  • 91. Data: 2022-09-07 22:00:31
    Temat: Re: Poważne pytanie do poważnej grupy
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2022-09-07 o 17:08 +0200, Jarosław Sokołowski napisał:
    > Czy lenistwo jest dziedziczne?

    Załóżmy, że nie jest. To opcja bardziej interesująca, bo mniej
    oczywista.

    > Czy zapisuje się w genach? Jak się ma do doboru naturalnego -- jest
    > preferowane, czy wręcz przeciwnie.

    Człowiek otyły kojarzy się z człowiekiem schorowanym, i taki osobnik
    jako wyróżniający się negatywnie ma mniejsze szanse w konkursie
    selekcji naturalnej.

    Rozleniwienie technologiczne traktujmy jako tymczasową normę
    społeczną - samo w sobie nie bierze udziału w grze ewolucyjnej,
    niemniej może mieć na nią pośredni wpływ. W ramach normy społecznej pt.
    "wszyscy poruszamy się autem bo chodzenie jest oznaką prymitywizmu i
    biedy" społeczeństwo tyje. Otyłość staje się więc normą, taką samą jak
    nasze dzisiejsze chodzenie na piętach. W ten sposób dobór naturalny
    traci jeden z kryteriów selekcji i otyłość dziedziczna przechodzi
    niezauważona. Iterujemy tak przez kilkaset pokoleń, i mamy
    społeczeństwo ameb.

    Mateusz

  • 92. Data: 2022-09-07 22:01:36
    Od: FEniks <x...@p...fm>

    > Bardzo dobrze. "Niech się reprodukują, na zdrowie, a my tymi
    > ajfonami zrobimy z nimi co będziemy chcieli".

    Przekonałeś mnie!

    Wiesz co, obserwuję takie rodziny (trochę z daleka, to fakt), które we
    wszystkim widzą zagrożenie dla swoich dzieci. Nie mają telewizorów, nie
    dają ajfonów, słodyczy nawet posmakować, w lalkach Barbie i podobnych
    widzą podstawy do późniejszej rozpusty i głupoty itd. itp. Czy te dzieci
    są/będą szczęśliwe, szczęśliwsze od innych? Czy rzeczywiście one będą
    sterować światem? Nie jestem pewna.

    --

    Ewa

  • 93. Data: 2022-09-07 22:23:35
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

    > Człowiek otyły kojarzy się z człowiekiem schorowanym, i taki osobnik
    > jako wyróżniający się negatywnie ma mniejsze szanse w konkursie
    > selekcji naturalnej.

    To od niedawna. Przez wieki we wszystkich kulturach brzuszek był
    symbolem sukcesu i dostatku. Króla trzeba było mieć tłuściutkiego,
    utuczyć go, by w krajach ościennych widzieli, że my to nie byle kto.
    Baba też tłusta być musiała, z chudą nikt nie chciał się reprodukować,
    co choćby u Rubensa widać.

    > Otyłość staje się więc normą, taką samą jak nasze dzisiejsze
    > chodzenie na piętach.

    O, to dla mnie nowość, na tę kwestię nigdy wcześniej nie zwróciłem
    uwagi! Wiem tyle, że większość zwierząt jest palcochodnych. Do
    stopochodnych zaliczają się niedźwiedzie, pandy, myszy i ludzie.
    Zdaje się, że jakiś praszczur kota był też z naszych, ale zdrajca
    przystał w końcu do większości. Ewolucja poszła w drugą stronę.

    --
    Jarek

  • 94. Data: 2022-09-07 22:41:41
    Od: FEniks <x...@p...fm>

    > O, to dla mnie nowość, na tę kwestię nigdy wcześniej nie zwróciłem
    > uwagi!

    A to ważna kwestia! To właśnie chodzenie na palcach może wynikać z
    zaburzeń neurologicznych, fizjologicznych itp.
    Nie bardzo rozumiem, co Mateusz uważa z kolei za chodzenie na piętach,
    bo raczej na całej stopie człowiek chodzi, zaczyna stawianie stopy od pięty.

    --
    Ewa

  • 95. Data: 2022-09-07 22:54:52
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2022-09-07 o 22:23 +0200, Jarosław Sokołowski napisał:
    > To od niedawna. Przez wieki we wszystkich kulturach brzuszek był
    > symbolem sukcesu i dostatku.

