  • 11. Data: 2017-04-07 22:17:04
    Temat: Re: Piec gazowy dwufunkcyjnyw mieszkaniu z grzejnikami
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2017-04-07 o 10:23, Bolko pisze:

    > To może zapytam specjalisty:
    > Kuzyn zrobił z dwóch jedno mieszkanie.
    > I deweloper zaproponwał taki piec:
    > PWHC 24-28-33
    >
    > http://www.broetje.pl/wp-content/uploads/2015/04/Ins
    trukcja_obslugi_PWHC_24_28_33.pdf

    > Będzie ok?
    >

    > I zastanawiam się czy bedzie OK jak z dwóch mieszkań się
    > zrobiło jedno czyli ok 95m2.
    > To czy coś dla takiego pieca zmienia. Jaką moc wybrać

    Moc tego kotła, nawet o najniższej mocy jest wystarczająca, aby ogrzać 2
    czy nawet 3 takie mieszkania po 95m2 :)
    Oczywiście pod warunkiem, że są to mieszkania ocieplone wg obecnych
    standardów.
    Problemem może być natomiast zapewnienie odpowiedniej ilości ciepłej
    wody do kąpieli w dwóch łazienkach jednocześnie i tu przy kotle
    2-funkcyjnym mogą być problemy przy mocy kotła 24kW. Chyba, że w
    łazienkach nie będzie dużych deszczownic.

    > I druga rzecz odległość zwłaszcza od kuchni: 5m+
    > Nigdy takiego pieca nie miałem
    > i zastanawiam czy nie będzie tak że połowa wody
    > będzie szła w kanalizacje bo zanim się zagrzeje
    > to musi przepłynąć 100 litrów.?

    Będzie długo czekał na ciepłą wodę, bo jest to przestarzałe rozwiązanie
    konstrukcyjne kotła z zaworem przełączającym i wbudowanym płytowym
    wymiennikiem ciepła.
    Jak odkręcisz ciepłą wodę to przełącza się zawór, odpala palnik, zaczyna
    grzać wodę kotłową, a ta z kolei w wymienniku płytowym zaczyna grzać
    wodę użytkową.

    Jeżeli chcesz mieć ciepłą wodę szybciej to tylko kocioł + zasobnik CWU i
    najlepiej cyrkulacja lub 2-funkcyjny ACV Kompakt o większej mocy np. 28
    lub 36kW.
    Można też się zastanowić nad kotłem 2-funkcyjnym z wbudowanym
    niewielkiej wielkości zasobnikiem CWU np. ACV Prestige Excellence,
    Viessmann Vitodens, Unical Alkon B

    W rurce AluPex 16 o długości 5m, która dostarcza ciepłą wodę do kuchni
    zgromadzone jest niewiele ponad pół litra wody, a w kuchni raczej nie
    używasz wody puszczając po pół litra tylko odkręcasz kran i nalewasz do
    zlewu lub spłuczesz pod bieżącą wodą.

    Co do jakości samego kotła Brotje to trudno mi się ustosunkować, bo nie
    miałem z tymi kotłami zbyt dużo do czynienia. Ogólnie wśród instalatorów
    mają dobre opinie. Z opisu wynika, że jest to konstrukcja z wymiennikiem
    nierdzewnym czyli nieco lepszym od tych wszystkich kompozytowych, ale
    wśród firm produkujących takie wymienniki także były różne wpadki, bo tu
    dużo zależy od jakości spawów.

  • 12. Data: 2017-04-08 08:41:13
    Od: Bolko <s...@g...com>

    ale napisałeś wcześniej że :

    Dlatego też polecam kupić kocioł kondensacyjny z komorą spalania z
    kompozytów aluminium i magnezu.
    już nie rozumiem nic :(

  • 13. Data: 2017-04-08 09:04:47
    Od: ToMasz <N...@o...pl>

    W dniu 08.04.2017 o 08:41, Bolko pisze:

    > ale napisałeś wcześniej że :
    >
    > Dlatego też polecam kupić kocioł kondensacyjny z komorą spalania z
    > kompozytów aluminium i magnezu.
    > już nie rozumiem nic :(

    o ile wiem, można kupić piec turbo, z zamkniętą komorą spalania, ale nie
    kondensacyjny. Ja się teraz mylę, czy któryś z przedmówców coś pokręcił?

