    From: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Bojlery nierdzewne, - co to warte?
    Date: Sun, 30 Mar 2014 10:46:08 +0200
    <o...@l...harvard.local> <lgra8b$9np$1@news.task.gda.pl>
    <o...@l...harvard.local> <lgsa95$ik$1@news.task.gda.pl>
    <o...@l...harvard.local> <lgspls$9ag$1@speranza.aioe.org>
    <o...@l...harvard.local> <lguotk$nui$1@news.task.gda.pl>
    <53334951$0$2376$65785112@news.neostrada.pl>
    <lh177t$mt9$1@news.task.gda.pl> <lh1aea$8ps$1@node1.news.atman.pl>
    <lh304s$6hq$1@news.task.gda.pl> <lh3ekd$fcf$1@node1.news.atman.pl>
    <lh3rth$ek1$3@news.task.gda.pl> <lh3vrm$632$1@node2.news.atman.pl>

    Ergie wrote:
    > Z tym nie dyskutuję, bo tym nauka się nie zajmuje :-) Czepiłem się
    > tylko braku jego historyczności jako postaci.
    >
    > A kwestia wiary tej czy innej lub wiary w to że nie istnieje nic w co
    > warto wierzyć to zupełnie inny temat.
    >
    > Co ciekawe z punktu widzenia nauki wiara sama w sobie jest zjawiskiem
    > pozytywnym czego dowodzi choćby efekt placebo. Problem zaczyna się
    > gdy ktoś zaczyna uważać że jego wiara jest bardziej słuszna od wiary
    > jego sąsiada.

    Religie powstały jako metoda wyjaśnienia dlaczego świat działa tak a nie
    inaczej.
    Być może to cecha mózgu która umożliwiła powstanie cywilizacji.

    W pewnym momencie jednak religia stała sie obciążeniem bo stała sie sposobem
    nie na wyjaśnienie jak świat działa tylko sposobem na rządzenie ludźmi, na
    manipulowanie masami. Wtedy też stała sie wrogiem tych co dalej chcieli
    odkrywać jak świat działa a porywmitywne wyjasneinia religijne przestały im
    wystarczać. Podważając porządek religijny podważali podstawy władzy
    świeckiej wiec byli niszczeni.

    Dzisiaj religie są śmiesznym tworem kulturowym, nikomu do niczego już dawno
    nie potrzebnym.