  • 11. Data: 2020-01-16 19:51:04
    Temat: Re: Panele z Chin
    Od: Kadar <o...@g...com>

    > Adam Sz.

    Co to jest optymalizator?

  • 12. Data: 2020-01-16 19:53:18
    Od: Kadar <o...@g...com>

    W dniu czwartek, 16 stycznia 2020 19:51:06 UTC+1 użytkownik Kadar napisał:

    > Co to jest optymalizator?

    Juz Lisciasty napisal, to tylko dopytam: i jest instalowany w całym systemie
    elektronicznym nie na panelach?

  • 13. Data: 2020-01-16 19:56:11
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Lisciasty napisał:

    > Szuka punktu pracy prądowo-napięciowego dla pojedynczego
    > panela a nie całego łańcucha. To tak w dużym skrócie.

    Mówiąc inaczej, optymalizator robi mały skrót.

    --
    Jarek

  • 14. Data: 2020-01-16 20:04:29
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu czwartek, 16 stycznia 2020 19:53:19 UTC+1 użytkownik Kadar napisał:
    > Juz Lisciasty napisal, to tylko dopytam: i jest instalowany w całym systemie
    > elektronicznym nie na panelach?

    Pod panelem. Może być pod każdym, może być pod niektórymi.
    Jak co komu pasuje.

    L.

  • 15. Data: 2020-01-16 20:07:46
    Od: Kadar <o...@g...com>

    > Pod panelem. Może być pod każdym, może być pod niektórymi.
    > Jak co komu pasuje.
    >
    > L.

    Rozumie, że to jest dodatkowe urządzenie i trzeba o nie się upomnieć. No chyba, że
    nie ma cienia.

  • 16. Data: 2020-01-16 20:24:11
    Od: collie <c...@v...pl>

    W dniu 16.01.2020 o 20:07, Kadar pisze:

    > Rozumie, że to jest dodatkowe urządzenie i trzeba o nie się upomnieć.

    Tak, on rozumie, ja rozumiem, a Ty rozumiesz?
    No, to idź i nie grzesz więcej po polsku.

  • 17. Data: 2020-01-16 21:06:06
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu czwartek, 16 stycznia 2020 16:51:48 UTC+1 użytkownik Adam Sz. napisał:

> [...]
    > już 3,6 tys / kWp i to mi się wydaje fajną ceną. Jeszcze inny instalator
    > mi proponował panele leapton (chińskie chińczyki ;) i jakiś chińsko-chiński
    > falownik za 3,3 tys kWp. Ale u mnie bez optymalizatorów to by działało
    > słabo jak obserwuję co się dzieje (no, teraz w zimie kiedy słońce jest
    > nisko - z rana przez 3-4h przesuwa się na panelach cień słupa
    > energetycznego i jak solaredge wyciąga w tym czasie 15-20kWh tak instalacja
    > bez optymalizatorów pewnie nic by nie wyciągała.
    >
    > Cena 5k / kWp to kosmos, chyba, że to jakiś solaredge na drogich panelach typu LG
    czy Sharp :)

    dzieki za info
    ale zaczynam byc czujny, moze se takie kiedys fundne

    b.

  • 18. Data: 2020-01-17 02:28:51
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 16 stycznia 2020 19:00:03 UTC+1 użytkownik Budzik napisał:

    > Na czym polega praca takiego optymalizatora?

    Skoro pytasz, to pewnie nie wiesz, że w tradycyjnej instalacji bez
    optymalizatorów - jak masz jeden szeregowy string i duże ptaszysko
    narobi Ci na kawałek panela przycieniając go w 20%, to cała instalacja
    generuje 20% mniej mocy. A jak masz optymalizator na każdym panelu - to
    tylko ten jeden panel daje mniej mocy, reszta pracuje dalej na full.

    Jakie to ma jeszcze znaczenie? Jak będziesz kiedyś chciał rozbudować
    instalację (albo np. wymienić jakiś uszkodzony panel) - w solaredge'u
    możesz dołożyć dowolne panele o dowolnej mocy. W tradycyjnej instalacji
    jak dołożysz słabszy - cała instalacja traci na mocy. Jak dołożysz
    mocniejszy - i tak nie wykorzystasz jego zalet bo reszta go będzie
    "trzymać za nogi".

    Są też optymalizatory TIGO które można stosować niezależnie od posiadanego
    falownika i które robią podobną robotę co te z solaredge'a.

    Z ciekawostek - na optymalizatory solaredge daje.. 25 lat gwarancji :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 19. Data: 2020-01-17 07:01:24
    Od: A S <a...@e...pl>

    W dniu 2020-01-16 o 20:04, Lisciasty pisze:

    > Pod panelem. Może być pod każdym, może być pod niektórymi.
    > Jak co komu pasuje.

    Czy przyszłość nie będzie wyglądała tak, że jest długi falownik
    i ma złącza na proste podpięcie każdego z jakichs 30-tu paneli?
    --
    A S

  • 20. Data: 2020-01-17 07:46:31
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu piątek, 17 stycznia 2020 02:28:53 UTC+1 użytkownik Adam Sz. napisał:
    > optymalizatorów - jak masz jeden szeregowy string i duże ptaszysko
    > narobi Ci na kawałek panela przycieniając go w 20%, to cała instalacja
    > generuje 20% mniej mocy.

    To akurat bzdura, reszta ok :>

    L.