    trzy rurki, to też jakiś zasobnik, zasobnik to problemy z bakteriami.
    nie w sensie że umrzesz, ale cośtam trzeba zadziałać.

    o ile nie jesteś księciem z bajki - najtaniej zrobisz to tak: kup piec,
    który jest najtańszy z tych które spełniają Twoje oczekiwania. będziesz
    mieć wszystko czego potrzebujesz, mniej rzeczy do zepsucia, a w razie
    drogiej awarii, nie będziesz sobie pluł w brodę.
    Do odległych kranów zastosuj najcieńsze możliwe rurki. wody Ci nie
    braknie, wydajności cieplnej pieca też nie. ja mam 4 piec i podczas
    prysznica każdy z nich działa na minimum. Dla mnie. dla żony -
    niekoniecznie.

    szybki start pieca. każdy piec ma jakiś sterownik zewnętrzny.
    najczęściej sterownik ma swój mały rozumek, a do pieca podaje informacje
    włącz się albo wyłącz. pod odpowienie piny możesz sobie podłączyć
    kabelki i przy każdym kranie dać mikroprzełącznik. podchodzisz do kranu,
    naciskasz guziczek, liczysz do trzech (jak nie słyszysz pieca) i
    odkręcasz kran, puszczając guziczek. Może teraz Ci sie to wydaje
    niewygodnym druciarstwem, ale niema oszczędniejszej metody.

    ToMasz

  • 14. Data: 2017-04-08 09:47:53
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2017-04-08 o 08:41, Bolko pisze:
    > ale napisałeś wcześniej że :
    >
    > Dlatego też polecam kupić kocioł kondensacyjny z komorą spalania z
    > kompozytów aluminium i magnezu.
    > już nie rozumiem nic :(

    Te kotły, które mają wymienniki z kompozytów aluminium i magnezu są
    najmniej problematyczne, zwłaszcza niektóre z nich jak ACV Kompakt.

    Kocioł Brotje, który wskazałeś ma komorę z nierdzewki. Taka komora
    teoretycznie jest lepsza od tych z kompozytów, bo zapewnia nieco wyższą
    sprawność kotła (o 1-2% wyższą) oraz większą modulację czyli zakres mocy
    od najmniejszej do największej, ale problem stali nierdzewnej polega na
    tym, że bardzo trudno się ją spawa, a po spawaniu potrzebna jest
    dodatkowa obróbka chemiczna i termiczna, żeby wymienniki nie pękały i
    nie korodowały. Problem jest w tym, że wiele firm się wyłożyło na takich
    wymiennikach i po kilku latach potrafiły się tworzyć dziury w
    wymiennikach nierdzewnych. Poza tym tego typu wymienniki są wrażliwe na
    jakość wody w obiegu, bo zanieczyszczenia, które oblepią taki wymiennik
    mogą się przyczynić do miejscowego przegrzewania i pęknięcia takiego
    wymiennika. Firmy produkujące kotły z takimi wymiennikami nie dość, że
    wymagają układu zamkniętego to jeszcze stawiają wymagania napełniania
    instalacji wodą zmiękczoną (bez kamienia) pod groźbą utraty gwarancji, a
    w większości użytkowników są to wymagania trudne do spełnienia, bo kto
    będzie inwestował w zmiękczalnie wody.

    W przypadku ACV Kompakt wymiennik jest z kompozytu i jest tak zbudowany,
    że jest bardziej trwały od wymienników nierdzewnych i w pełni odporny na
    zanieczyszczoną wodę w CO, dlatego firma pozwala na podłączanie tych
    kotłów do układów otwartych i możliwość współpracy z innymi źródłami
    ciepła. Wymiennik jest bardzo trwały i odporny na przegrzanie
    https://www.youtube.com/watch?v=KDyvOaM7M8U

    Teoretycznie wymienniki nierdzewne są lepsze, bo zapewniają wyższą
    sprawność kotła i większy zakres modulacji. Ponadto nie wymagają
    czyszczenia, bo komora spalania sama się oczyszcza. Ich wady to większa
    wrażliwość na jakość wody kotłowej, niemożliwość podłączenia do układów
    otwartych oraz większa podatność na błędy podczas produkcji, konieczność
    stosowania dodatkowego wymiennika płytowego i zaworu przełączającego dla
    kotłów 2-funkcyjnych, które grzeją ciepłą wodę przepływowo.

