  • 1. Data: 2017-12-06 07:04:35
    Temat: Palenie płyt w piecu
    Od: Jacek <k...@a...com>

    Czytam sobie ostatnio w wiadomościach, że jest coraz więcej przypadków
    nakładania kar na osoby palące płytami np. wiórowymi w piecach.
    Pierwszy z brzegu przykład:
    http://dlugoleka.naszemiasto.pl/artykul/pali-odpadka
    mi-z-plyt-wiorowych-ale-nie-zlapali-jej-na,1700275,a
    rt,t,id,tm.html

    Z kolei czytam na stronie:
    http://www.plytameblowa.pl/rozmowy/problemy-ze-spala
    niem-odpad%C3%B3w-p%C5%82yt-0
    że sprawa nie jest tak oczywista i w klasyfikacji odpadów nie ma na
    przykład wymienionych płyt pilśniowych, a więc i nie ma podstawy do
    karania za ich palenie.
    Też bym osobiście wolał, żeby sąsiedzi palili wyłącznie drewnem
    sandałowym, ale skoro mamy się trzymać przepisów, to się ich trzymajmy.
    Jak czegoś nie wpisano na listę odpadów, to jaka jest podstawa uznania,
    że ktoś pali odpady?
    Byłem kiedyś na konferencji na temat niskiej emisji
    http://czymoddychasz.pl/aktualnosc/73/o-niskiej-emis
    ji-na-expo-silesia-w-sosnowcu.html
    gdzie przedstawiono w sposób rzetelny, a nie sloganowo-dyletancki
    problematykę. Z tego, co czytam, to w końcu doczekamy się katalogu norm
    jakości paliw stałych. Na razie coś takiego nie obowiązuje i jest w
    sprzedaży jako legalny opał węgiel brunatny, który IMO nie bardzo nadaje
    się do palenisk domowych i często ma wysoką zawartość siarki, co nie
    przeszkadza producentom pisać na opakowaniach "EKO".
    Tak więc z jednej strony ktoś spali płytę pilśniową w piecu i jest
    karany jako truciciel, a inny pali węgiel brunatny legalnie, chociaż
    emituje przy tym więcej do komina.
    Jacek

  • 2. Data: 2017-12-06 07:34:11
    Temat: Re: Palenie płyt w piecu
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 06-Dec-17 07:04, Jacek wrote:
> [...]
    > sandałowym, ale skoro mamy się trzymać przepisów, to się ich trzymajmy.
    > Jak czegoś nie wpisano na listę odpadów, to jaka jest podstawa uznania,

    Nie ma czegoś takiego jak lista odpadów. Zgodnie z ustawą odpadem jest
    "każda substancja lub przedmiot, których posiadacz pozbywa się,
    zamierza się pozbyć lub do których pozbycia się jest obowiązany".

    Dlatego (w gospodarstwach domowych) nie wolno palić choćby drzewem
    sandałowym, jeśli jest odpadem.

    Na podobnej zasadzie straż miejska/wiejska może Cię ścignąć za palenie
    gałęzi w celu ich zniknięcia. Ale już za palenie tych samych gałęzi w
    celu ogrzania się albo upieczenia kiełbasy to "mogą Panu majstrowi
    skoczyć tam, gdzie Pan może Pana majstra w dupę pocałować".

    Jak to mówią durne prawo ale prawo ;-)

    Piotrek

  • 3. Data: 2017-12-06 09:17:30
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 06.12.2017 o 07:34, Piotrek pisze:

    > Nie ma czegoś takiego jak lista odpadów. Zgodnie z ustawą odpadem jest
    > "każda  substancja lub  przedmiot,  których posiadacz pozbywa się,
    > zamierza się pozbyć lub do których pozbycia się jest obowiązany".

    Zaraz, zaraz, a katalog odpadów?
    http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=
    WDU20140001923

    Druga sprawa:
    powiedzmy, że ścinam gałęzie ale nie w celu formowania korony jabłonki,
    a w celu pozyskania materiału opałowego (pomijam faktyczną intencję).
    Ewentualnie rozbieram starą szopkę, gdzie ściany obite były płytą
    pilśniową, której nie jestem zobowiązany się pozbyć, ani też nie
    zamierzam, gdyż fajnie się palą w piecu.

    Jacek

  • 4. Data: 2017-12-06 09:54:04
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 06-Dec-17 09:17, Jacek wrote:

    > Zaraz, zaraz, a katalog odpadów?
    > http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=
    WDU20140001923

    Ta lista jest wtórna w stosunku do definicji odpadu.

    Umieszczenie czegoś w katalogu odpadów automatycznie nie przesądza, że
    to coś staje się odpadem.

    Dla tego przykładu trociny z tartaku mogą, ale nie muszą być odpadem.

    Jeśli tartak produkuje z nich żwirek dla kotów czy inny pelet to odpadem
    nie są. Jeśli natomiast są zbędne i tartach chce się ich pozbyć to
    automagicznie stają się odpadem.

    > [...]

