  • 1. Data: 2009-12-18 18:00:15
    Temat: Jaka macie wilgotnosc powietrza w domu
    Od: Kudlaty <p...@g...com>

    Jestem ciakawy jaka macie wilgotnosc powietrza w domach ?
    Obecnie mam 62% i nie wiem czy czasem nie mam za duzo. Rekuperator
    chodzi na poziomie 90 m3/h dla 3 osob czyli spelniam wymagania
    higeniczne. A moze musze podkrecic?
    Moi rodzice maja 23% w grawitacyjnej.

  • 2. Data: 2009-12-18 18:07:16
    Temat: Re: Jaka macie wilgotnosc powietrza w domu
    Od: "sp6vwx" <s...@p...onet.pl>

    > Obecnie mam 62% i nie wiem czy czasem nie mam za duzo.
    > Moi rodzice maja 23% w grawitacyjnej.

    Wentylacja grawitacyjna i kominek.
    Sucho. Ponizej 25% pokazuje chinski higrometr/termometr.

    Robert

  • 3. Data: 2009-12-18 18:51:35
    Od: "Jacek" <n...@w...pl>

    1. nie wierz higrometrom. Jak juz musisz mierzyc to porównaj dwa RÓZNE.
    Ewentualnie zmierz psychrometrem.
    2. jezeli dobrze sie czujesz w danych warunkach, to jest ok.
    Na moim NRD-owskim higrometrze mam zaznaczony zakres 40-70% jako "normal" i
    tez sadze, ze nie ma co przesadzac z zawezaniem tego zakresu.
    Przy intensywnym grzaniu kominkiem u mnie trudno zejsc ponizej 30% i sadze,
    ze masz zanizone wskazanie, chociaz teraz przy mroznej pogodzie i silnym
    grzaniu nalezy sie spodziewac suchego powietrza.
    Jacek

  • 4. Data: 2009-12-18 19:43:41
    Od: "Jan Werbinski" <j...@j...com>

    Uzytkownik "Kudlaty" <p...@g...com> napisal w wiadomosci
    b.googlegroups.com...
> [...]
    > Obecnie mam 62% i nie wiem czy czasem nie mam za duzo. Rekuperator
    > chodzi na poziomie 90 m3/h dla 3 osob czyli spelniam wymagania

    40-45 to minimum, 60-65% to maks.

    > Moi rodzice maja 23% w grawitacyjnej.

    Zdecydowanie za sucho. Przesuszenie spojówek i blon sluzowych. Kurz,
    alergeny itp.
    Bardziej prawdopodobne jest, ze maja kiepski i rozkalibrowany higrometr.

    --
    Jan Werbinski O0oo....._[:]) bul, bul, bul
    Prywatna http://www.janwer.com/

  • 5. Data: 2009-12-18 21:42:57
    Od: Kudlaty <p...@g...com>

    On 18 Gru, 20:43, "Jan Werbinski" <j...@j...com>
    wrote:
> [...]
    > alergeny itp.
    > Bardziej prawdopodobne jest, ze maja kiepski i rozkalibrowany higrometr.

    mozliwe,
    ale jak zawsze u nich bylem to zawsze za sucho, teraz to nawet
    przesadzili 25% :-(. Nie wiem jak oni moga tam spac.

  • 6. Data: 2009-12-18 22:08:12
    Od: "Bartosz Augustyniak" <o...@n...toya.net.pl>

> [...]
    > Obecnie mam 62% i nie wiem czy czasem nie mam za duzo. Rekuperator
    > chodzi na poziomie 90 m3/h dla 3 osob czyli spelniam wymagania

    Ja mam dosc dobrze dzialajacy higrometr (porównywalem z kilkoma,
    przenosnymi, przemyslowymi) i mam teraz w mieszkaniu w bloku a poziomie 43%.
    I na tym poziomie bede utrzymywal. Jak mam w okolicach 50 to zaczyna mi sie
    woda wykraplac na oknach (nie wiem jakie, ale pewnie kiepskie), a jak
    oszczedzalem na ogrzewaniu i wietrzeniu i bylo ~70% to mi na nadprozu
    (pewnie kiepsko zaizolowanym) pojawil sie grzybek, dlatego teraz staram sie
    trzymac <50%

    Pozdrawiam
    Bartek

  • 7. Data: 2009-12-18 22:22:39
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    > Jestem ciakawy jaka macie wilgotnosc powietrza w domach ?
    > Obecnie mam 62% i nie wiem czy czasem nie mam za duzo.

    To jest najbardziej optymalna wilgotnosc dla czlowieka.

  • 8. Data: 2009-12-19 00:12:21
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

> [...]

    > Obecnie mam 62% i nie wiem czy czasem nie mam za duzo. Rekuperator
    > chodzi na poziomie 90 m3/h dla 3 osob czyli spelniam wymagania

    Ta wentylacja mechaniczna coraz bardziej zaczyna mnie fascynowac...

    Pozdro.. TK

  • 9. Data: 2009-12-19 08:18:16
    Od: M <M...@w...pl>

    Jacek "Plumpi" pisze:

    > To jest najbardziej optymalna wilgotnosc dla czlowieka.

    W tej wilgotności świetnie rozwijają się roztocza. Dobrze jest
    utrzymywać <=50%.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Humidity#Recommendation
    s_for_comfort
    Recommendations for comfort

    Humans control their body temperature mainly by sweating and shivering.
    The United States Environmental Protection Agency cites the ASHRAE
    Standard 55-1992 Thermal Environmental Conditions for Human Occupancy,
    which recommends keeping relative humidity between 30% and 60%, with
    below 50% preferred to control dust mites. At high humidity sweating is
    less effective so we feel hotter; thus the desire to remove humidity
    from air with air conditioning in the summer. In the winter, heating
    cold outdoor air can decrease indoor relative humidity levels to below
    30%, leading to discomfort such as dry skin and excessive thirst.

    M.

  • 10. Data: 2009-12-20 13:29:57
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Użytkownik "M" <M...@w...pl> napisał w wiadomości
    > W tej wilgotności świetnie rozwijają się roztocza. Dobrze jest utrzymywać
> [...]

    Onet prawda.
    W innych żródłach dowiesz się że sterylizacja pomieszczeń mieszkalnych jest
    najbardziej niezdrowa.
    Dowiesz się że dawniej nie było tylu alergików i chorób skórnych. W
    zakamarkach i w szparach drewnianych domów żyły sobie spokojnie pająki
    żywiące się alergennymi roztoczami a organizm ludzki był przyzwyczajony i
    uodparniony na obecny kurz i inne alergenne czynniki.
    Moda płynąca z kolorowych gazet oraz reklam są winne tego że mamy obecnie
    tylu alergików i trend jest silnie wzrostowy.
    Owszem higiena osobista musi być tak aby człowiek nie śmierdział i nie był
    pastwiskiem dla bakterii ale przesadna sterylność organizmu oraz otoczenia
    jest zabójcza. Sterylny organizm nie ma szan przetrwania przy pierwszej
    lepszej konfrontacji ze zjadliwą bakterią albo wirusem. Faszerujemy się więc
    chemią, antybiotykami i pogłębiamy efekt zamiast nauczyć się współżyć z tą
    częścią natury którą znienawidziły kolorowe czasopisma i reklamy (biznes
    oczywiście) a której niestety nie uciekniemy aż do końca świata.

    Marek