  • 71. Data: 2020-01-20 20:59:19
    Temat: Re: Podstawowka kl2
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

    > Dokładnie tak. Jarek sugerował wcześniej zainteresowanie się
    > odbiornikami od kilowata w górę - nie odpowiedziałem bo nie
    > chciałem koledze sprawiać niepotrzebnej przykrości,

    Ja o tym pisałem w zupełnie innym kontekscie -- chodziło o wyznaczenie
    mocy elektrowni (fotowoltaicznej), by mogła pokryć zapotrzebowanie
    największych odbiorników. Nazwałem je "odbiornikami klasy 2kW", choć
    wyobrażam sobie, że ktoś może zmienić w pralce grzałkę na 1kW, bo ma
    mało paneli na dachu.

    > ale u mnie np. największym pożeraczem prądu (po oświetleniu) jest...
    > modem od internetu. To niby tylko raptem 30W, ale za to ssie 24 godziny
    > na dobę, siedem dni w tygodniu (bez wolnych sobót!) więc koniec końców
    > uzbiera się tego trochę. Więcej niż pralka czy lodówka.

    A dlaczego aż 30W?! I po co? Na moim jest napisane 14,8VA, choć to
    najbardziej wypasiony sprzęcior, jaki mogę sobie wyobrazić. Miałem
    też słabsze, które na pewno brały mniej, bo były zimne, a ten jest
    ciepły.

    > Jak o tym teraz myślę, to może zmajstruję coś żeby modem włączał się
    > tylko wtedy, kiedy potrzebny. Dla domowego NAS tak zrobiłem - uruchamia
    > się dopiero wtedy, kiedy ktoś próbuje się z nim połączyć, i wyłącza sam
    > kiedy już nie jest używany.

    Mój to nawet potrafi zestawiać połaczenie ADSL na żądanie, ale nie
    wiem, czy w stanie wyczekiwania bierze znacząco mniej prądu.

    --
    Jarek

  • 72. Data: 2020-01-20 21:08:10
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marcin Debowski napisał:

    > U mnie chyba najwięcej żrą mimo wszystko lodówki, a potem pralka +
    > suszarka + żelazko.

    A ile żre takie żelazko? Pytam, bo ja to taki bardziej noniron jestem,
    znaczy się jak co wygniecione, to mi nie przeszkadza, więc żelazka
    raczej nie używam. Teraz żelazka mają jakieś nieziemskie moce, sięgające
    trzech kilowatów, ale to tylko po to, by szybko się rozgrzały. Czyli
    dla tych, co im się śpieszy. Ile energii w jednostce czasu przechodzi
    przez stopę żelazka?

    Jarek

    --
    W piosence byk non-ironowo-tergalowy
    Nagle psychicznie trochę poczuł się niezdrowy

  • 73. Data: 2020-01-20 21:17:22
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-01-20 o 20:59 +0100, Jarosław Sokołowski napisał:
    > A dlaczego aż 30W?! I po co?

    Bo on też łącze satelitarne obsługuje... I ta część zdaje się najwięcej
    żre.

    > Mój to nawet potrafi zestawiać połaczenie ADSL na żądanie, ale nie
    > wiem, czy w stanie wyczekiwania bierze znacząco mniej prądu.

    Warto sprawdzić - watogodziny piechotą nie chodzą. :)

    Mój niestety nie ma takich możliwości, choć to technologia
    potrafiąca rozmawiać z kosmosem. Widać inne priorytety.

    Mateusz

  • 74. Data: 2020-01-20 21:27:40
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

    > Bo on też łącze satelitarne obsługuje... I ta część zdaje się
    > najwięcej żre.

    Nie ma tam u Was na wsi jakiegoś normalnego przystpu do sieci?

    > Warto sprawdzić - watogodziny piechotą nie chodzą. :)
    >
    > Mój niestety nie ma takich możliwości, choć to technologia
    > potrafiąca rozmawiać z kosmosem. Widać inne priorytety.

    Ja też mam inne priorytety. Bardzo często potrzebuję się wbić na
    ten router z zewnątrz, więc praca przerywana odpada.

    --
    Jarek

  • 75. Data: 2020-01-20 21:41:09
    Od: Kadar <o...@g...com>

    Pamiętam kiedyś była dyskusja o wyłączaniu urządzeń które mają stand by np.
    telewizor. Z tego co piszecie jeśli takich urządzeń s domu jest wiele (a jest ich
    coraz więcej) to one też swoje ciągną.

  • 76. Data: 2020-01-20 22:01:20
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Kadar napisał:

    > Pamiętam kiedyś była dyskusja o wyłączaniu urządzeń które mają stand by
    > np. telewizor. Z tego co piszecie jeśli takich urządzeń s domu jest
    > wiele (a jest ich coraz więcej) to one też swoje ciągną.

    Jeden wat takiego ciągnięcia, co może być dobrym przybliżeniem per sztuka,
    to około 40 groszy na miesiąc. Nie jestem w stanie przejąć się takim
    wydatkiem. Ale też nie umiem sobie wyobrazić, jak bym mógł nazbierać
    w domu 29 takich urządzeń. Mam dwa lub trzy monitory w takim stanie --
    i to wszystko. Więcej raczej nie będzie w najbliższej przyszłości.