    To prawda, ale tego nie nazywam otyłością. Rubensowy kobiety może były
    nieco tłuste, ale nie były dysfunkcyjne.

    > O, to dla mnie nowość, na tę kwestię nigdy wcześniej nie zwróciłem
    > uwagi! Wiem tyle, że większość zwierząt jest palcochodnych.

    Wszelkie kopytne to nawet nie tyle na palcach chodzą, co na
    swoich "paznokciach". Ale ja nie o tym.

    > Do stopochodnych zaliczają się niedźwiedzie, pandy, myszy i ludzie.

    W pierwotnym, naturalnym ludzkim chodzie lub (zwłaszcza) biegu, kontakt
    z podłożeniem ma najpierw przednia część stopy, co pozwala m.in. na
    dodatkową amortyzację, tym samym redukując wstrząsy w stawach
    kolanowych. Jest to lokomocja skuteczna, energooszczędna, cicha i
    łagodna dla reszty sprzętu.
    W butach tak się nie da, a że bez butów chodzi tylko prymityw albo
    biedak, to nauczyliśmy się chodzić na piętach. Niepełnosprawnie, ale w
    fajnych butach.

    Tu trochę do poczytania w temacie:
    https://www.sciencedaily.com/releases/2010/01/100127
    134241.htm

    Mateusz

  • 96. Data: 2022-09-07 23:08:04
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pani Ewa napisała:

    > Przekonałeś mnie!

    Nie wierzę!

> [...]
    > widzą podstawy do późniejszej rozpusty i głupoty itd. itp. Czy te dzieci
    > są/będą szczęśliwe, szczęśliwsze od innych? Czy rzeczywiście one będą

    Ja się chyba z takim pełnym spektrum nigdy nie spotkałem. Czasem coś
    wybiórczo. Choć dokładnie nie wiem, bo nie mam skłonności ku bacznemu
    przyglądaniu się innym rodzinom. Mogę tylko o sobie. No więc z tego
    wszystkiego nie mam telewizora. Od czterdziestu lat. Na fali modnego
    wówczas happeningu wystawiłem na śmietnik, i tak już zostało. Próbował
    później, odruch oglądania zanikł, ewolucyjnie się uwstecznił, więc już
    nie wróci. Nie da się. Siłą rzeczy dzieci wychowane bez telewizora.
    Mam wrażenie, że to im zrobiło dobrze, szczęśliwsze od innych były.
    No i na pewno jest zaraźliwe (może zakodowało się w sekwencji DNA),
    bo teraz w swoich domach też nie mają. Za to komputerów i ajfonów
    (umownych, bo to przecież dawno było) pod dostatkiem. Żadnych z tym
    problemów. Dziecko widzi, że tatuś ciężko pracuje, a głupie nie jest,
    więc woli się bawić, niż pchać się do klawiatury i monitora. Do czasu
    oczywiście, bo trochę starsze dzieci nie tylko się bawią. Zobaczą
    fajne narzędzie, i... no, to jeszcze nie ten etap, narzędziem też da
    się bawić, choć trochę inaczej. Ale w końcu doszło do tego, że mają
    (niektóre) zawody dające się streścić do "sterowanie światem przy
    pomocy ajfona". A posteriori łatwo mieć pewność, dla mnie znaków
    zapytania nie ma.

    Teraz wróćmy do początku: przedszkolakowi ajfona dawać nie radzę,
    nawet jeśli całe ich stosy można wygrzebać za darmo ze śmietnika.
    Już niech lepiej żrą cukierki i niech im od tego brzuszek wyrośnie.
    To rada szczególnae dla dziadków, co to "ja nie ogarniam, ale mój
    wnuczek taki mądry". Jak dziadek zmądrzeje i ogarnie, to będzie
    wiedział to samo, co ja.

    --
    Jarek

  • 97. Data: 2022-09-07 23:15:58
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 6 Sep 2022 17:27:05 +0200, heby <h...@p...onet.pl> wrote:
    > Nie mam iPhone.

    A bez iPhone ten Apple tag da się używać?

    --
    Marek

  • 98. Data: 2022-09-07 23:20:58
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

    > To prawda, ale tego nie nazywam otyłością. Rubensowy kobiety może
    > były nieco tłuste, ale nie były dysfunkcyjne.

