  • 1. Data: 2009-12-19 21:53:06
    Temat: Stukanie pompy przy załączaniu - uderzenie hydrauliczne?
    Od: "wolim" <n...@t...pisz>

    Witam grupę!

    Mam taki problem - w momencie, gdy włącza się pompa od CO słychać mocne
    stuknięcie. Czasami ciszej, czasami głośniej... czasami nawet słychać takie
    szybkie i głośne stuki jak werbel... Mam wrażenie, że towarzyszy temuż
    dzwiękowi delikatne drżenie rur (ścian?). Żeby podejść do tematu
    profesjonalnie - trochę pogóglowałem i wychodzi mi na to, że to chyba
    "uderzenie hydrauliczne"... Pytanie jest takie, jak z tym walczyć?

    Mam sterownik pokojowy i piec ustawiony tak, ze jak jest tylko na
    podtrzymaniu, to pompa włącza się, żeby przemieszać wodę, co kilka minut.
    Piec jest na podtrzymaniu głównie w nocy, czyli jak w domu jest cicho:) I za
    każdym razem słychać takie tąpnięcie (choć czasami tylko delikatne). Jest to
    denerwujące... bo dzisiejszej nocy kilkukrotnie się przez to obudziłem :)
    Można coś na to poradzić? Może jakiś zawór zabezpieczający?

    Czy takie zjawisko jest groźne dla instalacji?

    Pzdry,
    /\/\\/\/

  • 2. Data: 2009-12-19 22:14:09
    Od: "Jackare" <...@s...de.uk.pl>

    Użytkownik "wolim" <n...@t...pisz> napisał w wiadomości

> [...]
    > profesjonalnie - trochę pogóglowałem i wychodzi mi na to, że to chyba
    > "uderzenie hydrauliczne"... Pytanie jest takie, jak z tym walczyć?

    pompa obiegowa nie powoduje jakiegoś zasadniczego wzrostu ciśnienia. To nie
    jest pompa tłocząca tylko cyrkulacyjna, odśrodkowa która powoduje ruch-
    krążenie wody w instalacji. Zakłądam że masz kocioł stałopaiwowy. Może gdy
    pompa się załącza cofa ci się zawór różnicowy i niesie się po rurach. Może
    "klikają" jakieś zawory przeciwzwrotne separujące obegi CO i CWU ? Może w
    samej pompie masz jakieś luzy i przy starcie się kasują albo klika Ci głośno
    np przekaźnik na sterowniku mocowanym do rury i niesie się dalej. Nie wiem
    co tam masz bo nie napisałeś. Na którym biegu pracuje Twoja pompa?
    --
    Jackare

  • 3. Data: 2009-12-19 22:57:16
    Od: "wolim" <n...@t...pisz>

    Użytkownik "Jackare" <...@s...de.uk.pl> napisał

> [...]
    > klika Ci głośno np przekaźnik na sterowniku mocowanym do rury i niesie się
    > dalej. Nie wiem co tam masz bo nie napisałeś. Na którym biegu pracuje

    Pompa pracuje na najniższym biegu. Kocioł na ekogroszek.
    To nie jest "klikanie" to jest "walenie po rurach". Efekt jest taki, że
    naprawdę budzi mnie w nocy. Nie wiem, czy mam jakiś zawór różnicowy - nie
    czuję się w tym temacie fachowcem. Postaram się zrobić zdjęcie mojej
    kotłowni jutro i wstawić. Może na tej podstawie coś pomożecie? :)

    Z grubsza instalacja (kotłownia) wygląda tak:
    http://wolim.w.interii.pl/co.JPG

    Pzdry,
    /\/\\/\/

  • 4. Data: 2009-12-20 00:18:05
    Od: "wolim" <n...@t...pisz>

    Hmm... teraz jeszcze doczytałem, że być może stuki powoduje zawór różnicowy
    (kulka).

    ??

    Pzdry,
    /\/\\/\/

  • 5. Data: 2009-12-20 08:04:04
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

    > Hmm... teraz jeszcze doczytałem, że być może stuki powoduje zawór
    > różnicowy (kulka).
    Dokładnie tak. Podobnie było u mnie- stuki przy starcie na najniższym biegu.
    na wyzszych ok.
    Pomogło wyczyszczenie filtra przy pompie.
    Problem znikł.

    Kris