    Teraz zajrzałem do specyfikacji monitora:

    Stan uśpienia: 0,5 W
    Wyłączony: 0,5 W

    Żeby zaoszczędzić te 20 groszy, to bym musiał kabel z gniazdka wyciągać.

    --
    Jarek

  • 77. Data: 2020-01-20 22:27:52
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-01-20 o 22:01 +0100, Jarosław Sokołowski napisał:
    > Żeby zaoszczędzić te 20 groszy, to bym musiał kabel z gniazdka
    > wyciągać.

    Kilka lat temu, kiedy jeszcze korzystałem z "pudłowego" komputera,
    wpiąłem przekaźnik do molexa, i nim załączałem monitor (oraz głośniki,
    drukarkę i jakieś inne drobiazgi).

    Istnieją także listwy zasilające posiadające jedno gniazdo "sterujące",
    i włączające pozostałe gniazda kiedy na kontrolnym gnieździe wykryto
    co najmniej kilka watów poboru. Ale z tymi listwami jest ten problem,
    że one same też ciągną prąd... Dla monitora co w standby zużywa 0.5W
    nie warto - przekaźnik lepszy.

    Teraz nie mam już tego problemu, bo zdałem sobie już jakiś czas
    temu sprawę, że monitor szczęścia nie przynosi - w zupełności wystarczy
    mi ekran 15" w laptopie. Na dużym ekranie za dużo tych wszystkich
    okienek się mieści, człowiek nie wie na czym się skupić.

    > Nie jestem w stanie przejąć się takim wydatkiem.

    Dziwi mnie taka rozrzutność. 40 groszy na miesiąc, przez powiedzmy 100
    lat - toż to poważny pieniądz jest. A tych pojedynczych watów można
    przecież jeszcze kilka dozbierać, jak się dobrze poszuka.

    Mateusz

  • 78. Data: 2020-01-20 22:58:50
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

> [...]
    > co najmniej kilka watów poboru. Ale z tymi listwami jest ten problem,
    > że one same też ciągną prąd... Dla monitora co w standby zużywa 0.5W

    Ze mną problem jest taki, że używam pudłowego komputera i że go w ogóle
    nigdy nie wyłączam. Na nic mi taka listwa.

    > Dziwi mnie taka rozrzutność. 40 groszy na miesiąc, przez powiedzmy 100
    > lat - toż to poważny pieniądz jest. A tych pojedynczych watów można
    > przecież jeszcze kilka dozbierać, jak się dobrze poszuka.

    Niektórzy ponoć psom obcinali ogony, bo jak się takiego wypuszcza na
    pole (to o krakusach tak mówią), to drzwi krócej są otwarte. A to
    oszczędność na ogrzewaniu zimą. Znam wiele rodzajów oszczędności,
    które by mi mogły dać nawet 74 grosze na miesiąc. Ale nie, oszczędzanie
    powinno byc przyjemnością, a rozpraszanie się na drobiazgach dla mnie
    miłe nie jest.

    --
    Jarek

  • 79. Data: 2020-01-21 01:20:54
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2020-01-20, Mateusz Viste <m...@x...invalid> wrote:
> [...]
    > tylko raptem 30W, ale za to ssie 24 godziny na dobę, siedem dni w
    > tygodniu (bez wolnych sobót!) więc koniec końców uzbiera się tego

    Nie raz się zastanawiałem, z czego taki pobór wynika, bo mam z tego typu
    urządzeniami podobne doświadczenia. W początkach kabla DSL to np taka
    Motorola SB5120, żarła ok 6W co jest rozsądną wielkością. Mam wrażenie,
    że katastrofa zbiegła się z rozpowszechniniem HD tv. Wszystkie
    poźniejsze urządzenia, zarówno do tv jak i modemy, dsl i optyczne
    były/są wręcz gorące i żrą odpowiednio. A nie sa to jakies noname ale
    np. Cisco czy w najgorszym wypadku jakiś Dlink.

> [...]
    > tylko wtedy, kiedy potrzebny. Dla domowego NAS tak zrobiłem - uruchamia
    > się dopiero wtedy, kiedy ktoś próbuje się z nim połączyć, i wyłącza sam

    NAS mam tez tak zrobiony. Z modemem to już chyba byłoby trochę
    kombinacji (no chyba, że wyłącznie od strony LAN) i ryzyko, że będzie
    zmieniał się ip w przypadku dynamicznego, choć na ogół po uaktualnieniu
    rejestrów się to wszystko dość szybko propaguje.

    --
    Marcin

  • 80. Data: 2020-01-21 01:32:36
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2020-01-20, Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> wrote:

> [...]
    > trzech kilowatów, ale to tylko po to, by szybko się rozgrzały. Czyli
    > dla tych, co im się śpieszy. Ile energii w jednostce czasu przechodzi

    Ma jakieś 1k8W lub 2k4W (nie pamiętam) i jest to dokładnie z powodów,
    które wymieniłeś - ma się szybko nagrzewać. Ta moc wystarcza w
    zupełnośći do stopienia stopy żelazka jeśli zawiedzie (a) termostat,
    oraz (b) bezpiecznik termiczny.

    --
    Marcin