  • 51. Data: 2013-09-03 12:53:20
    Temat: Re: Pompa Ciepła - Dobór urządzenia, Dobór dolnego źródła
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Tue, 3 Sep 2013 03:56:10 -0700 (PDT), Adam

    > Chcialbym widziec ten teren zageszczony jednorazowo walcem

    Zaczynasz mnie wk... denerować. Napisałem chyba wyraźnie: zagęścić 2-3
    razy, a nie jednorazowo. Jak dla mnie EOT.

    --
    Pozdor Myjk

  • 52. Data: 2013-09-03 12:56:10
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 3 września 2013 12:23:00 UTC+2 użytkownik Myjk napisał:

    > No tak. W rowach sypiących się na łeb nie trzeba zagęszczać. Lepiej mieć
    > pózniej nieco urozmaicony trawnik -- bo prosty jest zbyt nudny. ;P

    Chcialbym widziec ten teren zageszczony jednorazowo walcem po pierwszych
    roztopach :-) Moja opcje widze codziennie - jest idealnie rowno,
    a co najwazniejsze nie mam poruszonego calego terenu co ma niebagatelne
    znaczenie dla parametrow DZ (poruszony grunt juz nigdy nie bedzie taki
    jak rodzimy pod wzgledem chocby przewodzenia ciepla).

    Odczekac ze trzy zimy i co kazda - wyrownywac od nowa. Tylko kto bedzie
    czekal trzy zimy zeby zaczac urzadzac ogrodek :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 53. Data: 2013-09-03 12:57:10
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 3 września 2013 12:20:22 UTC+2 użytkownik Maniek4 napisał:

    > Daj spokoj z tymi warstwami. Mowa byla o wibrowalcu, a nie o
    > zageszczarce jak kosiarka do trawy. Poza tym po chuchu to zageszczac jak

    A ile myslisz taki wibrowalec zagesci? :) Pol metra? Maksimum :-)

    > nie wiem co, jezeli grunt zgarniany bylby spod niezabudowywanej czesci
    > dzialki?

    Nie wiem jak Ty ale ja nie lubie dziur i nierownosci w trawniku, moja
    kosiarka tez nie przepada :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 54. Data: 2013-09-03 13:08:06
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    W dniu 2013-09-03 12:57, Adam pisze:

    > A ile myslisz taki wibrowalec zagesci? :) Pol metra? Maksimum :-)

    Mysle, ze bys sie zdziwil..
    U mnie ubijali tym ulice po wymianie rur kanalizacyjnych. Wykopali row
    ze cztery metry glebokosci, a pozniej ubijali tym czyms az szklanki
    spadaly na dwa razy, tj. jakies dwie warstwy. Po zabiegu minelo pare lat
    i ulica jak stol.

    > Nie wiem jak Ty ale ja nie lubie dziur i nierownosci w trawniku, moja
    > kosiarka tez nie przepada :-)

    Prosze Cie. Niby czemu jednorodny grunt mialby osiadac az tak
    nierownomiernie, ze mogloby to przeszkadzac w koszeniu? Dziury jakies?
    Niby skad?

    Pozdro.. TK

  • 55. Data: 2013-09-03 13:16:01
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    W dniu 2013-09-03 12:56, Adam pisze:

    > Chcialbym widziec ten teren zageszczony jednorazowo walcem po pierwszych
    > roztopach :-) Moja opcje widze codziennie - jest idealnie rowno,

    Ciekawe czego sie spodziewasz?
    Obok mojej dzialki zasypali pare lat temu staw. Kolo postawil na tym dom
    po jakichs trzech latach. Dom stoi, kolo mieszka zadowolony i ma to
    gdzies. Nikt tam nie zageszczal, tylko sypneli pare wywrotek jakiejs
    ziemii i z bani.
    Nie mam pojecia skad w Twojej glowie takie demony, ze osiadzie
    nierownomierni. Sam przywiozlem na dzialke ponad dwadziescia wywrotek
    roznego badziewia w celu podniesienia dzialki i jak wyrownalem tak moze
    i siadlo, ale bez zmiany poziomow. Zadnych dziur, rowow czy tym
    podobnych rzeczy. Jak siadzie to z cala pewnoscia rownomiernie, a nie
    fragmentami.

    > a co najwazniejsze nie mam poruszonego calego terenu co ma niebagatelne
    > znaczenie dla parametrow DZ (poruszony grunt juz nigdy nie bedzie taki
    > jak rodzimy pod wzgledem chocby przewodzenia ciepla).

