  • 1. Data: 2009-12-19 08:11:03
    Temat: Mokre plamy na plytach g-k - dylematy techniczne
    Od: Kudlaty <p...@g...com>

    Otoz wczoraj rozpoczelem grzanie poddasza.

    Przekroj przez warstwy od gory
    - dachowka
    - szczelina
    - folia paroprzepuszczalna
    - szczelina
    - plyty styropianowe - miedzy krokwiowo - gr 15cm
    - plyty styro podkrokwiowo - gr 15cm
    - szczelina pow 5 cm - profile metalowe - stelarz
    - folia paroizolacyjna
    - plyta g-k

    Temperatura na zewnatrz -21
    Temperatura wew na biezacy stan 17 stopni

    Pojawiaja mi sie mokre plamy na plytach g-k - na 50 cm od podlogi.
    Nie we wszystkich pomieszczeniach. Co ciekawe plamy sa usytuowane w
    miejscach metalowych profili.
    Generalnie bardzo ciekawa sprawa.
    Obstaje przy mostkach cieplnych na laczeniu plyt dla drugiej warstwy i
    laczeniu krokiew-plyta. Jesli te dwie zaleznosci sa spelnione dosc
    blisko siebie to powstaje mostek lokalny ktory ozieba profil metalowy
    a on oziembia plyte g-k. Dyfuzja pary ktora przebiega na calej plycie
    zostaje lokalnie oziembiona i powstaje pkt rosy.

    Jesli stan rzeczy sie pogorszy bede wtryskiwal piane montazowa w te
    miejsca.
    A moze lepiej nic nie robic.
    Plyty na poddaszu zaszpachlowane ale jeszcze bez warstwy finish

    Sam juz nie wiem

  • 2. Data: 2009-12-19 08:26:05
    Temat: Re: Mokre plamy na plytach g-k - dylematy techniczne
    Od: Krzemo <p...@g...com>

    On 19 Gru, 09:11, Kudlaty <p...@g...com> wrote:
> [...]
    > - plyty styropianowe - miedzy krokwiowo - gr 15cm
    > - plyty styro podkrokwiowo - gr 15cm
    > - szczelina pow 5 cm - profile metalowe - stelarz
    Po co Ci ta konkretnie szczelina? Ja bym to wypełnił wełną mineralną.

    >Pojawiaja mi sie mokre plamy na plytach g-k - na 50 cm od podlogi
    A może stopił się śnieg który gdzieśtam nawiało i spłynęło po
    profilach?

  • 3. Data: 2009-12-19 08:35:52
    Od: "Kane" <k...@a...pl>

    >Pojawiaja mi sie mokre plamy na plytach g-k - na 50 cm od podlogi
    >A może stopił się śnieg który gdzieśtam nawiało i spłynęło po
    >profilach?

    Dokladnie to dzialo sie na jednej budowie w tamtym roku.
    Acz nie na 50cm od podlogi - po prostu przy dole. Gosc naprawil
    nieszczelnosci od strony podbitki (musial ją zdemontowac).

    Pozdrawiam

    Kane

  • 4. Data: 2009-12-19 09:56:48
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    Uzytkownik "Kudlaty" <p...@g...com> napisal w wiadomosci

> [...]
    > - plyty styropianowe - miedzy krokwiowo - gr 15cm
    > - plyty styro podkrokwiowo - gr 15cm
    > - szczelina pow 5 cm - profile metalowe - stelarz

    Którym powietrzem wentylujesz te szczeline ?
    Powietrzem z zewnatrz czy z wewnatrz ?

> [...]
    > a on oziembia plyte g-k. Dyfuzja pary ktora przebiega na calej plycie
    > zostaje lokalnie oziembiona i powstaje pkt rosy.

    Prawdopodobnie masz racje.
    Niestety wlasnie po to daje sie welne, a nie styropian.

