  • 61. Data: 2009-12-20 21:13:20
    Temat: Re: -20 mrozu jak wasz C.O. się czuje?
    Od: "Jackare" <...@s...de.uk.pl>

    Użytkownik "Mateusz Viste" <m...@n...please> napisał w wiadomości
    news:5p7207-e2e.ln1@datacenter.viste-family.net...

    > Z oszczędności też... Utrzymanie niższej temperatury przez 1/3 doby wiąże
    > się z mniejszym rachunkiem (oczywiście zależy to od możliwości które daje
    > dana technologia grzewcza).

    A to zależy jak u kogo. U mnie (co sprawdzone w wieloletniej eksploatacji)
    najtaniej jest gdzy na początku sezonu grzewczego załączę kocioł i ustawię
    sterownik na stałą temperaturę 20 st C i nie ruszam go przez cały sezon.
    Jakiekolwiek ruchy temperaturą kosztują mnie znacznie więcej niż jej
    utrzymywanie na stałym poziomie.
    Przy ogrzewaniu gazowym, róznica temperatur (np dzień/noc) powyżej 2,5 - 3
    stopni w ogóle każdego będzie kosztować drożej niż różnica mniejsza lub
    utrzymanie stałej temperatury

    No i nie przekonujcie mnie teorią- u mnie nie działa a wieloletnie
    empiryczne doświadczenia potwierdzają słuszność stosowanej przeze mnie
    metody :)
    --
    Jackare

  • 62. Data: 2009-12-20 21:21:33
    Od: Mateusz Viste <m...@n...please>

    On Sunday 20 December 2009 21:54, wolim wrote:
    > Chyba bym zamarzł.. W dzień w domu jak temperatura spada poniżej 20
    > st. to marznę.

    Zapewne kwestia wychowania/przyzwyczajenia...
    W sypialni mam 19 st., ale już w innych pomieszczeniach 18
    (salon/kuchnia/pracownia) - w nocy temperatura spada tam do 15st.

    ...i jakoś nigdy zimno mi nie jest :-)

    Jeden wyjątek - łazienka... tu wieczorem załącza mi się na kilka godzin
    (19h-23h) 21st., na potrzeby kąpielowe :)

    > W nocy też najlepieej śpi się przy 20 st.

    Nie "śpi się", a TOBIE śpi się najlepiej przy takiej temp. ;-)
    Bo ja np. przy 20 nie mogę zasnąć, przewracając się godzinami z boku na
    bok... Natomiast przy 16 jest idealnie.

    Pozdrawiam,
    Mateusz Viste

  • 63. Data: 2009-12-20 21:33:29
    Od: "wolim" <n...@t...pisz>

> [...]

    > W sypialni mam 19 st., ale już w innych pomieszczeniach 18
    > (salon/kuchnia/pracownia) - w nocy temperatura spada tam do 15st.

    Heh. Tu sie nie sprzeczam. Sam kiedyś, jak jeszcze mieszkałem w bloku i nie
    miałem żony i dziecka, miewałem temperatury rzędu 18-19 stopni i było mi
    ciepło. Dzisiaj sobie tego nie wyobrażam ;) Tzn. pewnie nie byłoby
    problemu... ale jakoś przyzwyczaiłem się do chodzenia w domu w koszulce z
    krótkim rękawem (a teraz - po kąpieli - siedzę przed komputerem w samych, za
    przeproszeniem, gaciach:)) - przy 19 stopniach nie ma na to szans.

    > Jeden wyjątek - łazienka... tu wieczorem załącza mi się na kilka godzin
    > (19h-23h) 21st., na potrzeby kąpielowe :)

    Też lubię w łazience ciepło :)

    > Nie "śpi się", a TOBIE śpi się najlepiej przy takiej temp. ;-)
    > Bo ja np. przy 20 nie mogę zasnąć, przewracając się godzinami z boku na
    > bok... Natomiast przy 16 jest idealnie.

    Zgadzam się, ze to kwestia upodobań.
    Samo zasypianie to pikuś - gorzej obudzić sie jak jest taka temperatura w
    domu :) Mi przy 19 stopniach już się nie chce wstawać...

