  • 1. Data: 2021-03-06 18:59:44
    Temat: Pozar od zwarcia w przewodzie
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    widziałem ostatnio pewna sytuacje: przewód od przedłuzacza (trudno
    powiedziec czy uszkodzony, czy wiekowy, czy z wada fabryczna) w jednym
    miejscu stopił sie i podpalił mebel za którym był ułozony.

    W miedzyczasie zadziałał bezpiecznik ale szafka juz sie zapaliła.

    Zastanawiam sie jak sie bronic przed takimi sytuacjami?
    Dlaczego bezpiecznik nie wyskoczył od razu?

    Instalacja dwuzyłowa.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    Zbyt kocham moje szaleństwa, by nie przerażała mnie myśl,

  • 2. Data: 2021-03-06 19:11:33
    Temat: Re: Pozar od zwarcia w przewodzie
    Od: yabba <...@...pl>

    W dniu 06.03.2021 o 18:59, Budzik pisze:
    > widziałem ostatnio pewna sytuacje: przewód od przedłuzacza (trudno
    > powiedziec czy uszkodzony, czy wiekowy, czy z wada fabryczna) w jednym
    > miejscu stopił sie i podpalił mebel za którym był ułozony.

    Przedłużacz był obciążony odbiornikiem czy leżał sobie "luzem"?

    > W miedzyczasie zadziałał bezpiecznik ale szafka juz sie zapaliła.
    >
    > Zastanawiam sie jak sie bronic przed takimi sytuacjami?

    Stosować przedłużacze z grubymi żyłami i sprawną izolacją.

    > Dlaczego bezpiecznik nie wyskoczył od razu?

    Zapewne płynący prąd był na tyle duży aby rozgrzać przedłużacz, ale
    jednocześnie był na tyle mały, że nie wyzwolił bezpiecznika.
    Czy tam są bezpieczniki topikowe czy wyłączniki nadmiarowoprądowe?

    > Instalacja dwuzyłowa.

    W przypadku przeciążenia, to nie ma znaczenia.

    yabba

  • 3. Data: 2021-03-06 19:59:44
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik yabba ...@...pl ...

    > Przedłużacz był obciążony odbiornikiem czy leżał sobie "luzem"?

    Było do niego podlaczonych pare rzeczy ale w tamtym momencie właczone
    były tylko jakies lampki choinkowe lezace na szafce.
    Podejrzewam ze łącznie raczej nie było tam podłączone nic co by brało
    wiecej niz 1000W razem (Tv, laptop, jakies radio, małe lampki)

    > Stosować przedłużacze z grubymi żyłami i sprawną izolacją.

    Jasne, tylko skad wiedziec ze izolacja jest niesprawna? Ten przedłużacz
    był tam od dawna i nic sie nie działo.

    > Zapewne płynący prąd był na tyle duży aby rozgrzać przedłużacz,
    > ale jednocześnie był na tyle mały, że nie wyzwolił bezpiecznika.
    > Czy tam są bezpieczniki topikowe czy wyłączniki nadmiarowoprądowe?

    Nadprądowe.

    > W przypadku przeciążenia, to nie ma znaczenia.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Wiarą można manipulować. Tylko
    wiedza jest niebezpieczna." Frank Herbert

  • 4. Data: 2021-03-06 22:39:47
    Od: yabba <...@...pl>

    W dniu 06.03.2021 o 19:59, Budzik pisze:
> [...]
    > Podejrzewam ze łącznie raczej nie było tam podłączone nic co by brało
    > wiecej niz 1000W razem (Tv, laptop, jakies radio, małe lampki)

    Jeśli leżał swobodnie, nie przykryty niczym, to raczej nie był
    przeciążony długotrwale.

    > Jasne, tylko skad wiedziec ze izolacja jest niesprawna? Ten przedłużacz
    > był tam od dawna i nic sie nie działo.

    Robić regularne przeglądy organoleptyczne. :) Raz na rok obejrzeć czy
    nie ma podejrzanych zmian w wyglądzie.

    Podejrzewam, że była wada fabryczna przedłużacza. Jedna żyła była bardzo
    przewężona lub naderwana w jednym miejscu. Prąd płynął, kabel się grzał,
    zwiększała się rezystancja w tym miejscu, kabel grzał się mocniej, takie
    dodatnie sprzężenie zwrotne. Aż temperatura żyły spowodowała zapalenie
    izolacji i szafki. Przepalona i stopiona izolacja doprowadziła do
    zwarcia obu żył i zadziałanie zabezpieczenia.

