    From: Adam <a...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Budowa mebli
    Date: Thu, 4 Jan 2018 16:09:07 +0100

    W dniu 2018-01-04 o 12:43, Maciek pisze:
    > Czołem,
    >
    > Zrobiłem kiedyś szafę - konstrukcja z kanciaków sosnowych, plecy i boki ze
    > sklejki, a półki i drzwi z płyty meblowej. Trzymała się z 10 lat, ale nie
    > była nigdy odpowiednio sztywna, a elementy konstrukcji, choć drewno schło
    > długo, teochę się skręcały.
    >
    > Czy znacie jakieś zasoby w sieci, gdzie znajdę porady dotyczące poprawnego
    > wykonania prostych mebli z drewna i wyeliminowania ww. błędów?
    >
    > A może ktoś podzieli się swoim doświadczeniem?

    Doświadczeniem?

    Dziadek mi kilka razy pokazywał. Przede wszystkim ważne było dobranie
    gatunku drewna do zadania, jakie ma spełniać. Samo biurko potrzebowało
    kilka gatunków: inny gatunek na blat, inny na nogi, same szuflady też co
    najmniej trzy gatunki (ślizgi były drewniane).
    Poza tym jest kilka różnych metod łączenia płaszczyzn. Klasycznie
    zresztą zwracało się uwagę na to, by pionowe elementy nośne (np. nogi)
    "rosły w dół" - czyli były korzeniami do góry, co ponoć zwiększało trwałość.

    Proponuję poszukać starszych książek ze specjalności stolarskiej.
    Oraz używać drewna wysezonowanego (nie znaczy to tylko wysuszonego), aby
    nie pracowało.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam