  • 1. Data: 2010-12-14 19:40:12
    Temat: Pytanie o konstrukcję dachu
    Od: hk <h...@k...pl>

    Witam i pytam:

    Mam w projekcie dach "krokwiowo-jętkowy z płatwiami w miejscu połączenia
    krokwi z kleszczami" (cokolwiek to znaczy). W każdym razie na dachu
    "typu stodoła" nie ma słupów, choć ma 9,5m rozpiętości. A w projekcie
    jest karpiówka. I ten dach opiera się na ścianach kolankowych i
    szczytowych, a na szczytowych jest wylany ukośny wieniec. Wiem, ze takie
    coś się robi, bo dwie różne ekipy wspomniały, że za ten wieniec biorą
    ekstra kasę, ale tu na grupie pisaliście, że taka ściana szczytowa z
    wieńcem to zły pomysł ze względu na ocieplanie.

    Projekt jest dla ściany jednowarstwowej z bloczka gaz-bet 36cm z wieńcem
    ocieplonym 12cm styropianu. Na ścianie szczytowej (na wieńcu) mają być
    oparte krokwie - ktoś pisał, że od nich przemarzają ściany. Ja buduję
    ściany max+styropian ale to na jedno wyjdzie, pomijając trochę więcej
    styropianu z boku, bo jak ma przemarzać od góry przez krokwie, to
    przemarznie tak czy inaczej.

    Ale jak to jest - robią tak ludzie bo "nie wiedzą że źle czynią"? A może
    jednak drewno nie jest takim dobrym przewodnikiem i jak się pod sam dach
    ściany nie wymuruje to nie ma tragedii? Czy może to nie jest do końca
    taka głupota, bo czymś tam jest to uzasadnione (przenoszeniem ciężaru
    dachu, usztywnianiem konstrukcji)? Czy da się / powinno się / jakoś
    inaczej to przerobić? Np. krokwie przed / za ścianą szczytową oparte na
    murłatach czy czymś tam jeszcze (bo przecież murłaty na zewnątrz się nie
    daje?) i między szczytem a dachem wełna? Styropian? Ale czy to się
    będzie trzymać przy dwóch dużych drzwiach balkonowych? Czy ściana nie
    będzie za słaba? W projekcie nie ma pełnego deskowania, nie wiem jak się
    robi podbitki itp. ale myślę, że fachmani jakoś tam dachy budują, więc
    zbudują i mój. tylko nie chciałbym od początku wystartować z czymś
    głupim i potem słyszeć "panie, to takie było, że cuda robilim, a się
    dobrze nie dało zrobić" :(

    Chciałbym się z tym dachem przejść do kierowniczki budowy (autorki
    adaptacji przy okazji - tego nawet nie ruszyła), ale nie chcę być
    "surowy" - więc chcę się czegoś wpierw dowiedzieć.

  • 2. Data: 2010-12-14 20:49:26
    Temat: Re: Pytanie o konstrukcję dachu
    Od: enemyunknown <r...@s...fr.pl>

    On 14 Gru, 20:40, hk <h...@k...pl> wrote:
> [...]
    > ekstra kasę, ale tu na grupie pisaliście, że taka ściana szczytowa z
    > wieńcem to zły pomysł ze względu na ocieplanie.
    Chodzi o to, żeby ten wieniec nie dochodził do samego deskowania lub
    folii. Zrób go, tylko niech się kończy 10cm niżej.

    > Np. krokwie przed / za ścianą szczytową oparte na
    > murłatach czy czymś tam jeszcze (bo przecież murłaty na zewnątrz się nie
    > daje?) i między szczytem a dachem wełna? Styropian? ...
    A u mnie jest murłata "na zewnątrz" - podtrzymuje krokwie, które są na
    zewnątrz obrysu budynku.
    Myślę, że źle to nie jest zaprojektowane ;)

  • 3. Data: 2010-12-14 21:18:50
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    hk wrote:
> [...]
    > trochę więcej styropianu z boku, bo jak ma przemarzać od góry przez
    > krokwie, to przemarznie tak czy inaczej.