    Wymienniki kompozytowe z ACV są niewrażliwe na jakość wody, odporne na
    chwilowe przegrzania, nawet jak zabraknie w obiegu wody. Można podłączać
    do układów otwartych. Brak dodatkowego wymiennika płytowego i zaworu
    przełączającego dla grzania przepływowego ciepłej wody użytkowej.
    Największa zaleta to funkcja komfortu, która utrzymuje ciepły wymiennik,
    a w nim porcję wody i zapewnia natychmiastowe dostarczanie ciepłej wody
    podczas grzania przepływowego.

    Ich wady to nieco mniejsza sprawność, mniejszy zakres modulacji kotła.
    Konieczność czyszczenia wymiennika po stronie spalin raz na 2-3 lata.
    Ale serwisowanie tych kotłów jest bardzo łatwe i dość wygodne, pomimo
    małych gabarytów. Kolejną wadą to czasami pojawiające się stuki
    spowodowane przesuwaniem się wewnątrz zawirowywacza spalin w formie
    grzebienia. Jest to element, który jest dodatkowo włożony między żeberka
    wymiennika, aby zwiększyć jego sprawność. Pod wpływem zmian temperatury
    element ten się rozszerza i kurczy i wtedy powstają takie dziwne stuki.
    Takich efektów nie ma w większości kotłów z wymiennikami nierdzewnymi.

  • 15. Data: 2017-04-08 10:18:32
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2017-04-08 o 09:04, ToMasz pisze:

    > o ile wiem, można kupić piec turbo, z zamkniętą komorą spalania, ale
    > nie kondensacyjny. Ja się teraz mylę, czy któryś z przedmówców coś
    > pokręcił?

    Dwa lata temu UE zabroniła produkowania i sprzedawania kotłów typu turbo.
    Te, które jeszcze są w sprzedaży to są tzw. leżaki, które się nie
    zdążyły sprzedać, z gwarancją stojącą pod znakiem zapytania, ponieważ w
    większości producenci określają okres gwarancji na np. 2 lata od daty
    zakupu i nie dłużej niż np. 3-4 lata od daty produkcji. Kupując więc
    taki kocioł może się okazać, że już nie ma gwarancji producenta, a
    roszczenia wobec sprzedawcy z tytułu niezgodności z umową są bardzo
    miałkie i może się okazać, że sprzedawca się na Ciebie wypnie.
    Teraz sobie wyobraź, że kupiłeś taki kocioł, który leżał w sklepie 2-3
    lata, a pozostał mu tylko 1 rok gwarancji albo wcale. Zamontowałeś go i
    po roku kocioł nawalił. Nie masz gwarancji producenta, a po pół roku od
    sprzedaży żeby zareklamować taki kocioł u sprzedawcy to na Tobie ciąży
    obowiązek udowodnienia, że wada występowała już w dniu zakupu, bo tak
    działa "niezgodność z umową". Sprzedawca ma 14 dni na ustosunkowanie się
    do Twoich roszczeń naprawy lub wymiany kotła. Po 2 tygodniach daje Ci
    odpowiedź, że wada powstała z 1001 różnych powodów i nie podlega takiemu
    roszczeniu, bo był to jedyny śmieć w sklepie, który udało się zepchnąć
    do klienta-frajera. Ty znów się odwołujesz i udowadniasz sprzedawcy, że
    jest on głąb i ma ten kocioł naprawić.
    Takie przepychanki mogą się ciągnąć miesiącami, a w domu zimno, bo na
    zewnątrz mróz -15'C. W końcu naprawiasz na własny koszt, albo wymieniasz
    na nowy.
    Osobiście wolę kupić kocioł kondensacyjny, bo firmy chętnej dają dłuższe
    okresy gwarancji na takie kotły. Na kotły turbo nie spotkałem kotła,
    który miałby gwarancję dłuższą jak 2 lata, bo te kotły szybciej się
    zużywają, zwłaszcza jak ktoś utrzymuje niskie temperatury wody CO.

