:06
    Temat: PRAWDA czy KIT - komin i Sadpal lub podobne katalizatory
    Od: Majka <k...@g...com>

    katalizator spalania - prawda czy mit?

    1. Czy wierzyć w skuteczność działania katalizatora spalania np. Sadpal?
    Czy to naprawdę coś daje?
    Czysty będzie przewód kominowy albo kanały w piecu będą bez sadzy?
    Komin niestety trzeba co jakiś czas czyścić, i kanały ciepła biegnące w piecu. Do
    przyjemnych to zajecie nie należy. Czy zastosowanie SADPALu pozwoli zmniejszyć
    częstotliwość i uciążliwość czyszczenia pieca?
    Czy "katalizator" tylko wyczyści kieszeń?

    2. Czy to prawda, że te preparaty to sole, i podobne efekty do Sadpala można uzyskać
    stosując sól kuchenną, lub tańszą sól drogową?
    (podobny efekt to będzie wyczyszczenie komina, czy wyczyszczenie kieszeni?).

    Pozdrawiam, Majka.

  • 2. Data: 2020-03-02 22:16:54
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Podobnie działa skrobia. Dawniej na wsiach do kuchni wrzucali obierki od ziemniaków.
    Teraz można kupić mąkę ziemniaczana.

  • 3. Data: 2020-03-02 22:25:57
    Od: Pilocik <p...@n...pl>

    W dniu 02.03.2020 o 22:11, Majka pisze:
> [...]
    uzyskać stosując sól kuchenną, lub tańszą sól drogową?
    > (podobny efekt to będzie wyczyszczenie komina, czy wyczyszczenie kieszeni?).

    słyszałem, że podobnie działają obierki od ziemniaków ;) może to prawda,
    może fake, pewnie jakaś reakcja chemiczna skrobi - nie wiem, nie znam
    się na tym

    z mojego doświadczenia ( a palę groszkiem) wiem, że generalnie zależy to
    jednak od opału i temperatury na piecu, jak miałem trochę drewna (
    wysuszone przez naście lat) i podpalałem na ruszcie awaryjnym to miałem
    wieczną smołę i sadzę, jak z tego zrezygnowałem i palę tylko groszkiem,
    to pomimo niskiej temp na kotle mam spokój

  • 4. Data: 2020-03-02 23:15:28
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

> [...]
    uzyskać stosując sól kuchenną, lub tańszą sól drogową?
    > (podobny efekt to będzie wyczyszczenie komina, czy wyczyszczenie kieszeni?).

    Sypię łyżeczkę na tydzień podobnego wynalazku, prosto na żar na
    retorcie. Coś tam daje, sadza która zbiera się na ścianach pieca robi
    się taka jakby "sucha", zmienia kolor na jasnoszary i łatwiej zsypuje
    się na dół do popielnika. Przez całą zimę zużyłem tego jedno opakowanie
    0,5 kg to wydatek raczej żaden, a piec się łatwiej czyści.

    Tak, to prawda że w składzie są sole. Ale z solą kuchenną ma to tylko
    wspólną nazwę :P Głównym składnikiem jest siarczan miedzi. Fajny
    niebieski płomień się robi jak się sypnie na żar ;)

    Jakub Rakus

  • 5. Data: 2020-03-03 07:44:19
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    On 2020-03-02 22:11, Majka wrote:
> [...]
    częstotliwość i uciążliwość czyszczenia pieca?
    > Czy "katalizator" tylko wyczyści kieszeń?

    sadpal to wydatek rzędu 8 złotych za kilogram, stosuje się do 3kg na
    tonę węgla, nie prościej kupić i sprawdzić?

    na komin raczej nie pomoże, na piec powinien, warunkiem jest
    przeczytanie, zrozumienie i stosowanie się do instrukcji

    > 2. Czy to prawda, że te preparaty to sole, i podobne efekty do Sadpala można
    uzyskać stosując sól kuchenną, lub tańszą sól drogową?

    sole to grupa związków chemicznych i nie oznaczają automatycznie soli
    kuchennej

  • 6. Data: 2020-03-03 10:40:30
    Od: viktorius <v...@i...pl>

    W dniu 2020-03-02 o 22:11, Majka pisze:
> [...]
    pozwoli zmniejszyć częstotliwość i uciążliwość czyszczenia pieca?
    > Czy "katalizator" tylko wyczyści kieszeń?