    Druga sprawa - śpisz w piżamie lub jakkolwiek ubrany? Ja piżam nie znoszę ;)

  • 64. Data: 2009-12-20 21:36:48
    Temat: Re: -20 mrozu jak wasz C.O. się czują?
    Od: "wolim" <n...@t...pisz>

    Że się tak wyrażę - w dupie mam walkę z globalnym ociepleniem. Niech się
    ociepla! Dla mnie zima mogłaby trwać tylko miesiąc - a to i tak jedynie z
    czysto racjonalnego poglądu, że trzeba wymrozić zarazki ;)

  • 65. Data: 2009-12-20 21:45:31
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Użytkownik "Osadnik" <o...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Idź w diabły z tym kotłowym algorytmem, jeśli algorytm przewiduje
    > użytkownika warującego przy gałce od temperatury wyjścia to ja dziękuje.
    >
    > Obecnie jest tak jak dawniej, muszę sam majstrować i "wstrzelić się z mocą
    > kotła do tego co jest na zewnątrz.

    No to moze przeczytaj instrukcje, albo wezwij serwis. Od dwoch tygodni
    grzeje non stop. Temp. na zewnatrz byly rozne od +7 do -22 wczoraj. Wewnatrz
    po poczatkowych probach temp. w domu jest stala. Wpadam wieczorem na
    kontrole i w temp. wewnatrz nic a nic sie nie zmienia. Parametry instalacji
    i owszem. Wczoraj woda w podlogowce miala 20C przy +5 10C.

    > Z tymi krzywymi to tez jakaś maniana gdyż one sa różne w sensie nie zdarzy
    > sie dwa razy identycznie wyglądająca krzywa narastania za to

    Jak masz wlaczony wplyw temp. wewnetrznej to chyba nie dziwne?

    > opadania jest przerażająca, czasem temp na wyjściu jest niższa od temp na
    > wejściu a to dlatego ze kocioł kiedy nie pali gazu zamienia sie w grzejnik
    > w kominie.

    Znaczy temp. powrotu wyzsza jak zasilania?? Cos masz nie tak.

    > Kocioł w takim układzie ma za zadanie tylko i wyłącznie
    >
    > Terefere. Jak ustawie na swoim moc maksymalna to łaźnie rzymską otwierać.

    Wezwij serwis bo cos u Ciebie nie tak.

    Pozdro.. TK

  • 66. Data: 2009-12-20 21:48:29
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

> [...]
    > się z mniejszym rachunkiem (oczywiście zależy to od możliwości które daje

    A nie pomyslales, ze to co wychlodzisz przez te 1/3 doby trzeba bedzie
    wyrownac wieksza moca by osiagnac to co spadlo?

    Pozdro.. TK

  • 67. Data: 2009-12-20 21:54:56
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > nie tylko w nocy, u mnie wyszło tak że czas efektywnego korzystania z
    > budynku to 8 godzin dziennie (czyli praca + sen).
    > Stad umyśliłem sobie system zarządzania i grzania "na żądanie" jak
    > najwyższymi temperaturami by pomieszczenia nagrzać szybko a potem
    > utrzymywanie przez te 8 godzin jako takiej temperatury.
    > sprawę komplikuje rozkład pomieszczeń, brak termostatów, ażurowość
    > budynku.

    Ale to troche bez sensu. U mnie swego czasu kociol przez chyba nie cale 3
    godziny wypalil 6m^3 gazu. Wylaczylem na noc i zaczalem rano, kociol spalil
    przez caly dzien 6m^3 gazu bo dom przez noc nie zdazyl sie wychlodzic.
    Zostawilem wiec ogrzewanie wlaczone na cala dobe i znow 6m^3 gazu, czyli
    tyle co wczesniej przez 3 godziny. No i ogrzewanie zostawilem wlaczone caly
    czas i na dobe w porownywalnych temperaturach wychodzilo nie wiele ponad
    2m^3, czyli mniej wiecej trzy doby za trzy godziny pierwszego dnia.
    Doswiadczalnie wiec mozna stwierdzic, ze obnizanie temp. w ciagu doby byc
    moze powoduje wiecej strat niz korzysci.