    A jak wykopiesz row i wsadzisz tam rure to bedzie rodzimy i przewodny,
    no nie przesadzaj. Zawsze mozna na to konto dolozyc z dziesiec metrow
    rury i po klopocie.

    > Odczekac ze trzy zimy i co kazda - wyrownywac od nowa. Tylko kto bedzie
    > czekal trzy zimy zeby zaczac urzadzac ogrodek :)

    Ty zdaje sie kopales pare lat temu i nie urzadzales odrazu ogrodka jak
    pamietam? :-)

    Pozdro.. TK

  • 56. Data: 2013-09-03 13:28:13
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 3 września 2013 13:16:01 UTC+2 użytkownik Maniek4 napisał:

> [...]
    > po jakichs trzech latach. Dom stoi, kolo mieszka zadowolony i ma to
    > gdzies. Nikt tam nie zageszczal, tylko sypneli pare wywrotek jakiejs

    Albo ma fundament na palach albo plyte fundamentowa. Inaczej domek poskladalby
    sie jak domek z kart :)

> [...]
    > roznego badziewia w celu podniesienia dzialki i jak wyrownalem tak moze
    > i siadlo, ale bez zmiany poziomow. Zadnych dziur, rowow czy tym

    Coz - ja przywiozlem ponad 200 i przez ~4 lata bralem udzial w setce roznego
    typu mniejszych i wiekszych projektow w ktorych udzial bral ten maly i ten
    duzy sprzet kopiacy i mam chyba troche wieksze doswiadczenie od Ciebie w
    tym temacie :-) Szczegolnie ze ~8 z tych projektow to byly Orliki z dwoma
    boiskami na ktorych powierzchnia musi byc idealna co do 5mm i jeden wiekszy
    stadion miejski :-)

    Wiesz, ze przy kopaniu rur drenarskich pod stadionem wykopanie o 3cm za
    gleboko powodowalo ze te 3cm trzeba bylo uzupelnic piaskiem i zagescic
    zageszczarka bo inaczej roboty nie byly odbierane :-) A gdzie Ty mowisz
    o zageszczaniu 1,5mb gliny :-)

    > Ty zdaje sie kopales pare lat temu i nie urzadzales odrazu ogrodka jak
    > pamietam? :-)

    Owszem - bo ja ogrodek mam w innej czesci, tam gdzie mam DZ mam nieuzytki
    krotko mowiac - niemniej wiem dokladnie co sie dzialo z gruntem i wystarczylo
    tylko raz po pierwszych roztopach uzupelnic rowki i spokoj :-)

    Nie wspominam juz ze naprawde latwiej jest wybrac 180m3 niz 600m3, serio
    uwazasz ze wybranie ponad 3 x wiecej materialu bedzie szybsze ?:)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 57. Data: 2013-09-03 14:09:04
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu wtorek, 3 września 2013 12:56:10 UTC+2 użytkownik Adam napisał:
    > roztopach :-) Moja opcje widze codziennie - jest idealnie rowno,
    Zaraz zaraz: Ty masz kilkaset metrów rowu i jest równo pomimo tego ze zagęszczałeś
    tylko roy. To jak te rowy pomimo zagęszczania się i tak jeszcze zapadły to musisz
    miec w tych miejscach dołki. Przynajmniej widzisz jak DZ przebiega;))
    Na chłopski trozum: masz teraz na rodzimym grunciue wykopane i zasypane rowy a jak
    Sam piszesz to osiada więc i u Ciebie osiadło/osiądzie.
    W wersja ze zepchnięciem całego trawnika i przepchnięciem z powrotem logicznie myśląc
    powinno osiadac równomiernie

    > a co najwazniejsze nie mam poruszonego calego terenu co ma niebagatelne
    > znaczenie dla parametrow DZ (poruszony grunt juz nigdy nie bedzie taki
    > jak rodzimy pod wzgledem chocby przewodzenia ciepla).
    Będzie lepszy czy gorszy? A U Ciebie DZ nie jest w "poruszonym" gruncie?
    Zresztą z Tego co pamiętam to kilkadziesiąt wywrotek gliny Tobie tam nawieźli
    > Odczekac ze trzy zimy i co kazda - wyrownywac od nowa. Tylko kto bedzie
    > czekal trzy zimy zeby zaczac urzadzac ogrodek :)
    Wytłumacz czemu zagęszczone kilkaset metrów bieżacych wykopów wyrównywac nie trzeba a
    zagęszczone kilkaset m2 trawnika wyrównywać trzeba

