  • 1. Data: 2014-09-28 08:45:55
    Temat: Przenoszenie ksztaltu - cyrkie?
    Od: "Ghost" <g...@e...com>

    Witam,

    Potrzebuje przenieść pewien kształt na płytę mfp. Figura płaska
    ograniczona kilkoma odcinkami, ale pod różnymi kątami - ma być pokryta
    właśnie płytą mfp. Pierwszy pomysł to oczywiście cyrkiel, ale w np.
    castoramie nie ma. Może jakieś inne pomysły?

    TIA

    Ghost

    P.S. Dany "kształt" jest we wnęce, więc nie ma fajnych dostępów dookoła.

  • 2. Data: 2014-09-28 09:19:32
    Temat: Re: Przenoszenie ksztaltu - cyrkie?
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 28.09.2014 08:45, Ghost pisze:
    > Witam,
    >
    > Potrzebuje przenieść pewien kształt na płytę mfp.
    totalnie nie wiem co Ty chcesz zrobić, ale spróbuje pomóc. Parę lat
    temu, coś miałem narysować na ścianie. Postać. bałem się ze zepsuje
    proporcje, wiec zrobiłem fotkę, wydrukowałem na folii, w wielkości 2 na
    3cm, z wolii odciąłem pasek i wstawiłem do rzutnika bajek z 1978 roku i
    wyświetliłem na ścianie.

    ToMasz
    Ps rzutnik kosztował 5zł, (można zastąpić latarką i lupą) folia chyba
    była nieco droższa, drukarkę miałem.

  • 3. Data: 2014-09-28 09:29:34
    Od: "Ghost" <g...@e...com>

> [...]
    >odciąłem pasek i wstawiłem do rzutnika bajek z 1978 roku i wyświetliłem na

    Ja mam w drugą stronę. Robię ławeczkę. Przedłużenie tej ławeczki wchodzi we
    wnękę. W wnęce nie będzie się siedzieć, ale owo przedłużenie ma sens
    estetyczny (np. zakrywa co powinno być niewidoczne).

    I teraz muszę wyciąć kształt tej wnęki, żeby wjechać w nią tą ławeczką.
    Cyrkiel byłby najlepszy żeby uchwycić poszczególne odcinki przecięciami
    łuków, i chyba tak zrobię. Przypomniało mi się że mam duży kątomierz więc
    chyba go przedłużę szpikulcami i będzie cyrkiel.

  • 4. Data: 2014-09-28 10:54:21
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2014-09-28 09:29, Ghost pisze:

> [...]
    > przecięciami łuków, i chyba tak zrobię. Przypomniało mi się że mam
    > duży kątomierz więc chyba go przedłużę szpikulcami i będzie cyrkiel.

    No to z czym problem?
    Kawałek patyka z przywiązanym na końcu ołówkiem zastąpi cyrkiel :)
    Najprostszy przyrząd do przenoszenia kształtu to dwie, listwy drewniane
    + kątownik pomiarowy (winkiel).
    Płytę, na której chcesz uzyskać szablon ściany układasz na ziemi lub
    koziołkach przed ścianą.
    W pierwszej z listew na jednym z końców wiercisz otwór i wkładasz
    ołówek. Druga listwa przyłożona do ściany jako linia odniesienia. Listwy
    krzyżujesz. Ta pierwsza (z ołówkiem), końcem bez ołówka dotyka do
    krzywizn ściany, a ołówek odrysowuje Ci kształt na płycie. Kątownikiem
    pilnujesz, aby pomiędzy obydwiema listwami był zachowany kąt prosty.
    Listwę z ołówkiem przesuwasz po listwie przyłożonej do ściany dbając,
    aby listwa pierwsza dotykała ściany w każdym miejscu.

  • 5. Data: 2014-09-28 12:17:30
    Od: "Ghost" <g...@e...com>

    Użytkownik "Uzytkownik" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    >No to z czym problem?
    >Kawałek patyka z przywiązanym na końcu ołówkiem zastąpi cyrkiel :)

    [ciach]

    I udało Ci się tymi metodami cokolwiek przenieść dokładnie?