    Kotły turbo podlegają takim samym prawom fizyki jak kotły węglowe. Jak
    powracająca woda do kotła będzie miała niższą temperaturę jak 57'C to
    kocioł będzie szybko korodował i po kilku latach trzeba go będzie
    wymienić na nowy. W efekcie kotły turbo są droższe w eksploatacji, bo
    maja niższą sprawność o ok. 10-15% a do tego dużo krótszą żywotność.
    Ludziom się wydaje, że będą tańsze, bo ich cena jest niższa.

> [...]
    > słyszysz pieca) i odkręcasz kran, puszczając guziczek. Może teraz Ci
    > sie to wydaje niewygodnym druciarstwem, ale niema oszczędniejszej metody.

    Ale nie każdy zapewnia natychmiastowo ciepłą wodę. Z całą pewnością nie
    należą do takiej grupy kotły turbo, ponieważ fizycznie jest to
    niemożliwe do zrobienia, chyba, że kocioł ma wbudowany zasobnik ciepłej
    wody, ale takie kotły kosztują prawie tyle co 2-funkcyjne kotły
    kondensacyjne, które zapewniają natychmiastowo ciepłą wodę.

    A co do Twojego patentu z przyciskiem to jest totalnie absurdalny.
    Wytłumacz czym ten przycisk miałby sterować w takim 2-funkcyjnym kotle
    turbo?
    Obawiam się, że nie jesteś w stanie odpowiedzieć na to pytanie, bo tylko
    teoretyzujesz i nie wiesz jak są zbudowane takie kotły.

  • 16. Data: 2017-04-08 11:38:15
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2017-04-06 o 22:24, Uzytkownik pisze:

    > Dokładnie te modele naprawiałem kilka razy.
    >
    > Średnio płyta główna wytrzymuje 5-7 lat. Choć naprawa jest dość prosta,
    > a części kosztują grosze to serwisanci płytę wymieniają na nową, a koszt
    > nowej to ok. 800zł-1000zł + 200-300zł narzutu serwisu, bo taki mają

    To mniej niż połowa ceny kotła. A pewnie z tą awaryjnością
    zaprogramowaną jest jak w innym sprzęcie. W podobnych funkcjonalnie
    obszarach.

    > Dlatego też polecam kupić kocioł kondensacyjny z komorą spalania z
    > kompozytów aluminium i magnezu. Osobiście polecam kotły belgijskiej
    > firmy ACV z serii Kompakt. Są to bardzo trwałe kotły oraz posiadające
    > wszystko co można zapragnąć. Kocioł 2-funkcyjny, przy którym nie trzeba
    > czekać na ciepłą wodę. Wbudowany regulator pogodowy z możliwością
    > podłączenia dowolnego sterownika pokojowego typu ON/OFF lub OpenTherm, a
    > przy tym ma także możliwość obsługi 2 stref grzewczych lub podłączenia
    > zasobnika CWU.

    Padnie to się będę zastanawiał.
    Rzuciłem okiem na proponowany przez Ciebie ACV Prestige i 13k PLN nie
    przemawia do mnie, mój kosztuje trochę ponad 2kPLN, czyli mógłbym
    wymieniać go co 5 lat na nowy 5 razy. O ile psuł by się co 5 lat. Nie
    wierzę w bezawaryjną pracę przez 25 lat kotła ACV.