  • 5. Data: 2021-03-06 23:00:03
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    sobota, 6 marca 2021 o 18:59:46 UTC+1 Budzik napisał(a):
> [...]
    > Zbyt kocham moje szaleństwa, by nie przerażała mnie myśl,
    > że ktoś wbrew woli próbował będzie mnie leczyć
    Jak się bronić pytasz. Przerobić instalacje na angielską. Tam w każdej wtyczce jest
    bezpiecznik. Bezpieczniki we wtyczkach dobrać do obciążenia.

  • 6. Data: 2021-03-07 23:13:45
    Od: ptoki <s...@g...com>

    sobota, 6 marca 2021 o 11:59:46 UTC-6 Budzik napisał(a):
> [...]
    >
    > W miedzyczasie zadziałał bezpiecznik ale szafka juz sie zapaliła.
    >
    > Zastanawiam sie jak sie bronic przed takimi sytuacjami?

    Kontrolowac stan instalacji - w tym przedluzacza.
    Kupowac tylko sensownej jakosci - tu trzeba nieco wiedzy niestety
    Nie gnebic kabli - obstawiam ze tak bezwinny wlasciciel lub uzytkownicy nie byli.
    Miec instalacje bardziej selektywna i multum bezpiecznikow.
    Byc paranoikiem i przed wyjsciem wylaczac wszystko z gniazdek.

    U ciebie bezpiecznik zadzialal a szafka mogla sama zgasnac gdybys nie zareagowal. Ale
    mogla nie zgasnac...

    > Dlaczego bezpiecznik nie wyskoczył od razu?

    Bo on jest zazwyczaj B i ma 16 albo 25A. Czyli mozna sporo energii wydzielic zanim
    wyskoczy.

    > Instalacja dwuzyłowa.

    Wiele nie zmienia ale moze zmniejszyc szanse na wysoko energetyczne zakonczenie
    tematu.

    Sam mialem pare przedluzaczy ktore po wierzchu wygladaly ok a w srodku po juz
    rozebraniu wygladaly jakby je ktos przeżuł.

    No i mialem kota co kable gryzl. Jak juz sie kabel zapali to nie jest latwo poznac
    ze wczesniej kabel byl obgryziony i sie druty zwarly...

  • 7. Data: 2021-03-08 08:22:47
    Od: budynPL <b...@g...com>

    niedziela, 7 marca 2021 o 23:13:46 UTC+1 ptoki napisał(a):
    > Kontrolowac stan instalacji - w tym przedluzacza.

    zwykły użytkownik? nie da się

    > Kupowac tylko sensownej jakosci - tu trzeba nieco wiedzy niestety

    zgoda - ale jak to rozpoznać? Kiedyś przedłużacz 3 żyłowy zamiast żyły PE miał tylko
    izolację. Tego się nie da w sklepie poznać.

    > Nie gnebic kabli - obstawiam ze tak bezwinny wlasciciel lub uzytkownicy nie byli.
    > Miec instalacje bardziej selektywna i multum bezpiecznikow.

    to nic raczej nie da - lepszą drogą byłoby mieć wszędzie 3 żyły i liczyć że
    różnicówka wywali przy pierwszym płomieniu.
    No ale to już jest ogień.

    > Byc paranoikiem i przed wyjsciem wylaczac wszystko z gniazdek.

    nawet paranoicy mogę mieć spitoloną elektrykę :)

    b.

  • 8. Data: 2021-03-08 09:48:07
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    > Jak się bronić pytasz. Przerobić instalacje na angielską. Tam w każdej wtyczce jest
    bezpiecznik. Bezpieczniki we wtyczkach dobrać do obciążenia.

    Nie udzielaj porad w tematach o których nie masz najmniejszego pojęcia.

  • 9. Data: 2021-03-08 11:42:17
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2021-03-06 o 18:59, Budzik pisze:
> [...]
    >
    > Zastanawiam sie jak sie bronic przed takimi sytuacjami?
    > Dlaczego bezpiecznik nie wyskoczył od razu?

    Tępić szczury i myszy.

  • 10. Data: 2021-03-08 13:59:56
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik t-1 t...@t...pl ...

    > Tępić szczury i myszy.

    Nic z tych rzeczy.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Błędy człowieka szlachetnego są jak zaćmienie Słońca lub Księżyca.