> [...]
    > miejsca.
    > A moze lepiej nic nie robic.
    > Plyty na poddaszu zaszpachlowane ale jeszcze bez warstwy finish

    Nigdy nie uszczelnisz idealnie styropianu przy krokwiach, a nawet jezeli Ci
    sie to uda to po pewnym czasie szczeliny znowu wyjda, poniewaz dach pracuje.
    Pod naporem wiatru, sniegu i temperatury elementy dachu sie przemieszczaja
    wzgledem siebie. Jezeli chcesz to uszczelnic to tylko i wylacznie welna.
    Najwiekszym Twoim bledem bylo zastosowanie plyt styropianowych do izolacji
    dachu. Do izolacji dachów uzywa sie tylko i wylacznie welny mineralnej,
    welny celulozowej, a jezeli styropian to tylko w granulkach, choc osobiscie
    uwazam, ze trzeba byc mocno zdesperowanym, aby uzyc styropianu.

  • 5. Data: 2009-12-19 10:49:34
    Od: Kudlaty <p...@g...com>

    On 19 Gru, 10:56, "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl> wrote:
    > Uzytkownik "Kudlaty" <p...@g...com> napisal w wiadomosci

    > Którym powietrzem wentylujesz te szczeline ?
    > Powietrzem z zewnatrz czy z wewnatrz ?

    wentylowana jest przestrzen miedzy folia wysokoparoprzepuszczalna a
    styropianem

    > Prawdopodobnie masz racje.
    > Niestety wlasnie po to daje sie welne, a nie styropian.

    welna po pewnym czasie tez siada, w domach w US welna na scianach sie
    obsuwa, po x latach. W dachach to samo trzeba miec to na uwadze.

> [...]
    > welny celulozowej, a jezeli styropian to tylko w granulkach, choc osobiscie
    > uwazam, ze trzeba byc mocno zdesperowanym, aby uzyc styropianu.

    w moim przypadku welna nie wchodzila w rachube ze wzgledow na to ze
    nie ufam wykonanwcom. Raczej by mnie oszukali a wad bym nie zauwazyl
    tak szybko.
    Plyta styropianowa ma w swoje zalety jak odpornosc na wilgoc oraz
    jednorodnosc izolacyjnosci.
    Co do nieszczelnosci masz racje granulki sa dobrym rozwiazaniem.
    Dzieki

  • 6. Data: 2009-12-19 11:49:54
    Od: "kiki" <k...@k...net>

    "Kudlaty" <p...@g...com> wrote in message
    .googlegroups.com...
    Metalowe profile sa duktami dla powietrza, zimnego. Nie zostaly
    zabezpieczone. Pamietasz moje zdjecia termowizyjne z widoczymi profilami w
    suficie? Tak wlasnie byly pasy wilgoci.

  • 7. Data: 2009-12-19 12:58:48
    Od: Kudlaty <p...@g...com>

    On 19 Gru, 12:49, "kiki" <k...@k...net> wrote:
> [...]
    > Metalowe profile sa duktami dla powietrza, zimnego. Nie zostaly
    > zabezpieczone. Pamietasz moje zdjecia termowizyjne z widoczymi profilami w

    czesc kiki,

    wlasnie, pamietam i masz racje, myslalem ze jakos omine sprawe
    wtlaczania styro w ta szczeline gdyz welna inczaej izoluje jak
    styropian. Co ciekawe snieg na dachu trzyma bez problemow, zadnych
    efektow typu plamy, wytopienia na dachowkach. Dlatego mialem nadzieje
    ze nie ma potrzeby wtlaczania Roznica teraz jakies 27 stopni.
    (zewnatrz -11, wewn 16). Co ciekawe przy zwiekszeniu temp wewnatrz 18
    stopni na zewnatrz -11, plamy zaczynaja powoli ginac. Jednakze wciaz
    odnotowuje dosc znaczne wykroplenia wody na oknach polaciowych.
    Notabene okna polaciowe FAKRO maja niezla izolacyjnosc. Snieg sie nie
    topi na nich nawet przy DeltaT=30 stopni. Kat dachu 30 stopni.

  • 8. Data: 2009-12-19 14:59:11
    Od: Rick <r...@o...pl>

    On Sat, 19 Dec 2009 02:49:34 -0800 (PST)
    Kudlaty <p...@g...com> wrote:

    > welna po pewnym czasie tez siada, w domach w US welna na scianach sie
    > obsuwa, po x latach. W dachach to samo trzeba miec to na uwadze.