  • 58. Data: 2013-09-03 14:14:45
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    W dniu 2013-09-03 13:28, Adam pisze:

    > Albo ma fundament na palach albo plyte fundamentowa. Inaczej domek poskladalby
    > sie jak domek z kart :)

    No wlasnie nie ma na palach i o dziwo stoi na przekor wszystkiemu. Facet
    po prostu nie wiedzial co tam bylo. Ja nic nie mowilem, bo co mnie to
    skoro dzialke juz kupil. Moze ten dom stoi dlatego, ze nie jest swiadomy
    na czym stoi? :-)

> [...]
    > duzy sprzet kopiacy i mam chyba troche wieksze doswiadczenie od Ciebie w

    Bardzo podoba mi sie to zalozenie. Wieksze doswiadczenie...
    Pomine kreowane portfolio, by nie okazalo sie, ze rozmawiamy z Mc
    Gywer'em, ktoremu to od dysku w chmurze z innych watkow blisko do
    rowokopa z uprawnieniami inspektora melioracji.
    No i powiedz mi w takim razie, czy te ponad dwiescie wywrotek
    zageszczales co 15cm? Czy moze opierajac sie na doswiadczeniu masz
    jakies inne wnioski odnosnie niwelowania terenu?

    > Szczegolnie ze ~8 z tych projektow to byly Orliki z dwoma
    > boiskami na ktorych powierzchnia musi byc idealna co do 5mm i jeden wiekszy
    > stadion miejski :-)

    Wow. Tez kiedys widzialem stadion. :-)

    > Wiesz, ze przy kopaniu rur drenarskich pod stadionem wykopanie o 3cm za
    > gleboko powodowalo ze te 3cm trzeba bylo uzupelnic piaskiem i zagescic
    > zageszczarka bo inaczej roboty nie byly odbierane :-)

    Tego nie wiedzialem.

    A Ty wiesz, ze jak postawia slup energetyczny odchylony od pionu o pol
    metra to trzeba bedzie go stawiac jeszcze raz, bo roboty nie beda odebrane?

    > A gdzie Ty mowisz
    > o zageszczaniu 1,5mb gliny :-)

    No wlasnie, gdzie ja mowie o zageszczaniu 1,5mb(?? jednostka) gliny? Kto
    wogole mowi o zageszczaniu gliny?

    > Owszem - bo ja ogrodek mam w innej czesci, tam gdzie mam DZ mam nieuzytki
    > krotko mowiac - niemniej wiem dokladnie co sie dzialo z gruntem i wystarczylo
    > tylko raz po pierwszych roztopach uzupelnic rowki i spokoj :-)

    No i dochodzimy do sedna. Czyli uzupelniales rowki? A co bys uzupelnial
    gdyby nie bylo kopanych rowkow? No i jakos da sie nie urzadzac ogrodka
    jak widac? :-)

    > Nie wspominam juz ze naprawde latwiej jest wybrac 180m3 niz 600m3, serio
    > uwazasz ze wybranie ponad 3 x wiecej materialu bedzie szybsze ?:)

    Zdejmowalem spod domu humus ladowarka na powierzchni pewnie z 500m^2.
    Przyjechal facet, pokazalem gdzie, pol godziny i pol metra ziemi w glad
    bylo usypane na jednej gorze. Ladowarka nawet nie jeknela. W godzine
    spokojnie mozna zdjac cala powierzchnie potrzebna pod kolektor poziomy.
    W druga godzine ulozyc rury i w nastepne dwie zasypac z wyrownaniem.
    Ladowarka lekka nie jest, wiec grunt tez "ujezdzi", ze zadna
    zageszczarka potrzebna nie bedzie. Kris dobrze zaproponowal. Kopac
    koparka 1,2m wglab przez trzy dni, a to sie owali, a to trzeba pilnowac
    pionu, jest totalna pomylka o ile nie trzeba omijac drzew, czy czegos
    podobnego.