    Pozdro.. TK

  • 68. Data: 2009-12-20 21:55:09
    Od: Kudlaty <p...@g...com>

    On 20 Gru, 19:11, "marko1a" <m...@l...de> wrote:
    > Użytkownik "Kudlaty" <p...@g...com> napisał w
    wiadomościnews:51ee3b70-96a7-4be6-84e7-2497ec1ccb59@
    j14g2000yqm.googlegroups.com...

    > Czas pracy kotła masz na liście płac ?

    > Przy 96% sprawności mojego kotła z 1m3 GZ50 uzyskam około 9kWh.

    zapewne napisane jest ze 95% przy mocy nominalnej
    oraz zapewne producent ukryl informacje przy jakich mocach jaka jest
    konsumpcja gazu

    > A przeczytałes do końca tą  i inne instrukcje kotłów? Chyba nie, bo nie
    > wiesz że są różne charakterystyki dla twojego kotła owszem zaczyna się na
    > wykresie niżej aby przejść w górę przy 20-60% obciążenia po czym spada w dół
    > nawet poniżej wartości z początku wykresu.

    Niestety ale tak nie jest
    oto dane
    moc w % kWh m3/h ile m3 na 1 kwh
    00.00 9.3 1.15 0.123655914
    07.15 11 1.35 0.122727273
    14.30 13.4 1.61 0.120149254
    21.45 14 1.67 0.119285714
    28.60 15.1 1.74 0.115231788
    35.75 15.7 1.8 0.114649682
    42.90 16.3 1.87 0.114723926
    50.05 16.9 1.93 0.114201183
    57.20 17.4 2.06 0.118390805
    64.35 18 2.13 0.118333333
    71.50 18.6 2.2 0.11827957
    78.65 19.2 2.26 0.117708333
    85.80 19.8 2.33 0.117676768
    92.95 21.9 2.57 0.117351598
    100.0 23.6 2.78 0.11779661

    >Widocznie masz kocioł
    > niskotemperaturowy. Zakres 20-60% to zakres o wyższej i w miare stałej
    > sprawności kotła. Wniosek jest więc taki że lepiej ustawić taki kocioł na
    > niskie zakresy obciążenia tym bardziej na początku gdy się jeszcze nie
    > rozumie jego działania a napewno straty będą mniejsze niż dla wartości z
    > przedziału 60-100%. Chyba mam rację?

    Nie masz racji. Kociol odpalajac daje na max ilosc gazu, pozniej
    przymyka palnik i staruje wg swojego ustawienia fabrycznego przyrost
    otwarcia palnika w do temperatury na powrocie.
    Dla mojego pieca mam uruchomienie pieca od 35% mocy do 50%
    W tych zakresach piec najbardziej ekonomicznie spala gaz.

    > Druga sprawa to kocioł z otwarta komorą i modulacją palnika (atmosferyczny)
    > oraz piec kondensacyjny (zwłaszcza ten jest uczulony) mają sprawność
    > najwyższą przy najniższych obciążeniach. Tu zasada jest prosta. im mniejsze
    > obciążenie tym wyższa sprawność.

    Przy kondensatach masz racje. Skraplanie sie spalin dodaje extra
    energie.

    > Oj widzę że nie rozumiesz istoty sprawy wogóle.
    > Tak jak piszesz to moze być po powrocie z tygodniowej wyprawy na narty
    > gdybym obniżył temperaturę na czas wyjazdu.

    > Mylisz się co do komfortu. Komfort mam cały czas taki sam bo ciągle mam
    > temperature 21stC.
    > Gdy tylko zejdzie ułamek w dół piec spokojnie sobie dogrzewa. To nie jest
    > układ włącz wyłącz lecz układ o ciągle kontrolowanej temperaturze

    Dogrzewa dlugo czyli ulamek stopnia po pewnym czasie robi sie juz
    kilka stopni.
    A dopiero grzejniki lekko cieple.

    > Onet prawda. w takiej sytuacji owszem  szybciej rozgrzejesz ale pod
    > warunkiem że będzie wyziębiony jak wczesniej opisałem ale co do sprawności
    > mylisz się i to bardzo.

