  • 1. Data: 2009-12-19 18:54:05
    Temat: problemy z co
    Od: "DeSola" <p...@o...pl>

    Witam, muszę pomóc mojej matce (starsza osoba) z centralnym. Mieszka w
    domku. Ogrzewanie na pex ktore robił jej sąsiad... Dzisiaj wywaliłem zwykłe
    spiro do wentylacji które robiło za odprowadzenie spalin z kotła na gaz i
    założyłem kwasówkę. Jednocześnie pękł jeden z grzejników - dlatego matka
    zadzwoniła po mnie. Jestem mocno początkujący i mam podstawowe pyt.
    dotyczące układu...Oczywiście jaśnie państwo fachowcy nie ma czasu zajrzeć.
    Odkręciłem ten grzejnik i zaślepiłem pozostałe końcówki od centralnego.
    Tylko problem jak teraz odpalić centralne... Teraz jak odpalam piec, to
    najpierw napuszczam do niego wody na ciśnienie np. 1. Po czym po chwili
    pracy pieca strzałka zaczyna gwałtownie przesuwać się ponad maksimum i
    słychać przeraźliwy dźwięk pompy (pewnie pracuje na sucho, natychmiast
    wyłączamy piec). Czy ktoś mógłby pomóc nam i doradzić, dlaczego tak się
    dzieje i co zrobić, żeby to dobrze odpowietrzyć? Zastosowane rury to pex 16
    jest ok 8-10 grzejników w totalu.

    pozdrawiam

    Maciek

  • 2. Data: 2009-12-19 22:29:04
    Temat: Re: problemy z co
    Od: "Jackare" <...@s...de.uk.pl>

    Użytkownik "DeSola" <p...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > dlaczego tak się dzieje i co zrobić, żeby to dobrze odpowietrzyć?
    > Zastosowane rury to pex 16 jest ok 8-10 grzejników w totalu.

    coś masz zamknięte i nie ma obiegu. Woda się grzeje i nie krąży. Na skutek
    wzrostu teperatury gwałtownie rośnie jej ciśnienie ale raczej w małej
    zamkniętej przestrzeni, np w rurach. Może wszystkie grzejniki masz zamknięte
    na zaworach zasilajacych i odcinających lub jednych lub drugich albo odcięty
    obieg na rozdzielaczach.
    Otwórz wszystkie sprawne grzejniki na max. Napełnij układ wodą do ciśnienia
    ok 1-1,3 bara. Zamknij dopływ gazu do kotła i spróbuj go załączyć - powinna
    załączyś się pompa i woda powinna zacząć krążyć w układzie. W takim stanie
    po kolei odpowietrzaj pompę kotła i grzejniki. W trakcie odpowietrzania
    będzie spadać ciśnienie w układzie. Każdorazowo uzupełnij do ok 1,3 bara i
    odpowietrzaj dalej. Odpowietrz każdy element wypsażony w odpowietrznik i
    upewnij się że szystkie przewody rurowe i grzejniki są drożne. Po
    odpowietrzeniu otwórz dopływ gazu i załącz kocioł.
    Po zagrzaniu wody może się z niej uwolnić jeszcze trochę powietrza. Zimna
    woda madużo większą zdolność do rozpuszczania gazów niż ciepła, więc po
    podgrzaniu moze się trochę bombli pouwalniać i układ trzba będzie
    odpowietrzyć ponownie. Ciśnienie zimnej wody w układzie dla większości
    kotłów gazowych powinieneś mieć na poziomie od 1 do 1,5 bara. Podczas pracy
    kotła będzie rosło osiągając2-2,8 bara. Przy 3 barach powinien zadziałać
    zawór bezpieczeństwa.
    --
    Jackare