    --
    Irokez

  • 17. Data: 2017-04-08 13:13:10
    Od: ToMasz <N...@o...pl>

> [...]
    > Obawiam się, że nie jesteś w stanie odpowiedzieć na to pytanie, bo tylko
    > teoretyzujesz i nie wiesz jak są zbudowane takie kotły.
    nie teoretyzuje, bo umnie to działa :)

    jeśli odrkęcę ciepłą wodę, to natychmiast z pieca wypływa zimna. potem
    piec orientuje się że wodla leci. rozpoczyna sekwencje startową. woda
    leci. piec odpala, zaczyna grzać wodę która leci....

    jeśli nacisnę przycisk, albo latem załącze ogrzewanie kaloryferów na 5
    sekund, woda stoi, piec zaczyna odpalać. pojawia się płomień który
    ogrzewa wymiennik. a w nim stojącą wodę. po 2 sekundach odkręcam kran,
    piec nie gasząc palinka przełącza się z ogrzewania kaloryferów na
    ogrzewanie ciepłej wody. pierwsza kropelka wypływająca z pieca jest ciepła.

    ToMasz

  • 18. Data: 2017-04-08 14:33:02
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2017-04-08 o 13:13, ToMasz pisze:

> [...]
    > piec nie gasząc palinka przełącza się z ogrzewania kaloryferów na
    > ogrzewanie ciepłej wody. pierwsza kropelka wypływająca z pieca jest

    To zdecydowanie musi być oszczędniej grzać kaloryfery latem niż poczekać
    20-30 sek. na ciepłą wodę. Tym, ze chałupa niepotrzebnie się jeszcze
    podgrzewa nie ma się co przejmować przecież klima się uruchomi i
    wykorzysta to ciepło. Tak to by musiał na darmo pracować :)

    A teraz poważniej. Uważam, że tylko teoretyzujesz, bo według mojej
    wiedzy sekwencja startowa jest inna.

    Jaki masz kocioł? Podaj model.

  • 19. Data: 2017-04-08 15:11:43
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2017-04-08 o 11:38, Irokez pisze:

    > To mniej niż połowa ceny kotła. A pewnie z tą awaryjnością
    > zaprogramowaną jest jak w innym sprzęcie. W podobnych funkcjonalnie
    > obszarach.

    Z tymi ACV-ami Kompakt mam do czynienia (montaż i serwis) od ponad 10
    lat i nie zdarzyła mi się jeszcze ani jedna awaria takiego kotła.

> [...]
    > wymieniać go co 5 lat na nowy 5 razy. O ile psuł by się co 5 lat. Nie
    > wierzę w bezawaryjną pracę przez 25 lat kotła ACV.

    Ale to są kotły z najwyższej półki. Kotły kondensacyjne z wymiennikiem z
    nierdzewki o najwyższej sprawności. Poza tym podajesz ceny katalogowe, a
    do odbioru można dostać jeszcze fajny rabat.
    Do mieszkania, o którym dyskutujemy polecam raczej kociołek ACV Kompakt
    HRE 18/24 raptem 2-2,5 razy droższy od Twojego. Przede wszystkim
    dlatego, że jest bardzo mały i estetyczny. Można go więc zamontować w
    kuchni czy łazience.
    Kociołek ten ma sprawność wyższą o ok. 10-15% od Twojego. Jak policzysz
    okres użytkowania 10 lat to z samych oszczędności spowodowanych
    mniejszym zużyciem gazu w okresie grzewczym okaże się, że ten ACV jest
    tańszy od Twojego za 2 tys. zł. Jak doliczymy jeszcze oszczędności wody,
    gdyż nie musimy czekać na ciepłą wodę, bo kociołek posiada inteligentną
    funkcję komfort to może się okazać, że mam ten kocioł dużo taniej niż Ty
    wydałeś za swój.
    Ta funkcja inteligentna polega na tym, że kocioł uczy się zachowania
    domowników i utrzymuje ciepłą wodę w wewnętrznym wymienniku, aby była
    dostępna natychmiast po odkręceniu kranu, ale tylko w tych okresach,
    kiedy domownicy korzystają z wody. Po prostu kocioł uczy się zachowania
    domowników.

  • 20. Data: 2017-04-08 17:54:16
    Od: Bolko <s...@g...com>

    W dniu sobota, 8 kwietnia 2017 09:47:49 UTC+2 użytkownik Uzytkownik napisał:

> [...]
    > element ten się rozszerza i kurczy i wtedy powstają takie dziwne stuki.
    > Takich efektów nie ma w większości kotłów z wymiennikami nierdzewnymi.

    dziekuje za odpowiedź