    Wcel nie musi byc wyziebienie. Zaluzmy ze spada o 0,25 stopnia. Masz
    19,75 a grzejniki dostaja temp cieczy od 20 do 80 stopni.
    W pewnym momencie w pomieszczeniu robi sie juz 20 stopni a grzejnik
    dopiero ma 60 stopni.
    Piec sie wylaczy dogrzewajac ciecz tylko do 60 stopni.

    > Onet prawda.
    > Od wielu lat nie ma już w sprzedaży kotłów bez modulacji palnika.
    I bardzo niedobrze. Modulacja jest dobra ale droga. Zwykly kociol
    ktory mialby podgrzewac ciecz kosztowalby max 1500 ZL.
    Zobacz sobie przeplywowe podgrzewacze wody. Piec ma to samo zadanie.
    Wciskanie kitow ze modulacja jest super ze mozna sterowac jest sciema
    marketingu.
    Dla pporownania
    Zwykly piec o sprawnosci 95% jedno funkcyjny 3000 PLN zuzycie gazu
    1,15m3/1h przy 9 kWh
    piec kondesacyjny sprawnosc 105% jedo funkcyjny 8000 PLN zuzycie gazu
    0,99 m3/1h przy 9 kWh

    > Dzisiejsze kotły sa nafaszerowane elektroniką płynnie otwierającą palnik w
    > dość szerokim zakresie przez co kocioł według swojego algorytmu ustala
    > płynnie wielkość płomienia tak aby nie dopuszczac do przegrzewania czyli
    > wychodzenia poza histerezę.

    Przegrzewanie czego. jesli ustwisz na kotle 60 stopni to bedzie 60
    stopni. Nawet jak wyjdzie to ile 5 stopni w gore. Bez przesady to nie
    apteka.

    > Dodatkowo regulatory pogodowe i pokojowe (nie mylić ze zwykłymi termostatami
    > z allegro po 200zł które działają jako zwykłe włącz wyłącz.) to one decydują
    > na jaką temperaturę ma się załączyc kocioł w danej chwili na podstawie
    > zapamiętanej krzywej narastania i opadaniua temperatury wewnątrz
    > pomieszczenia. Kocioł w takim układzie ma za zadanie tylko i wyłącznie
    > rozgrzać tak aby nie przegrzać.

    Wlasnie regulatora pokojowy zalatwi sprawe z informacja czy grzec czy
    nie. Piec ma za zadanie tylko odpalic palnik i grzac. Nic wiecej nic
    mniej.

    > Dobrze wyregulowany układ to kocioł
    > wyłączający palnik zanim temperatura zadana zostanie osiągnięta a pozostałym
    > ciepłem resztkowym wymiennika dogrzewa brakujące nieraz kilka stC.

    jakim cieplem resztkowy. O czym ty mowisz. Wymienik jest to kilka
    blaszek z rurka w srodku. Nawet produceni nie daja tego wymmienika z
    nierdzewki lub z miedzi. Tylko jakis szajs ocynkowany ktory po rocznym
    przegladzie trzeba czyscic z patyny.

    > Musisz uzupełnić swoją wiedzę na temat kotłów.

    > Mylisz zalezności. W twoim porównaniu dłuższe grzanie to nie są straty
    > przekazywania energii samej w sobie bo ciecz dostanie i tak swoje, lecz
    > straty jakie ciecz odda w otoczenie podczas długiego nagrzewania. Inaczej
    > mówiąc straty nie powstają przy przekazywaniu energii do cieczy lecz są
    > straty cieczy oddającej energie w otoczenie.

    Otoczenie to strata. Bo rury ida w scianie bo rury moga isc w piwnicy
    gdzie chesz aby bylo w miare zimno.
    Cieplo ma trafiac tylko do grzejnika. Takie jest jego zadanie. Rura ma
    tylko prowadzic ciecz. jak kabel prad do zarowki.

    > I tu jest cos czego nie rozumiesz. Zwróc uwage na to że w grzejniku ta ciecz
    > jak by nie była ogrzana i tak docelowo odda to ciepło do otoczenia bo taka
    > jest istota działania grzejnika więc o takich stratach jak ty piszesz nie ma
    > tu mowy.

    straty sa na grzanie rur ktore nie maja funkcji grzej. Maja funkcje
    transportuj.
    Jesli mialyby grzac to poco je izolujesz pianka.