    przez krokwie nic ci nie przemarznie raczej :)

    drewno jest niezłym izolatorem

  • 4. Data: 2010-12-15 09:40:53
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 14-12-2010 o 20:40:12 hk <h...@k...pl> napisał(a):

    > Witam i pytam:
    >
    > Mam w projekcie dach "krokwiowo-jętkowy z płatwiami w miejscu połączenia
    > krokwi z kleszczami" (cokolwiek to znaczy).
    to znaczy że te krokwie są połączone kleszczami i pracują parami dzięki
    temu
    zwieksza się ich wytrzymałość a przez to nie potrzebują słupów,
    też tak mam na mniejszym dachu, na wiekszym są słupy bo rozpiętość większa.

    Do tych kleszczy możesz przez wieszaki przykręcić stelarz i sufit gk tylko
    muszą te kleszcze
    być na odp wysokości, acha i pilnuj aby ścianki działowe murowane były do
    spodu kleszczy i ani cm wyżej bo będziesz miał mostki przez ścianki.

    W każdym razie na dachu
    > "typu stodoła" nie ma słupów, choć ma 9,5m rozpiętości. A w projekcie
    > jest karpiówka. I ten dach opiera się na ścianach kolankowych
    Aby pewnie się trzymał na ściankach kolankowych wylej pionowe słupy aż do
    stropu
    co max 3m, bo pustak czy cegła są za słabe i ścianki ci się 'rozjadą'
    Jak powiesz o słupach to budowlańcy będą wiedzieć o co chodzi.

    > i szczytowych, a na szczytowych jest wylany ukośny wieniec.
    Paranoja, a co on ma tam robić? pod te belki (płatwie) ja miałem
    w projekcie 'poduszkę' betonową ale że one wychodzą nad oknem które i tak
    potrzebuje wieniec to mam wieniec i na nim opierają się płatwie bez żadnych
    wynalazków typu skośne wieńce :)

    > Wiem, ze takie coś się robi, bo dwie różne ekipy wspomniały, że za ten
    > wieniec biorą ekstra kasę, ale tu na grupie pisaliście, że taka ściana
    > szczytowa z wieńcem to zły pomysł ze względu na ocieplanie.
    Ze tak powiem słyszałeś coś ale nie do końca.

    > Projekt jest dla ściany jednowarstwowej z bloczka gaz-bet 36cm z wieńcem
    > ocieplonym 12cm styropianu. Na ścianie szczytowej (na wieńcu) mają być
    > oparte krokwie - ktoś pisał, że od nich przemarzają ściany.
    Ściany przemarzają od odsłoniętego wieńca a nie od krokwi, drzewo suche
    jest w miarę dobrym izolatorem.
    Po prostu jak ci będą murować te ściany szczytowe to tak aby doszli do dołu
    krokwi i stop, potem murują do góry i jak dojdą do płatwi czyli belek co
    się będą opierać
    na tej ścianie to wieniec zrobic poziomy pod obie belki, założyć belki
    czyli zrobić
    dach i potem domurować ścianę do szczytu oczywiście pamietając aby murowć
    do dołu krokwi, potem ocieplić ja styro z zewn od środka dać na ścianę
    wełnę aż po dachówkę i
    pasek membrany paroprzepuszczalnej i ocieplić styro od środka.

    > Ale jak to jest - robią tak ludzie bo "nie wiedzą że źle czynią"?

    Niestety nie wiedzą, nawet ekipy nie wiedzą, moi górale którzy jak się
    chwalili
    od 30 lat budują domy byli mocno zdziwieni aby szczytów nie murować pod
    samą
    dachówkę czy ścianek działowych jak im pustak wychodzi, czyli powyżej
    krokwi.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 5. Data: 2010-12-15 23:25:16
    Od: "kiki" <k...@k...net>

    "hk" <h...@k...pl> wrote in message news:ie8h6r$inl$1@bgp.inds.pl...
> [...]
    > na grupie pisaliście, że taka ściana szczytowa z wieńcem to zły pomysł ze

    To jest najgłupszy dach jaki sobie można zaprojektować :-)
    Wspomnij ten post za 2 lata, po wprowadzeniu się, jak będziesz obmacywał
    ścianę szczytową :-)

    .