    Cena znikoma, kieszeń raczej bezpieczna.
    Łatwiej czyści się piec, osady są suchsze, łatwiejsze do zdrapania.
    Na komin w moim przypadku nie pomaga, musiałbym chyba napalić
    bezpośrednio w kominie, żeby coś to dało.
    Ideą poprawnego działania reakcji chemicznej jest wysoka temperatura, a
    kominy do takiej się nie nagrzewają podczas normalnej pracy.

    Z drugiej strony, znalazłem właśnie to:
    https://smoglab.pl/prof-grochowalski-ostrzega-ze-do-
    polskich-piecow-trafia-preparat-ktorego-stosowanie-m
    oze-byc-niebezpieczne-dla-zdrowia-i-srodowiska/

    Wierzyć czy nie?
    Artykuł z 2017 roku, napisane, że sadpal jest wycofywany z rynku.
    Widocznie są spore zapasy magazynowe, skoro zarówno Sadpal, jak i
    wspomniany Clean Fire widziałem wczoraj w Castoramie...

    > 2. Czy to prawda, że te preparaty to sole, i podobne efekty do Sadpala można
    uzyskać stosując sól kuchenną, lub tańszą sól drogową?
    > (podobny efekt to będzie wyczyszczenie komina, czy wyczyszczenie kieszeni?).

    Sól soli nierówna, spało się na chemii? ;P

    A wspomniane w artykule obierki czy mąkę ziemniaczaną, generalnie
    mówiąc: skrobię, to sprawdzę.
    Oby tylko jakiś sąsiad mnie nie zgłosił, że jedzie frytkami z komina, bo
    mandat z SM murowany. Bo przecież palić można tylko węglem, drewnem, nie
    obierkami...

    --
    viktorius

  • 7. Data: 2020-03-03 17:39:00
    Od: s...@g...com

    W dniu wtorek, 3 marca 2020 00:44:39 UTC-6 użytkownik m4rkiz napisał:
> [...]
    >
    > sadpal to wydatek rzędu 8 złotych za kilogram, stosuje się do 3kg na
    > tonę węgla, nie prościej kupić i sprawdzić?

    Podejrzewam ze pytanie nie z tych czy pomaga ale raczej czy jak ktos uzyje to nie ma
    efektow ubocznych.

    Bo moze w pewnych specyficznych warunkach efekt szkodliwy mogl by sie pojawic?

  • 8. Data: 2020-03-03 19:33:47
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    W dniu 03.03.2020 o 10:40, viktorius pisze:

    > Oby tylko jakiś sąsiad mnie nie zgłosił, że jedzie frytkami z komina, bo
    > mandat z SM murowany. Bo przecież palić można tylko węglem, drewnem, nie
    > obierkami...

    A jak wysuszone, sezonowane i z bio-upraw?

    Jakub Rakus

  • 9. Data: 2020-03-03 21:23:01
    Od: Majka <k...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 2 marca 2020 22:16:56 UTC+1 użytkownik Zenek Kapelinder napisał:
    > Podobnie działa skrobia. Dawniej na wsiach do kuchni wrzucali obierki od
    ziemniaków. Teraz można kupić mąkę ziemniaczana.

    Ok, zgoda, obierki i mąka ziemniaczana.

    A całe ziemniaki, nie obierki tylko w całości bulwy ziemniaka - pytam poważnie, bo:
    a) są tanie
    b) w diecie ich nie mam, w kuchni nie stosuję, więc tym samym nie mam obierek.
    c) są dostępne
    d) są bardziej eko niż sole typu Sadpal.

    Więc jeśli tak, to ile? Jeden ziemniak na palenisko na dobę?

  • 10. Data: 2020-03-03 21:24:04
    Od: Majka <k...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 2 marca 2020 22:26:25 UTC+1 użytkownik Pilocik napisał:

> [...]
    > wieczną smołę i sadzę, jak z tego zrezygnowałem i palę tylko groszkiem,
    > to pomimo niskiej temp na kotle mam spokój

    Całe ziemniaki można też? - zobacz moja odpowiedź na post Zenka.