    Pozdro.. TK

  • 59. Data: 2013-09-03 14:15:06
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu wtorek, 3 września 2013 13:28:13 UTC+2 użytkownik Adam napisał:
    > Nie wspominam juz ze naprawde latwiej jest wybrac 180m3 niz 600m3, serio
    > uwazasz ze wybranie ponad 3 x wiecej materialu bedzie szybsze ?:)
    Moim zdaniem będzie szybsze. Duży sprzet ze spychem szerokości kilku metrów kontra
    minikoparka z łyżka gdzie pewnie z 0,53 urobku wejdzie.
    Co "Twoim zdaniem pójdzie szybciej wykopanie minikoparką 500mb rowu czy zepchnięcie
    chocby starym poczciwym DT te 400m2 na boki?
    Ale to tak na moje oko. W piatek/sobote zjedzie z delgacji mój sasiad co praktycznie
    całe życie na cięzkim sprzecie robi(teraz gdzieś przy autostradach) to się go
    podpytam

  • 60. Data: 2013-09-03 15:12:26
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 3 września 2013 14:14:45 UTC+2 użytkownik Maniek4 napisał:

    > Bardzo podoba mi sie to zalozenie. Wieksze doswiadczenie...

    A masz jakis lepszy argument niz doswiadczenie? :)

    > Pomine kreowane portfolio, by nie okazalo sie, ze rozmawiamy z Mc
    > Gywer'em, ktoremu to od dysku w chmurze z innych watkow blisko do
    > rowokopa z uprawnieniami inspektora melioracji.

    Hie hie, od 15-tu lat mam firme powiedzmy informatyczna z ktorej zyje.
    ~4 lata temu przy okazji budowania domu wszedlem w spolke z kumplem ktora
    jak to ladnie nazwales kopala rowy - mialem swoja kopare i kopacza,
    wspolpracowalismy z duzym wykonawca i na codzien mialem do czynienia z
    kopaniem rowow. Dlatego mysle ze wiem o tym wiecej od Ciebie :)

    > No i powiedz mi w takim razie, czy te ponad dwiescie wywrotek
    > zageszczales co 15cm? Czy moze opierajac sie na doswiadczeniu masz
    > jakies inne wnioski odnosnie niwelowania terenu?

    Nie zageszczalem - i osiadlo krzywo, bedzie trzeba poprawiac bo na srodku
    ogrodka przy bardzo duzych opadach deszczu pojawia sie male jeziorko.
    Teren byl niwelowany co do centymetra niwelatorem optycznym wiec zadnej
    fuszerki nie bylo. Naprawde latwiej wyrownac zapadle rowki (nawet grabiami)
    niz cale 500m2 :)

    > Wow. Tez kiedys widzialem stadion. :-)

    Widziec to nie znaczy brac udzial w budowie :)

    > A Ty wiesz, ze jak postawia slup energetyczny odchylony od pionu o pol
    > metra to trzeba bedzie go stawiac jeszcze raz, bo roboty nie beda odebrane?

    A co to ma wspolnego z tematem o ktorym rozmawiamy - tj. osiadania gruntu?

    > No wlasnie, gdzie ja mowie o zageszczaniu 1,5mb(?? jednostka) gliny? Kto
    > wogole mowi o zageszczaniu gliny?

    Rozmawiamy o DZ. DZ kopie sie z reguly w glinie. Moje DZ jest w glinie.

    > No i dochodzimy do sedna. Czyli uzupelniales rowki? A co bys uzupelnial
    > gdyby nie bylo kopanych rowkow?

    Cale 500m2 ciezkim sprzetem, bo na oko tego sie zrobic nie da :) A rowek
    uzupelnic na oko sie da - bo widzisz niezapadle krawedzie w rozstawie 30cm.

    > No i jakos da sie nie urzadzac ogrodka jak widac? :-)

    Jak masz 0,5ha i mozesz sobie 1/10 tego przeznaczyc na DZ to masz gdzie
    indziej urzadzic ogrodek ;) Nie kazdy ma ten luksus.

> [...]
    > spokojnie mozna zdjac cala powierzchnie potrzebna pod kolektor poziomy.
    > W druga godzine ulozyc rury i w nastepne dwie zasypac z wyrownaniem.

    :)))))
    Nie mam wiecej pytan i koncze dyskusje bo widzisz - teoria, a doswiadczenie
    to jednak dwie zupelnie inne bajki :-)

    Ostatnia rzecz - zeby sciagnac 400m2 na glebokosc 1,5m, zdewastujesz w sumie
    jakies 1000m2. Zeby wykopac rowy na 400m2 - zdewastujesz tylko 400m2.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.