    Czy można temu jakoś zapobiec? Np. co dwa metry wstawić pomiędzy krokwie kantówkę?
    Pozdr.
    Rick

  • 9. Data: 2009-12-20 13:54:30
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

> [...]
    > - plyty styropianowe - miedzy krokwiowo - gr 15cm
    > - plyty styro podkrokwiowo - gr 15cm
    > - szczelina pow 5 cm - profile metalowe - stelarz

    Tak to jest jak ktos eksperymentuje i zamiast sprawdzonej welny daje
    styropian miedzy krokwiowo. Dziesiatki poddaszy ocieplalem i widywalem
    ocieplanych ale nikomu do glowy nie przyszlo dawac styropian
    miedzykrokwiowo. Styropian tylko na stropodachy.
    Styropian nigdy nie uszczelni tak jak welna zakamarków oraz nie bedzie tak
    jak welna wiecznie przylegac szczelnie do krokwi i jetek.
    Nawet gdybys docial pasownie styropian po jakims czasie powstaja szpary
    poniewaz krokwie i jetki sie wypaczaja i skrecaja. Sam styropian bedzie tez
    zanikal. Przez szpary bedzie hulal wiatr po wszystkich szczelinach
    oziebiajac kazda warstwe ocieplenia i zabudowy powodujac wykraplanie rosy.
    Woda leje sie strumieniem w dól i gdzies ponizej wylazi najczesciej w
    miejscu wkreta do GK.
    Ale to nie koniec i nie najgorsze. Krokwie narazone sa na zwiekszona wilgoc,
    gdy woda nie zdazy odparowac a przygrzeje sloneczko to bedziesz mial uprawe
    grzyba wszelakiego i robactwa które ci stoczy drewno konstrukcyjne.

    Dowód.
    Chcialem ocieplic dodatkowo sam wylaz na poddasze gdyz sama klapa byla za
    cienka i dmuchalo troche przez nia . Wymyslilem ze dodatkowo wcisne dociety
    pasownie styropian tuz nad klapa miedzy jetki. Plyta na poczatku dolegala
    dosc ciasno. Teraz przed zima zmienilem ja na welne zapakowana w worku gdyz
    powstaly takie szpary miedzy tym styropianem a jetkami ze przy kazdym
    otwarciu styropian spadal na podloge.

    Marek

  • 10. Data: 2009-12-20 14:06:55
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Uzytkownik "Kudlaty" <p...@g...com> napisal w wiadomosci
    .googlegroups.com...

    >welna po pewnym czasie tez siada, w domach w US welna na scianach sie
    >obsuwa, po x latach. W dachach to samo trzeba miec to na uwadze.

    W US w cieplejszych strefach klimatycznych daja welna jak szmate. Ona owszem
    sie obsuwa.
    Zreszta oni wogóle placa mniej za ogrzewanie wiec nie dbaja o docieplanie.
    W Europie sie nie obsuwa bo uzwa sie dobrych materialów i technik.

    Spaprasz wszystko do konca. Piana montazowa poprzestawia calkiem styropian
    oraz spowoduje wybrzuszenia na plycie GK.
    Tylko rozbiórka i ocieplanie welna. Niestety... przelknij sline i do roboty.

    >w moim przypadku welna nie wchodzila w rachube ze wzgledow na to ze
    >nie ufam wykonanwcom.

    Ze co? A swoich rak i rozumu nie uzywasz ? Wlasnie pomagam znajomemu przy
    konstrukcji pod GK na poddaszu. Welne ukladal sobie sam. Jest totalnym
    laikiem ale widze ze wykonal wszystko jak nalezy. Tylko mu podpowiedzialem
    ze profile tez powinno sie wypelniac paskami. i uzupelnil je.
    Ocieplenie 200m2 dachu zajelo mu 4 dni. Dalo sie?

    >Raczej by mnie oszukali a wad bym nie zauwazyl
    >tak szybko.

    Wiec spieprzyles i oszukales sam siebie.

    >Plyta styropianowa ma w swoje zalety jak odpornosc na wilgoc oraz
    >jednorodnosc izolacyjnosci.

    Wysokiej jakosci welna takze ma te zalety. Jest higrofobizowana i takze
    homogeniczna w przekroju

    Marek