  • 6. Data: 2014-09-28 13:07:46
    Od: Dariusz K. Ładziak <d...@n...pl>

    Ghost pisze:

> [...]
    > łuków, i chyba tak zrobię. Przypomniało mi się że mam duży kątomierz
    > więc chyba go przedłużę szpikulcami i będzie cyrkiel.

    Wnęka w ścianie? Kawał tektury falistej albo styropiany, nożyczki albo
    nóż i jedziemy z produkcja szablonu!

    --
    Darek

  • 7. Data: 2014-09-28 13:11:43
    Od: Dariusz K. Ładziak <d...@n...pl>

    Ghost pisze:

    > Użytkownik "Uzytkownik" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    > [ciach]
    >
    > I udało Ci się tymi metodami cokolwiek przenieść dokładnie?

    Winklem, wasserwagą i miarką przenoszę na drugą stronę ściany przez
    otwór drzwi punkt z taka dokładnością że prowadząc następnie wiertło
    według winkla trafiam dwoma nawiertami wykonanymi z dwóch stron w siebie
    - wiercę ścianę do połowy, wiercę z drugiej i wiertło wychodzi wcześniej
    wykonanym otworem nie wykruszając tynku. Czyli środki tej samej klasy
    jak proponuje Uzytkownik - i jakoś wystarczają do precyzji na pojedyncze
    milimetry.

    --
    Darek

  • 8. Data: 2014-09-28 13:22:34
    Od: "Ghost" <g...@e...com>

    Użytkownik "Dariusz K. Ładziak" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    >Wnęka w ścianie? Kawał tektury falistej albo styropiany, nożyczki albo nóż
    >i jedziemy z produkcja szablonu!

    Jest to jakaś myśl. Pewnie dokładniej niż cyrklem, bo od razu widać gdzie
    poprawić.

  • 9. Data: 2014-09-28 13:26:52
    Od: "Ghost" <g...@e...com>

    Użytkownik "Dariusz K. Ładziak" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

> [...]
    >otworem nie wykruszając tynku. Czyli środki tej samej klasy jak proponuje
    >Uzytkownik - i jakoś wystarczają do precyzji na pojedyncze milimetry.

    Niezupełnie to samo. BTW jaka gruba ściana?

  • 10. Data: 2014-09-28 14:48:23
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2014-09-28 12:17, Ghost pisze:

    > Użytkownik "Uzytkownik" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    > [ciach]
    >
    > I udało Ci się tymi metodami cokolwiek przenieść dokładnie?

    Wielokrotnie. Bez najmniejszego problemu można uzyskać dokładność do
    milimetra, czyli i tak dokładniej niż potrzebujesz.
    W taki sam sposób odrysowywałem krzywizny ścian kładąc podłogę z paneli.
    Na tej samej zasadzie działają kopiały stosowane przez płytkarzy:
    http://mrowka.com.pl/produkty/produkt/ded017-kopial-
    konturu.html
    allegro.pl/wolfcraft-wzornik-konturow-szablon-wf5566
    000-i4576334039.html
    Kopiał taki zbudowany jest z szeregu przesuwnych listewek z plastiku lub
    drewna, które układają się dokładnie w kształt odrysowywanego konturu.
    To co Ci opisałem to nic innego jak taki kopiał, ale zbudowany z jednej
    listwy, którą się przesuwa prostopadle do obranej krawędzi/płaszczyzny.
    W tym przypadku drugiej listwy umieszczonej wzdłuż ściany. Kątownik,
    taki jak ten:
    http://allegro.pl/katownik-stolarski-350mm-winkiel-i
    4605592560.html
    służy tylko do zapewnienia dokładnego ustawienia listew względem siebie
    podczas odrysowywania.
    Dokładność zależy tylko od umiejętności posługiwania się patykiem, a
    ponoć jako homo sapiens potrafimy to o wiele lepiej od szympansów :)