  • 3. Data: 2009-12-19 23:23:02
    Od: "DeSola" <p...@o...pl>

    > coś masz zamknięte i nie ma obiegu. Woda się grzeje i nie krąży. Na skutek

    Witam, problem rozwiązany - zamarła jedna rura i stąd był opór !!!
    Mam jeszcze pytanie czy to jest normalne , że w tym pomieszczeniu gdzie jest
    kocioł jest taki zapach spalin? Kocioł artiston, komora spalania otwarta.
    Założyłem na górę kotła na taki kołnierz rurę z kwasówki ale ze zdziwieniem
    zauważyłem, że i tak po bokach mogę włożyć tam rękę ?! czyli że on tamtędy
    zaciąga powietrze?

    pozdrawiam

    Maciek

  • 4. Data: 2009-12-20 10:11:18
    Od: "Jd." <j...@i...pl>

    > Mam jeszcze pytanie czy to jest normalne , że w tym pomieszczeniu gdzie
    > jest kocioł jest taki zapach spalin?

    Nie jest normalne.

    > Kocioł artiston, komora spalania otwarta. Założyłem na górę kotła na taki
    > kołnierz rurę z kwasówki ale ze zdziwieniem zauważyłem, że i tak po bokach
    > mogę włożyć tam rękę ?! czyli że on tamtędy zaciąga powietrze?

    To jest tzw. przerywacz ciagu - przy podmuchu wiatru w komin zabezpiecza
    przed zdmuchnięciem płomienia itp. - sprawdź czy spaliny stamtąd się nie
    wydostają do kotłowni, jeśli tak jest to radzę opinii kominiarza zasięgnąć.
    --
    ==========###-###*###-###==============
    Jaroslaw Dubowski, Bytom j...@i...pl

  • 5. Data: 2009-12-20 10:53:33
    Od: Kudlaty <p...@g...com>

    On 20 Gru, 00:23, "DeSola" <p...@o...pl> wrote:

> [...]
    > zauważyłem, że i tak po bokach mogę włożyć tam rękę ?! czyli że on tamtędy

    Czopuch kotla jest zaprojektowany tak zeby ewentualny syf czy tez
    jakies spaliny zostaly wciagnite do komina
    Na czopuchu jest czujnik ciagu.
    Zaciaganie powietrza nastepuje z dolu kotla.
    Jesli masz otwarta komore spalania to kociol zaciaga powietrze w
    wiekszosci z dolu.
    Jesli czujesz spaliny to znaczy, ze masz cos z kominem/sprawdz
    przejscie - lusterko w lape i umiesc w wyczysce/ jesli zobaczysz
    swiatelko w tunelu to ok. Sprawdz jeszcze dostep swiezego powetrza z
    zewnatrz. Musi byc gdyz inaczej bedzie ciagnac z mieszkania. Jesli
    mieszkanie szczelne to masz zaczadzenie /problem ktory opisujesz -
    spaliny do srodka/. Jesli nie masz szczelnego np kratki wentylacyjne
    to tam nastepuje zaciagniecie powietrza. W wiekszosci w nowych domach
    jedna kratka sluzy jako czerpnia swiezego powietrza. Oby nie ta ktora
    jest blisko szybu do kotla.

  • 6. Data: 2009-12-20 13:43:03
    Od: "Jackare" <...@s...de.uk.pl>

> [...]
    > otwarta. Założyłem na górę kotła na taki kołnierz rurę z kwasówki ale ze
    > zdziwieniem zauważyłem, że i tak po bokach mogę włożyć tam rękę ?! czyli

    Tak zaciąga powietrze. Ten element to odwracacz ciągu. Zapachu spali nie
    powinno być w żadnym wypadku. Sprawdź ciąg komina, choćby za pomocą
    zapalniczki lub zapałek. Spaliny mogą się na krótko pojawic w odwracaczu
    ciągu w momencie zapłonu kotła, potem powinny być wyciągnięte. Jeżeli na
    rurach spalinowych masz luzy, koniecznie pouszczelniaj je uszczelniaczem
    kominowym. Gdzie i jaki kołnierz założyłeś? Jeżeli możesz podrzuć gdzieś
    zdjęcie.