  • 69. Data: 2009-12-20 22:12:24
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    >Nie masz racji. Kociol odpalajac daje na max ilosc gazu, pozniej
    >przymyka palnik i staruje wg swojego ustawienia fabrycznego przyrost
    >otwarcia palnika w do temperatury na powrocie.

    Co Ty masz za kociol?? Moj przy predkosci obrotowej wentylatora 1300obr/min
    ma minimalna moc tj. 6kW. Palnik startuje przy 1400 i szybko spada do 1300.
    Pelna moc to o ile dobrze pamietam 4600obr/min. Odpalenie palnika to tak
    jakby w ogole nie przestawal.

> [...]
    >1,15m3/1h przy 9 kWh
    >piec kondesacyjny sprawnosc 105% jedo funkcyjny 8000 PLN zuzycie gazu

    Oj Kudlaty, marketing to chyba Ty uprawiasz. Jaki kociol kosztuje 8000 PLN??

    >Wlasnie regulatora pokojowy zalatwi sprawe z informacja czy grzec czy
    >nie. Piec ma za zadanie tylko odpalic palnik i grzac. Nic wiecej nic
    >mniej.

    Tylko ze grzanie pelna moca wydaje sie byc jednak drozsze.

> [...]
    >blaszek z rurka w srodku. Nawet produceni nie daja tego wymmienika z
    >nierdzewki lub z miedzi. Tylko jakis szajs ocynkowany ktory po rocznym

    Kociol weglowy??

> [...]
    >Cieplo ma trafiac tylko do grzejnika. Takie jest jego zadanie. Rura ma
    >tylko prowadzic ciecz. jak kabel prad do zarowki.

    A otuliny od czego??
    Zreszta w ten sposob po prostu nie zagotujesz wody w ogole, bo ona do
    otoczenia odda tyle co dostarczy palnik w skrajnym przypadku. NIe
    wyciagniesz chyba na tej podstawie wniosku, ze nie dostarczono
    wystarczajacej ilosci energii do zagotowania wody? Gazomierz niestety pokaze
    co innego.

    Pozdro.. TK

  • 70. Data: 2009-12-20 22:22:35
    Od: Osadnik <o...@w...pl>

    Maniek4 pisze:
> [...]
    > kontrole i w temp. wewnatrz nic a nic sie nie zmienia. Parametry instalacji
    > i owszem. Wczoraj woda w podlogowce miala 20C przy +5 10C.

    Tak wygląda wykres temperatur za ostania dobę.
    http://img138.imageshack.us/img138/7158/day.png
    czerwony - wyjście z kotła
    fioletowy - wejście do kotła
    niebieski - na zewnątrz
    zielony - wewnątrz

    Nie są ze sobą w żaden sposób połączone, one tylko mierzą i dostarczają
    danych.

    wiec jak widzisz kocioł sobie, temp. na zewnątrz sobie...

    > Jak masz wlaczony wplyw temp. wewnetrznej to chyba nie dziwne?

    nie ma. Kocioł jest obecnie autonomiczny w 100%.

    > Znaczy temp. powrotu wyzsza jak zasilania?? Cos masz nie tak.

    To coś "nie tak" nazywa sie wyłączanie palnika przy włączonej pompie w
    efekcie cała nagrzana woda wraca do pieca który mając pieroński ciąg w
    kominie zamienia sie w grzejnik i wyciąga calutkie ciepło z wody. I to
    są olbrzymie straty. Wiec nie mogę dopuszczać kotła do wyłączenia się.
    Ideałem by było gdybym mógł sterować niezależnie i włącznie planika i
    pompa ale pompa chodzi jak głupia 24h na dobę. dopiero ja ja zdalnie
    wyłączę cały moduł CO w kotle to wtedy pompa sie wyłącza.
    Wszystko było by lepiej gdyby nie było takiej integracji w tym kotle a
    jedyna funkcja sterowania to włącz/wyłącz.

    > Wezwij serwis bo cos u Ciebie nie tak.

    Raczej poradź co zrobić by:
    - zmniejszyć ciąg w kominie,
    - nie zaczadzieć.

    ewentualnie po proszę schemat elektroniczny od Junkersa KW23 Euroline...
    (tak wiem, tanie gówno).