    To może zależeć od tego, jakich kto funkcji oczekuje. W każdym razie
    plemiennych kacyków musieli nosić. Najpierw profilaktycznie, by nie
    schudli od chdzenia. A potem bo już się inaczej nie dało.

    > W pierwotnym, naturalnym ludzkim chodzie lub (zwłaszcza) biegu,
    > kontakt z podłożeniem ma najpierw przednia część stopy,

    "Zwłaszcza", to sobie można (nawet należy) pisać w zgłoszeniu patentowym.
    Biegnący człowiek używa przede wszystkim przedniej części stopy. Idący
    zaś -- odwrotnie. Inaczej się nie da. No chyba że się skrada. Wszystkie
    inne pomysły proszę kierować do Ministerstwa Głupich Kroków.

    > W butach tak się nie da,

    E tam.

    --
    Jarek

  • 99. Data: 2022-09-07 23:31:55
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 7 Sep 2022 14:07:35 +0200, heby <h...@p...onet.pl> wrote:
    > Chodzisz wobec tego boso na codzień? Czy zalety jednak większe,
    > chodzenia w butach?
    > Bo chciałbym wiedzieć jak z balansem "uważam" i "czynię".
    > Nawet w najgorzej zabitej dechami wsi ludzie chodzą przynajmniej w
    > gumiakach. Najwidoczniej zbyt prymitywni aby docenić przyjamne
    > łechtanie

    Znajomy mieszkający na wsi zaczął w pewnym momencie życia chodzenie
    boso. Chodzi cały rok. Mówi, że jedynie jest problem gdy jest chlapa
    ze śniegu i lodu lub gdy idzie oprzątać krowy. Wtedy zakłada takie
    samodzielnie uszyte ze skóry onucopodeszwy. Mówi, też że już nigdy do
    butów nie wróci.

    --
    Marek

  • 100. Data: 2022-09-08 03:10:47
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-09-07, FEniks <x...@p...fm> wrote:

    > Sens mają przede wszystkim w celu zapewnienia spokoju nauczyciela, bo
    > rodzic nie będzie spał spokojnie niezależnie od tego, czy poniesie
    > formalnie odpowiedzialność za ewentualny nieszczęśliwy wypadek dziecka w
    > drodze do i ze szkoły, czy też nie.

    Sens chyba jest taki, że podobne zapisy ustanawiają klarowny podział
    zakresu obowiązków, i obie strony są świadome tych zakresów. Taka
    deklaracja np. bezspornie wskazuje i dokumentuje, że po zajęciach, gdy
    uczeń opuszcza szkołę, piecze nad nim przejmują rodzice.

> [...]
    > zobowiązana do opieki nad nim, za brak właściwej opieki i narażanie
    > dziecka na niebezpieczeństwo mogą ponieść odpowiedzialność rodzice.
    >
    > Jeśli jednak uczeń samowolnie opuści teren szkoły w trakcie zajęć, bez
    > przyzwolenia rodziców i złożenia uprzednio przez nich stosownego
    > oświadczenia, a po wyjściu ze szkoły ulegnie wypadkowi, osoba
    > odpowiedzialna za sprawowanie nad nim opieki i zapewnienie
    > bezpieczeństwa zostanie pociągnięta do odpowiedzialności, czyli
    > wychowawca lub inny nauczyciel, który w danym czasie miał sprawować nad

    Tylko, jeśli nie dochowano należytej staranności. Nb. ciekawe jak
    wyglada obecnie organizacja takiego nadzoru w czasie przerw. Przy
    kilkuset uczniach paru nauczycieli nie ogarnie kto może szkołę opuscic,
    a kto urywa się właśnie z zajęć, a chyba nie ma jakiegoś
    skomputeryzowanego systemu przepustek?

    > https://epedagogika.pl/top-tematy/odpowiedzialnosc-p
    rawna-wychowawcy-za-zdrowie-i-bezpieczenstwo-uczniow
    -3979.html

    > A tak na marginesie - przeglądając sobie ten artykuł utwierdzam się w
    > przekonaniu, że nauczyciele w tym kraju są niewspółmiernie nisko
    > wynagradzani.

    Zawsze byli. Ale klient w krawacie jest mniej awanturujacy, więc mozna
    ich łupic, bo opon przed sejmem palić nie będą.

    --
    Marcin