    Piotrek

  • 5. Data: 2017-12-06 10:00:17
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Wed, 6 Dec 2017 07:34:11 +0100, Piotrek

    > Jak to mówią durne prawo ale prawo ;-)

    Jak dla mnie prawo jest prawidłowe i w większości przypadków jasne i wcale
    nie durne, a że zawsze znajdzie się ktoś, kto sobie zinterpretuje wg
    właśnej woli i jak mu wygodniej dla własnego interesu, to już inna sprawa.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 6. Data: 2017-12-06 10:03:02
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 06-Dec-17 09:17, Jacek wrote:
    > Zaraz, zaraz, a katalog odpadów?
    > http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=
    WDU20140001923

    Zresztą zauważasz, że gdyby przyjąć odmienną tezę - iż to powyższa lista
    przesądza o tym, że coś jest odpadem - to ze względu na obecność §2
    ustęp 16 wszystko byłoby odpadem.

    Piotrek

  • 7. Data: 2017-12-06 10:22:50
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 06-Dec-17 10:00, Myjk wrote:
    > Jak dla mnie prawo jest prawidłowe i w większości przypadków jasne i wcale
    > nie durne, a że zawsze znajdzie się ktoś, kto sobie zinterpretuje wg
    > właśnej woli i jak mu wygodniej dla własnego interesu, to już inna sprawa.

    To oczywiście było wolne tłumaczenie łacińskiej sentencji "Dura lex, sed
    lex" ;-)

    Ale wracając do Twojej hipotezy to czy nie wydaje Ci się przypadkiem, że
    dobre prawo nie powinno pozwalać na tak szerokie interpretacje z jakimi
    mamy niejednokrotnie do czynienia? :-)

    To po pierwsze.

    A po drugie mając na uwadze ilość uchwalanego prawa (blisko 32 tysiące
    stron maszynopisu w 2016 roku i szacowane coś około 44 tysięcy stron
    maszynopisu w tym roku) to sorry ale IMHO nie da się tego zrobić dobrze
    wybrańcami Narodu z Wiejskiej. I znowu IMHO nie dotyczy to wyłącznie
    aktualnej ekipy.

    Piotrek

  • 8. Data: 2017-12-06 11:26:01
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Wed, 6 Dec 2017 10:22:50 +0100, Piotrek

    > Ale wracając do Twojej hipotezy to czy nie wydaje Ci się przypadkiem, że
    > dobre prawo nie powinno pozwalać na tak szerokie interpretacje z jakimi
    > mamy niejednokrotnie do czynienia? :-)

    Złe interpretacje wcale tak często nie występują. Gdyby nie wzorcowi
    cwaniacy robiący przy okazji innym wodę z mózgu i pokazujący ścieżkę,
    problem błędnej interpretacji prawa byłby skrajnie marginalny.

> [...]
    > maszynopisu w tym roku) to sorry ale IMHO nie da się tego zrobić dobrze
    > wybrańcami Narodu z Wiejskiej. I znowu IMHO nie dotyczy to wyłącznie

    W zasadzie nie mam nic do dodania, ponieważ zadałeś pytanie i sam sobie
    wzorcowo odpowiedziałeś. ;)

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 9. Data: 2017-12-06 12:01:54
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 06-Dec-17 11:26, Myjk wrote:
    > Złe interpretacje wcale tak często nie występują. Gdyby nie wzorcowi
    > cwaniacy robiący przy okazji innym wodę z mózgu i pokazujący ścieżkę,
    > problem błędnej interpretacji prawa byłby skrajnie marginalny.

    Ojtamojtam! Jeśli MinFin nie jest w stanie zrozumieć ustawy o PDOF i
    wydaje niezgodne z nią rozporządzenia (konkretnie o PKPiR w zakresie
    remanentu dla produkcji w toku - niezgodność usunięta jakiś czas temu;
    ale także w zakresie dowodów poniesienia kosztów) i sądy administracyjne
    podzielają opinię podatników to IMHO jest to kwintesencja problemów z
    "dobrym" prawem ...

    > W zasadzie nie mam nic do dodania, ponieważ zadałeś pytanie i sam sobie
    > wzorcowo odpowiedziałeś. ;)

    Tia... Ale za to gdyby niezbędnym elementem procesu legislacyjnego
    byłoby opowiedzenie swoimi słowami za czym to mianowicie wybraniec
    podniósł łapkę to IMHO mielibyśmy najbardziej stabilne prawo na świecie ;-)

    Piotrek

  • 10. Data: 2017-12-06 12:15:38
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 6 Dec 2017 12:01:54 +0100, Piotrek napisał(a):

    > Tia... Ale za to gdyby niezbędnym elementem procesu legislacyjnego
    > byłoby opowiedzenie swoimi słowami za czym to mianowicie wybraniec
    > podniósł łapkę to IMHO mielibyśmy najbardziej stabilne prawo na świecie ;-)

    LOL. Ale sprawa jest poważna. Coś trzeba zrobić z tymi tfurcami prawa z
    ich sraczką legislacyjną. Bierny opór może nie wystarczyć.
    --
    Jacek
    I hate haters.