    Przyłożona do otworu kominowego w ścianie zapalniczka lub zapałka z
    płomieniem pokaże:
    ciąg bardzo dobry - zerwanie (ugaszenie) płomienia
    Ciąg dobry- położenie płomienia do poziomu (kąt 90 st)
    Ciąg dostateczny - odchylenie płomienia pomiędzy 45 a 90 st
    Ciąg niewystarczający - odchylenie płomienia pomiędzy 0 a 45 st.
    Przy dwóch ostatnich wskazaniach konieczna bezwarunkowa konsultacja z
    kominiarzem i pomiar ciągu anemometrem.
    Oczywiście we wszyskich przypadkach mówimy o odchyleniu płomienia w stronę
    komina.

    Zapachu spalin nie lekceważ. Czad (tlenek węgla) zawarty w spalinach to
    najgroźniejszy zabójca, bezwonny, bezbarwny i wypeirający tlen z krwi.
    Jeżeli masz jakiekolwiek obserwacjew tym kierunku zleć pomiar obecności
    tlenku węgla w powietrzu
    --
    Jackare

  • 7. Data: 2009-12-20 17:18:10
    Od: "DeSola" <p...@o...pl>

    Dzięki za Twoją odpowiedź.

    Słuchaj tam nie ma komina!!! Rura odprowadzjąca spaliny z pieca wychodzi po
    prostu przez ścianę (długość ok 1,5mb) potem jest na około 1 mb skierowana w
    górę.
    Może to stąd ten zapach jest. Co robić? Postawienie komina tam jest raczej
    niemożliwe. Rozważam po prostu zdemontowanie tego cholernego pieca i kupno
    nowego z zamkniętą komorą spalania...

    pozdrawiam

    Maciek

  • 8. Data: 2009-12-20 17:23:43
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

> [...]
    > niemożliwe. Rozważam po prostu zdemontowanie tego cholernego pieca i kupno

    Wszystko fajnie, tylko tnij wasc cytaty.

    Pozdro.. TK

  • 9. Data: 2009-12-20 20:53:03
    Od: "Jackare" <...@s...de.uk.pl>

> [...]
    > skierowana w górę.
    > Może to stąd ten zapach jest. Co robić? Postawienie komina tam jest raczej

    No to będzie najbardziej rozsądne wyjście. W przypadku krótkiej rury
    spalinowej istnieje realne niebezpieczeństwo cofania spalin i braku ciągu,
    np na skutek wiatru. Między innymi z tych powodów wyloty kominów wyprowadza
    się ponad poziom dachu aby nie były wrażliwe i narażone na cofanie ciągu
    przez wiatr.
    Kocioł z zamkniętą komorą, tzw turbo będzie bezpieczniejszy pod warunkiem,
    że rura ssąca także będzie na zewnątrz co spowoduje całkowitą izolację
    komory spalania od pomieszczenia. Druga rzecz, że spaliny z kotła z z.k.s są
    odprowadzane za pomocą wentylatora, więc w pewnym zakresie mniej ważliwe na
    "jakość" komina. W przypadku tekiego kotła nie zapomnij zabezpieczyć wylotów
    obydwu rur deflektorami wylotowymi. Będą one chronić przez wodą i wiatrem.
    --
    Jackare

  • 10. Data: 2009-12-20 21:26:21
    Od: "Jd." <j...@i...pl>

> [...]
    >
    > Słuchaj tam nie ma komina!!! Rura odprowadzjąca spaliny z pieca wychodzi
    > po prostu przez ścianę (długość ok 1,5mb) potem jest na około 1 mb

    Dokładnie - nie ma komina - nie ma ciągu.

    > Co robić? Postawienie komina tam jest raczej niemożliwe.

    To może być lekki komin z nierdzewki z izolacją, więć może się da?

    > Rozważam po prostu zdemontowanie tego cholernego pieca i kupno nowego z
    > zamkniętą komorą spalania...

    To jest bardzo rozsądne rozwiązanie.
    --