  • 71. Data: 2022-09-07 17:22:44
    Temat: Re: Poważne pytanie do poważnej grupy
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .09.2022 o 16:02 Mateusz Viste <m...@x...invalid> pisze:

    > Raczej preferencje.

    Myszy wystawione na zapach acetonu, przy którym poddawane były lekkim
    elektrowstrząsom przekazały "strach przed zapachem acetonu" potomstwu,
    które z tym zapachem i elektrowstrząsami nigdy nie miały do czynienia.
    Ciekawszy był eksperyment z płazieńcami, ale to sam sobie możesz wyguglać.

    TG

  • 72. Data: 2022-09-07 17:32:48
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2022-09-07 o 17:22 +0200, Tomasz Gorbaczuk napisał:

> [...]
    > elektrowstrząsom przekazały "strach przed zapachem acetonu"
    > potomstwu, które z tym zapachem i elektrowstrząsami nigdy nie miały

    Dosłownie kwadrans temu o tym czytałem właśnie. Nie aceton, tylko mowa
    była o "zapachu wiśni", ale poza tym identycznie. Ciekawe.

    Mateusz

  • 73. Data: 2022-09-07 17:47:37
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .09.2022 o 15:48 heby <h...@p...onet.pl> pisze:

    > https://en.wikipedia.org/wiki/Genetic_memory_(psycho
    logy)

    > "[...]While theories about the inheritance of specific memories have
    > been thoroughly disproven, some researchers have asserted that more
    > general associations formed by previous generations can pass from
    > generation to generation through the genome. For instance, experts today
    > are still divided on how to interpret a study which suggested that mice
    > may be able to inherit an association between certain smells and a fear
    > response formed by previous generations of mice."..]"
    >
    > Więc nie wspomnienia. Co się przenosi, trudno nazwać. Ale nie
    > wspomnienia.

    Dziedziczenie przez geny to teoria, ale ma coraz więcej potwierdzeń.
    DNA to zbiór instrukcji do zbudowania czegoś. Przy budowie organizmu
    wykorzystywane są gotowe, uniwersalne dla całego świata ożywionego
    komponenty, których jest zaledwie kilkadziesiąt.
    W DNA myszy straszonej zapachem acetonu czy wiśni pod wpływem
    doświadczenia wbudowuje się instrukcja (nie dane RAW z doświadczenia, ale
    tylko fragment kodu poleceń), której zadaniem będzie ostrzeganie
    następnych pokoleń przed tym zagrożeniem. W zależności od środowiska w
    którym przyjdzie żyć potomstwu - ta, zapisana wcześniej instrukcja
    skompiluje się na taki czy innym program, który będzie u każdego osobnika
    wykonywał się w nieco odmienny sposób. Potomstwo tej doświadczalnej mysz
    nie "zobaczy" oczywiście tego eksperymentu wykonywanego na matce - ale
    będzie wiedziało, że jak czuć acetonem to trzeba spierdzielać.

    Wspomnienie z definicji to też "pamięć o tym, co było".
    Czy to co opisałem powyżej to nie jest wspomnienie?

    TG

  • 74. Data: 2022-09-07 17:49:19
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .09.2022 o 17:32 Mateusz Viste <m...@x...invalid> pisze:

    > Dosłownie kwadrans temu o tym czytałem właśnie. Nie aceton, tylko mowa
    > była o "zapachu wiśni", ale poza tym identycznie. Ciekawe.

    Tych eksperymentów było dużo, zaczęło się chyba w 2008, ostatni o jakim
    czytałem był z rok temu.

    TG

  • 75. Data: 2022-09-07 18:06:41
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 07/09/2022 17:47, Tomasz Gorbaczuk wrote:
    logy)
    > Dziedziczenie przez geny to teoria, ale ma coraz więcej potwierdzeń.

    Wspomnień? Coraz więcej? Masz jakąs statystykę potwierdzoną na poziomie
    publikacji naukowych?

  • 76. Data: 2022-09-07 19:03:13
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

    > Dosłownie kwadrans temu o tym czytałem właśnie. Nie aceton, tylko
    > mowa była o "zapachu wiśni", ale poza tym identycznie. Ciekawe.

    Po publikacji artykułu z wynikami jednego z pierwszych eksperymentów
    tego typu, może z dziesięć lat temu, ktoś poczynił złośliwą uwagę,
    w której padło nazwisko Łysenki. Ale to jednak co innego -- Trofim
    Łysenko wierzył w ewolucję bez doboru naturalnego. Z podobną wiarą
    można się spotkać też dzisiaj -- i akurat tego nikt o dziwo się nie
    czepia. A ciekawe to są dopiero wyjaśnienia zjawiska. Całkiem świeża
    sprawa.

    --
    Jarek

  • 77. Data: 2022-09-07 19:42:41
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .09.2022 o 18:06 heby <h...@p...onet.pl> pisze:

    > Wspomnień? Coraz więcej? Masz jakąs statystykę potwierdzoną na poziomie
    > publikacji naukowych?

    Statystyk nie prowadzę, publikacje są, np:
    https://cordis.europa.eu/article/id/122740-dna-can-c
    arry-memories-of-traumatic-stress-down-the-generatio
    ns/pl

    Źródło:
    https://www.nature.com/articles/tp2017153

    TG

  • 78. Data: 2022-09-07 19:46:52
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 07/09/2022 19:42, Tomasz Gorbaczuk wrote:
    > Statystyk nie prowadzę

    Więc skąd wiesz, że ma coraz więcej potwierdzeń?

    > https://cordis.europa.eu/article/id/122740-dna-can-c
    arry-memories-of-traumatic-stress-down-the-generatio
    ns/pl

    To to samo co mówią na wiki. Nie dziedziczysz wspomnień. Dziedziczysz
    coś dynamicznego. Co, trudno okreslić, może nic co myslimy. Badamy, ale
    nie będa to raczej wspomnienia. Szansa na scenariusz z Assassin's Creed
    jest niewielka.

  • 79. Data: 2022-09-07 20:15:59
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .09.2022 o 19:46 heby <h...@p...onet.pl> pisze:

> [...]
    > coś dynamicznego. Co, trudno okreslić, może nic co myslimy. Badamy, ale
    > nie będa to raczej wspomnienia. Szansa na scenariusz z Assassin's Creed

    Czepiasz się słówek, opisałem przecież w odpowiedzi na Twój post dlaczego
    napisałem o dziedziczeniu wspomnień.
    Wg tych badań dziedziczysz instrukcję jak zareagować na coś co się
    wydarzyło w poprzednim i wcześniejszych pokoleniach.

  • 80. Data: 2022-09-07 20:16:45
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .09.2022 o 16:09 Jarosław" Sokołowski" <j...@l...waw.pl> pisze:

    > Całe DNA człowieka zsekwencjonowano kilka lat temu (może kilkanaście, jak
    > ten czas tak szybko leci). W sumie jest tego nieco ponad 900 megabajtów.
    > Niewiele.

    Jak na sam zestaw instrukcji to te 900 MB to ogromna ilość.
    Swoją drogą, gdzieś czytałem, że są to 4 płyty CD - wiec to raczej jakieś
    2,8 GB na sam zestaw instrukcji kodowany za pomocą 4 liter.

    TG